Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 14. 04. 2021     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Honoré de Balzac:
Za každým velkým majetkem se skrývá zločin.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Spojení duší
(23. 08. 2018, 2867x)
Oddělení zrna od plev
(13. 07. 2018, 2272x)
Párové duše
(01. 02. 2019, 2209x)
Věřte ve svou jedinečnost
(27. 07. 2018, 2083x)
Co je pro naše dobro
(24. 08. 2018, 1899x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Duchovno a zdraví

* Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (1.)


překlad (Kenneth W. Tupper: The globalization of ayahuasca...) - Duchovno a zdraví - 29. 09. 2009 (8191 přečtení)

Zajímavá studie stále rostoucího rozšíření ayahuasky ve světě. Zabývá se jejím možným přínosem a omezením případných rizik. Ve studii je také zmíněna postupná legalizace užívání ayahuasky v rámci obřadů církví Santo Daime a União do Vegetal, ke které došlo v USA, Austrálii, Itáliii, Nizozemsku a Španělsku.



Abstrakt

Ayahuasca je odvar ze dvou původních rostlin z Amazonie, Banisteriopsis caapi a Psychotria viridis, které obsahují psychoaktivní látky - harmalové alkaloidy a dimethyltryptamin. Odvar byl použván domorodým obyvatelstvem v Brazílii, Ekvádoru a Peru k léčebným, duchovním a kulturním účelům již v předkolumbovských dobách. Ve 20. století se ayahuaska rozšířila mimo své přirozené prostředí a byla začleněna do synkretických praktik, přijatých nepůvodním obyvatelstvem v moderním západním kontextu. Globalizace ayahuasky v posledních desetiletích vedla k řadě soudních sporů, ve kterých se postavila náboženská svoboda proti vnitrostátním protidrogovým zákonům. Tento dokument zkoumá některé filosofické a politické dopady současného užívání ayahuasky. Zabývá se otázkou sociální interpretace ayahuasky jako léku, svátosti a "rostliny - učitele". Zkoumá otázky omezení škod používání ayahuasky, ale jejím logickým závěrem je také "maximalizace prospěchu".

Úvod

V únoru 2006 Nejvyšší soud USA rozhodl, že náboženská svoboda může převážit nad americkou protidrogovou legislativou ve vztahu k obřadnímu používání ayahuasky, odvaru původem z Amazonie, dlouhodobě ctěným tamním obyvatelstvem (Hollman, 2006). Kauza Gonzales proti O Centro Espirita Beneficente União do Vegetal (UDV) se zabývala otázkou, zda 'hoasca', která obsahuje látku dimethyltryptamin ze Seznamu I., by mohla být legálně konzumována jako svátost  církví UDV (původem z Brazílie), v souladu s ustanoveními zákona o svobodě náboženského vyznání (Religious Freedom Restoration Act - RFRA). Tento zákon schválil Kongres v roce 1993 v reakci na otázku, zda církev původních obyvatel ameriky (Native American Church) má právo obřadně používat v seznamu uvedenou drogu peyotl. RFRA konstatovalo, že omezení protidrogové legislativy ve Spojených státech hraničí s omezováním náboženské svobody.

Případ ayahuasky v USA je jen jedním z několika podobných v zemích jako je Austrálie, Itálie, Nizozemsko a Španělsko. Otázky, které tyto soudní žaloby centra nastolily, se netýkají jen náboženské svobody, ale také látek obsažených v ayahuasce. I když je v panteonu psychoaktivních látek poněkud obskurní, ayahuasca začala mít úspěch i mimo Amazonii. Praktici -  politici a výzkumníci - mají značné problémy jak reagovat na užívání psychoaktivních látkek, které nezapadají do tradičních koncepcí a kategorií "zneužívání" ilegálních drog. V tomto článku stručně popisuji ayahuasku, její účinky a její tradiční i moderní použití. Dále zkoumám některé další filozofické a politické otázky vyvolané "globalizací" ayahuasky a rostoucím celosvětovým zájmem o používání odvaru. Tato diskuse vede s ohledem na ayahuasku k nastolení otázky chybějícího modelu "omezení rizika" v souvislosti s užíváním drog. To prokazatelně vyžaduje v novém rámci politické diskuse vystoupit s logickým pojmem "maximalizace prospěchu".

