Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 22. 11. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Bertrand Russell:
Smutné je, že hlupáci jsou tak sebejistí, zatímco moudří lidé jsou vždy plní pochybností.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Hodiny odbíjejí
(30. 12. 2016, 2770x)
Mayský sněm
(07. 01. 2017, 2686x)
Jako v pohádkách…
(07. 12. 2016, 2603x)
Mayská rada
(14. 02. 2017, 2525x)
Upozornění
(28. 11. 2016, 2459x)
Mayský sněm promlouvá
(01. 04. 2017, 2405x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Duchovno a zdraví

* Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (1.)


překlad (Kenneth W. Tupper: The globalization of ayahuasca...) - Duchovno a zdraví - 29. 09. 2009 (7507 přečtení)

Zajímavá studie stále rostoucího rozšíření ayahuasky ve světě. Zabývá se jejím možným přínosem a omezením případných rizik. Ve studii je také zmíněna postupná legalizace užívání ayahuasky v rámci obřadů církví Santo Daime a União do Vegetal, ke které došlo v USA, Austrálii, Itáliii, Nizozemsku a Španělsku.



Abstrakt

Ayahuasca je odvar ze dvou původních rostlin z Amazonie, Banisteriopsis caapi a Psychotria viridis, které obsahují psychoaktivní látky - harmalové alkaloidy a dimethyltryptamin. Odvar byl použván domorodým obyvatelstvem v Brazílii, Ekvádoru a Peru k léčebným, duchovním a kulturním účelům již v předkolumbovských dobách. Ve 20. století se ayahuaska rozšířila mimo své přirozené prostředí a byla začleněna do synkretických praktik, přijatých nepůvodním obyvatelstvem v moderním západním kontextu. Globalizace ayahuasky v posledních desetiletích vedla k řadě soudních sporů, ve kterých se postavila náboženská svoboda proti vnitrostátním protidrogovým zákonům. Tento dokument zkoumá některé filosofické a politické dopady současného užívání ayahuasky. Zabývá se otázkou sociální interpretace ayahuasky jako léku, svátosti a "rostliny - učitele". Zkoumá otázky omezení škod používání ayahuasky, ale jejím logickým závěrem je také "maximalizace prospěchu".

Úvod

V únoru 2006 Nejvyšší soud USA rozhodl, že náboženská svoboda může převážit nad americkou protidrogovou legislativou ve vztahu k obřadnímu používání ayahuasky, odvaru původem z Amazonie, dlouhodobě ctěným tamním obyvatelstvem (Hollman, 2006). Kauza Gonzales proti O Centro Espirita Beneficente União do Vegetal (UDV) se zabývala otázkou, zda 'hoasca', která obsahuje látku dimethyltryptamin ze Seznamu I., by mohla být legálně konzumována jako svátost  církví UDV (původem z Brazílie), v souladu s ustanoveními zákona o svobodě náboženského vyznání (Religious Freedom Restoration Act - RFRA). Tento zákon schválil Kongres v roce 1993 v reakci na otázku, zda církev původních obyvatel ameriky (Native American Church) má právo obřadně používat v seznamu uvedenou drogu peyotl. RFRA konstatovalo, že omezení protidrogové legislativy ve Spojených státech hraničí s omezováním náboženské svobody.

Případ ayahuasky v USA je jen jedním z několika podobných v zemích jako je Austrálie, Itálie, Nizozemsko a Španělsko. Otázky, které tyto soudní žaloby centra nastolily, se netýkají jen náboženské svobody, ale také látek obsažených v ayahuasce. I když je v panteonu psychoaktivních látek poněkud obskurní, ayahuasca začala mít úspěch i mimo Amazonii. Praktici -  politici a výzkumníci - mají značné problémy jak reagovat na užívání psychoaktivních látkek, které nezapadají do tradičních koncepcí a kategorií "zneužívání" ilegálních drog. V tomto článku stručně popisuji ayahuasku, její účinky a její tradiční i moderní použití. Dále zkoumám některé další filozofické a politické otázky vyvolané "globalizací" ayahuasky a rostoucím celosvětovým zájmem o používání odvaru. Tato diskuse vede s ohledem na ayahuasku k nastolení otázky chybějícího modelu "omezení rizika" v souvislosti s užíváním drog. To prokazatelně vyžaduje v novém rámci politické diskuse vystoupit s logickým pojmem "maximalizace prospěchu".

