Otázky k reinkarnaci- část 1.

Autor: Anna Servanská <@>, Téma: Duchovno, Zdroj: www.matthieuricard.org, Vydáno dne: 13. 05. 2011

Ve svém posledním blogu z neděle 8. května  2011,  nazvaném  „Otázky k reinkarnaci- část 1.“,  Questions sur la réincarnation- 1ere partie- (http://www.matthieuricard.org/index.php/blog/ odpovídá Matthieu Ricard na otázku, zaslanou dopisem.


Čtenáři Jitřní země se mohli s  názorem Matthieu Ricarda na reinkarnaci seznámit již v jeho dřívějším blogu: Reinkarnace není znovuzrození "já" http://www.jitrnizeme.cz/view.php?nazevclanku=reinkarnace-neni-znovuzrozeni-quotjaquot&cisloclanku=2011020019.

Zde je překlad otázky a první části odpovědi na ni z nového blogu.

Otázka zní: „Myslel jsem, že buddhismus nevěří v duši  a v převtělování duší vzhledem k tomu, že buddhistická praxe umožňuje uniknout z cyklů reinkarnací  vysvobozením z karmy. Jak si máme  přitom vysvětlovat reinkarnaci velkých duchovních mistrů?  Přiznám se, že v tom trochu plavu. Jde o určitou kulturní praxi, o určitou víru?“

Odpověď: Pokud jde o reinkarnaci, jsou i mezi buddhisty nedorozumění častá a četná. Vskutku se podle buddhistického učení ani duše ani „osoba“  nepokládají za  oddělenéentity. Od okamžiku k okamžiku existuje pouze dynamický proud zkušenosti, který se nazývá vědomí.  Pro neživý svět platí, že „nic  není stvořeno, nic se neztrácí“.  Hmota nemůže vzniknout ex nihilo. Podle buddhismu je tomu podobně s vědomím, které nemůže vyvstat z ničeho ani nemůže přejít z fenomenální existence  do nicoty. Odtud je odvozena představa  o kontinuu vědomí, které ze stavu existence přechází opět do stavu existence.

Toto kontinuum v sobě nikterak nezahrnuje existenci nějaké duše nebo nějakého „já“,  podobně jako neexistuje entita Ganga, oddělená od stále se měnícího toku, který nazýváme řekou „Ganga“ . To, čemu říkáme „já“, není nic jiného než konceptuální označení, které nemá vlastní existenci a je připojeno k proudu vědomí. „Osobnost“ jsou dějiny jednoho zvláštního proudu vědomí,  váš proud je odlišný od mého.

Obyčejné bytosti neovládají proud svého vědomí a nerozumí základní povaze vědomí. Tak je toto vědomí  unášeno karmou jako peří větrem, do různých způsobů existence.

Kdo   realizoval povahu vědomí,  je osvobozen od nevědomosti a od mentálních toxinů (nenávist, tužby, arogance, žárlivost, atd.) a nevrší  již negativní karmu. Proud jeho ducha je současně průzračný  (díky poznání) a pružný (díky tréninku). Taková bytost  je vysvobozena ze samsáry a není nucena k reinkarnaci svými karmickými činy. Pohnuta neomezeným soucitem  s bytostmi, které úpí v samsáru,  činí slib dobrovolného znovuzrození  k dobru bytostí a jejich vysvobození z utrpení.