Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 11. 07. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Romain Rolland:
Nejhorší chorobou, kterou svět trpí, není síla zlých, ale slabost dobrých.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2505x)
Naslouchejte si každou vteřinou
(02. 11. 2017, 2476x)
Svět se mění
(19. 11. 2017, 2468x)
Nejsme připraveni
(27. 09. 2017, 2369x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Spasit svět nenápadně


Válek Roman - Sebepoznání - 03. 12. 2006 (3119 přečtení)

Žádný úvod mě teď nenapadá.

Žák se zeptal mistra Seung Sahna: „Mistře, kdy vy zachráníte všechny bytosti před utrpením?“
 
Seung Sahn mu odpověděl: „Já už jsem všechny bytosti zachránil.“ 
 
To vypadá jako nesmírně drzá, nafoukaná odpověď, že ano? To by si netroufl říct jen tak někdo. Pokud mistr Seung Sahn už zachránil všechny bytosti, proč sám těmto bytostem často připomínal, aby oni zachránili všechny bytosti? To nemá logiku. Buď jeden člověk musí zachránit všechny bytosti před utrpením, a až se mu to povede, pak už nebude muset totéž dělat někdo jiný, nebo je to tak, že už mistr Seung Sahn všechny bytosti zachránil a už není třeba nikoho zachraňovat? Jak tomu lze rozumět?
 
Mistr Seung Sahn byl korejský mistr tradice Rinzai Zen, který působil v USA koncem minulého století a měl tisíce žáků. Byl proslulý svými nelogickými replikami. Ale nemusíme lámat hůl nad nějakým mistrem jen proto, že byl zdánlivě nelogický. Filozofie buddhismu je něco, co logiku používá jako dobrého sluhu - odmítá se jí tedy podřizovat. My tu nejsme pro logiku, logika má sloužit nám. Když ji nepotřebujeme, odhodíme ji, ale to neznamená, že vstoupíme do říše bláznů.
 
Zkusme se tedy podívat na zub té otázce zachránění všech bytostí před utrpením. V běžném smyslu je takový počin něco, co prostě nelze dokázat, kdyby se člověk rozkrájel. Koany často před člověka staví problémy, které nelze řešit v rámci selského rozumu, ale to neznamená, že tyto koany nemají žádný racionální základ.
 
Abychom mohli rozumět koanu, kde se mluví o zachránění všech bytostí před utrpením, musíme nejdříve přehodnotit své chápání pojmů „zachránit“, „všechny bytosti“ a „utrpení“.
Nejtěžší z filozofického hlediska je  chápat pojem „všechny bytosti“. Když se řekne „všechny bytosti“, co to konkrétně znamená? Konkrétně to neznamená nic. Nelze konkrétně postihnout všechny bytosti, nelze si je ani představit, natož je postavit před sebe, spočítat je a pak s nimi něco dělat. Co však můžeme udělat, je zjistit, zda v naší vlastní individuální existenci není obsažen princip „všechny bytosti“. Nemůžeme totiž zcela vyloučit možnost, že tu je rovnítko mezi mnou a všemi bytostmi. Jazyk tuto rovnost nemůže zcela pojmout. Když ale překonáme malý a nedokonalý svět myšlení, není tu nic, co by oddělovalo jednoho člověka od ostatních bytostí. Já a všichni jsou v buddhismu jedno. Současně ale platí, že já se nesmí schovávat za všechny, ale musí být samo aktivní a snažit se něco konkrétního dělat. Platí tedy oboje: Já jsem všechny bytosti a všechny  bytosti jsou já. A také: Já jsem vlastní, nezaměnitelná, konkrétní bytost s konkrétní zodpovědnosti za sebe a druhé. Obojí je důležité.
 