Ayahuaska a její účinky

"Ayahuaska" je slovo z jazykové skupiny kečua, původních obyvatel amazonských oblastí Peru a Ekvádoru (Metzner, 1999). Překládá se jako "réva duše". Ayahuaska odkazuje jak na Banisteriopsis caapi, liánu vyskytující se v západní části povodí Amazonky, tak na odvar připravený z B. caapi, který obvykle obsahuje příměsi jiných rostlin. Jedna z nejčastějších příměsí ayahuasky je  odvar listů Psychotria viridis, rostliny z čeledi Rubiaceae (kam patří např. kávovník - pozn. překl.). Aby se předešlo nedorozumění, v tomto článku budou rostliny s botanickými názvy B. caapi a P. viridis, používané společně při přípravě odvaru, označovány prostě jako ayahuasca.

Součinnost mezi příslušnými psychoaktivními chemikáliemi v B. caapi a P. viridis je pozoruhodná farmakokinetická interakce. B. caapi obsahuje harmalové alkaloidy, jako je harmin a tetrahydroharmin, které jsou krátkodobě působící reverzibilní inhibitory monoaminooxidázy (MAO). MAO inhibitory patří do farmakologické skupiny antidepresivních chemických látek, které účinkují tak, že zabraňují degradaci neuromediátorů v mozku (Julien, 1998). P. viridis obsahuje dimethyltryptamin, neboli DMT, což je silný halucinogen, aktivní při parenterálním podání (t.j. ne přes trávicí soustavu - pozn. překl.), nikoliv při podání orálním (Shulgin, 1976). Je to proto, že trávicí trakt obsahuje také enzym monoaminooxidázu, který metabolizuje orálně podaný DMT dlouho před tím, než se může dostat do mozku. Nicméně, pokud je DMT požit spolu s inhibitory MAO - jako je tomu v případě odvaru z ayahuasky - jeho okamžité metabolizování se zpomalí, což mu umožňuje dosáhnout mozku (McKenna & Towers, 1984, Ott, 1999). Z pohledu biomedicíny,  jsou jedinečné účinky ayahuasky dány kombinací DMT s potencujícími psychoaktivní harmala alkaloidy (McKenna, věže, & Abbott, 1984). Naproti tomu vysvětlení účinků ayahuasky amazonským domorodým obyvatelstvem odrážející paradigma zahrnující duchovní oblasti a nadpřirozené síly musí být bráno v úvahu, není-li ověřena fenomenologie ayahuaskové zkušenosti.

Široká škála přípravků z ayahuaskové lékárny různých domorodých obyvatel v celé amazonské oblasti naznačuje, že jeho použití je mnohem starší, než první kontakty s Evropany. Různá jména pro B. caapi, jako yagé, caapi, natem, oni, nishi, také předpokládají rozšířené historické použití (Luna, 1986). Nicméně dědictví kolonialismu v Jižní Americe, stejně jako u mnoha jiných částech světa, beznadějně ovlivnilo tradice domorodých obyvatel, včetně kosmologie, v níž ayahuasca hraje hlavní roli (Whitten, 1981). Koloniální a náboženské autority měly tendenci odsoudit ayahuaskový šamanismus jako ďábelský a byly znechuceny jeho praxí (Taussig, 1986; Vickers, 1981). Rituální použití ayahuasky však mezi původními obyvateli Amazonie pokračuje dodnes, i když s různou mírou křesťanského synkretismu díky minulému i současnému působení misionářů v regionu (Luna, 1986). Podobně dochází i nadále k mezikulturnímu přenosu znalostí ayahuaskového léčitelství mezi původním a nepůvodním obyvatelstvem (Gray, 1997 Luna, 2003, Pollock, 2004), což zahrnuje vegetalismus mesticů, kteří nabízejí alternativní zdravotní ošetření městským obyvatelům v zemích, jako je Peru (Dobkin de Rios, 1973).

Specifika tradičních amazonských ayahuaskových praktik - jako název odvaru sám o sobě - se mohou lišit podle kulturních skupin, ale existují určité společné prvky, většinou hlavně obřadní rámec jeho užívání. Rituály jsou vedeny zkušeným léčitelem nebo ayahuaskerem, kteý prošel mnohaletým tréningem, aby se z něj stal adept na vedení vaření nápoje. K přípravě na tuto roli patří dlouhodobá izolace, sexuální abstinence a dodržování přísných dietních tabu, týkajících se některých potravin či masa. Některé z těchto předpisů platí také pro účastníky rituálu pití, protože je nebezpečí vyvolání nežádoucí duchovní síly, pokud jsou předpisy porušovány. K rituálům vždy patří skandování a zpěv icaros, což jsou speciální písně zprostředkující uzdravování, prorokování nebo spojení s duchy. Rituály často často doprovází použití jiných posvátných rostliny, jako například tabáku (Demange, 2002 Luna, 1986). V mnoha ohledech je ayahuaska paradigmatický entheogen, nebo psychoaktivní látka používaná pro duchovní účely (Ruck, Bigwood, Staples, Ott, & Wasson, 1979; Tupper, 2002).

