Ašókovy nápisy (5.)

Autor: Ukázka z knihy <@>, Téma: Jóga, Vydáno dne: 16. 07. 2007

A na závěr série skalních nápisů krále Ašóky.

Menší skalní nápisy I. A II.

((Jižní verze těchto nápisů jsou nejobsáhlejší. Obsahují úvod, který v severních verzích není, a II. Nápis dokonce nalézáme jen na jihu. Překládáme podle jižní verze v Brahmagiri. Závěr I. Nápisu se na severu liší.))

Z rozkazu prince – místodržitele a mahámátrů v Suvarnagiri, nechť jsou pozdraveni mahámátrové v Isile a nechť je jim řečeno:

I.

Bohům milý praví: je tomu více než dva a půl roku, kdy jsem byl upásakem, avšak nebyl jsem příliš horlivý po jeden rok, je tomu však něco více než rok, kdy jsem se připojil k obci a byl jsem velice horlivý.

A v tomto čase lidé, kteří nebyli (dříve) spojeni v džámbudvípě, se spojili s bohy. Neboť toto je plod horlivosti. Avšak to není možno dosáhnout je člověku velkému. Všeobecně i pro malého (člověka), který je horlivý, je možno získat velké (potěšení) nebe.

Za tímto účelem bylo toto prohlášení vydáno, aby malí i velcí v to usilovali, aby i mé provincie (o tom) věděly a aby tato horlivost byla trvalá. A toto poroste, poroste (to) velice, poroste (to) alespoň 1,2 x. Toto prohlášení bylo vydáno po objížďce (trvající) 256 (nocí).

II.

Avšak takto bohům milý praví: Je třeba poslouchat otce a matku. Stejně tak (je třeba) poslouchat učitele. Úcta k živým tvorům musí být pevná. Je třeba mluvit pravdu. Tyto (dobré) vlastnosti (dharmy) je třeba provádět. Stejně tak musí žák ctít učitele a (stejně) je třeba se chovat patřičně k příbuzným. Toto je starý princip a to vede k dlouhému životu a takto je to třeba dělat. Napsáno písařem (ča) padou.

Menší skalní nápis v Bairátu

Král Prijadaršin z Magabdy pozdravil sanghu, (přeje) rozvoj a zdraví. Vy, Ctihodní, víte jakou chovám úctu a oddanost k Buddhovi, učení a obci. Cokoli, Ctihodní, řekl vznešený Buddha, vše to bylo dobře řečeno, avšak co bych já mohl říci, aby takto dharma dobrých dlouho přetrvala, to si dovoluji říci. Jsou to tyto pasáže o dharmě, Ctihodní, (totiž)

Vyzdvižení disciplíny (Vinajasamukhase),
Vznešený stav žití (Alijavasáni),
Budoucí nebezpečí (Anágatabhaja),
Strofy o mudrci (Munigátha),
Sútra o dokonalosti (Monejasúte),
Otázky Upatisovy (Upatisapasine) a

Řeč k Ráhulovi (Lághulóváda) pronesená vznešeným Buddhou, která se týká lži; přeji si, aby k těmto pasážím o dharmě často naslouchaly mnohé skupiny mnichů a mnoho mnišek a aby (o nich) uvažovali a stejně tak laičtí muži a ženy.

Z tohoto důvodu, Ctihodní, to dávám napsat, aby znali můj úmysl.

Menší skalní nápis v Sárnáthu

((počátek je neúplný, rekonstrukce na základě analogie s ostatními verzemi. Na sloupech v Sánčí a Kaušámbí jsou pouze zlomky.))

Bohům (milý) …..Pátali (Putra) …. Sangha nesmá být nikým rozdělena. A kterýkoli mnich nebo mniška rozdělí sanghu, ten nechť oblékne bílé roucho, aby bydlim mimo příbytek (mnichů) takto tento příkaz nechť je vyhlášen v obci mnichů a v obci mnišek. Takto praví bohům milý. Jedna taková (kopie) nechť zůstane ve vašem dosahu. Jednu takovou (kopii) také uložte u laiků.

A tito laikové nechť přicházejí o každém půstu, aby se obeznámili s tímto rozkazem a o každém půstu pravidelně každý mahámátra přijde k postnímu obřadu, aby se seznámil s tímto rozkazem a poučil se (jím). Kam až dosahuje váš okres, všude objíždějte s tímto textem. Stejně nechejte objíždět (podřízené) s tímto textem ve všech opevněných oblastech.

Menší sloupový nápis v Rummindéi
 

Když byl bohům milý král Prijadaršin pomazán 20 let, přišel osobně a vzdal úctu (tomuto místu). Protože se zde narodil Buddha Sakjamuni, dal postavit kamennou ohradu a vztyčil kamenný sloup. Protože se zde narodil Vznešený, byla vesnice Lumbiní zbavena daní a (platí) 1/8.

Věnování v Niglívě

Když byl bohům milý král pomazán 14 let dal 2 x zvětšit stúpu Buddhy Kónákamany……….. a když byl pomazán ….. 20 let …..přišel osobně a vzdal poctu (tomuto místu)……(dal) vztyčit (kamenný sloup)….

 
Královnin Sloupový edikt (Lámabád, Kaušámbí)

Z rozkazu bohům milého nechť je všude řečeno mahámátrům. Jakékoli dary učinila královna, buď mangové háje, zahradu, dům, almužny nebo cokoli jiného, započítá se to této královně. To je…..   od Tívarovy matky Káruvákí, druhé královny.

Věnování jeskyni v Barábarských horách
  1. Když byl král Prijadaršin 12 let pomazán, dal ádživikům tuto jeskyni Nigoha (banánovou)
  2. Když byl král Prijadaršin 12 let pomazán, dal ádživikům tuto jeskyni v horách Khalatika
  3. Když byl král Prijadaršin 19 let pomazán, dal tuto jeskyni ve velice příjemných horách Khalatika jako útočiště v době deštů