Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 04. 03. 2021     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Karel Čapek:
Pravými otci zákonů jsou darebáci, ne právníci.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Spojení duší
(23. 08. 2018, 2761x)
Oddělení zrna od plev
(13. 07. 2018, 2195x)
Párové duše
(01. 02. 2019, 2100x)
Věřte ve svou jedinečnost
(27. 07. 2018, 1997x)
Co je pro naše dobro
(24. 08. 2018, 1817x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Duchovno

* Dialog s páterem Ceyracem


Anna Servanská (www.matthieuricard.org) - Duchovno - 25. 08. 2011 (4348 přečtení)

Dialogue avec le Père Ceyrac —http://www.matthieuricard.org/index.php/blog/). Rozhovor pro Paris-Match realizovala Claudine Vernier-Palliez


Páteru Ceyracovi je nyní 97 let. Žije stále v Tamil Nadu, na jihu Indie. Bez finančních prostředků, bohatý soucítěním a dobrotou bez hranic  se tento francouzský jezuita usadil na subkontinentu v roce 1937 a postaral se o 45.000 sirotků z  nejchudších vesnic. Po desítky let jeho síť, tvořená dobrovolníky, živí a podporuje vzdělávání těchto zanedbávaných, příliš často vyloučených indickou společností, aby se  z nich stali „lidé na vlastních nohou“.  Pierre Ceyrac se rozhodl zakončit svůj život jako prostý mezi prostými, chudý mezi chudými, protože „v mém věku“, říká, „jediné, co ještě mohu, je milovat“.

 Matthieu: Dalajláma často říká, že náboženství je otázka volby, kdežto  pochopení a láska je potřeba.

Páter Ceyrac:Jestliže v lásce chybí respekt, pak to není láska. Chybí-li pochopení, není to láska.  V Indii chudému člověku nikdy netykám. Ti, kteří tykají, jsou to kolonisté, bohatci, lidé vyšší kasty.  Chudoba a bída jsou dvě různé věci. Bída – stejně jako bohatství – může odlidštit. Chudoba nikdy. Ježíš Kristus, jeho apoštolé, Marie byli chudí. Naše poslání je pomoci indickým přátelům, aby byli více, ne aby měli více. „Velký vývoj“, říkal Gándhí, „je být více“.

M.:Pochopení je ona zranitelnost, kterou máme v sobě vzhledem k utrpení druhého. Nezatvrdíme se. Odhodíme krunýř, který nás odděluje od druhých.

P.C.: V pařížském metru mě vždy znovu překvapí nedostatek sympatií. Lidé se nedotýkají, neusmějí se.

M.:Ve Francii se často sotva odvážíme pohledět na osobu která je ve vlaku vedle nás z obav, abyste neobtěžovali. A když náhodou o vás zavadí pohledem, zdá se, že vás ve skutečnosti nevidí. Jako byste byli průhlední.

P.C.:  Přesto přese všechno jsem často – též ve Francii –  překvapen neobyčejnou dobrotou lidí, i těch, u kterých se zdá, že mají jak srdce, tak oči zavřené.  Jsou to druzí, všichni druzí, kteří  utvářejí látku našich životů. Každý je  „notou velkého koncertu univerza“, jak pravil básník Tákur……Skutečně si myslím, že člověk je vnitřně dobrý. Je vždy třeba vidět to dobré, to krásné v člověku, nikdy neničit, vždy hledat velikost člověka  „vstoje, hlavu ve větru“, bez ohledu na náboženství, kastu, myšlení.


imagePhoto Olivier Follmi

M.:  Také si myslím, že každá lidská bytost má v sobě potenciál dobra, přestože se někdy od tohoto původního dobra odchýlí zrůdným způsobem. Jestliže lidé pociťují hlubokou úzkost, kterou neumějí identifikovat, je to možná tím, že pochybují o tom potenciálu lásky a dobra, který je v každém z nás. Bez toho potenciálu nemá život smysl.

