Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 19. 04. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Václav Klaus:
Náš úkol byl ne zajistit každému štěstí a bohatství, náš úkol byl změnit politický, ekonomický, sociální systém z komunismu v něco docela jiného a to se stoprocentně podařilo. Kdyby byli všichni se vším spokojeni, tak svět končí, protože by nebyla sebemenší motivace něco dělat.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Základní kámen budoucnosti
(17. 06. 2021, 2099x)
Spojení s bytostmi Země
(29. 04. 2021, 2017x)
Důležitý mezník
(27. 05. 2021, 1611x)
Cesta za duhou
(09. 06. 2021, 1486x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Duchovno

* Dalajláma hovoří o vědě (1.)


Anna Servanská (www.matthieuricard.org) - Duchovno - 27. 05. 2011 (6030 přečtení)

Na  portálu  Matthieu Ricarda lze najít informaci  o  tom, jak vidí 14. dalajláma  vztah  duchovního bádání a výsledků současného vědeckého  výzkumu- Le Dalaï-lama parle de la science. Jsou to dva  texty, jež dalajláma přednesl  na konferenci, pořádané Mind and Life Institute v listopadu 2010 v Dillí. Cílem Mind and Life Institute www.mindandlife.org je utvářet vědecky podložené  porozumění mysli, aby se zmírnilo utrpení a podpořila duševní pohoda . V prvním blogu je   dalajlámův  inaugurační projev na konferenci
(http://www.matthieuricard.org/index.php/blog/133_the_dalai_lama_speaks_on_science/)


Inaugurační projev dalajlámy při setkání indických kontemplativních duchovních a vědců, organizovaném Mind and Life Institute v listopadu 2010 v Dillí

Drazí bratři a sestry, jak již řekli předřečníci, rád bych vám pověděl že na počátku byla moje vlastní zvědavost, která vzbudila mou chuť začít dialog s vědci. Když jsem se v letech 1954-5 nacházel v Pekingu a setkal se s presidentem Mao, pravil mi: „Váš způsob myšlení je velice vědecký“.

Před čtyřiceti lety, když jsem vážně uvažoval o zahájení dialogu s vědci, řekla mi jedna americká buddhistická přítelkyně: „Dejte si pozor, věda zabíjí víru, měl byste tudíž být velmi opatrný“.

Pomyslel jsem si: „Hmmm….“. Ve východních tradicích, v indické tradici a v tradici indického buddhismu, zvláště v tradici univerzity v Nálandě, všichni velicí filosofové jako Nágárdžuna,Arjadéva, Bhavavivéka a Čandrakírti trvali na výzkumu a bádání. Byli v Nálandě vlastně coby „profesoři“. Podle doporučení Buddhy samého přezkoumávali jeho slova, aby zjistili, co bylo logické a rozumné a co nikoli. Posledním kritériem byl tedy rozum.

Dalailama na konferenci Mind and Life

Znamená to, že velicí indičtí mistři nepřijímali a priori učení Buddhy, k posouzení obsahu textu používali úsudku a analýzy. Tento postup se zakládá na jedné Buddhově řeči, ve které pravil: „Moji žáci mají přijmout mé učení ne prostě pro svou víru a svou oddanost, ale naopak, mají je analyzovat, pochopit jeho význam a poté jej praktikovat.“ To je přece přístup velice vědecký, skeptický, zcela otevřený.

Jakmile jste jednou objevili skutečnou povahu čehokoli, následuje v další etapě posouzení přínosu tohoto objevu. Řekl jsem si tedy, že výzkumné metody vědců jsou velmi podobné orientálním přístupům. A pomyslel jsem si „ Věda je stěží tak nebezpečná (smích) a ti profesoři v Nálandě byli jako vědci. Zpočátku začal dialog mezi mnou, mým překladatelem Thubten Djinpa a několika přáteli.

Vzpomínám si, jak v Newport Beach v Californii jedna dáma se světovou reputací , zabývající se filosofií vědy, si na počátku jednání myslela, že neexistuje sebemenší základna pro dialog mezi buddhisty a vědci. Domnívala se, že setkání bude neplodné nebo nudné, jak mi to prozrazoval její výraz. Když jsme ale začali diskutovat, pravila: „Vaše buddhistická tradice je skutečně zvláštní, neobsahuje ani boha, ani stvořitele, ani ideu trvání.“

Samozřejmě, buddhisté si přece přisvojili hledisko neexistence „já“, hledisko anatman. Od tohoto okamžiku se stala velice zaujatou a o přestávkách na čaj mi kladla velice mnoho otázek.