Další pojem, který je třeba vysvětlit, je „zachránit“. Nebo „spasit“. Na první pohled je to něco, co se dělá, když někde hoří. Podle Buddhy je celý svět jedna velká trpící říše, kde všichni naříkají a touží překonat své utrpení. Když to řekneme moderně a aktuálně, ano, celý svět, vidíme to denně ve zprávách, je jedna říše nenávisti, bolesti, slz, zmatků, chaosu, válek, perverze a blábolů. Jinde ale v buddhismu narážíme na to, že  celý svět je jedna nádherná perla. Opět, jako snad ve všech protikladech, na které narážíme v buddhismu, obojí je pravda. Svět je opravdu špinavá stoka, ale je to také nádherná, čistá, nevinná perla. Když se na svět díváme jako na špínu, bolest a utrpení na zemi, pak cítíme potřebu zachránit aspoň sebe, když už ne ostatní. Nebo někdy cítíme potřebu zachránit ostatní, když už ne sebe. Zenoví mistři v tradici Rinzai chtějí po svých žácích, aby se s tím nemazali a zachránili prostě všechny a to co nejdřív. Tradice Rinzai je poněkud prudká, ale budiž. Zenoví žáci ve škole Rinzai si někdy připadají zmatení a bezmocní, a tak se ptají mistrů: A co vy, kdy vy to uděláte? A zenoví mistři říkají: Já už jsem to udělal. Není v tom rozpor, jde jen o to, že zenový mistr dokáže flexibilně měnit úhel pohledu. Pokud zenový mistr vidí, že svět je jedna nádherná perla, kde panuje klid  a mír, může prostě říct: Zachránil jsem celý svět.  Může to říct, protože on nejenže pochopil, že svět je vlastně z jedné strany čistý a nevinný, on tuto čistotu a nevinnost realizoval vlastním tělem a vlastní myslí. Vidíme tedy, že on, protože jsme si vysvětlili, že není zcela odlišný od ostatních, že je vlastně totožný se všemi bytostmi, ve chvíli, kdy aktualizoval vlastní myslí a vlastním tělem, že celý svět je jedna nádherná perla, v tu chvíli toto platí pro všechny bytosti. Všechny bytosti jsou uprostřed říše nevinnosti a čistoty. Je ovšem rozdíl to číst nebo to prohlašovat nebo to intelektuálně chápat, a je rozdíl to aktualizovat ve vlastní mysli a ve vlastním těle. Když Buddha dosáhl osvícení, řekl prý, že spolu s ním dosáhli osvícení všechny bytosti. To je totéž jako říct: V mém osvícení došlo k zachránění všech bytostí před utrpením. Protože Buddhovo poznání pravdy bylo totéž co poznání pravé povahy celého světa a základního stavu všech bytostí. Základní stav všech bytostí je osvobozený. Nicméně když jsme po krk ponoření ve zmatcích a vidíme na světě všechno to utrpení, pak mistrovo povzbuzování, abychom zachránili všechny bytosti před utrpením, můžeme přeložit takto: Snaž se poznat pravdu o světě a všech bytostech.
 
Když studujeme a cvičíme buddhismus, snažíme se žít normální,  každodenní život bez extrémů. I když to vždy nejde, prostě se každé ráno probudíme, buddhisté cvičí zazen, a pak celý den zkoušíme žít a jednat vyrovnaně. Aniž si to uvědomujeme, platí, že když se chováme vyrovnaně, aktualizujeme pravý stav světa, a tak přinášíme na svět spásu. Nejsme vůbec nápadní. Ani za nehet nevypadáme  jako nějaký velký spasitel. Velká spása světa je možná pouze v rámci každodenních detailů. Spasení světa je třeba provádět nesmírně nenápadně, a přece naprosto upřímně.                    

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 2,50 / Počet hlasů: 4] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 5 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
24. 06. 2020:

Ekonomka Ilona Švihlíková: "Debata o euru se vede u nás velice povrchně. Jako kdyby jediným výsledkem eura bylo, že nemusíte do směnárny. Nebo nastupuje ‚ideologická úderka‘, kdo je proti euru, je čínský nebo ruský agent. Zcela se přitom ignoruje, jaké makroekonomické nerovnováhy euro vytváří – v EU dneska vlastně máme dvojí periférii, jižní a východní. Nehovoří se o tom, že euro zesiluje rozdíly mezi zeměmi, místo souladu přispívá k nárůstu šovinismu...
Část společnosti obsedantně nenávidí Rusko (a Čínu) a mají to jako svůj, často jediný, politický program. Tato mccarthyovská politika plní mnoho účelů – umožňuje vám útočit na každého, kdo má jiný názor, a pokusit se ho tímto způsobem umlčet, odstranit z politické konkurence...
Stupňování nelze vyloučit, protože je to karta, se kterou rády hrají veřejnoprávní média, takže se daným politikům pak zaručuje dostatečná mediální pozornost. Kromě nenávisti, kterou někteří prostě potřebují k životu, je potřeba vnímat i ekonomické zájmy. Jedním z hlavních cílů je bezesporu vyloučit ruské (a čínské) firmy ze zakázek, Dukovany počínaje, a uvolnit prostor pro jiné zahraniční ekonomické zájmy.
"

Celý článek...


