Soucítění ve světovém rámci

Autor: překlad <@>, Téma: Duchovno, Zdroj: www.matthieuricard.org, Vydáno dne: 30. 09. 2014

Ve svém blogu z 8. září 2014( http://matthieuricard.org/blog/posts/vers-une-compassion-mondiale-un-nouvel-ouvrage-de-paul-ekman) informuje Matthieu Ricard o nové knize, věnované tématice   světového soucítění. Knihu (Ekman, P. (2014). Moving Toward Global Compassion.  Vyd.Paul Ekman Group).napsal známý  americký  psycholog, který u stovky nejcitovanějších psychologů dvacátého století byl  počtem citací  zařazen  na 59 místo. Zde  je český překlad  blogu, ve kterém Matthieu Ricard  informuje o tom, co soudí  Paul Ekman o  myšlence všeobecného soucítění.


Pokud by měli obyvatelé našeho světa  soucítění se všemi lidmi, byl by podle Paula Ekmana náš svět zcela jiný - byl by to  svět, jaký bychom si přáli mít. Předpokládá ovšem, že bychom dbali  o utrpení všech lidí a  nevšímali si  pouze  utrpení členů naší rodiny, nám blízkých osob  či těch, kteří mají stejnou barvu  pleti, stejný jazyk nebo stejné náboženství. U někoho lze sice globální soucítění prokázat a   této menšině je soucítění ve světovém měřítku vlastní, většina lidí však toho schopná není. Základní otázka zní  proč ?  proč jsou světovým  soucítěním vybaveni pouze někteří a nikoli většina? Je možné a zároveň smysluplné vypěstovat v každém z nás soucítění s celým světem, nebo je to pouze šílený sen?

V  souvislosti s knihou „Moving Toward Global Compassion“ klade  Matthieu Ricard otázku o povaze  empatické starostlivosti při utrpení bližního. Ačkoli se obecně  soudí, že  starostlivost je variantou emoce strachu, domnívá se Matthieu Ricard, že cit nebo touha po soucítění mohou být založeny na zájmu o trpící osobu, aniž by ten, kdo soucítí, musel  nutně prožívat utrpení druhého. K prožitku soucítění  s osudy druhých není nutné očekávat, že se jim  přihodí něco zlého, nemusíme prožívat jejich  strach a obavy.  Strach je přiměřený a prospěšný v situaci,  kdy se ocitneme v bezprostředním nebezpečí – tváří v tvář dravci nebo jedovatému hadu – jiný strach je zbytečný, nerozumný,  případně patologický. Proto při nedávném setkání  s Paulem Ekmanem jej Matthieu Ricard  upozornil, že zájem o osud druhého sice může, ale nemusí být spojen s emocí strachu. Hrozí-li našemu dítěti  vážné nebezpečí, je přirozené, že je naše soucítění doprovázeno strachem před zraněním. Jenže za  jiných okolností může být zájem o osudy druhého spojen výlučně s čistě pozitivními emocemi, jako jsou altruistická láska a péče.

Jestliže  někomu  přejeme pouze dobro, pak se upřímně zabýváme pouze tím, jak přispět jeho štěstí.  Jsme  vždy připraveni vyslechnout jeho úmysly a činíme všechno, co je reálné, abychom jej učinili šťastným. Je tedy možno rozlišit zaujetí spojené s altruistickou láskou (touha naplnit štěstí druhého) od  zaujetí, spojeného se soucítěním (touha čelit utrpení druhého, ulehčit jeho strast). Z prvního  zaujetí neplyne pocit strachu, kdežto druhý typ zaujetí může být  s pocitem strachu spojen a to  tím spíš, jestliže hrozí, že pokud nezasáhneme, utrpení dotyčné osoby se může zvýšit,.  

Matthieu Ricard  tedy upozorňuje,  že všeobecná  pozitivní tendence,  jakou  je globální  soucítění, nemusí být vždy spojena s obavami a strachem.

Pro Jitřní zemi
z portálu Matthieu Ricarda
www.matthieuricard.org
přeložila Anna Servanská