Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 07. 07. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Jaroslav Hašek:
Národ český dodnes ještě pro tanec se získá,
bohužel však vždycky tančí, jak mu jiný píská.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2497x)
Naslouchejte si každou vteřinou
(02. 11. 2017, 2471x)
Svět se mění
(19. 11. 2017, 2460x)
Nejsme připraveni
(27. 09. 2017, 2359x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Koan číslo 70 z knihy Shinji Shobogenzo 2


Válek Roman - Sebepoznání - 01. 11. 2006 (4397 přečtení)

Tentokrát nabízím poněkud netradiční setkání s koany.

Mistr Dógen napsal knihu, která sestává z 301 koanů. Koany, ještě než vznikla hra zvaná „uhádni správnou odpověď na můj koan“, která je tak populární v určitých zenových kruzích, byly prostě záznamy nějakého dialogu mistra a žáka, nebo dvou žáků a podobně, v určité situaci v reálném životě. Mistr Dógen tyto koany používal k učení druhých, aby ukázal, co to je buddhismus a probuzený stav. Existuje tedy kniha zvaná Shinji Shobogenzo a já jsem měl to štěstí, že jsem se dostal k jejímu anglickému překladu s komentáři dosud žijícího japonského mistra Nishijimy. Než jsem tuto knihu mohl číst, měl jsem často pocit, že rozumět koanům, tomu podivnému způsobu mluvy starých čínských nebo indických mistrů, je sotva možné. Ale pokud si moderní Japonec, který je současně buddhistickým mnichem a učitelem, dá práci a rozluští starobylou japonštinu mistra Dógena, zjistí, že řeč koanů není něco mystického, ale něco zcela reálného.

 

 

Rozhodl jsem se přeložit pár koanů do češtiny nejen jako zajímavý, poněkud neznámý pohled na povahu koanů, ale především jako další pokus nahlédnout do samé podstaty buddhismu.

Jako první bych chtěl uvést koan číslo 70 z knihy 2. Shinji Shobogenzo má totiž tři části, zvané knihy.

Ještě než se pustíme do práce, chtěl bych se zmínit o některých termínech, na které nejsme v buddhistické literatuře překládané do češtiny zvyklí. Jeden takový termín je „nebuddhista“. Mistr Dógen tento termín často používal, aby odlišil ty, kteří buď nesprávně chápali podstatu buddhismu a prosazovali své nesprávné chápání na úkor správného chápání, nebo aby označil ty, kteří prostě neměli to štěstí setkat se s pravým učením buddhismu, ale třeba měli zájem ho poznat. Tento termín je zřejmě běžný v sútrách. V době mistra Dógena byl buddhismus už dávno i v Japonsku velmi populární, ale poté, co se Dógen vrátil z Číny, kde dlouho – mezi mnoha pochybnými učiteli - hledal pravého mistra, si uvědomil, že pravý buddhismus se vlastně v Japonsku ještě ani neobjevil. I když lidé, kteří jsou alergičtí na slovo „pravý“ a “správný buddhismus“ a takový slovník jim připomíná inkvizici, Dógen přísně rozlišoval mezi pravým a falešným buddhismem nebo mezi buddhisty a nebuddhisty nikoliv proto, aby ty „nesprávné“ pronásledoval a upaloval, ani proto, aby si budoval nějakou slávu, že on je ten jediný pravý učitel, ale čistě proto, že mu šlo o zachování a živé pokračování v tradici a zkušenosti, kterou založil Gautama Buddha. I když můžeme hlásat toleranci a snášenlivost mezi náboženstvími, tato tolerance by měla být uskutečňována pouze ve smyslu slušného chování, nikoliv ve smyslu „je jedno, co je co, a proto se radujme z té velké samoobsluhy duchovního světa, kde nezáleží na tom, co studujeme, hlavně že nám do toho nikdo nemluví“. Obávám se, že takové hlásání duchovní svobody je neupřímné a povrchní. Dógen byl podle všeho velice zdvořilý, slušný a ohleduplný člověk, na druhou stranu neměl nejmenší slitování s těmi, kdo se mýlili v buddhismu – tato jeho krutost ovšem byla čistě intelektuální a neměla nic společného s nenávistí – naopak byla to velká starost o štěstí lidí, která ho vedla k tak přísnému intelektuálnímu zacházení s těmi, kteří se pletli. Navíc Buddha podle všeho nebyl v tomto ohledu jiný – také neustále rozlišoval, co je a co není jeho učení, co je a co není dharma. Proto někdy v sútrách chválí své žáky – „správně jsi to řekl“ – a jindy kritizuje filozofii nebuddhistů. Další termín, který je v české buddhistické literatuře nezvyklý, ale který se v knize často vyskytuje, je „buddhistický stav“. Protože termín „buddhistický stav“ připomíná něco jako „povodňový stav“ nebo „porodnost“, radši bych použil termín „stav probuzení“. Stav probuzení není nic jiného než stav, kdy je naše realizace, uskutečnění Buddhovy zkušenosti celistvé. Nezaměňujme tento stav s populárním a poněkud znehodnoceným, zneužitým, znásilněným a mnohokrát poplivaným stavem osvícení. Stav osvícení je většinou spojován s nějakými nepochopitelnými extatickými zážitky, kdežto stav probuzení je něco, co zažíváme, když jsme sami sebou v tomto okamžiku.

