Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 16. 10. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Francouzský osvícený právník a spisovatel Françoise de Pitaval (*1673 - 1743):
Jakékoliv setkání s právem znamená katastrofu pro každého, ať je již vinen nebo ne.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Nežijte ve lži
(20. 11. 2016, 2664x)
Hodiny odbíjejí
(30. 12. 2016, 2631x)
Mayský sněm
(07. 01. 2017, 2578x)
Jako v pohádkách…
(07. 12. 2016, 2510x)
Mayská rada
(14. 02. 2017, 2426x)
Upozornění
(28. 11. 2016, 2378x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Společnost a vztahy

* Chatrné zdroje legitimity


Ivan O. Štampach - Společnost a vztahy - 26. 09. 2009 (3408 přečtení)

Politický a ekonomický systém vládnoucí v naší civilizaci a tvořící její novověk, se zdá být v krizi. Potlačuje kooperaci a solidaritu a vyzdvihuje permanentní konflikt politických koncepcí, jakož i ekonomickou konkurenci, o  níž tvrdí, že je bezpečnou cestou k blahobytu co největšího množství lidí.  Nelze popřít jeho vědecké a technické úspěchy, ale také bychom měli vidět, že civilizační hodnoty záhy nahrazuje étosem smečky nebo stáda. Jeho filosofickým pozadím je vulgární, mechanistický, redukcionistický materialismus.


Systém v současné křeči hledá zdroje legitimity. aby obhájil ještě na nějakou dobu svou existenci. Jedním z nich je demokracie. Víme však dobře, že nevládne lid, nýbrž politické elity, že existuje vrstva politických profesionálů, která trvale drží pozici, a v aktuálním výkonu moci se střídají její frakce. Jakýsi demokratický minimalismus bude požadovat, aby elity vládly aspoň se souhlasem veřejnosti. Jenže vulgarita a hloupost politiků odhánějí např. od voleb lidi sledující ušlechtilé, tradiční občanské hodnoty. Politikem se stává davový člověk, který vyniká krutou a rafinovanou vychytralostí. Slušní lidé nemají mezi kým volit. Připadá jim, že hlas pro jakoukoli ze stran je hlas pro politováníhodný politický establišment, jako celek, pro jeho sdílené hodnoty a metody, zatímco rozdíly programů jsou nepodstatné.

Povolná menšina obyvatel je ochotna politické elitě poskytovat zástěrku demokratického souhlasu. Ten se se však získává marketingovými metodami. Strany nepředkládají potenciálním voličům programy, nýbrž  účesy, úsměvy a kravaty politiků a vrhají do prostoru líbivá, nic neříkající hesla. Je-li tedy demokracie pilířem našho systému, je to pilíř podlomený.

Dalším heslem na transparenty vedle demokracie je svoboda. Mnozí se domnívají, že mohou uplatňovat libovůli a jedinou její hranicí je jejich schopnost své jednání prosadit. Stát má  prý být útlý. I vysocí státní činitelé vykreslují stát jako nepřítele. Státní úředníci, zdá se, škodí už tím prostým faktem, že úřadují. Za tím je (aspoň implicitní) antropologie: Individuum se prokazuje jako svobodné, má-li něco svoje. Člověk  se realizuje, když prokáže, že je schopen uchvátit, držet a proti stejným nárokům jiných obhájit kus společně obývaného světa. Svoboda, to je tento mezi individua rozparcelovaný svět. Je to roztříštěná skutečnost.

