Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 11. 10. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Deborah Eisenbergová, americká spisovatelka:
Američané jsou jediný národ na světě, který věří své vlastní propagandě.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1789x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1674x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1639x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1589x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Jóga

* Ambivalence není schizofrenie


Vacek Jiří - Jóga - 03. 11. 2004 (10107 přečtení)

Elohim v Jitřní zemi (v komentáři k článku "Co člověk může dělat?:-)" - pozn. J.Š.) tvrdí, že ego jsme my sami a že proto není možné, abychom toužili součně po dvou zcela odlišných věcech, jako je například svět a vysvobození. Byla by to prý duševní nemoc - schizofranie. Velmi se mýlí...

Za prvé my nejsme ego, ale pravé Já, sat-čit ánanda, atman, Kristus, naše buddhovská podstata, tao. Ego je naše nepravé já, které vytváří ztotožnění ryzího vědomí, kterým jsme s hmotným tělem a myslí.

Naše pravé Já nic nechce ani chtít nemůže. Chce ego a to svou myslí. Je zcela běžné, že mysl chce současně mnoho věcí naráz a současně také mnoho věcí nechce a dokonce se jich bojí. Mnoho těchto přání a tužeb je dokonce navzájem protichůdných: chtěli bychom například v něčem vyniknout, ale nechce se nám cvičit nebo pijeme, ale chtěli bychom se této závislosti zbavit a to vše současně.

Toto chtění i nechtění jsou jednotlivé myšlenky nebo city ega. Domýšleno do důsledků, ego samo nic nechce, ale vytváří a chová jednotlivé myšlenky a city, které něco chtějí nebo nechtějí. Pokud jsme nezaujatými pozorovateli mysli, můžeme tyto jednotlivé city a myšlenky jasně pozorovat. Existují samostatně, jedny nezávisle na druhých, vznikají, trvají a mizí. Často jsou navzájem protichůdné. Ty z rozumu nám říkají: musíš udělat to či ono, cit nebo touha jsou proti a my jsme jimi zmítáni a nemůžeme se rozhodnout. Jsou-li tyto protivné sklony silné a vztahují-li se k podstatným životním záležitostem, pak dochází k hlubokým vnitřním konfliktům až k rozpolcení.

Psychologové tento vnitřní rozpor dobře znají a mají pro něho odborný název: ambivalence. Označuje stav, kdy současně něco chceme a nechceme, současně něco nenávidíme i máme rádi. Často také jeden z těch dvou rozporných a protikladných sklonů zatlačíme do podvědomí a proto si jej nejsme vědomi, ale existuje dále a ovlivňuje nás podvědomě.

Takže je pravda, že můžeme současně něco chtít i nechtít, milovat i nenávidět a není to nemoc. Schizofrenie je něco zcela jiného.

Důležité je vědět, že Já nic nechce a dokonce ani ego samo ne, ale že pouze pěstuje ve své mysli myšlenky a city, které si něco přejí nebo naopak nepřejí. My, ani naše Já ani ego nejsme žádnou myšlenkou ani citem. My je jen vytváříme a chováme. Jsou našimi výtvory. Ve stavu nevědomosti jim však plně podléháme, protože jsou skutečnými mocnými silami. Pokud se dokážeme od nich odtáhnout do vědomí, poznáváme výše uvedenou pravdu a přímo je nazíráme jako jednotlivé výrony energie naší mysli. Pak také máme možnost je ovládat a nikoliv jim otročit. Předpokladem je pochopit výše uvedenou zákonitost a umění být nezúčastněným pozorovatelem mysli. Pochopit způsoby mysli, jakými nás svými výtvory ovládá, je nesmírně důležité pro zdar naší stezky. Ambivalence je jedním z nich. Je běžné, že vše zlé a se stezkou v rozporu strkáme do podvědomí a propadáme přesvědčení, že jsme dobří a celou bytostí toužíme po Bohu. Kdyby tomu tak bylo, rychlý úspěch na stezce by byl nevyhnutelný. Proč tomu tak není, je zřejmé. Viníkem je ambivalence. Často Boha současně více nechceme než chceme.

