Tématem tohoto výběru textů je hledání vášnivé duše Ženy, jejího vnitřního muže, daimona (pozor, neplést s církevně vytvořenou představou démona, která nemá s původním Platonovým pojmem nic společného). Se svolením Valpi převzato ze stránek
Bohyně a doplněno o háčky a čárky.
Tuto stránku prosím vnímejte jako dílko v neustálém tvůrčím procesu - tj. nový materiál bude postupně přidáván. Většina textů jsou namátkou vybrané přeložené ukázky z fascinující knihy In Search of Woman's Passionate Soul - Revealing the daimon lover within od známé anglické šamanky Caitlin Matthewsové. Tyto úryvky jsou a budou doplněny také mými texty a obrázky, protože daimon je v této době tak blízký mému srdci, že jsem si přála jej touto stránkou zviditelnit, zpevnit a oslavit. Pokud se kterákoliv z vás žen budete chtít přidat svými zkušenostmi nebo daimonem inspirovanou tvorbou, tato stránka je vám otevřena!
" V nevědomí každého muže se skrývá ženská osobnost a v nevědomí každé ženy mužská osobnost."
C G Jung Archetypy kolektivního nevědomí
Ženská duše je jako kouzelná nádoba, která je zevnitř větší a objemnější, než by se navenek zdálo. Má v sobě poklady a zázraky, hrůzy a strašidla, touhy a vášně. Mnoho z nás se nikdy nepodívá dovnitř, protože se bojíme, že duše ukrývá hrozivě a podivné věci, nejsme si jistě, co bysme na to asi řekly. Ty, které dovnitř nakoukly, si brzo uvědomí, že je očekává celoživotní zkoumání. Ty, které se s obsahem duše seznámí, objeví a naučí se využívat drahocenné dary síly, kreativity, vášně a toho nejvzácnějšího šperku - svého autentického já.
Objevení autentického já je pro lidské bytosti dlouhým procesem. U žen se prodlužuje znevýhodňujícími očekáváními a projekcemi společnosti. Když hledáme autentické já, děláme spoustu chyb, pouštíme se mnoha mylnými cestami, čteme knížky (některé nás podpoří, jiné jsou ztrátou času), nasloucháme radám druhých (nebo je ignorujeme), hledáme na všech možných místech kromě těch pravých. Je nám třeba světla, směru a motivace, abychom se našly, a vášně, abychom v hledání neustávaly.
V této knize navrhuji, že světlo a vášeň k nám může přijít ze zdroje, na který jsme nikdy předtím nepomyslely: od obyvatele naší duše, který se nejčastěji skrývá v mužském přestrojení - v postavě daimona.
Říkají, že mě přinutil, ale to není pravda
Tam dolů jsem ho následovala ze své vlastní vůle.
Do jeho temného domova tam pod kopci
Temného paláce v podzemí.
A tam mě miloval a já milovala jeho
A i když tam celý svět byl z ledové tmy
My si nikdy nevšimli toho příšeří
Tak silně zářilo světlo v našich srdcích...
Ta nejkrásnější květina, která kdy kvetla
Roste hluboko uvnitř trnitého keře
A štěstí je potom jako růže
Protože bez bolesti se nic dobrého nezrodí
Abychom viděli světlo dne, musíme poznat i tmu
Abychom znali květinu, musíme poznat plevel
Jen když se rozejdete, můžete se znova sejít
Granátového jablka se bez semínek nenajíš.
(Demeter's Daughter, Anne Lister)
Chtěla bych požádat čtenáře, aby si uvědomili, že podle zkušenosti většiny žen daimon není inkarnovaný muž, ačkoli jeho obraz se může na muže projektovat. Daimon je spíše duchem nebo poslem, který se ukazuje v mnoha mužských přestrojeních a může být vyslancem či zástupcem Lásky samé.... daimon není "určitý muž" ani všeobecně "muži", ale "duch božského a inspirativního mužství".
Pro zřetelnost je třeba také říci, že Jungovský "animus" se halí do masek, které vychází z našeho společenského podmiňování a ačkoliv je často pravým daimonem, který se schovává za mnoha rouškami, většinou je iluzorní. Naopak daimon je pravým duchovním společníkem žen. Ač jeho vzhled může pocházet z mytické kultury, vnitřní kvalitou je pomocníkem.
Budu užívat termínu "daimon" k označení skutečného společníka naší duše a "maskovaný nebo nevyvinutý daimon" tam, kde mluvíme o projekcích, které mohou blokovat jasnou vizi daimona. Jiné pisatelky se zmiňují o "vnitřním milovaném" nebo "mužské přítomnosti ve své duši".
Daimon v této knize je ústředním tématem ženské sexuality, kreativity a spirituality. Je to vnitřní inspirující element u žen: ten, který se objevuje v mužské formě v jejich snech, fantaziích a meditacích a hraje významnou úlohu ve vedení a tvárnění jejich vnějších životů.
Slovo daimon [cti dajmon] pochází z řečtiny a znamená "duch, který přemosťuje božský a lidský stav".
Kdykoli se podíváme do světa mytologie a folklóru, objevíme mysteriózní mužskou postavu, která je intimní se ženami, obývá zemi duše a odhaluje hlubokou moudrost, muž, který přináší odpovědi svým světlem hledání. Můžeme jej zažít jako milovaného našeho srdce, jako přízrak nebo ducha, který nás straší ve snech, jako hrůzu nahánějící příšeru, která hledá transformaci nebo jako patriarchu, který vyučuje přísně povinnosti nemilosrdným, charismatickým způsobem. Tohle všechno a další jsou daimonovými maskami.
Existují ty z vášnivého sesterství, které běžely a uvítaly jej s otevřenou náručí a divoké s ním odběhly do hor. Jsou ženy, které otevřely své duše, aby se štědře se všemi podělily o své dary podle příkladu Dobrého Přítele a Dávajícího, který jim pomohl najít jejich vnitřní poklad. Pak jsou tu ty, které se oddaly extázi a jejichž celé životy jsou orgasmem rozkoše, sdílené s jejich daimonem. Jsou tiché ženy, jejichž klidný vnějšek neprozradí vášnivé klubko propletených údů. Tohle jsou stvořitelky, které rodí děti svých daimonickych milenců ve formě poezie, hudby, obrazů či řemeslných umění. Tohle jsou duchovně oddané ženy, jejichž chvála a modlitby jsou darem milování vesmíru.
I přes objevy Junga a jeho nasledovatelů zůstává daimon i nadále většinou v moderní kultuře nedefinovaný. Když však jedna žena hovoří o svém zážitků s daimonem, ostatní ji okamžitě rozumí a rozeznávají ho ze svých vlastních zkušeností.
Protože daimon je většinou nevědomý nebo zasunutý v ženské duši, byl jen výjimečně uznán a málokdy pochopen. Často se potlouká ženskou duší jako temná figura podobná Zvířeti ze známé pohádky a jako takový je nanovo vyvolávaný ve filmech jako např. Interview s upírem, s jeho poselstvím "napij se ze mne a budeš mít věčný život". Ženy nadále hledají způsoby, jak osvobodit z prokletí či manifestovat předmět své životní fantazie, jak proměnit záhadné Zvíře v krásného Prince či jak odhodit známky nudného všedního života a utéci s divokým vyděděncem.
Jak si ženy samy daimona vysvětlují? Toto jsou některé z jejich definicí:
- twin-soul (dvojče své duše)
- obraz ideálního partnera
- vzpomínka z minulého života na partnera nebo sebe jako muže
- psychologická část nás samých
- duch
- završení androgynniho já
- společník duše
- ten, kdo inspiruje a vede