Další příklad paradigmatu a jeho změny.
Paradigma lze ilustrovat na jiném příkladu, popsaném Frankem Kochem v časopise Námořního institutu Proceedings (Protokoly):
Dvě námořní lodě zařazené do cvičné eskadry byly již několik dní na moři v nepříznivém počasí. Sloužil jsem na velitelské lodi a měl jsem službu na můstku, když se začalo šeřit. Viditelnost byla špatná a nad vodou se válely cáry mlhy. Kapitán proto zůstal na můstku a dohlížel na všechny činnosti.
Brzy po setmění hlídka na pozorovatelně hlásila: „Světlo na pravoboku."
„Stojí, nebo se pohybuje dozadu?" vykřikl kapitán.
Hlídka odpověděla: „Stojí, kapitáne," což znamenalo, že nám hrozí srážka s jinou lodí.
Kapitán pak nařídit signalistovi: „Signalizujte té lodi: hrozí nám srážka, radím vám změnit kurs o 20 stupňů."
Zpátky přišel signál: „Doporučujeme vám změnit kurs o 20 stupňů."
Náš kapitán řekl „Signalizujte: jsem kapitán, změňte kurs o 20 stupňů.
Odpověď' zněla: „Jsem námořník druhé třídy. Raději změňte kurs o 20 stupňů."
Kapitán byl již rozezlen. Vykřikl: „Signalizujte: jsem válečná loď', změňte kurs o 20 stupňů."
Zpět přišla odpověď: „Jsem maják."
Změnili jsme kurs.
Ukázka z knihy: Stephen R. Covey, 7 návyků vůdčích osobností, Pragma 1997