Globální aspekty jednání 14. dalajlámy

Autor: Anna Servanská <@>, Téma: Duchovno, Vydáno dne: 30. 07. 2011

Komentář 14. dalajlámy k jeho setkání s prezidentem USA Obamou. Součástí textu je také český přepis vysílání stanice NBC News.


Je známo, že  se 14. dalajláma 16. července 2011 sešel ve Washingtonu  s prezidentem USA Obamou. Jeho komentář k tomuto  setkání vysílala stanice  NBC News v interview s moderátorkou  Ann Curry 18.července 2011

Přinášíme český  překlad dalajlámova komentáře. Text je ukázkou, že dalajlámovy přístupy k problémům Tibetu,  k funkci dalajlámy i k otázkám, zajímajícím jeho okolí, přesahují nejen osobní, ale i teritoriální rámec a mají celosvětovou, globální povahu.

Komentář 14. dalajlámy k rozhovoru s prezidentem Obamou

V úvodu ke svému setkání   s prezidentem USA sděluje dalajláma moderátorce:

Je to má povinnost, přihlásit se a projevit svou úctu. Prezident má jakési problémy, chci ukázat tvář starého přítele. Skutečně pociťujeme společenství, staré přátelství.

Moderátorka se  táže na nejlepší cestu, na nejlepší  radu na poli boje o budoucnost národa. Jak najít kompromis -

Dalajláma:  Přirozeně máte jakési rozdílné zájmy, pokud jde o vaše různé strany. Když však národ stojí před krizí, jsou tyto různé zájmy politických stran druhořadé.Toto je nyní ekonomický problém. Zde nejde o zájem jedné či druhé partaje. To je  druh národního zájmu. Takže je třeba pracovat společně.

Moderátorka poznamenává, že o to americký národ  bojuje  

Dalajláma:  Není důvod, aby tato současná ekonomická krize vzala Američanům odvahu. Musíte  povznést ducha, udržet rozhodnost a tvrdě pracovat. Tím způsobem můžete překonat tento typ problémů. Může to trvat déle, ale odvahu. Nikdy neztrácet odvahu. Navzdory potížím, musíte mít sebedůvěru.

Moderátorka požádala 14. dalajlámu, aby se vyjádřil k problematice Tibetu vzhledem k Číně a ke svému postavení

Dalajláma: Demokratický systém je tou nejlepší cestou. V zásadě věřím, že svět náleží lidskosti.

Moderátorka označuje rozhodnutí 14. dalajlámy vzdát se politického vedení Tibetu jako šokující.

Dalajláma:  Končím tímto svobodně, s plnou vůlí, šťasten a s hrdostí.

Moderátorka zmiňuje první demokratickou volbu exilového ministerského předsedy Tibetu.

Dalajláma:  Tu noc jsem báječně spal. To znamená, že skutečně pociťuji jisté osvobození. Uvolnění. Něco takového.

Moderátorka poznamenává, že je dalajláma  stále duchovní vůdce  a že existuje tlak pokud jde o nástupce.          

Dalajláma: Myslím, že o tom  východisku se bude  diskutovat. Dalajlámova reinkarnace, znovuzrození či příští život, logicky, koneckonců. To je moje záležitost, to není věc nikoho jiného. O svém budoucím životě definitivně rozhodnu já. Nikdo jiný.

Moderátorka hovoří o záměrech čínské vlády.

Dalajláma: Ano, nyní mají jistou politiku nebo určitou taktiku, ale to je směšné.

Moderátorka připomíná osud 11. pančenlamy.

Dalajláma: Ano. Jistě. Několik let jakéhosi domácího vězení. Není jeho chyba. Každý týden je zatčeno několik lidí, tvrdé mučení. V Tibetu. Velice, velice smutné.Velmi smutné. Hněv je skutečný ničitel vašeho  klidu mysli. Hněv nikdy neničí osobu, který vyvolala váš hněv. Hněv jednoduše zničí  klid vaší mysli.  

Moderátorka klade otázku o budoucnosti Číny.

