Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 20. 04. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Mark Twain:
Bůh stvořil člověka, poněvadž byl zklamán opicemi. Pak už na další experimenty rezignoval.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Základní kámen budoucnosti
(17. 06. 2021, 2104x)
Spojení s bytostmi Země
(29. 04. 2021, 2026x)
Důležitý mezník
(27. 05. 2021, 1619x)
Cesta za duhou
(09. 06. 2021, 1495x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Víra

* Traktát „Sestra Katrei“ (2.)


Miloš Dostál - Víra - 02. 12. 2005 (5559 přečtení)

Pokračování nádherného textu „Sestra Katrei“...

 
Setkání třetí
 
Potom však přišla dcera za důstojným otcem zpovědníkem a povídá: „Pane, nevím, jestli mi ještě někdo může vůbec poradit!“
Otec: „V čem?“
Dcera: „Ve všech ctnostech jsem teprve na začátku. Já nevím, jestli kdy nějakou ctnost dovedu až k nejvyšší dokonalosti, jak bych měla.
Otec: „Spokoj se s tím, že děláš, co můžeš!“
Dcera: „Nikdy jsem nedělala, co jsem mohla, a dobře přece vím, že jsem Bohu dlužna trojím  dluhem:[8] Ten první dluh tkví ve zdokonalování se v mých nedostatcích.“
Otec: „Všichni lidé vespolek nedokážou napravit ani jediný hřích, pokud jim ho Bůh z lásky neodpustí.“
Dcera: „To dobře vím! Já chci přece dělat to, co mám, a chci setrvat u zdokonalování až do své smrti v milosti.“
Otec: „Jaká je ta druhá vina?“
Dcera: „Že bych totiž byla ráda u přátel našeho Pána, ale nikdy jsem nežila tak, jak jsem měla, a dobře vím, že kdo k tomu chce dojít, musí se naplňovat životem v našem Pánu Ježíši Kristu.“
Otec: „Máš pravdu! Řekni, jaká je ta třetí vina!“
Dcera: „Ta je v tom, že ať je peklo nebo nebe, přece musím následovat milujícího v pravé lásce, kterou on mě předešel, a že mám jít za ním až k tomu nejvyššímu bez jakéhokoli „proč“. Tuto vinu dobře poznávám a přece se nezdokonaluji, jak bych měla.“
Otec: „Co víc chceš ještě dělat? Už jsi zanechala cti a statků, opustila jsi příbuzné a přátele a veškerou útěchu, kterou jsi od všech stvoření mohla mít a měla.“
Dcera: „Pane, to je pravda podle toho, co říkáte! Kdybych měla všechno, co Bůh kdy stvořil, a opustila to pro Boha, nic jsem neopustila, neboť to nebylo mé, bylo to Boží. Proto dobře vím, že ještě mám co opouštět.“
Otec: „Co musíš tedy opustit?“
Dcera: „Samu sebe! Opustím-li se ve všech těch věcech, kde se najdu, pak mohu říci, že jsem se vskutku opustila.“[9]