A nyní se konečně pojďme podívat na koan číslo 70 z knihy 2. Tady je:

Jednoho dne se nějaký nebuddhista zeptal Gautamy Buddhy: „Neptám se na slova. Neptám se na ne-slova.“

Gautama Buddha se ani nepohnul a prostě dál pokračoval v sezení.

Nebuddhista ho pochválil – řekl: „Velká blahovůle a velký soucit Gautamy Buddhy otevřely oblaka mé nevědomosti a umožnily mi, abych vstoupil do pravdy.“ Na to provedl plnou poklonu a odešel.

Pak mistr Ánanda řekl Gautamovi Buddhovi: „Jaký druh pravdy ten nebuddhista uskutečnil, když tě chválil?“

Gautama Buddha řekl: „Je to jako skvělý kůň, který běží, když zahlédne pouhý stín biče.“

 

 

Komentář mistra Nishijimy:

Nějaký nebuddhista požádal Gautamu Buddhu o to, co nejsou ani slova, ani ne-slova. Snad naznačoval své přání poznat nejzazší  učení buddhismu. Gautama Buddha pochopil, o co nebuddhistovi jde a dál mlčky seděl na svém místě v pozici zazenu. Chování Gautamy Buddhy ukázalo pravdu samotnou, která tkví ve cvičení zazenu. Nebuddhista pochopil Buddhovo chování a pochválil ho za blahovůli a soucit, který umožnil, aby jeho klamné myšlenky odešly a on pochopil pravdu. Potom se prostě plně poklonil a odešel.

Mistr Ánanda (tehdy ještě nikoliv učitel – pozn. překladatele) nechápal tuto situaci, a tak se zeptal Gautamy Buddhy, co se vlastně stalo. Gautama Buddha přirovnal odpověď nebuddhisty ke skvělému koni, který běží, i když vidí pouhý stín jezdcova biče. Tento příběh dává příklad učení o pravdě, která nespoléhá na slova, ale je vyjádřena v samotném aktu zazenu. 

 

 

Moje poznámka:

Není to tedy tak, že Buddha neodpověděl. Buddha odpověděl celým tělem a celou myslí – prostě seděl v zazenu. Jako hora nemusí nic říkat, aby učila pravdu, jako ptáci nemusí nic říkat, aby učili pravdu, podobně Buddha, který sedí v zazenu, už vyjadřuje pravdu, aniž by musel něco vysvětlovat. A tak kdokoliv, kdo sedí v zazenu, už odpovídá sám sobě a druhým na otázku, jaká je nejhlubší pravda.

Buddha říká, že skvělý kůň nemusí být pobídnut bičem, aby běžel. Podobně skvělý člověk, který má upřímný zájem o buddhismus, nepotřebuje logicky a obšírně vysvětlovat, co je a co není buddhismus. I když studujeme filozofii buddhismu až do smrti a  cvičíme zazen až do smrti, neznamená to, že nemůžeme něco hlubokého pochopit už na začátku našeho hledání. Už na začátku našeho hledání můžeme zcela otevřít svou intuici a přijmout učení Buddhy celým tělem a celou myslí. To znamená, že už na začátku našeho hledání můžeme zaujmout pozici zazenu a stát se probuzeným člověkem.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 3 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
24. 06. 2020:

Ekonomka Ilona Švihlíková: "Debata o euru se vede u nás velice povrchně. Jako kdyby jediným výsledkem eura bylo, že nemusíte do směnárny. Nebo nastupuje ‚ideologická úderka‘, kdo je proti euru, je čínský nebo ruský agent. Zcela se přitom ignoruje, jaké makroekonomické nerovnováhy euro vytváří – v EU dneska vlastně máme dvojí periférii, jižní a východní. Nehovoří se o tom, že euro zesiluje rozdíly mezi zeměmi, místo souladu přispívá k nárůstu šovinismu...
Část společnosti obsedantně nenávidí Rusko (a Čínu) a mají to jako svůj, často jediný, politický program. Tato mccarthyovská politika plní mnoho účelů – umožňuje vám útočit na každého, kdo má jiný názor, a pokusit se ho tímto způsobem umlčet, odstranit z politické konkurence...
Stupňování nelze vyloučit, protože je to karta, se kterou rády hrají veřejnoprávní média, takže se daným politikům pak zaručuje dostatečná mediální pozornost. Kromě nenávisti, kterou někteří prostě potřebují k životu, je potřeba vnímat i ekonomické zájmy. Jedním z hlavních cílů je bezesporu vyloučit ruské (a čínské) firmy ze zakázek, Dukovany počínaje, a uvolnit prostor pro jiné zahraniční ekonomické zájmy.
"

Celý článek...