Psychoaktivní účinky ayahuasky jsou kvalitativně podobné jiným lékům ze stejné farmakologické skupiny, jako LSD a psilocybin, ale jsou také fenomenologicky jedinečné. Účinky obvykle začínají 30-40 min. po požití, vrcholí asi po dvou hodinách a úplně odeznívají po šesti hodinách (Riba et al., 2003). Ayahuaska působí středně silnou kardiovaskulární stimulaci, včetně mírného nárůstu srdeční frekvence a diastolického krevního tlaku (Riba et al., 2003). Uživatelé uvádějí pocity zrakové nebo sluchové stimulace, synaesthesie, psychologické introspekce a silné emocionální pocity, od příležitostného smutku nebo strachu po euforii, osvícení a vděčnost (Shanon, 2002). Odvar sám má hořkou chuť a nemůže být označen jako příjemný k pití. Dávení nebo zvracení není během ayahuasca zkušenosti neobvyklé a je obecně považováno za duchovní nebo fyzickou očistu.

Dlouhotrvající účinky ayahuasky na pravidelné konzumenty alkoholu dosud nebyly dobře prozkoumány lékaři, odvar má v posledních několika desetiletí 20. století poměrně obskurní pověst. Předběžná šetření v malém na členech brazilské ayahuaskové církve naznačují, že odvar není fyziologicky nebo psychologicky škodlivý, pokud je použit v rámci obřadů (Barbosa, Giglio, & Dalglarrondo, 2005; Callaway et al., 1999; Grob et al., 1996; Riba & Barbanoj, 2005). Shanon (2002) analyzoval fenomenologii ayahuaskové zkušenosti z hlediska kognitivní psychologie, práce naznačuje mnoho cest budoucího psychologického výzkumu. Důkazy pro závislosti na ayahuasce chybí, dokonce bylo navrženo, že obřadní použití ayahuasky může mít terapeutické využití jako doplněk k léčbě závislostí (Mabit, 2002, McKenna, 2004; Winkelman, 2001).

(pokračování)
Překlad J.H. & I.P.

Zdroj:
Tupper K. W., The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization?, International Journal of Drug Policy (2006), doi:10.1016/j.drugpo.2006.11.001

Další odkazy a literatura:
ZKUSIL JSEM LIÁNU SMRTI
Alex Polari de Alverga: Prales vizí - ayahuasca, amazonská spiritualita a tradice Santo Daime
Luis Eduardo Luna: Vegetalismo. Šamanismus mezi mestickým obyvatelstvem peruánské Amazonie