Klasický liberalismus naproti tomu mluvil o jednotlivých svobodách. Počítal s vládou zákona, s ochotou občanů se dobrovolně podřídit zákonům, které si prostřednictvím svých volených zástupců stanovili. O univerzální svobodě nebyla a a nemohla být řeč. Její deklarace je nepoctivá. Současní obhájci "svobody a demokracie"  nepřiznávají, že jde nakonec jen o soukromé vlastnictví výrobních prostředků. Jeho zpochybnění prý ohrožuje civilizaci v jejích základech. Přitom prakticky všechna personalisticky či duchovně založená pojetí člověka toto právo limitují. Papežové, reformovaní kazatelé, theosofičtí socialisté, anthroposofičtí příznivci sociální trojčlennosti i angažovaní buddhisté se shodují, že soukromé vlastnictví není absolutním právem, že  má sociální funkci a pokud ji neplní, může a má být omezeno. Legitimizuje-li se současný systém poukazem na to, že je výrazem svobody a že brání svobodu, je třeba se ptát čí svobodu hájí a jaké svobody pozvolna avšak důsledně (např. "v zájmu národní bezpečnosti") omezuje.

Dalším pokusem legitimizovat současný systém je jeho boj proti rasismu. Jako příklad se uvádí péče o romskou tematiku. Politici si zřejmě nevšimli, že Romové co do rasové příslušnosti jsou běloši a co do širší etnické příslušnosti (podle jazyka) Árijci. Zdráhají se přiznat, že nebezpečné, někdy násilné vyčleňování odlišných skupin je výrazem sociálního konfliktu. Že cílem agrese jsou stejně tak bedomovci či squateři bez ohledu na rasovou či etnickou příslušnost. Téma ras, etnik, kultur a jejich odlišnosti už by dávno mohlo být odtabuizováno. Rituální  omílání formulek o jejich rovnosti má jiný reálný obsah: vyhlašování jejich stejnosti, tedy volání po asimilaci (pod hesly integrace a globalizace). Boj zdejších politiků s davovými rasistickými (či kvazirasistickými) křiklouny  by byl přesvědčivější, kdyby sami nemluvili pohrdlivě o menšinách a o přistěhovalcích.

Nejen k legitimaci, ale i k uzdravení nemocného systému by došlo, kdyby se odpovědní ohlíželi po účinné terapii, po duchovních a humanistických podnětech, prostě po integrálním humanismu (jistě ne jen v maritainovském smyslu). Dramatický propad zájmu českého obyvatelstva o reálné duchovní žití na jedné straně a trapná nedostatečnost církví při představování tohoto tématu, tedy souhra těchto dvou faktorů vytváří vskutku celosvětovou anomálii.

Ivan O. Štampach
ivan-stampach.bloger.cz

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 2,75 / Počet hlasů: 4] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 1 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
05. 10. 2019:

Ekonomka Markéta Šichtařová: "Ministerstvo práce a sociálních věcí se vytasilo s třicetistránkovou příručkou pro provozovatele takzvaných mikrojeslí. Příručka obsahuje instrukce, jak batolátkům vymýt mozek a udělat jim binec v jejich pohlaví. Nabádá k tomu, aby se během her ‚potíralo rozdělení na muže a ženy‘. Aby se klukům stejně jako holčičkám dávaly panenky a holkám zase autíčka...
Proč stejný druh lidí zbožňuje a hájí Gretu, jejíž loutkovodiči v podstatě vyzývají k diktatuře? Proč stejný typ lidí je ochoten uvažovat o tom, že se (pro začátek) ve školních jídelnách zakáže maso? Proč tihle lidé obyčejně hájí norský Barnevernet a byli by nejraději, kdyby se zavedl i u nás?...
"

Celý článek...


03. 10. 2019:

Zemřel Karel Gott - komentář z Internetu: "oceňuji jeho pracovitost, laskavou lidskou stránku, rozhled i to, že po roce 89 se nedal ke zlodějům, neobrážel VIP dýchánky kavárny, žádné politické uskupení si ho nekoupilo. Vytvářel v zahraničí o republice dobrý obraz, vydělal státu spoustu valut, danil doma, ne v daňovém ráji. Zůstal svůj.
Mrkl jsem jen na minutku jinam a už to jede. Knížepán, Klvaňa, Stanjura, Bělobrádek, Šídlo, Roman Týc, Jakub Janda, že prý zpíval i v Rusku a za komunistů.... u jiných, co se dnes angažují na správné straně, to samozřejmě nevadí. Vytáhli i autistu, kdysi dětského maskota Trautenberga, Mikiho Kotase. Jsem zvědavý, co na to bojovník proti sochám z Prahy 6 nebo Milionové chvilky... Nic pozitivního nedokázali, proti Goťákovi jsou ubožáci. Lumpové, co stojí proti vlastnímu národu, se přede všemi zase veřejně odkopávají...
"

Celý článek...