21. 06. 2020:

Akce D.O.S.T.: Dost bylo Bruselu! Před 11 lety stála Akce D.O.S.T. v čele veřejných protestů proti ratifikaci Lisabonské smlouvy. Varovali jsme před společenskými důsledky eroze naší státní svrchovanosti a zesíleného útoku na naše tradice a občanské svobody. Nemýlili jsme se.
Dnes se nacházíme na dalším důležitém rozcestí.
Blížící se hospodářská krize, zesílená bezprecedentním „vypnutím“ globální ekonomiky na jaře letošního roku, má sloužit jako záminka k další centralizaci moci na úrovni EU. „Fond obnovy“ a projekt „EU nové generace“ zavádějí společné dluhy a unijní daně. Evropská unie se v případě uskutečnění této vize stane plnokrevným státem a její členské státy pouhými regionálními útvary. Význam voleb do národních parlamentů klesne na úroveň voleb do krajských zastupitelstev a politická svrchovanost České republiky se stane minulostí.
Je alarmující, že se o takto závažné věci nevede důkladná veřejná diskuse. Proto mnoho občanů naší republiky ani neví, co všechno je ve hře. Vyzýváme vládu České republiky a jejího premiéra, aby využili svého práva veta a projekt „EU nové generace“ důrazně odmítli.
V Praze dne 17. června 2020

Celá výzva...


21. 06. 2020:

Petr Žantovský: " Ve čtvrtek jsem se v iDnes dočetl, že tahle dvě veřejnoprávní média (Česká televize a Český rozhlas) společně iniciovala průzkum veřejného mínění, který se měl týkat existence a výše koncesionářských poplatků. A vítězně na nás z titulku křičí, že ‚Češi jsou pro zachování ´koncesionářský´ poplatků, výše je přiměřená‘. Už v titulku je chyba, chybí tam písmeno ch, nu ale dobrá, to se stane při rychlé práci. Nechme však titulek a pojďme na obsah...
Nešlo jen o zvýšení samotné, tedy generálním ředitelem
(ČT) opakovaně vyžadovanou nějakou další valorizaci. „Ale šlo i o rozšíření poplatků na jiné nosiče televizního kanálu, včetně telefonů, tabletů, počítačů a tak dále. Za všechno, čím můžete sledovat Českou televizi, byste měli platit. To by bylo opravdu úžasné. Vznikla by tu Česká televizní republika, velmi by to připomínalo středověkou daň z hlavy... "

Celý článek...


14. 06. 2020:

Zastupitel MČ Praha 8 Martin Cibulka: "V principu podobné věci (jako v USA) , byť s menší intenzitou, se v posledních letech dějí napříč naším bohatým a kulturním světem! Moje babička by řekla, že blbnou z nadbytku. Stačí se podívat do historie, a uvidíme, že podobné chování přichází cyklicky ve vlnách. Salonní levičáci ponoukají lůzu a vedou svůj spravedlivý boj za lepší svět. Kulisy se v čase mění, ale princip zůstává stejný. A vlastně i výsledek...
Následuje ztráta svobod, chudnutí, neúcta k soukromému majetku, neúcta k tomu, co nás předcházelo. Nedělejme si iluze, že podhoubí, které stojí za nepořádky v USA, tady nemáme! Těch dobrodějů je i tady dost, rozdíl je v tom, že jim u nás chybí odvaha. Zatím! Bohužel chybí i odvaha politiků se podobným tendencím dopředu postavit...
Přicházejí budovatelé nového světa a systém, který se evolučně vyvíjel stovky let, rozkopou, protože to udělají lépe a svět bude růžový. Nebude, pouze přibude stínů mezi hořícími požáry...
"

Celý článek...


11. 06. 2020:

Mnislav Zelený-Atapana: "Naivně jsme si mysleli, že Západ sem přichází proto, aby nás osvobodil a aby nám pomáhal. Ale od začátku mi to bylo podezřelé, protože obchodník nikam nepřichází, aby pomohl. Obchodník chce vždy vydělat, za každou cenu, i kdyby to mělo být až za pár let. Naše náruč byla otevřená až příliš. To, že jsme ztratili soběstačnost ve všem, je tragické. A zvláště ve strategických záležitostech, jako je voda, jídlo, léky a podobně...
V devětaosmdesátém jsem se smál, když se u nás říkalo, jaké máme špatné výrobky, potraviny, salámy jak jsou hnusné... Ale jak se otevřely hranice, tak Rakušáci jezdili na jižní Moravu a skupovali je v obrovském množství...
"

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!