Ayahuaska a její účinky

"Ayahuaska" je slovo z jazykové skupiny kečua, původních obyvatel amazonských oblastí Peru a Ekvádoru (Metzner, 1999). Překládá se jako "réva duše". Ayahuaska odkazuje jak na Banisteriopsis caapi, liánu vyskytující se v západní části povodí Amazonky, tak na odvar připravený z B. caapi, který obvykle obsahuje příměsi jiných rostlin. Jedna z nejčastějších příměsí ayahuasky je  odvar listů Psychotria viridis, rostliny z čeledi Rubiaceae (kam patří např. kávovník - pozn. překl.). Aby se předešlo nedorozumění, v tomto článku budou rostliny s botanickými názvy B. caapi a P. viridis, používané společně při přípravě odvaru, označovány prostě jako ayahuasca.

Součinnost mezi příslušnými psychoaktivními chemikáliemi v B. caapi a P. viridis je pozoruhodná farmakokinetická interakce. B. caapi obsahuje harmalové alkaloidy, jako je harmin a tetrahydroharmin, které jsou krátkodobě působící reverzibilní inhibitory monoaminooxidázy (MAO). MAO inhibitory patří do farmakologické skupiny antidepresivních chemických látek, které účinkují tak, že zabraňují degradaci neuromediátorů v mozku (Julien, 1998). P. viridis obsahuje dimethyltryptamin, neboli DMT, což je silný halucinogen, aktivní při parenterálním podání (t.j. ne přes trávicí soustavu - pozn. překl.), nikoliv při podání orálním (Shulgin, 1976). Je to proto, že trávicí trakt obsahuje také enzym monoaminooxidázu, který metabolizuje orálně podaný DMT dlouho před tím, než se může dostat do mozku. Nicméně, pokud je DMT požit spolu s inhibitory MAO - jako je tomu v případě odvaru z ayahuasky - jeho okamžité metabolizování se zpomalí, což mu umožňuje dosáhnout mozku (McKenna & Towers, 1984, Ott, 1999). Z pohledu biomedicíny,  jsou jedinečné účinky ayahuasky dány kombinací DMT s potencujícími psychoaktivní harmala alkaloidy (McKenna, věže, & Abbott, 1984). Naproti tomu vysvětlení účinků ayahuasky amazonským domorodým obyvatelstvem odrážející paradigma zahrnující duchovní oblasti a nadpřirozené síly musí být bráno v úvahu, není-li ověřena fenomenologie ayahuaskové zkušenosti.

Široká škála přípravků z ayahuaskové lékárny různých domorodých obyvatel v celé amazonské oblasti naznačuje, že jeho použití je mnohem starší, než první kontakty s Evropany. Různá jména pro B. caapi, jako yagé, caapi, natem, oni, nishi, také předpokládají rozšířené historické použití (Luna, 1986). Nicméně dědictví kolonialismu v Jižní Americe, stejně jako u mnoha jiných částech světa, beznadějně ovlivnilo tradice domorodých obyvatel, včetně kosmologie, v níž ayahuasca hraje hlavní roli (Whitten, 1981). Koloniální a náboženské autority měly tendenci odsoudit ayahuaskový šamanismus jako ďábelský a byly znechuceny jeho praxí (Taussig, 1986; Vickers, 1981). Rituální použití ayahuasky však mezi původními obyvateli Amazonie pokračuje dodnes, i když s různou mírou křesťanského synkretismu díky minulému i současnému působení misionářů v regionu (Luna, 1986). Podobně dochází i nadále k mezikulturnímu přenosu znalostí ayahuaskového léčitelství mezi původním a nepůvodním obyvatelstvem (Gray, 1997 Luna, 2003, Pollock, 2004), což zahrnuje vegetalismus mesticů, kteří nabízejí alternativní zdravotní ošetření městským obyvatelům v zemích, jako je Peru (Dobkin de Rios, 1973).

Specifika tradičních amazonských ayahuaskových praktik - jako název odvaru sám o sobě - se mohou lišit podle kulturních skupin, ale existují určité společné prvky, většinou hlavně obřadní rámec jeho užívání. Rituály jsou vedeny zkušeným léčitelem nebo ayahuaskerem, kteý prošel mnohaletým tréningem, aby se z něj stal adept na vedení vaření nápoje. K přípravě na tuto roli patří dlouhodobá izolace, sexuální abstinence a dodržování přísných dietních tabu, týkajících se některých potravin či masa. Některé z těchto předpisů platí také pro účastníky rituálu pití, protože je nebezpečí vyvolání nežádoucí duchovní síly, pokud jsou předpisy porušovány. K rituálům vždy patří skandování a zpěv icaros, což jsou speciální písně zprostředkující uzdravování, prorokování nebo spojení s duchy. Rituály často často doprovází použití jiných posvátných rostliny, jako například tabáku (Demange, 2002 Luna, 1986). V mnoha ohledech je ayahuaska paradigmatický entheogen, nebo psychoaktivní látka používaná pro duchovní účely (Ruck, Bigwood, Staples, Ott, & Wasson, 1979; Tupper, 2002).