P.C.: Je zvláštní, že se tato dobrota dala nalézt i v táborech Pol Pota v Kambodži. Byly tam mladé dozorkyně v maoistických uniformách, černá látka uvázaná v pase, kalhoty se širokými nohavicemi,  tvrdé pohledy, chladné a černé pohledy. Mladé krásné dívky, tak kolem 20-22 roků.  Nic   je  však nemohlo rozveselit. Pak se najednou jedno dítě rozeběhlo ke mně a vrhlo se mi do náruče. Tu se všechny dívky začaly s pochopením usmívat. ……………… V Kambodži mě často buddhističtí kněží zvali do klášterů a usadili mě na místě, které obvykle zaujímal opat. Modlili jsme se společně a bylo to strhující. Říkali jsme univerzální modlitbu, modlitbu všeobecné lásky.
imagePère Ceyrac et Matthieu par Henri Cartier-Bresson

M. :   Láska nebo soucítění, které  jsou určeny vyčleněným objektům,  jsou nutně omezené a dílčí, smíšené se lpěním. Univerzální soucítění objímá všechny živé bytosti bez rozdílu. Je to stav úplné otevřenosti vůči druhému, posilovaný moudrostí.

Claudine Vernier-Palliez : Univerzální soucítění by tedy bylo vazbou mezi všemi náboženstvími, všemi spiritualitami?

P.C.: Některé varianty jsou zabarveny různými tradicemi, ale vždy se jedná o totéž hnutí lásky,  jdoucí k druhým. Nemám rád slovo „charita“, má rys blahosklonnosti. Ale miluji slovo  „láska“. Naše buržoasní charita chce mít pro svůj dar důvod.  Skutečná charita je opakem piano-baru, kde hudbu určuje ten, kdo platí. Dávat znamená dávat. Dar náleží tomu, kdo jej obdržel. Jeho správa záleží na jeho odpovědnosti. …….. To, co darujeme druhým,  nás osvobozuje a umožňuje nám být sami sebou. Já jsem tím, čím jsem,  skrze druhé. To je vše, konec. 

M.:  Podle buddhismu neexistuje jedinec  sám o sobě, ale jedině ve vztahu k druhým a k okolí. Naše štěstí nemůže existovat než prostřednictvím štěstí druhých. Lidé často zaměňují potěšení a štěstí. Když tak činí, hledají marně trvalé naplnění prostřednictvím prchavých rozkoší.

P.C.: Jsme vztahy – příjemci vztahů a zdroje vztahů. Čím více jsme „Osobnosti“, tím více jsme vztahy, a čím více jsme „Vztahy“, tím více jsme osobnosti.

M.:  Nejhorší je představa, že lze být šťastný egoistickým způsobem. Štěstí egoistické je ve svém základu nefunkční. Někteří si myslí, že mohou vybudovat štěstí na utrpení jiných, zatímco  naše štěstí přichází naopak skrze  lásku a štěstí druhých.V buddhismu lze najít praxi, která spočívá ve výměně sebe sama a druhého. Vidíme sebe jako by nás viděl druhý a vidíme druhého jako nás samé. Může se přitom použít vdechu a výdechu ……..Dáváme se celí, beze zbytku, s myšlenkou, že každá bytost dostává vše dobré, co máme.a jsme ……. .. Takovým způsobem se stává láska tak přirozená jako dýchání.

P.C.:To je přesně ono. Potřebujeme k životu milovat stejně jako potřebujeme dýchat.

C. V.-P.:Říkáte, že nemůžeme být šťastni bez druhých. Ale jak je to s velkými meditujícími, kteří žijí po léta v jeskyni bez toho, že by někoho viděli nebo oslovili?

M.:  Na začátku  je zjištění neschopnosti pomáhat druhým, jež v nich vyvolá touhu rozvinout univerzální lásku, aby ji mohli lépe rozdávat. Jsou tak trochu jako žebráci, kteří by rádi uspořádali  pro své druhy banket, ale nemají  zásoby. Po všechna léta, která strávil velký tibetský  básník Milaräpa v naprosté izolaci,  nebylo jediné modlitby, jediné meditace, jediné mantry, kterou by nevěnoval dobru druhých. Taková osamělost umožňuje vybudovat nesmírnou sílu za jediným účelem, který stojí za to: pomáhat všem živoucím bytostem bez výjimky. Někoho může napadnout, že kontemplativní život je  neužitečný. Jenže to je jakoby se při budování nemocnice tvrdilo, že práce zámečníků, elektrikářů,  zedníků  neposkytuje péči nemocným. Když je nemocnice hotová, pomůže daleko více, než kdyby bylo potřeba operovat na ulici.

