Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 17. 07. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Rozcestník | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Karel Čapek:
Pravými otci zákonů jsou darebáci, ne právníci.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Země se posouvá, čas se mění
(21. 08. 2016, 3326x)
Žádejte o pomoc
(28. 09. 2016, 2970x)
Povzbuzení
(08. 09. 2016, 2886x)
Být vítězi
(17. 09. 2016, 2630x)
Probuďte v sobě lásku
(24. 07. 2016, 2583x)

kulatý roh  Poslední komentářekulatý roh
.:
"odpověd momentálně nedokážu sesmolit, ale na youtube..."
(Léčení vnitřního dítěte)
půl na půl:
"ano, článek je užitečný, informuje o tom, jak funguj..."
(Manuál pro extroverta: Pravidla komunikace s introvertem )
bez titulku:
"Super!!! Přesně tak to je. Míla"
(Nebojte se Božích Zákonů)
Jedná se totiž o to, že ...:
"... pokud byste si nechali příjmení svého expartnera..."
(Zamyšlení pro dnešní den)
bez titulku:
"Dobrý den, podařilo se mi nedávno spojit se svým vni..."
(Léčení vnitřního dítěte)
Dotaz:
"Dobrý den, mám dotaz. Shamkhalaprashalanu jsem poprv..."
(Šankhaprakšálana)
výroba nemocných:
"Nemocní se vyrábí i jinak. Například diagnoza cukrov..."
(Jak nám vyrábějí nemoci, abychom se stali jejich zákazníky)
Životopis Míly a Eduarda Tomášových:
"Dobrý deň, pán Miloš. Som veľmi rada, že som našla ..."
(Životopis Míly a Eduarda Tomášových)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
    
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
    

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Duchovno a zdraví

* Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (1.)


překlad (Kenneth W. Tupper: The globalization of ayahuasca...) - Duchovno a zdraví - 29. 09. 2009 (7282 přečtení)

Zajímavá studie stále rostoucího rozšíření ayahuasky ve světě. Zabývá se jejím možným přínosem a omezením případných rizik. Ve studii je také zmíněna postupná legalizace užívání ayahuasky v rámci obřadů církví Santo Daime a União do Vegetal, ke které došlo v USA, Austrálii, Itáliii, Nizozemsku a Španělsku.



Abstrakt

Ayahuasca je odvar ze dvou původních rostlin z Amazonie, Banisteriopsis caapi a Psychotria viridis, které obsahují psychoaktivní látky - harmalové alkaloidy a dimethyltryptamin. Odvar byl použván domorodým obyvatelstvem v Brazílii, Ekvádoru a Peru k léčebným, duchovním a kulturním účelům již v předkolumbovských dobách. Ve 20. století se ayahuaska rozšířila mimo své přirozené prostředí a byla začleněna do synkretických praktik, přijatých nepůvodním obyvatelstvem v moderním západním kontextu. Globalizace ayahuasky v posledních desetiletích vedla k řadě soudních sporů, ve kterých se postavila náboženská svoboda proti vnitrostátním protidrogovým zákonům. Tento dokument zkoumá některé filosofické a politické dopady současného užívání ayahuasky. Zabývá se otázkou sociální interpretace ayahuasky jako léku, svátosti a "rostliny - učitele". Zkoumá otázky omezení škod používání ayahuasky, ale jejím logickým závěrem je také "maximalizace prospěchu".

Úvod

V únoru 2006 Nejvyšší soud USA rozhodl, že náboženská svoboda může převážit nad americkou protidrogovou legislativou ve vztahu k obřadnímu používání ayahuasky, odvaru původem z Amazonie, dlouhodobě ctěným tamním obyvatelstvem (Hollman, 2006). Kauza Gonzales proti O Centro Espirita Beneficente União do Vegetal (UDV) se zabývala otázkou, zda 'hoasca', která obsahuje látku dimethyltryptamin ze Seznamu I., by mohla být legálně konzumována jako svátost  církví UDV (původem z Brazílie), v souladu s ustanoveními zákona o svobodě náboženského vyznání (Religious Freedom Restoration Act - RFRA). Tento zákon schválil Kongres v roce 1993 v reakci na otázku, zda církev původních obyvatel ameriky (Native American Church) má právo obřadně používat v seznamu uvedenou drogu peyotl. RFRA konstatovalo, že omezení protidrogové legislativy ve Spojených státech hraničí s omezováním náboženské svobody.

Případ ayahuasky v USA je jen jedním z několika podobných v zemích jako je Austrálie, Itálie, Nizozemsko a Španělsko. Otázky, které tyto soudní žaloby centra nastolily, se netýkají jen náboženské svobody, ale také látek obsažených v ayahuasce. I když je v panteonu psychoaktivních látek poněkud obskurní, ayahuasca začala mít úspěch i mimo Amazonii. Praktici -  politici a výzkumníci - mají značné problémy jak reagovat na užívání psychoaktivních látkek, které nezapadají do tradičních koncepcí a kategorií "zneužívání" ilegálních drog. V tomto článku stručně popisuji ayahuasku, její účinky a její tradiční i moderní použití. Dále zkoumám některé další filozofické a politické otázky vyvolané "globalizací" ayahuasky a rostoucím celosvětovým zájmem o používání odvaru. Tato diskuse vede s ohledem na ayahuasku k nastolení otázky chybějícího modelu "omezení rizika" v souvislosti s užíváním drog. To prokazatelně vyžaduje v novém rámci politické diskuse vystoupit s logickým pojmem "maximalizace prospěchu".