Psychoaktivní účinky ayahuasky jsou kvalitativně podobné jiným lékům ze stejné farmakologické skupiny, jako LSD a psilocybin, ale jsou také fenomenologicky jedinečné. Účinky obvykle začínají 30-40 min. po požití, vrcholí asi po dvou hodinách a úplně odeznívají po šesti hodinách (Riba et al., 2003). Ayahuaska působí středně silnou kardiovaskulární stimulaci, včetně mírného nárůstu srdeční frekvence a diastolického krevního tlaku (Riba et al., 2003). Uživatelé uvádějí pocity zrakové nebo sluchové stimulace, synaesthesie, psychologické introspekce a silné emocionální pocity, od příležitostného smutku nebo strachu po euforii, osvícení a vděčnost (Shanon, 2002). Odvar sám má hořkou chuť a nemůže být označen jako příjemný k pití. Dávení nebo zvracení není během ayahuasca zkušenosti neobvyklé a je obecně považováno za duchovní nebo fyzickou očistu.

Dlouhotrvající účinky ayahuasky na pravidelné konzumenty alkoholu dosud nebyly dobře prozkoumány lékaři, odvar má v posledních několika desetiletí 20. století poměrně obskurní pověst. Předběžná šetření v malém na členech brazilské ayahuaskové církve naznačují, že odvar není fyziologicky nebo psychologicky škodlivý, pokud je použit v rámci obřadů (Barbosa, Giglio, & Dalglarrondo, 2005; Callaway et al., 1999; Grob et al., 1996; Riba & Barbanoj, 2005). Shanon (2002) analyzoval fenomenologii ayahuaskové zkušenosti z hlediska kognitivní psychologie, práce naznačuje mnoho cest budoucího psychologického výzkumu. Důkazy pro závislosti na ayahuasce chybí, dokonce bylo navrženo, že obřadní použití ayahuasky může mít terapeutické využití jako doplněk k léčbě závislostí (Mabit, 2002, McKenna, 2004; Winkelman, 2001).

(pokračování)
Překlad J.H. & I.P.

Zdroj:
Tupper K. W., The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization?, International Journal of Drug Policy (2006), doi:10.1016/j.drugpo.2006.11.001

Další odkazy a literatura:
ZKUSIL JSEM LIÁNU SMRTI
Alex Polari de Alverga: Prales vizí - ayahuasca, amazonská spiritualita a tradice Santo Daime
Luis Eduardo Luna: Vegetalismo. Šamanismus mezi mestickým obyvatelstvem peruánské Amazonie