Otec: „Máš pravdu! Udivuje mě, jak můžeš se svou jemností snášet tak veliké opovržení, které tě postihuje.“
Dcera: „Ví Bůh, že nic z toho nepociťuji!“
Otec: „Nedotýká se tě, že tvoji duchovní i světští přátelé jsou kvůli tobě tak zarmouceni a že si myslí, že si počínáš nesprávně?“[10]
Dcera: „Co mi to má říkat? Je mi jasné, že Kristus jistě věděl, když seděl v chrámu, že ho hledá jeho matka a Josef a že jsou zarmouceni. Ti mistři Kristu říkali: ´Tvá matka a tvůj otec tě hledají!´ (Lk 2,46n). Kristus pravil: ´Kdo je můj otec a má matka a má sestra a můj bratr? Kdo koná vůli mého Otce, ten je můj otec a má matka, má sestra a můj bratr!´“ (Mt 12,48n; Mk 3,32n; Lk 8,20).
Otec: „Říkáš pravdu! Prosím tě tedy, abys přijala svou nouzi, jakoby ti byla dána od Boha!“
Dcera: „Poučte mě, co je pravá nouze!“
Otec: „Chceš, abych tě poučil o pravé nouzi?“
Dcera: „Ano!“
Otec: „To je třeba chleba s vodou a jedna suknice - to je opravdová tělesná nouze!“
Dcera: „Teď mně objasněte, co je to duchovní nouze!
Otec: „To znamená, že se staneme tím nejopovrženějším člověkem v Kristu, který žije na zemi.“
Dcera: „Nuže, Bůh vám oplať! Proste za mě, aby Bůh dal všem stvořením svolení, aby mě uvrhli do nejhlubšího ponížení, a aby mě všichni lidé mučili, jak se jim zlíbí.“
Otec: „Bude ti docela stačit, když budeš žít podle toho, co znáš. Jeden svatý říká: ´Kdyby Bůh znal nějakého člověka, který by byl schopen snést všechno to, co vytrpěli všichni lidé, dal by mu všechno to utrpení, a to proto, aby jeho důstojnost na věčnosti byla o to větší.´ To prokazuje Bůh z čisté lásky všem těm, které k sobě povolal. Jeden mistr říká, že nikdo není hoden utrpení než pouze ten, kdo po něm touží celým svým srdcem.“
Otec: „Dcero, máš pravdu! Ale já tě prosím, abys v této zemi zůstala, a pracuj na sobě, když chceš!“
Dcera: „Jenže já nechci! Chci konat to své: Odejdu do pustiny a na všechna ta místa, kde mohu být zcela v opovržení! Měl byste vědět, že v tom nejmenším opovržení nacházím víc dobra než v celé té sladkosti, které se mi kdy dostalo od všech stvoření.“ 
Otec: „To já nepopírám, protože je to pravda! Kristus nás tím zkouší, abychom obstáli ve slově, které řekl ke svým učedníkům: ´Běžte do všech těch míst, kde budete v opovržení!´“ (Mt 10,22n; J 15,18n).
Dcera: „Pane, ať vám tedy Bůh žehná, a zachovejte mi službu mezi mnou a Bohem!“  
Otec: „Přijď za mnou, kdekoli mě najdeš!“
Dcera: „To ráda učiním!“
 