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Strašák jménem partnerská krize (30.05.2015)
Šamanský léčitelský kruh V. – Trávicí soustava (08.03.2015)
Strážce svaté harmonie IV. – Játra (12.02.2015)
Magický rituál je hluboce transformační proces (02.02.2015)
Strážce svaté harmonie III. – Plíce (29.01.2015)
Strážce svaté harmonie II. – Srdce (28.01.2015)
Strážce svaté harmonie I. – Léčitelství (26.01.2015)
Ezoterické léto - pozvánka (28.07.2014)
Ezoterické léto - PROGRAM (28.07.2014)
Chcete jít za štěstím? Bez vize to asi nepůjde… (16.10.2013)
Kyvadlo ladí čakry (30.01.2013)
Výprava do Amazonie (23.09.2012)
Dieta s rostlinami v Amazonii část 1. (21.02.2012)
Šamanské léčitelské umění - Praha (29.10.2011)
Šamanská léčba: „Medicíno, chceš-li se inspirovat od šamanů, musíš uvidět to podstatné!“ (11.10.2011)
Šaman se nerodí z posvátné drogy (05.10.2011)
Kletba nebo jen špatné rodinné návyky? (14.07.2011)
Lapač snů (08.05.2011)
Zázrak - přirozená součást našeho života (01.03.2011)
Zcizování indiánské spirituality (19.02.2011)
Ženy a muži, sundejte si své nepohodlné kabátky! (01.02.2011)
Všichni jsme božští tvůrci (21.01.2011)
Láska - nejmocnější učitelka života (30.04.2010)
Vstupní brána šamanismu – šamanské léčitelství (30.04.2010)
Šamanská předpověď na rok 2010 (22.01.2010)
Byrokratizace šamanismu (13.01.2010)
Geseko von Lüpke - Poselství šamanů (19.11.2009)
Útěk do divočiny? To by k ničemu nebylo! (17.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (3.) (04.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (2.) (01.10.2009)
Šaman (27.09.2009)
Rostliny-učitelé z Amazonie (ayahuaska) (20.09.2009)
Šamanismus se Zorou Frešovou (13.09.2009)
Deklarace o vyhlášení války uživatelům lakotské spirituality (11.09.2009)
Šamanské učení o rostlinách (30.08.2009)
Amazonská dieta (09.08.2009)
Tato Země může být rájem - když víme, jak na to... (11.06.2009)
Nové možnosti šamanského léčitelského umění (11.04.2009)
Most mezi světy (07.04.2009)
Šamanský bar (04.04.2009)
Meditace s rostlinou (03.04.2009)
Svět proměn (14.03.2009)
Úvod k šamanismu (3.) (07.03.2009)
Úvod k šamanismu (2.) (06.03.2009)
Úvod k šamanismu (1.) (05.03.2009)
Být sám sebou (05.11.2008)
Šamanský slabikář - Ayahuaska není rekreační droga (20.10.2008)
Hledání nadpřirozena 2. (15.10.2008)
Hledání nadpřirozena 1. (14.10.2008)
Graham Hancock: Hledání nadpřirozena (13.10.2008)
Slovanská spiritualita (06.04.2008)
Rada moudrých žen (19.02.2008)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (2.) (06.11.2007)
Léčivé rostliny - botanická poradna 19. (04.11.2007)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (1.) (04.11.2007)
Monguš Kenin-Lopsan - "Živý poklad šamanismu" (30.10.2007)
Šamani a "šamanismus" (08.10.2007)
Indiánská Potní chýše (10.09.2007)
Oslava a obřad slunovratu (21.06.2007)
Šamanský léčebný kruh kmene Lakotů (14.06.2007)
Zpráva o Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca, Peru (13.06.2007)
Přednášky a semináře šamanky Alicie Hamm (12.06.2007)
Semináře se Zorou Frešovou (10.06.2007)
Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca (23.02.2007)
Mayské orákulum - Mytické volání (23.02.2007)
Dopis Gila Aguilery (23.02.2007)
Sundance (30.01.2007)
Moje pouť říšemi (21.01.2007)
Amy Wallaceová: Čarodějova učednice - Můj život s Carlosem Castanedou, Dobra 2006 (12.01.2007)
Šamanské semináře (20.06.2006)
Spievam Zemi, tancujem s hviezdami (19.06.2006)
"The Quest" (Hledání) (13.05.2006)
Meditace od šamanů ze Sibiře (07.01.2006)
Večer šamanismu v Praze (08.12.2005)
Ovládaná pošetilost (22.11.2005)
Nelítostnost čaroděje (20.11.2005)
Vůle bojovníka (17.11.2005)
Blátivé stíny (14.11.2005)
Nebdělé učitelství (25.10.2005)
Čtyři přirození nepřátelé člověka (13.12.2004)
Ženská cesta (23.11.2004)
Guru Chobot, s.r.o. (08.10.2004)
Indiánská potní chýše (06.09.2004)
Chem Trail Horror (21.07.2004)
Úvod do šamanismu (25.06.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (2.) (12.05.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (1.) (11.05.2004)
Pohanská iniciace smrtí (23.04.2004)
Medvědice (13.02.2004)
Sova (10.02.2004)
Šaman bojovník a (nebo) šaman dobrodruh? (06.02.2004)
Jsme částí země (27.01.2004)
Poselství od protinožců (2.) (13.12.2003)
Poselství od protinožců (1.) (12.12.2003)
Šamanský kruh medicíny (22.11.2003)
Přátelení s temnotou (21.11.2003)
Rituál přechodu (20.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 2 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
13. 11. 2019:

Tereza Spencerová: "Moralesova demise přišla pouhý týden poté, co zamítl německému koncernu těžbu lithia s tím, že lithium „patří bolivijskému lidu“… západní a prozápadní mainstream mezitím dál odmítá nazývat puč pučem, očividně podle pravidla, že co je dobré pro Západ, nikdy pučem nemůže být…"

Celý článek...