Názorným příkladem ambivalence je chování většiny hledajících. Některé jejich tužby směřují k poznání a k vysvobození, jiné do světa. Pokud chtějí ve světě uplatnit například své schopnosti a prosadit se nebo se upínají na šťastný rodinný život, ať si pak nestěžují na jógu ani na stezku poznání a netvrdí, že je neúčinná, nic neřeší a že proto potřebuje vylepšit a podobně.

Kdo neplní podmínky jógy zejména tak zásadní jako je odpoutanost od světa a nelpění na něm, nemůžeme na stezce očekávat trvale dobré výsledky ani tehdy, když hodně medituje. Stezka zdaleka není jen v klidu prováděná átmavičára nebo meditace. Jestliže lidé, kteří neplní základní podmínky jógy, jsou z ní zklamáni a viní její praxi z nedokonalosti a prohlašují nutnost jejího vylepšení, jsou zaslepeni právě svou ambivalencí a nedostatkem pravé touhy. Nejsou schopni ani ochotni dát stezce vše a hlavně sebe. Vina je na nich a nikoliv v nedokonalosti jógy: neplní požadavky stezky a ještě ji očerňují. Nechtějí se podřizovat její zákonitostí, ale naopak, pravidla stezky se mají přizpůsobovat jim, aby si mohli s egem užívat světa a současně žít v poznání a dosáhnout vysvobození. Zapomínají zcela, že poznání je totéž, co rozpuštění ega s jeho všemi tužbami a vysvobození je vysvobozením právě ze světa, který si tak horlivě chtějí užívat.

Každý má jistě právo „na svou pravdu“. Jestliže si někdo plete schizofrenii s ambivalencí a navíc tvrdí, že ambivalence neexistuje, takovou svou „pravdou“ jen prostým důvěřivcům škodí a to tím víc, čím víc ze sebe „dělá“ autoritu.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
VIRUS MARIČI (05.12.2005)
Zádušní mše za dr. Eduarda Tomáše (02.11.2005)
Životopis Míly a Eduarda Tomášových (31.10.2005)
Jak jsem hledal Boha a nalezl Jiřího Vacka (30.10.2005)
Ing. Jiří Vacek (06.10.2005)
Na závěr to, co bylo na počátku (21.09.2005)
Osvícené ego „mistra“ Vacka (21.09.2005)
O DUCHOVNÍM MISTROVSTVÍ (21.09.2005)
Duchovní mistr a pan Pařík (21.09.2005)
Reakce na dopis Ing. Jiřího Vacka (20.09.2005)
Otevřený dopis panu Vackovi (18.09.2005)
Od mystiky k mystifikaci …a zpět (17.09.2005)
Další dopis Jiřímu Vackovi (12.09.2005)
Pro Jiřího Vacka, osobně (12.09.2005)
Jde skutečně o objektivní kritiku? (04.09.2005)
Zamyšlení nad komentáři k textu Jiřího Vacka „Vrátit mysl Já“ (27.08.2005)
Od Mirky Pettingerové (22.08.2005)
K diskuzi o Jiřím Vackovi (22.08.2005)
Jak jsem hledal sebe a nalezl boha (16.08.2005)
Vědomí (11.08.2005)
Pozitivní výsledek diskuse o nejvyšší józe. (06.03.2005)
Všem kritikům a pomlouvačům Mistra Jiřího Vacka (05.03.2005)
Komentář na komentáře (23.02.2005)
Dopis Jiřímu Vackovi (21.01.2005)
Nesmyslné boje (02.12.2004)
Mistři nás klamou? (12.11.2004)
Každý má svou pravdu nebo je jen jedna pravda? (26.09.2004)
Vlastní zkušenost (18.09.2004)
Spásné a nespásné vásany (16.09.2004)
Co člověk může dělat? :-) (06.09.2004)
Teorie a praxe na duchovní cestě (02.09.2004)
Átmavičára jako únik? Smutné nedorozumění (01.09.2004)
Átmavičára nebo lókavičára (24.08.2004)
Reakce na neutěšený stav hledajících (11.08.2004)
Nepochopení mezi lidmi (10.08.2004)
Neutěšený stav většiny hledajících (06.08.2004)
Átmavičára jako únik (15.07.2004)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 7 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!