Ayahuaska a její účinky

"Ayahuaska" je slovo z jazykové skupiny kečua, původních obyvatel amazonských oblastí Peru a Ekvádoru (Metzner, 1999). Překládá se jako "réva duše". Ayahuaska odkazuje jak na Banisteriopsis caapi, liánu vyskytující se v západní části povodí Amazonky, tak na odvar připravený z B. caapi, který obvykle obsahuje příměsi jiných rostlin. Jedna z nejčastějších příměsí ayahuasky je  odvar listů Psychotria viridis, rostliny z čeledi Rubiaceae (kam patří např. kávovník - pozn. překl.). Aby se předešlo nedorozumění, v tomto článku budou rostliny s botanickými názvy B. caapi a P. viridis, používané společně při přípravě odvaru, označovány prostě jako ayahuasca.

Součinnost mezi příslušnými psychoaktivními chemikáliemi v B. caapi a P. viridis je pozoruhodná farmakokinetická interakce. B. caapi obsahuje harmalové alkaloidy, jako je harmin a tetrahydroharmin, které jsou krátkodobě působící reverzibilní inhibitory monoaminooxidázy (MAO). MAO inhibitory patří do farmakologické skupiny antidepresivních chemických látek, které účinkují tak, že zabraňují degradaci neuromediátorů v mozku (Julien, 1998). P. viridis obsahuje dimethyltryptamin, neboli DMT, což je silný halucinogen, aktivní při parenterálním podání (t.j. ne přes trávicí soustavu - pozn. překl.), nikoliv při podání orálním (Shulgin, 1976). Je to proto, že trávicí trakt obsahuje také enzym monoaminooxidázu, který metabolizuje orálně podaný DMT dlouho před tím, než se může dostat do mozku. Nicméně, pokud je DMT požit spolu s inhibitory MAO - jako je tomu v případě odvaru z ayahuasky - jeho okamžité metabolizování se zpomalí, což mu umožňuje dosáhnout mozku (McKenna & Towers, 1984, Ott, 1999). Z pohledu biomedicíny,  jsou jedinečné účinky ayahuasky dány kombinací DMT s potencujícími psychoaktivní harmala alkaloidy (McKenna, věže, & Abbott, 1984). Naproti tomu vysvětlení účinků ayahuasky amazonským domorodým obyvatelstvem odrážející paradigma zahrnující duchovní oblasti a nadpřirozené síly musí být bráno v úvahu, není-li ověřena fenomenologie ayahuaskové zkušenosti.

Široká škála přípravků z ayahuaskové lékárny různých domorodých obyvatel v celé amazonské oblasti naznačuje, že jeho použití je mnohem starší, než první kontakty s Evropany. Různá jména pro B. caapi, jako yagé, caapi, natem, oni, nishi, také předpokládají rozšířené historické použití (Luna, 1986). Nicméně dědictví kolonialismu v Jižní Americe, stejně jako u mnoha jiných částech světa, beznadějně ovlivnilo tradice domorodých obyvatel, včetně kosmologie, v níž ayahuasca hraje hlavní roli (Whitten, 1981). Koloniální a náboženské autority měly tendenci odsoudit ayahuaskový šamanismus jako ďábelský a byly znechuceny jeho praxí (Taussig, 1986; Vickers, 1981). Rituální použití ayahuasky však mezi původními obyvateli Amazonie pokračuje dodnes, i když s různou mírou křesťanského synkretismu díky minulému i současnému působení misionářů v regionu (Luna, 1986). Podobně dochází i nadále k mezikulturnímu přenosu znalostí ayahuaskového léčitelství mezi původním a nepůvodním obyvatelstvem (Gray, 1997 Luna, 2003, Pollock, 2004), což zahrnuje vegetalismus mesticů, kteří nabízejí alternativní zdravotní ošetření městským obyvatelům v zemích, jako je Peru (Dobkin de Rios, 1973).

Specifika tradičních amazonských ayahuaskových praktik - jako název odvaru sám o sobě - se mohou lišit podle kulturních skupin, ale existují určité společné prvky, většinou hlavně obřadní rámec jeho užívání. Rituály jsou vedeny zkušeným léčitelem nebo ayahuaskerem, kteý prošel mnohaletým tréningem, aby se z něj stal adept na vedení vaření nápoje. K přípravě na tuto roli patří dlouhodobá izolace, sexuální abstinence a dodržování přísných dietních tabu, týkajících se některých potravin či masa. Některé z těchto předpisů platí také pro účastníky rituálu pití, protože je nebezpečí vyvolání nežádoucí duchovní síly, pokud jsou předpisy porušovány. K rituálům vždy patří skandování a zpěv icaros, což jsou speciální písně zprostředkující uzdravování, prorokování nebo spojení s duchy. Rituály často často doprovází použití jiných posvátných rostliny, jako například tabáku (Demange, 2002 Luna, 1986). V mnoha ohledech je ayahuaska paradigmatický entheogen, nebo psychoaktivní látka používaná pro duchovní účely (Ruck, Bigwood, Staples, Ott, & Wasson, 1979; Tupper, 2002).