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Strašák jménem partnerská krize (30.05.2015)
Šamanský léčitelský kruh V. – Trávicí soustava (08.03.2015)
Strážce svaté harmonie IV. – Játra (12.02.2015)
Magický rituál je hluboce transformační proces (02.02.2015)
Strážce svaté harmonie III. – Plíce (29.01.2015)
Strážce svaté harmonie II. – Srdce (28.01.2015)
Strážce svaté harmonie I. – Léčitelství (26.01.2015)
Ezoterické léto - pozvánka (28.07.2014)
Ezoterické léto - PROGRAM (28.07.2014)
Chcete jít za štěstím? Bez vize to asi nepůjde… (16.10.2013)
Kyvadlo ladí čakry (30.01.2013)
Výprava do Amazonie (23.09.2012)
Dieta s rostlinami v Amazonii část 1. (21.02.2012)
Šamanské léčitelské umění - Praha (29.10.2011)
Šamanská léčba: „Medicíno, chceš-li se inspirovat od šamanů, musíš uvidět to podstatné!“ (11.10.2011)
Šaman se nerodí z posvátné drogy (05.10.2011)
Kletba nebo jen špatné rodinné návyky? (14.07.2011)
Lapač snů (08.05.2011)
Zázrak - přirozená součást našeho života (01.03.2011)
Zcizování indiánské spirituality (19.02.2011)
Ženy a muži, sundejte si své nepohodlné kabátky! (01.02.2011)
Všichni jsme božští tvůrci (21.01.2011)
Láska - nejmocnější učitelka života (30.04.2010)
Vstupní brána šamanismu – šamanské léčitelství (30.04.2010)
Šamanská předpověď na rok 2010 (22.01.2010)
Byrokratizace šamanismu (13.01.2010)
Geseko von Lüpke - Poselství šamanů (19.11.2009)
Útěk do divočiny? To by k ničemu nebylo! (17.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (3.) (04.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (2.) (01.10.2009)
Šaman (27.09.2009)
Rostliny-učitelé z Amazonie (ayahuaska) (20.09.2009)
Šamanismus se Zorou Frešovou (13.09.2009)
Deklarace o vyhlášení války uživatelům lakotské spirituality (11.09.2009)
Šamanské učení o rostlinách (30.08.2009)
Amazonská dieta (09.08.2009)
Tato Země může být rájem - když víme, jak na to... (11.06.2009)
Nové možnosti šamanského léčitelského umění (11.04.2009)
Most mezi světy (07.04.2009)
Šamanský bar (04.04.2009)
Meditace s rostlinou (03.04.2009)
Svět proměn (14.03.2009)
Úvod k šamanismu (3.) (07.03.2009)
Úvod k šamanismu (2.) (06.03.2009)
Úvod k šamanismu (1.) (05.03.2009)
Být sám sebou (05.11.2008)
Šamanský slabikář - Ayahuaska není rekreační droga (20.10.2008)
Hledání nadpřirozena 2. (15.10.2008)
Hledání nadpřirozena 1. (14.10.2008)
Graham Hancock: Hledání nadpřirozena (13.10.2008)
Slovanská spiritualita (06.04.2008)
Rada moudrých žen (19.02.2008)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (2.) (06.11.2007)
Léčivé rostliny - botanická poradna 19. (04.11.2007)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (1.) (04.11.2007)
Monguš Kenin-Lopsan - "Živý poklad šamanismu" (30.10.2007)
Šamani a "šamanismus" (08.10.2007)
Indiánská Potní chýše (10.09.2007)
Oslava a obřad slunovratu (21.06.2007)
Šamanský léčebný kruh kmene Lakotů (14.06.2007)
Zpráva o Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca, Peru (13.06.2007)
Přednášky a semináře šamanky Alicie Hamm (12.06.2007)
Semináře se Zorou Frešovou (10.06.2007)
Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca (23.02.2007)
Mayské orákulum - Mytické volání (23.02.2007)
Dopis Gila Aguilery (23.02.2007)
Sundance (30.01.2007)
Moje pouť říšemi (21.01.2007)
Amy Wallaceová: Čarodějova učednice - Můj život s Carlosem Castanedou, Dobra 2006 (12.01.2007)
Šamanské semináře (20.06.2006)
Spievam Zemi, tancujem s hviezdami (19.06.2006)
"The Quest" (Hledání) (13.05.2006)
Meditace od šamanů ze Sibiře (07.01.2006)
Večer šamanismu v Praze (08.12.2005)
Ovládaná pošetilost (22.11.2005)
Nelítostnost čaroděje (20.11.2005)
Vůle bojovníka (17.11.2005)
Blátivé stíny (14.11.2005)
Nebdělé učitelství (25.10.2005)
Čtyři přirození nepřátelé člověka (13.12.2004)
Ženská cesta (23.11.2004)
Guru Chobot, s.r.o. (08.10.2004)
Indiánská potní chýše (06.09.2004)
Chem Trail Horror (21.07.2004)
Úvod do šamanismu (25.06.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (2.) (12.05.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (1.) (11.05.2004)
Pohanská iniciace smrtí (23.04.2004)
Medvědice (13.02.2004)
Sova (10.02.2004)
Šaman bojovník a (nebo) šaman dobrodruh? (06.02.2004)
Jsme částí země (27.01.2004)
Poselství od protinožců (2.) (13.12.2003)
Poselství od protinožců (1.) (12.12.2003)
Šamanský kruh medicíny (22.11.2003)
Přátelení s temnotou (21.11.2003)
Rituál přechodu (20.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 2 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
07. 04. 2021:

Ivan Hoffman: "Chtějí (nastupující generace, deroucí se k moci, Piráti a STAN pozn.red.) vybudovat to, co už zde je, tedy globálně metastázující liberální demokracii. Do stejné řeky, jak známo, nelze vstoupit podruhé. Není už co privatizovat, lze jenom tunelovat skromné daňové příjmy demontovaného státu, respektive unijní dotace, které jsou jakýmsi bolestným za odtékající zisky nadnárodních korporací. Jednou z mála možností, jak se dnešní Piráti mohou dostat k penězům, je inventura mandatorních výdajů státního rozpočtu. Oškubat chudé, staré, přidusit státní zaměstnance, střední třídu. Obrat bohaté totiž nedává smysl, když chci patřit do jejich klubu...
Změna může přijít až s generací, která se vůči liberálně mafiánskému globálnímu kapitalismu ostře vymezí...
"

Celý článek...