Zpočátku jsem byl tedy motivován především zvídavostí. Když jsem na počátku setkávání, jež organizoval „Mind and Life Institute“ navrhoval našim klášterním institucím v Indii, že by bylo rozumné studovat moderní vědy, nesetkal jsem se s přílišnou vstřícností, zvláště u starší generace učenců. Musel jsem jim poskytnout další vysvětlení. Po několika letech to začalo zajímat  více studentů, kteří se zúčastňovali „programu věd pro mnichy“, zřízeného speciálně za pomoci University v Emory. Nyní existuje celá série příruček, přeložených do tibetštiny, které jsou distribuovány v našich klášterních institucích.

V klášterních univerzitách studujeme staré nebuddhistické myšlení, zvláště myšlení hinduistické. Vždy jsem však nabádal starší mnichy: „Když jsme byli v Tibetu a vy jste tam studovali tyto texty, neměli jste přímý styk a nebuddhistickými filosofy, nedělali jste nic jiného než že jste je studovali a písemně vyvraceli. Nyní jsme v Indii, jsou zde živí představitelé těchto tradic, kteří je studovali a realizovali v praxi. Měli byste přijímat učení od těchto lidí. Místo studia více či méně mrtvých filosofií je důležité studovat živé tradice, křesťanství, islám, moderní filosofii, stejně jako díla starých západních filosofů jako Platon a Aristoteles.

Pro Jitřní zemi
z portálu Matthieu Ricarda
www.matthieuricard.org
přeložila Anna Servanská

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Meditovat s velkými mistry (23.12.2014)
Soucítění ve světovém rámci (30.09.2014)
Egoismus je špatný způsob, jak milovat sebe samého. (10.03.2014)
Jak spojit meditaci o altruistické lásce, soucítění, radostnosti a nestrannosti (26.02.2014)
Malá meditace na optimismus (30.12.2013)
Slova Alexandra Jolliena (Paroles d’Alexandre Jollien- 3) (03.03.2013)
Co řekl Alexandre Jollien (16.02.2013)
Tolerance - nástroj, jak změnit svět ne-násilím (31.12.2012)
Poustevník (23.09.2012)
Jak se vypořádat se stresem (29.07.2012)
Bezvýhradný dar (10.07.2012)
Naděje a obavy (20.06.2012)
Dalajláma a věk ženy (12.06.2012)
Nezřízený strach z terorizmu (08.05.2012)
Nejšťastnější okamžik vašeho života (14.01.2012)
Matthieu Ricard jako fotograf (24.10.2011)
Buddhistický mnich o úsměvu a štěstí (15.10.2011)
Parinirvána v přímém přenosu (30.09.2011)
Setkání dalajlámy se Stéphanem Hesselem (30.08.2011)
Dialog s páterem Ceyracem (25.08.2011)
O lásce (úvod ke článku "Dialog s páterem Ceyracem") (24.08.2011)
Tragický neúspěch mučení (10.08.2011)
Několik citací pro inspiraci (10.07.2011)
Nikdo ještě neviděl trezor na pohřebním voze (29.06.2011)
Děti už nešplhají na stromy (15.06.2011)
Otázky – část 2 (05.06.2011)
Co dělat když jsem někomu způsobil utrpení (29.05.2011)
Dalajláma hovoří o vědě (2.) (28.05.2011)
Otázky k reinkarnaci- část 1. (13.05.2011)
O prázdnotě (08.03.2011)
Rada košíkáři - otci rodiny, od Jigmé Khyentsé Rinpotché (26.02.2011)
Reinkarnace není znovuzrození "já" (17.02.2011)
Dotazník (04.02.2011)
Zajímavá anketa o hodnotách, 21.února 2010 (23.01.2011)
Každý má svou realitu (14.01.2011)
Co se rozumí v buddhismu "probuzením"? (04.01.2011)
Znalosti a morální hodnoty (02.01.2011)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!