Zajímavá anketa o hodnotách, 21.února 2010

Autor: Anna Servanská <@>, Téma: Sebepoznání, Zdroj: překlad, Vydáno dne: 23. 01. 2011

Matthieu Ricard  se táže v tomto blogu, zveřejňujícím výsledky průzkumu o přijatelnosti univerzálních hodnot,  jak asi řeší své problémy lidé, kteří tyto hodnoty neuznávají.

http://www.matthieuricard.org/index.php/archives/2010/02/


V prosinci 2009  tým světového ekonomického fóra v Davosu společně se sítí Facebook uskutečnil   průzkum názorů na lidmi uznávané  hodnoty. Dotazovali se  130 000 osob, většinou mladých (80%  byli lidé mladší 30 let). Vyjádřené názory nereprezentují veřejnost těch národů, jichž se průzkum týkal, protože anketa se uskutečnila prostřednictvím internetu a většina účastníků patřila k mládeži. Přesto stojí zveřejněné názory za zamyšlení.

Na otázku: „myslíte, že existují univerzální hodnoty?“  odpovědělo pozitivně pouze 54% účastníků průzkumu, přičemž vedli Mexičané (72%), zatímco nejsilnější opozice konceptu univerzálních hodnot se ukázala ve Francii (37%),  kde, jak se zdá, se o existenci takových hodnot. Pochybuje.

V odpovědi  na otázku: „kde jste získal/a nejvíce osobních hodnot?“  označilo 62% dotázaných    jako zdroj rodinu a výchovu, 21% náboženství, 11% profesionální zkušenost  a 6%  lidovou kulturu. Také zde jsou významné rozdíly mezi zeměmi: pouze 5% Mexičanů a 6% Francouzů prohlašuje, že čerpali své hodnoty z náboženství oproti 30%  obyvatel Severní Ameriky a 39% obyvatel Saudské Arábie.

Pokud se týká hodnot, považovaných za nejdůležitější v soukromém a profesionálním životě, vede čestnost, bezúhonnost a transparentnost (51%), následuje respektování práva, důstojnosti a názoru jiných (26%), dobročinnost (17%) a udržení životního prostředí (pouze 7%). V posledním bodě je na prvním místě Turecko s 13%, kdežto Severní Amerika a Saudská Arábie jsou na chvostě s pouhými 4%.

Když se naproti tomu otázka  týká hodnot, které jsou významné pro globální politiku a pro světovou ekonomiku, stoupá procento  udržení životního prostředí (v průměru na 17%)  v čele s Francií a Indií s 27  a 22 %, na konci pořadí je Saudská Arábie a Spojené státy  s 11 a 13 %.

Nakonec, 68% dotázaných soudí, že současná ekonomická krize je také krizí morálky a hodnot, u Francouzů je to 60%, přičemž víru v univerzální hodnoty přiznala v této populaci jedna  třetina.

Jaké poučení je možné z takového průzkumu vyvodit ? Zjištění,  že polovina osob mladších 30 let soudí, že univerzální hodnoty neexistují, je skutečně poněkud zarážející. Co tedy znamenají čestnost, spravedlnost, přímost a altruismus? Například může být nestrannost relativní, mít proměnlivou geometrii ?  Bylo by jistě zajímavé vědět více o tom, jak věci vidí lidé, kteří  odpověděli negativně .