P.C.: V Indii moje modlitby jsou za jiné, pro jiné. Vždycky se snažím vidět, jaký je vliv druhých na můj život. Jsou muži, kteří mě ovlivnili na celý život, jako  Mahátma Gándhí. Stane se, že stačí setkat se s někým na tři vteřiny, aby určil zbytek vaší existence. Je to, jako když se míjejí dva vlaky. ……

M.:  Znám někoho, kdo se potkal se svým  duchovním učitelem pouze během  několika minut. Bylo to, jako kdyby se v něm otevřelo okno. Stačilo to.                               

C. V.-P.:Trpíte samotou?

P.C.:  Ano, je to moje jediné utrpení. Trpím kulturní samotou. Toto utrpení nevzchází vůbec  z horka, nepohodlí nebo z komárů. A vy, Matthieu, trpíte samotou?
M.:  Vůbec ne (smích). Okamžiky samoty jsou požitkem.  Jsou jako hlína, kterou dostane hrnčíř, aby vytvořil dílo.

P.C.:  Musím se ještě mnoho učit. Teď jsem dostal v životě přesčas, abych se naučil více milovat.

imagePhoto Olivier Follmi

V první  informaci  o Matthieu Ricardovi na tomto portálu (http://www.jitrnizeme.cz/view.php?nazevclanku=znalosti-a-moralni-hodnoty&cisloclanku=2011010001) nebyla zmíněna jím založená nezisková organizace Karuna-Shéchèn.  Doplňuji,  že projekty této neziskovky, zaměřené na  vzdělávání, zdravotní a sociální služby, péči o seniory a pomoci nejubožejším jsou realizovány z prodeje knih  Matthieu Ricarda. Výčet 41 projektů,  zakončených za 20 let, představuje  v úhrnu  7 millionů eur a  je zveřejněn na stránkách http://www.matthieuricard.org/index.php/humanitarian/

Jezuita páter Ceyrac  a  buddhistický mnich Matthieu Ricard nejspíš neznají vyjádření Gustava Meyrinka, že „láska se nemá rozkvákat“,  svým životem to ale  úspěšně naplňují.  

Pro Jitřní zemi
z portálu Matthieu Ricarda
www.matthieuricard.org
přeložila Anna Servanská

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Meditovat s velkými mistry (23.12.2014)
Soucítění ve světovém rámci (30.09.2014)
Egoismus je špatný způsob, jak milovat sebe samého. (10.03.2014)
Jak spojit meditaci o altruistické lásce, soucítění, radostnosti a nestrannosti (26.02.2014)
Malá meditace na optimismus (30.12.2013)
Slova Alexandra Jolliena (Paroles d’Alexandre Jollien- 3) (03.03.2013)
Co řekl Alexandre Jollien (16.02.2013)
Tolerance - nástroj, jak změnit svět ne-násilím (31.12.2012)
Poustevník (23.09.2012)
Jak se vypořádat se stresem (29.07.2012)
Bezvýhradný dar (10.07.2012)
Naděje a obavy (20.06.2012)
Dalajláma a věk ženy (12.06.2012)
Nezřízený strach z terorizmu (08.05.2012)
Nejšťastnější okamžik vašeho života (14.01.2012)
Matthieu Ricard jako fotograf (24.10.2011)
Buddhistický mnich o úsměvu a štěstí (15.10.2011)
Parinirvána v přímém přenosu (30.09.2011)
Setkání dalajlámy se Stéphanem Hesselem (30.08.2011)
O lásce (úvod ke článku "Dialog s páterem Ceyracem") (24.08.2011)
Tragický neúspěch mučení (10.08.2011)
Několik citací pro inspiraci (10.07.2011)
Nikdo ještě neviděl trezor na pohřebním voze (29.06.2011)
Děti už nešplhají na stromy (15.06.2011)
Otázky – část 2 (05.06.2011)
Co dělat když jsem někomu způsobil utrpení (29.05.2011)
Dalajláma hovoří o vědě (2.) (28.05.2011)
Dalajláma hovoří o vědě (1.) (27.05.2011)
Otázky k reinkarnaci- část 1. (13.05.2011)
O prázdnotě (08.03.2011)
Rada košíkáři - otci rodiny, od Jigmé Khyentsé Rinpotché (26.02.2011)
Reinkarnace není znovuzrození "já" (17.02.2011)
Dotazník (04.02.2011)
Zajímavá anketa o hodnotách, 21.února 2010 (23.01.2011)
Každý má svou realitu (14.01.2011)
Co se rozumí v buddhismu "probuzením"? (04.01.2011)
Znalosti a morální hodnoty (02.01.2011)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
13. 02. 2021:

Senátor Jaroslav Doubrava: " ...chovali se (poslanci) jako úchylové. Dokonce hejtmani z opozičních stran prosili své strany, aby neblbly a nouzový stav prodloužily. Politické hovězí hlavy ze stáda opozice z toho ale udělaly předvolební mejdan. Poslanci, kteří zařízli nouzový stav, jsou stejní primitivové jako ti, kteří demonstrovali proti nošení roušek. A opozice neustále do vlády bušila, že neudělala to či ono, že něco mohla dříve a lépe. Změnilo se to v politickou štvanici, nakonec vláda ztrácela rozhodnost, aby nebyla obviněna z nedemokratických zásahů...
...ČT1 se stává největším šiřitelem nenávisti, polopravd a dezinformací v ČR. Z tohoto hlediska se nedivím, že se takhle urvali z řetězu i primitivové z opozice. Poslanci z opozice ukázali, že nemají ani páru o tom co potřebují lidé dole, v konkrétních vesnicích, městských čtvrtích, ti kteří jsou odkázáni měsíc od měsíce na plat nebo v horším případě na podporu...
"

Celý článek...


10. 02. 2021:

Bohumil Pečinka:  "...je to třicet let stále o tomtéž. Už v letech 1990-92 dělalo právnické expertní duo Jičínský-Rychetský zákulisní rozhodnutí a nátlakové akce, jimiž stavělo parlament i vládu do neřešitelných situací. Často tomu sekundoval i Jan Filip z pozice experta, plně podřízeného Pavlu Rychetskému. Třicet let nato stejní lidé, tentokrát už bez zesnulého Zdeňka Jičínského, rozhodli o volebním zákonu a dostali politickou reprezentaci pod tlak..."

Celý článek...


29. 01. 2021:

Petr Žantovský: "...USA pro mnohé z nás před rokem 1989 symbolizovaly svobodu a demokracii, zatímco sovětský blok symbolizoval třídní boj a všeobecné hlupství. Dnes je to jinak. Amerika se chová hůř než naši rudí za Jakeše. Je to symbol? Jistě: úpadku země, která si neví rady sama se sebou, a tak nabízí zástupné terče. Jen my jsme stále stejní, tedy aspoň naše vrchnost: dříve odezírala ze rtů Moskvě, dnes Washingtonu případě Berlínu a Bruselu. Ale změní to nás, občany, co tomu musejí přihlížet? Ani v nejmenším. Jen to prohloubí skepsi a nedůvěru. Jako za toho Jakeše. Kdybych byl optimista, řeknu, že cítím v kostech změnu, jako byla cítit dejme tomu od roku 1985. Ale protože jsem realista, bojím se, že tato změna bude draze vykoupena..."

Celý článek...


26. 01. 2021:

Proč? Martiny Kociánové: Sklapni, nebo Tě smažem!

YouTube channel Svobodné Universum
Kupředu do minulosti: Svobodné universum


26. 01. 2021:

Ivo Rušák: „Putinova rezidence“ u Černého moře
"...dnešní vlna mediálního „zájmu“ o tu „Putinovu rezidenci“ je už historicky druhou vlnou, jaksi reinkarnovanou a znovu rozvířenou zjevně v souvislosti s návratem A. Navalného do Ruska a tak nějak zakrývá skutečnost, že A. Navalného po návratu ruská policie ze zákona prostě musela zatknout, protože byl dříve odsouzený k podmíněnému trestu (30 dní vězení) a neplněním jeho podmínek ten trest podmíněný přešel v trest nepodmíněný. Jistě mu nikdo nebude vyčítat to období, kdy se jako léčil z té „otravy“ a kdy byl v „rekonvalescenci“, ale od té doby pobýval (schválně?) v Německu dále, a tedy se (schválně?) nehlásil v pravidelných intervalech ruské policii, jak stanovovaly podmínky trestu..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!