05. 04. 2021:

Profesor Ivo Budil: "...Evropská unie je disfunkční, rigidní a kontraproduktivní organizace, pro jejíž další trvání není žádný opravdu racionální argument. Problém s očkováním proti covidu a čím dál absurdnější ekonomické a ideologické návrhy o tom přinášejí stále nové doklady. Evropská unie ničí kreativitu, výkonnost a svobodu evropských národů, které by se měly v zájmu svého přežití v čím dál náročnějším a tvrdším světě domluvit na přínosnější a užitečnější formě spolupráce. Pouze bezohlední kariéristé mohou hájit její další existenci...

...Úspěch Pirátů je paradoxně dokladem toho, do jaké míry se vnitropolitický vývoj v České republice sladil s politickými trendy v západní Evropě, pro něž je příznačný nástup iracionálních a aktivistických ideologických hnutí. Vláda Pirátů by bezpochyby zhoršila atmosféru ve společnosti, prohloubila by hospodářskou stagnaci a znemožnila by hledání nosných vizí dalšího rozvoje naší země..."

Celý článek...


03. 04. 2021:

Petr Žantovský: Vedle seznamů politiků a celebrit představily Evropské hodnoty i seznam tzv. občanských dezinformátorů. „Tuhle formulaci jsem ještě neslyšel, je moc ‚pěkná‘... Vyrobily z toho všeho elaborát o tom, jak jsme obklopeni nepřáteli. Jako v padesátých letech. Na každém rohu stojí imperialistický agent, viz plakáty ‚Nemluv o své práci, nevíš, kdo tě poslouchá‘. Myslím, že se tomu blížíme. Tyhle seznamy nám dávají další argument k tomu, že se nemýlíme. Jsem zvědav, kdy Evropské hodnoty přiznají vazbu na Ministerstvo vnitra a jak to bude ministr vnitra potom vysvětlovat. Zajímalo by mě, kým jsou tyto projekty placeny, s jakým cílem a proč se zveřejňují seznamy nepřátel a co ty chudáky nepřátele čeká. To nám Bezpečnostní centrum Evropské hodnoty zatím nesdělilo...

Celý článek...


31. 03. 2021:

Ondřej Neff: "Je teď v těžké pozici (ANO pozn.red.), protože má odpovědnost výkonné moci a je zranitelné vůči kecalům zleva a zprava. Situace se může změnit, jakmile covidová krize pomine a Evropská unie začne prosazovat Zelený úděl a kvóty na uprchlíky plus jako přívažek zavedení patnácti pohlaví pro začátek. Už nemáme levici a pravici. Čím dál víc si myslím, že hranice se teď štěpí podle generací a ti mladší v touze po lepším světě a hlavně po „zničení starého podlého světa“ půjdou za Piráty. Ta usedlejší část se semkne – možná – znova kolem ANO. Kdyby ale ten Babiš nebyl a) posera, b) chaotik c) uměl jednat s lidmi, to by se jim jinak semkávalo!"

Celý článek...


27. 03. 2021:

Vidlák: "Většina alternativních médií tak nějak počítá s tím, že budou propíráni. Tak nějak vědí, že nemají žádný bianko šek na důvěru, že si ji budou muset nejprve vybojovat, budou muset ukázat, že věci rozumí a nebo se budou muset pokorně omluvit, že se spletli. Vědí, že nemají velký dosah, nemají k dispozici žádné technické prostředky, jen trochu postřehu a to ještě ne vždy. Pro reportéry v České televizi je samozřejmě mnohem jednodušší dojít k tomu, že lidi jsou blbí a proto věří blbinám. Kdyby třeba jen na minutku připustili, že lidi především nevěří jim a až pak věří něčemu jinému, museli by se začít ptát, jestli náhodou nedělají něco špatně. A to by mohli uhodit hřebíček na hlavičku a to by spustilo řetězec průserů, které nikdo na Kavkách nemá zapotřebí. Proto budou raději propírat horem dolem, jak lidi věří naprostým hovadinám, než aby jen připustili stín toho, že na začátku je nedůvěra k nim samotným a je to nedůvěra stále se prohlubující. Od toho se pak odvíjí všechno další, co se na mediální scéně děje."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!