Nato dcera odešla do pustiny.
 
 
(pokračování...)

[8] Každý z následujících třech dluhů či vin dcera jakoby váže na tři božské ctnosti: víru, naději a lásku. Svou první vinu spatřuje v přeceňování vlastního duchovního úsilí, kterým si ještě nemusí zajistit Boží odpuštění svých hříchů a nedostatků a které způsobuje nedostatek její víry v Boží milost. V případě druhé viny jde o to, že chce mít naději, že bude nejen na věčnosti, ale již nyní požívat společenství Božích přátel a že bude navěky naplňována životem v Kristu. Její třetí vina je vůči lásce, která se má dávat „bez každého proč“, bez pocitu „já“ a „mé“ a v dokonalé oproštěnosti. 
[9] Srv. Eckhart, „Naučení“, ed. Sokol2, str. 125–6: „Věru, kdyby nějaký člověk opustil celé království nebo celý svět a nechal si přitom sám sebe, neopustil vlastně nic. Ale když člověk opustí sám sebe, může si podržet co chce, bohatství, pocty a cokoliv jiného, a přece opustil všecko… Dávej si na sebe dobrý pozor a kde najdeš sebe, opusť se. To je ze všeho to nejlepší.“
[10] Z těchto a následujících pasáží se dnes usuzuje, že lze celý tento traktát situovat do Štrasburku a okolí, kde se v letech 1317–19 odehrávalo pronásledování heretických skupin bekhardů a bekyň. Tyto zbožné ženy odmítaly přijmout řeholní pravidla a vázat se na pevná obydlí, rozhodly se pro potulný žebravý způsob života v těžkém odříkání. Mnohé byly duchovně silně ovlivněny naukou tzv. „bratří a sester svobodného ducha“, jejichž blouznivá spiritualita spočívala vlastně na určité absolutizaci Pavlových výroků z 2 Kor 3,17: „Pán je však duch; a kde je duch Páně, tam je svoboda“ a Ř 8,2: „vždyť zákon Ducha, který dává život v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti.“ – Během této třetí rozmluvy se dcera rozhoduje pro život bekyně, a to jak z přesvědčivých důvodů duchovních, tak patrně i z důvodů vnějších, jakými bylo obecné opovržení a probíhající procesy proti podobným osobám. Z pramenů se dovídáme, že o bekyních se již v této době, tj. kolem roku 1320, mluvilo s pohrdáním.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Jeden z příběhů "života po životě" (31.03.2011)
Rozdíly, které si neodporují (04.10.2008)
O znovuzrození Božského mužství (01.05.2007)
Rada budúcim rodičom: Výchova detí začína už pred narodením (28.03.2007)
Proč tolik neštěstí? (10.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (5.) (02.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (4.) (01.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (3.) (28.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (2.) (27.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (1.) (26.02.2007)
Mezináboženské zážitky a reflexe (06.02.2007)
Veril Buddha v Boha? (02.01.2007)
Vánoce starého velblouda (22.12.2006)
Tau Malachi: Tajné evanjelium Márie Magdalény, Ikar, 2006 (07.12.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (3.) (16.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (2.) (15.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (1.) (12.11.2006)
Astrologova story (25.10.2006)
Život před životem, život po životě? (23.10.2006)
Mezináboženské vztahy (09.07.2006)
Miriam ze zahrady (2. část) (14.05.2006)
Miriam ze zahrady (1. část) (08.05.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní II. (27.04.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní I. (21.04.2006)
Modlení nepomáhá nebo je na škodu (12.04.2006)
O autorovi textu "Sen jednoho Božího přítele" (09.03.2006)
Sen jednoho Božího přítele (08.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (3.) (05.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (2.) (03.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (1.) (01.03.2006)
Bible a reinkarnace (24.02.2006)
Církve jsou si rovny. Jedna si je rovnější? (13.02.2006)
O dialogu "In principio" a jeho autorovi (02.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva druhá) (01.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva první) (31.01.2006)
Dialog In principio (Prolog) (30.01.2006)
Rozbor Výkladu Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (25.01.2006)
Výklad Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (23.01.2006)
Urvaný kříž (21.01.2006)
Kázání na Boží hod vánoční o trojím zrození (24.12.2005)
Světla v předlouhé noci - obrazy 20. století (09.12.2005)
Duchovní naučení (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (4.) (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (3.) (03.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (1.) (01.12.2005)
Sestra Katrei - úvod k textu (29.11.2005)
Jóga a církev - odpověď panu Štampachovi (08.11.2005)
Haile Selassie - král nebo Bůh? (05.11.2005)
Jóga a církev (03.11.2005)
Výklad Knihy moudrosti (30.10.2005)
Kto bol Ježišovým „Milovaným učeníkom“? (22.10.2005)
O vznešeném člověku (19.10.2005)
Traktát „O odloučenosti“ (16.10.2005)
Kázání (14.10.2005)
Mistr Eckhart (10.10.2005)
Sekty (20.09.2005)
Bratr Roger zavražděn (25.08.2005)
Pojednání o reinkarnaci (19.08.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (5.) (21.07.2005)
Krátká historie Bible (19.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (4.) (18.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (3.) (16.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (2.) (14.07.2005)
Duševní porucha lidského rodu (13.07.2005)
Anatomie falešného proroctví (10.07.2005)
Desatero, bible, poselství Opravdového života v Bohu (04.07.2005)
Zaznamenali jste ten paradox? (29.06.2005)
Karma a reinkarnace (24.06.2005)
Modlitba Siouxů (16.05.2005)
Aramejský Otčenáš (06.05.2005)
Ratzingerova éra (28.04.2005)
Duše Indiána (13.04.2005)
Jsme všichni věřící? (04.02.2005)
Opravdový život v Bohu. (25.01.2005)
Vánoční poselství (24.12.2004)
Nenechám se strašit morálkou :-) (13.11.2004)
Mystéria a křesťanství (15.10.2004)
O hledání Podstaty (10.10.2004)
Buddhistická meditace a křesťanská modlitba (07.10.2004)
Co je co? (22.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 9 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!