13. 11. 2019:

Advokát Jaroslav Ortman: "Jestli odkazem listopadu 89 má být, že neuznáváme svobodné volby, že neuznáváme vítěze voleb a že mají odstoupit pod tlakem ulice, tak potom organizátorům nejde o listopad. Pak jim jde v podstatě o revoluční únor 1948, kdy ulice diktovala a vytvářela akční výbory Národní fronty, zavírala lidi, svrhávala je z funkcí, advokáty vyhazovala z Advokátní komory. To je pro mě naprosto nepřijatelné a tyhle metody neuznávám. A tvrdím, že je to faleš, faleš, faleš, a pokud někdo vyzývá k takovým krokům, tak patří buď do blázince, nebo by se nad jeho výzvami měly zamyslet orgány činné v trestním řízení."

Celý článek...


05. 11. 2019:

Nekorektní blog Petra Kubáče: "klimatický summit" se stěhuje potřetí, tentokrát do Madridu. Ve Španělsku protesty nehrozí, protože v tomto "demokratickém" státě dostanete za pořádání referenda víc než v Jižní Americe za terorismus a vraždy. Takže letecké palivo přece jen bude spáleno. Pozoruhodná je situace Grety Thurnbergové, protože plout na plachetinici (i miliardářské kevlarové) Atlantikem do Evropy v listopadu je poukázka na smrt v bouři. Proto bude zlý skřítek šetřit CO2 tak, že přijme španělskou pomoc a pojede jejich velkou, železnou (patrně vojenskou) lodí s táákhle velkým naftovým motorem běžícím nepřetžitě během celé (více než) týden trvající cesty...

Celý článek...


01. 11. 2019:

Neviditelný pes: Pirátka Krausová se schází s trestně stíhaným šéfem reklamky JCDecaux Tenzerem, přičemž pirát Michálek se snaží svoji přítelkyni z maléru vytáhnout, což je zcela pochopitelné, důvody jsou zcela jasné, a odskákat to má z důvodů ne zcela pochopitelných Mikuláš Ferjenčík. Takto je to řečeno jazykem prostým.
Akutní případy Piráti zpravidla řeší bonzováním v Bruselu, ale v tomto případě to nepůjde. Musí si to vyřešit sami. Na to mají transparentní celopirátskou diskusi. Božínku… oni mají štěstí, že takové blbosti jsou mimo rozlišovací schopnost lidí, kteří chodí do práce, mají rodinu, řeší děti a složenky a na luštění ptydepe nemají čas. Aférku Krausové a Michálka a Tenzera nebudou voliči vnímat. Tu vnímají ti, kdo je nevolí, stejně to fungue s Babišem...

Celý článek...


31. 10. 2019:

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček: "Co dříve řekl učitel, nebo jiná obecně vážená osobnost, bylo bráno jako jisté měřítko hodnot, obecného vkusu a morálky. Kdo je dnes takovou osobností? Považuje se za ni každý a nazývá se to svobodou. Jsem vždy spíše pobaven, kolik ústavních právníků a politologů se objeví na sociálních sítích v souvislosti s jakýmkoliv právním nebo politickým problémem. Oni neříkají svůj názor, což by jistě bylo možné a vhodné, ale soudí jiné za to, že nesdílejí jejich představu o věci...
...poněkud přehlížíme tu část nenávistných projevů, které signalizují vážnější problémy ve společnosti. Sociální rozdíly nás mohou více ohrozit než nějaké výkřiky omezených hlupáků... Stovky milionů lidí žijí v naprosté chudobě, zatímco pár desítek miliardářů neví, kam s penězi...
"

Celý článek...


28. 10. 2019:

Hudebník Petr Štěpánek: "Bé bé bé, nepozvali nás na Hrad. Bů bů, to se řekneee! Jeden by i zaplakal. Už ale nedodávají, že kdyby je pozvali, pozvání by teatrálně odmítali, případně by zase ze slavnostního aktu demonstrativně odcházeli. Že, Mirko Stojedničko?" ...

Celý článek...


19. 10. 2019:

Komentátor Tomáš Vyoral: "Když se neznámá paní vyjádří na internetu vůči ilegálním imigrantům, nejvyšší státní zůstupce Pavel Zeman je pobouřen a angažuje se. Zatímco když starosta Řeporyjí Pavel Novotný opakovaně na internetu i jinde vyzývá a volá po smrti svých politických oponentů – konkrétních lidí, k močení na jejich hroby a bůhví k čemu, tak soudruh Zeman mlčí. Není hate speech jako hate speech..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!