29. 09. 2019:

Jiří Zimola: "Hroutí se mi svět. Svatý Václav nežil, Koněv neosvobodil a Červená Karkulka sežrala vlka. Ještěže mi na nezávislé veřejnoprávní ČT vysvětlí, jak mám zacházet s fake news! :-)"

Celý článek...


27. 09. 2019:

Novinářka Lucie Groene Odkolek: "Miloš Zeman by za normálních okolností určitě přišel položit květiny, ale logicky nechce, aby vzpomínka na rok 1989 byla opět zneužita k projevům „pohrdání Zemanem“. Místo zpráv o oslavách 30. výročí 17. listopadu by se na první stránky tisku dostali ti, kteří mediálně nejúčinněji urazili prezidenta. Do situace, kdy prezident raději zůstane doma, nás tedy dostali právě ti, co si o sobě z nepochopitelných důvodů myslí, že jsou slušnější než Miloš Zeman, a potom se před novináři předvádějí v trapnostech..."

Celý článek...


24. 09. 2019:

Jana Bobošíková: "Dokud se nenajde většina ve Sněmovně, která by jasně prohlásila, že Česká televize neplní svou zákonnou funkci – tedy poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názoru – jsou tyto diskuse zbytečné. Jediný, kdo může změnit současný stav zpravodajství a publicistiky České televize, jsou poslanci. Ti ale, přestože často deklarují nespokojenost s Českou televizí, odvahu situaci řešit nemají. Česká televize je nyní skutečně nezávislá v tom smyslu, že si děla co chce, protože ti, kdo mají vynucovat dodržování zákona o ČT, na svou povinnost rezignovali..."

Celý článek...


17. 09. 2019:

Bývalý šéf vojenské zpravodajské služby a bezpečnostní analytik Andor Šándor: "Ta samolibost, že já to vím nejlépe a ostatní jsou minimálně hlupáci, pokud ne ruští agenti, přisluhovači Kremlu a Číny a podobně, je velmi nešťastná, a navíc často sklouzává do polohy osobní, urážlivé. Navenek to samozřejmě ovlivňuje to, jak se k sobě lidé chovají...
Já stále věřím tomu, že je správná teze, že Koněv osvobodil Prahu, protože tlak jeho vojsk donutil generála Toussainta uzavřít smlouvu s generálem Kutlvašrem a s Josefem Smrkovským, nechat zde těžké zbraně a zmizet. Jinak by tu Prahu Němci rozflákali, kdyby nebyli pod tlakem.
.."

Celý článek...


08. 09. 2019:

Spisovatel, autor historických knih Václav Junek: "z vyššího hlediska české moderní historie jde opravdu jen o ten šum (kauza sochy maršála Ivana Stěpanoviče Koněva), navíc vyvolaný přibližně těmi samými elementy, které (například) pod vedením Franty Sauera ze Žižkova se vší jim vlastní hloupostí skácely Mariánský sloupu na Staroměstském náměstí v listopadu 1918 a jistě také v přibližně stejné době dosáhly likvidace pomníku jednoho z největších českých vojevůdců maršála Radeckého. To ale opravdu jen pro příklad. Stejného druhu ovšem byla pozdější praxe nacistů ve věci pomníků Ernesta Denise, plukovníka Švece, prezidenta Wilsona i mnoha dalších. A to nemluvím už vůbec o komunistech a jejich tak oblíbeném obrazoborectví..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!