Noblem

Autor: Vlastimil Marek <barakan@volny.cz>, Téma: Společnost a vztahy, Vydáno dne: 20. 01. 2008

Reklamní kreativci, jako jedni z mála u nás (snad kromě několika realitních magnátů, provozovatelů počítačových serverů a bankéřů) fungují. A vymýšlejí nová slova jako na běžícím pásu: co říkáte třeba na slovní spojení „Job snů?“ Anebo „Kontokorent = výživa vašeho finančního kešflou?“


Už už jsem si myslel, že mne na tomto poli (po benettonových billboardech Toscaniho, mattoniovském orlu podél dálnice, megatvářích Klause a Čtvrtníčka na Letné a sloganu „V ideálním světě můžete manželku vypustit…“) nemůže nic překvapit, a vida, objevila se zdánlivě nenápadná reklama, která se rázem vyšvihla na první místo mé imaginární sbírky nebezpečných debilit (z hlediska spotřebitele) a geniálních tahů (z hlediska zadavatele, v tomto případě farmaceutického průmyslu).

Celostránková reklama na „tabletu, kterou coby opilec můžete rychle a efektivně revitalizovat sebe i svá játra,“ a především „zmírnit příznaky kocoviny“ je doprovozena fotografií mladého úspěšného muže, jehož levá strana (hlavy) je rozcuchaná, zarostlá, šedá, s „krhavýma“ očima, a vepředu je sklenka vína s nápisem „problem?“, zatímco pravá strana (hlavy a obličeje) je učesaná, upravená, oholená, a vepředu je krabička léku, který se jmenuje „noblem“. Text pod tím vším je (z hlediska opilce) ještě optimističtější: Tableta, kterou můžete zapít alkoholem.

Výrobci a lobbisté si mnou ruce, reklamní kreativci si také vydělají, opilci budou pít ještě víc, a s velkou pravděpodobností se ta další zmanipulovaná generace dá zlákat k „bezpečné“ konzumaci alkoholu (tak jako se ta předchozí ženská generace dala zlákat k „bezpečnému sexu s pilulkou“). Mimochodem, teoretik médií Jan Jirák v podtitulku článku Reklama – osud doby, kterou žijeme (A2 51-52/07) právě reklamu a její kouzla vystihl otázkou: palivo společnosti, nebo navoněná zdechlina?

Konzum není nic jiného než epidemické chování a reklama je virus, který epidemii roznáší dál a dál... napsal zase v podobné souvislosti v diskusi pod jedním blogem Ivo Kaipr.

O tom, že je reklama úspěšná, svědčí i nedávné zjištění, že kouří, přes všechnu snahu těch několika osvícených lékařů a marně protestujících nadšenců, stále víc dívek. „Je to dáno tím, že jsou cílovou skupinou marketingových akcí tabákových firem,“ řekla ředitelka sdružení Česká koalice proti tabáku. Mladé lidi navíc výrobci lákají tabáky s příchutěmi, anebo možnost zakouřit si (i v různých čajovnách) vodní dýmku. Jenže zatímco při kouření cigarety do sebe kuřák dostane desítky až stovky mililitrů dehtovaného vzduchu plného těžkých kovů, při kouření vodní dýmky už jde o desítky litrů takto škodlivého vzduchu, uvádí článek Kouří stále více dívek (MF Dnes 13. 12. 2007)

I spotřeba alkoholu v České republice rapidně stoupá a odborníci začínají být vážně znepokojeni. Podle zjištění Českého statistického úřadu vypil každý obyvatel Česka v roce 2005 více než 10 litrů čistého alkoholu. „To odpovídá 7,8 litru lihovin + 16,8 litru vína + 163,5 litru piva,“ upozorňuje primář mužského oddělení závislostí Psychiatrické léčebny Bohnice a Národní koordinátor Evropského akčního plánu o alkoholu Karel Nešpor s tím, že v roce 2004 činila spotřeba 9,8 litru a došlo tedy ke strmému nárůstu.

Na zvýšené spotřebě alkoholu se podílel zejména alkohol v pivu (5,2 litru 100 %tního alkoholu). Podle Nešpora je na vině především nedostatečné zdanění alkoholu v pivu. „Situace, kdy je pivo levnější než běžné nealkoholické nápoje, nemá v okolních zemích a patrně ani ve světě obdobu,“ upozorňuje Nešpor. K dalším příčinám velké spotřeby alkoholu podle něj patří masivní reklama alkoholu, která dopadá i na děti a dospívající. Podle údajů Světové zdravotnické organizace souvisí míra problémů působených alkoholem úzce s jeho spotřebou. „Lze tedy očekávat vyšší finanční ztráty v důsledku nižší produktivity alkoholizovaného obyvatelstva, vyšší nemocnost a úmrtnost, vyšší alkoholovou kriminalitu zejména násilného charakteru, více dětí s vrozenými, nevyléčitelným poruchami, a další poruchy,“ varuje Karel Nešpor.

Kreativci dělají, co se po nich žádá, ti za to, že se odpovědní tváří, že to je celonárodní „noblem“, vinu nenesou. Dostali zadání, a tak vymýšlejí (jak propagovat alkohol). Politici a lékaři, to jsou ti, na nichž skutečně záleží. Po těch žádejme, aby zadávali reklamy na věci a postupy, které vylepší, ne zhorší zdravotní a sociální úroveň národa (a reklamní kreativci zcela jistě rádi vymyslí a nechají si zaplatit pádně chytlavé reklamy na zdravé a člověku prospěšné věci).

Nedávno jsem někde četl postesknutí krajana, který dlouho žije v cizině, že my Češi rádi na sobě necháváme dříví štípat: neozveme se a neozveme. Tam, kde Němec nebo Holanďan dávno křičí na protest, my jen skloníme hlavu. Víme, jak škodlivé je kouření a alkohol, víme, jak škodlivá je reklama na ně, ale ona většina se skloněnou hlavou nechá výrobce vydělávat a reklamce propagovat. Společnost jako taková přitom značně prodělává.

Vypadá to, že pokud budeme coby většina stále jen mlčet a klopit hlavu, za pár let budou všichni ti (ne)zodpovědní (kteří budou tichými společníky anebo přímo vlastníky většinových balíků akcií farmaceutických firem, vyrábějících podobné oblbováky) řešit kdeco podobným stylem: Máš s tím problém? Dej si noblem… 

A my, mlčící většina, budeme na celonárodní kocovinu z panujících poměrů nějaký ten noblem opravdu velmi potřebovat…