21. 06. 2020:

Akce D.O.S.T.: Dost bylo Bruselu! Před 11 lety stála Akce D.O.S.T. v čele veřejných protestů proti ratifikaci Lisabonské smlouvy. Varovali jsme před společenskými důsledky eroze naší státní svrchovanosti a zesíleného útoku na naše tradice a občanské svobody. Nemýlili jsme se.
Dnes se nacházíme na dalším důležitém rozcestí.
Blížící se hospodářská krize, zesílená bezprecedentním „vypnutím“ globální ekonomiky na jaře letošního roku, má sloužit jako záminka k další centralizaci moci na úrovni EU. „Fond obnovy“ a projekt „EU nové generace“ zavádějí společné dluhy a unijní daně. Evropská unie se v případě uskutečnění této vize stane plnokrevným státem a její členské státy pouhými regionálními útvary. Význam voleb do národních parlamentů klesne na úroveň voleb do krajských zastupitelstev a politická svrchovanost České republiky se stane minulostí.
Je alarmující, že se o takto závažné věci nevede důkladná veřejná diskuse. Proto mnoho občanů naší republiky ani neví, co všechno je ve hře. Vyzýváme vládu České republiky a jejího premiéra, aby využili svého práva veta a projekt „EU nové generace“ důrazně odmítli.
V Praze dne 17. června 2020

Celá výzva...


21. 06. 2020:

Petr Žantovský: " Ve čtvrtek jsem se v iDnes dočetl, že tahle dvě veřejnoprávní média (Česká televize a Český rozhlas) společně iniciovala průzkum veřejného mínění, který se měl týkat existence a výše koncesionářských poplatků. A vítězně na nás z titulku křičí, že ‚Češi jsou pro zachování ´koncesionářský´ poplatků, výše je přiměřená‘. Už v titulku je chyba, chybí tam písmeno ch, nu ale dobrá, to se stane při rychlé práci. Nechme však titulek a pojďme na obsah...
Nešlo jen o zvýšení samotné, tedy generálním ředitelem
(ČT) opakovaně vyžadovanou nějakou další valorizaci. „Ale šlo i o rozšíření poplatků na jiné nosiče televizního kanálu, včetně telefonů, tabletů, počítačů a tak dále. Za všechno, čím můžete sledovat Českou televizi, byste měli platit. To by bylo opravdu úžasné. Vznikla by tu Česká televizní republika, velmi by to připomínalo středověkou daň z hlavy... "

Celý článek...


14. 06. 2020:

Zastupitel MČ Praha 8 Martin Cibulka: "V principu podobné věci (jako v USA) , byť s menší intenzitou, se v posledních letech dějí napříč naším bohatým a kulturním světem! Moje babička by řekla, že blbnou z nadbytku. Stačí se podívat do historie, a uvidíme, že podobné chování přichází cyklicky ve vlnách. Salonní levičáci ponoukají lůzu a vedou svůj spravedlivý boj za lepší svět. Kulisy se v čase mění, ale princip zůstává stejný. A vlastně i výsledek...
Následuje ztráta svobod, chudnutí, neúcta k soukromému majetku, neúcta k tomu, co nás předcházelo. Nedělejme si iluze, že podhoubí, které stojí za nepořádky v USA, tady nemáme! Těch dobrodějů je i tady dost, rozdíl je v tom, že jim u nás chybí odvaha. Zatím! Bohužel chybí i odvaha politiků se podobným tendencím dopředu postavit...
Přicházejí budovatelé nového světa a systém, který se evolučně vyvíjel stovky let, rozkopou, protože to udělají lépe a svět bude růžový. Nebude, pouze přibude stínů mezi hořícími požáry...
"

Celý článek...


11. 06. 2020:

Mnislav Zelený-Atapana: "Naivně jsme si mysleli, že Západ sem přichází proto, aby nás osvobodil a aby nám pomáhal. Ale od začátku mi to bylo podezřelé, protože obchodník nikam nepřichází, aby pomohl. Obchodník chce vždy vydělat, za každou cenu, i kdyby to mělo být až za pár let. Naše náruč byla otevřená až příliš. To, že jsme ztratili soběstačnost ve všem, je tragické. A zvláště ve strategických záležitostech, jako je voda, jídlo, léky a podobně...
V devětaosmdesátém jsem se smál, když se u nás říkalo, jaké máme špatné výrobky, potraviny, salámy jak jsou hnusné... Ale jak se otevřely hranice, tak Rakušáci jezdili na jižní Moravu a skupovali je v obrovském množství...
"

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!