MEÁN SAMHRAIDH

Autor: Ukázka z knihy <@>, Téma: Witchcraft, Vydáno dne: 21. 06. 2007

K oslavě keltského slunovratu posypte zahradu sporýšem, šalvějí nebo tabákem, jako dar skřítkům, kteří pomáhají při zahradničení.



Syn krále Moyů o slunovratu našel v lese dívku.

Ona mu dala černé plody trnitého keře,

ona mu dala náruč jahod na stéblech trávy

Dillon, raná irská literatura

 

Slunce je o letním slunovratu ve svém zenitu a dává nám radost nejdelšího dne v roce. Slunce bylo pro staré Kelty středobodem rituálního ročního cyklu. Postupně byly vynalezeny votivní mo­dely praktikovaného uctívání Slunce: vozy tažené jeleny, býky nebo labutěmi, s nákladem ptáků a rohatých zvířat. Někdy byl na voze i obraz boha nebo bohyně.

Labutě buď vůz táhly, nebo na něm seděly, často k sobě navzá­jem připoutané řetězy. Vůdkyně hejna byla v některých případech spojena se symbolem Slunce. Dlouhonozí vodní ptáci, jako např. jeřábi, představovali sluneční božstva - uzdravující síly, kdežto labutě symbolizovaly očištění, smyslovost, lásku, planoucí vášeň a kouzla konaná prostřednictvím krásné hudby. Dokonce i krka­vec se objevuje v úloze slunečního ptáka moudrostí a proroctví.

V ikonografii slunečního kultu se často vedle labutí, jelenů a koňů objevují býci. Kůň bývá v některých případech zobrazován zapřažený před vozem, na kterém je sluneční disk. Ve staré irské literatuře je velký hrdina, hrdinka nebo vynikající kůň, přirovnáván ke Slunci.

Léčivá síla Slunce byla spojována s uzdravující mocí vody. Oltáře Slunce často stály u léčivých pramenů. Voda byla mystic­kou vstupní branou do Zásvětí, a dary bohům a bohyním se čas­to házely do studní a jezer. Do hlubin padaly výrobky ze skla a ke­ramiky, mince, kameny, vyřezávané dřevěné sošky a zlaté předměty. Posvátné studny prostředkovaly uzdravování, proroc­tví a věštby. V určité dny se jim vzdávala čest tzv. „odíváním studny“ - studna byla pokryta květinami a větvemi, chodilo se okolo ní po směru hodinových ručiček a zpívaly se písně spojené s hud­bou a tancem, určené dané studni. Následující hostinou byl vzdáván dík vodě a Matce Zemi, která o vše pečuje. Součástí odívání studní bývalo i přivolávání deště - celebranti nabrali do misek vodu, kterou rozstříkali po polích a zahradách.

O půlnoci v den slunovratu byly na všech kopcích zapalovány ohně. Lidé kolem hranic tančili a proskakovali je. Bylinami za­pálenými z posvátného ohně se žehnalo kravám a telatům v chlé­vech. Domy a pole se obcházely se zapálenými pochodněmi po směru hodinových ručiček. Uhlíky z ohně slunovratu se pro za­jištění dobré úrody rozhazovaly po polích.

„Bílý kůň", zastupující hospodářská zvířata, vyrobený z koň­ské hlavy a dřevěného rámu, přes který bylo přehozené bílé pro­stěradlo, „skákal" skrz plameny.

Životadárnou úlohu při oslavách letního slunovratu hrálo uctívání stromů. Duby u studní a pramenů se zdobily barevný mi látkami. Lidé tančili kolem opentlených a květinami ozdobe­nych hlohů. Po tanci přišla na řadu hostina a hry.

Mezi ty, jimž je o svátku Meán Samhraidh vzdávána úcta, pa­tří Bile, stvořitel a zásvětní ochránce keltského lidu. K jeho manželce Danu (Ann, Ana, Don) směřují v předvečer slunovra­tu modlitby za štědrost a úspěch. Prosebníci vynášejí na kopce slaměné pochodně na dlouhých větvích kvůli požehnání dobyt­ku a právě zasetému obilí.

Danu má vztah k Dunaji, Dněpru, Dněstru a Donu v Rusku. Je bohyní těhotenství, zrání a domova. Jako Matka irských bohů a bohyň a Tuatha Dé Danaan („kmen bohyně Danu") je kelt­skou Magna Mater, která dává život půdě.

V dávných dobách byla natolik vážená, že souhvězdí, které dnes nazýváme „Cassiopea", znali lidé pod jménem „Donin dvůr". „Severní koruna" se nazývala „Caer Arianrho" - „Hrad Doniny dcery". „Mléčná dráha" byla „Hrad Gwydion", „Hrad Donina syna". Nuada Argetlam („Stříbrnoruký"), Danin syn, vlastnil 21 000 kusů dobytka, byl bohem bitev a velkodušnosti.

Ohně na kopcích, jakož i ohně vzdálených hvězd, tedy odrá­žejí teplo a životadárnou energii Velké Matky, Danu.


BYLINY PRO MEÁN SAMHRAIDH

Bez černý, čekanka, borovice, fenykl, heřmánek, jmelí, kapraď' samec, konopí, krtičník, levandule, mochna plazivá, pelyněk, pta­činec žabinec, růže, sporýš, stračka, dřínovec, tavolník, třezalka.


Ellen Evert Hopmanová: Druidský herbář