Dalajláma:  Nyní je mnoho rozhořčení, které  se týká správného rozvoje Číny. Tak je to. Myslím, že to je pro stabilitu velice špatné. Čína  dříve či později pochopí tyto věci. Svět, celý svět se otáčí jedním směrem. Čína - nemůže jít proti tomu. To je logické. Bude muset jít s tímto trendem. Hlas otevřenosti neboli hlas demokracie. Svoboda slova. Nyní zesiluje. Dokonce každým měsícem v Číně roste.

Na závěrečnou otázku moderátorky, zda tomto vývoji věří, odpovídá dalajláma:

Ano, věřím.  

Aktuální konkretizace  onoho buddhistického:„Nechť jsou všechny bytosti šťastny“, jeho realizace v současném světě, jak se jeví vglobálních aspektech jednání  14.dalajlámy, však nepřísluší výlučně tibetské  klášterní filozofii.  Objevuje se též v civilní české kotlině, jak dosvědčuje níže citovaný  text českého autora:                                                                                        

 „…lid, tak sebevědomý ve věci intelektuální vyspělosti nedovede pochopit tak jednoduchou pravdu…o dynamickém vlivu mentálních kvalit… Což musí podléhat zatemnění …že nevěří v působivou moc myšlení, které je základem každého konání? Možnost přímého vlivu na myšlení je přece nejvýš zřejmá a lze vypátrat …i to, že je dynamickou silou, která umožňuje soucitnému člověku, jenž má dobrou vůli, prosadit ve světě nový způsob myšlení… Když   se takový člověk vyskytne, chybí mu často ještě poznání, jak …operovat s myšlením, a proto často nemůže  též nic vykonat... Musí se…dovědět, že myšlení je působivou silou, která primárně  ovlivňuje všechen život bytostí lidských i neviditelných, a že jako magnetické agens může být naplněno  povznášejícími a k dobru světa vedoucími kvalitami.

    Lidé nevěří v působivost myšlení….Přesto ho používají k vytváření zlých osudových podmínek světa…Koho by napadlo přijmout kázeň myšlení…  lidé si dovolují rozpoutávat pudy a vášně, které zle ovlivní myšlení jako sílu, která podle své kvality je semenem zlé osudové setby…V tom začíná černá magie… (která) měla vždy a má dosud lepší podmínky pro uplatnění se ve světě lidí než magie dobrá. Téměř každý člověk dává chtivému, závistivému a tupě sebevědomému myšlení volný průchod, kdežto myšlení,  jež má na zřeteli přání dobra a pohotovost sebeoběti, se téměř nevyskytuje“.

Květoslav Minařík: Kéčara, autobiografie mystika, Canopus, Praha, 1997. s. 159-160. Z respektu k přání autora, které vyslovil za svého života, musím  dodat, že právě tuto svou autobiografii (kterou napsal jako poslední ze svých základních děl)  nedoporučoval těm, kteří se neseznámili s jinými jeho pracemi a nebyli jimi kladně osloveni.

Kázeň myšlení…jak prosté a jak obtížné, poznali všichni z těch  nemnohých, kteří se pokusili důsledně vytěsnit své negativní postoje trvalou radostivostí, soucítěním a pozorností.

V rozhovoru s Melissou Mathisonovou pro Rolling Stone odpovídá  14. dalajláma  na otázku, zda existuje ve světě zlo:

„Semenem  zla je podle mého názoru nenávist. Z tohoto hlediska můžeme říci, že toto semeno má každý. Pokud jde o potenciál k vraždě, má tento potenciál každá osoba. Zášť. Zloba. Podezřeni. To jsou potenciály negativních činů. Existuje také potenciál k soucitu. Odpuštění. Tolerance. Toto  má také každý jako potenciál. Zlo znamená, že se negativní potenciál projevil. Pozitivní zůstává ve spánku. Ti lidé, kteří skutečně milují nenávist, kteří se vždy rozhodují pro hněv,  nenávist – to je zlo.“