Řízení společnosti

Autor: Ohnutek Jiří <@>, Téma: Ekologie, Vydáno dne: 11. 11. 2003

Zamyšlení nad optimálním modelem řízení společnosti.

ŘÍZENÍ  SPOLEČNOSTI 

            Společnost řídí vláda (samosprávy na různých úrovních) vzešlá z voleb na základě dlouhodobého – konkrétního programu. Protože však žijeme v zásadně nové době, charakterizované celkovým přetížením přírody, je třeba pro zvládnutí gradujících se problémů nové – pružné permanentní řízení aktivně spolupracující s občany. Musí jít o otevřené řízení – občanské spoluvládnutí. K tomu bude třeba vyčlenit i příslušný mediální prostor. Některé navržené zákony – pravidla lze realizovat poměrně snadno za vědomého souhlasu občanů (aniž by vyvolaly nějaký výraznější nesouhlas), jiné však budou mít dramatický ohlas ve společnosti. Jejich realizace není v demokratické společnosti možná bez získání souhlasu většiny. U takovéhoto citlivého problému je předem nutná zvláště kvalitní osvěta a následně otevřená diskuse. Model diskuse, který by vedl ke konstruktivnímu kompromisu (pokud možno neztrácejícího účinnost) přikládám v příloze. Jedná se o přímé řízení společnosti (referenda on line). Většina problémů má však hluboký a složitý ekologický rozměr a nelze je řešit klasickou jednoduchou otázkou referenda – ano či ne! Nehovořil bych tedy o zákonu o referendu, ale o přímém řízení. Klíčem musí být kvalifikovaná osvěta a pak diskuse s cílem nalézt co nejefektivnější řízení v určitém čase. Bohužel času není nazbyt!

            Paralelně s tímto musí probíhat i soutěž hledání nejlepších řešení pro další nové otázky. Je třeba ofenzivní přístup!

Model přímého řízení společnosti

(patřičně veřejně prezentovaný)  

1.       Předloží se pojmenovaný stručně a jasně popsaný problém nebo projekt zasahující do životního prostředí …..

2.       Politici předloží veřejnosti návrh řešení a vysvětlí ho.

3.      Ozve-li se pouze několik jedinců s výhradami či alternativou, není třeba svolávat veřejnou diskusi a jednotlivci jsou přesměrováni (předkládají-li jinou alternativu řešení) do druhé větve, a to do volné soutěže hledání nejlepších řešení.

4.      Ozvou-li se však větší skupiny občanů – iniciativy, sdružení …. svolá se veřejné diskusní fórum k danému problému.

5.      Po ukončení diskuse k dané otázce jsou politici povinni akceptovat většinovou vůli angažujících se občanů (C). Jinak se vystavují možnosti odvolání z funkce. Samozřejmě, že politik má právo, ba dokonce povinnost upozornit veřejnost na to, že čím více bude navrhované opatření „změkčeno“, tím bude mít nápravné opatření menší účinnost.

A – politici, zvolený politický management, nejmoudřejší občané

B – občanské iniciativy, sdružení, spolky

C – občané, posluchači, angažované obecenstvo – tito na konci diskuse dají svůj hlas pro konečné kompromisní řešení A nebo B. Může dojít i k sjednocení konečného řešení A+B a pak občané nehlasují.  

M – moderátor – schopná klíčová osobnost, která objektivně řídí diskusi v příslušných časových limitech dle předem dohodnutých jednoduchých pravidel.

            Společenský systém je třeba řídit tak, aby mohlo docházet k permanentním konstruktivním změnám průběžně přicházejících z obou větví, a to jak z dílny politiků, tak z veřejné soutěže hledání nejlepších řešení.

V Brně, dne 23.2.2001

Jiří Ohnutek
Rosnička ecology – NOVÉ HNUTÍ