Psychoaktivní účinky ayahuasky jsou kvalitativně podobné jiným lékům ze stejné farmakologické skupiny, jako LSD a psilocybin, ale jsou také fenomenologicky jedinečné. Účinky obvykle začínají 30-40 min. po požití, vrcholí asi po dvou hodinách a úplně odeznívají po šesti hodinách (Riba et al., 2003). Ayahuaska působí středně silnou kardiovaskulární stimulaci, včetně mírného nárůstu srdeční frekvence a diastolického krevního tlaku (Riba et al., 2003). Uživatelé uvádějí pocity zrakové nebo sluchové stimulace, synaesthesie, psychologické introspekce a silné emocionální pocity, od příležitostného smutku nebo strachu po euforii, osvícení a vděčnost (Shanon, 2002). Odvar sám má hořkou chuť a nemůže být označen jako příjemný k pití. Dávení nebo zvracení není během ayahuasca zkušenosti neobvyklé a je obecně považováno za duchovní nebo fyzickou očistu.

Dlouhotrvající účinky ayahuasky na pravidelné konzumenty alkoholu dosud nebyly dobře prozkoumány lékaři, odvar má v posledních několika desetiletí 20. století poměrně obskurní pověst. Předběžná šetření v malém na členech brazilské ayahuaskové církve naznačují, že odvar není fyziologicky nebo psychologicky škodlivý, pokud je použit v rámci obřadů (Barbosa, Giglio, & Dalglarrondo, 2005; Callaway et al., 1999; Grob et al., 1996; Riba & Barbanoj, 2005). Shanon (2002) analyzoval fenomenologii ayahuaskové zkušenosti z hlediska kognitivní psychologie, práce naznačuje mnoho cest budoucího psychologického výzkumu. Důkazy pro závislosti na ayahuasce chybí, dokonce bylo navrženo, že obřadní použití ayahuasky může mít terapeutické využití jako doplněk k léčbě závislostí (Mabit, 2002, McKenna, 2004; Winkelman, 2001).

(pokračování)
Překlad J.H. & I.P.

Zdroj:
Tupper K. W., The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization?, International Journal of Drug Policy (2006), doi:10.1016/j.drugpo.2006.11.001

Další odkazy a literatura:
ZKUSIL JSEM LIÁNU SMRTI
Alex Polari de Alverga: Prales vizí - ayahuasca, amazonská spiritualita a tradice Santo Daime
Luis Eduardo Luna: Vegetalismo. Šamanismus mezi mestickým obyvatelstvem peruánské Amazonie

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Strašák jménem partnerská krize (30.05.2015)
Šamanský léčitelský kruh V. – Trávicí soustava (08.03.2015)
Strážce svaté harmonie IV. – Játra (12.02.2015)
Magický rituál je hluboce transformační proces (02.02.2015)
Strážce svaté harmonie III. – Plíce (29.01.2015)
Strážce svaté harmonie II. – Srdce (28.01.2015)
Strážce svaté harmonie I. – Léčitelství (26.01.2015)
Ezoterické léto - pozvánka (28.07.2014)
Ezoterické léto - PROGRAM (28.07.2014)
Chcete jít za štěstím? Bez vize to asi nepůjde… (16.10.2013)
Kyvadlo ladí čakry (30.01.2013)
Výprava do Amazonie (23.09.2012)
Dieta s rostlinami v Amazonii část 1. (21.02.2012)
Šamanské léčitelské umění - Praha (29.10.2011)
Šamanská léčba: „Medicíno, chceš-li se inspirovat od šamanů, musíš uvidět to podstatné!“ (11.10.2011)
Šaman se nerodí z posvátné drogy (05.10.2011)
Kletba nebo jen špatné rodinné návyky? (14.07.2011)
Lapač snů (08.05.2011)
Zázrak - přirozená součást našeho života (01.03.2011)
Zcizování indiánské spirituality (19.02.2011)
Ženy a muži, sundejte si své nepohodlné kabátky! (01.02.2011)
Všichni jsme božští tvůrci (21.01.2011)
Láska - nejmocnější učitelka života (30.04.2010)
Vstupní brána šamanismu – šamanské léčitelství (30.04.2010)
Šamanská předpověď na rok 2010 (22.01.2010)
Byrokratizace šamanismu (13.01.2010)
Geseko von Lüpke - Poselství šamanů (19.11.2009)
Útěk do divočiny? To by k ničemu nebylo! (17.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (3.) (04.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (2.) (01.10.2009)
Šaman (27.09.2009)
Rostliny-učitelé z Amazonie (ayahuaska) (20.09.2009)
Šamanismus se Zorou Frešovou (13.09.2009)
Deklarace o vyhlášení války uživatelům lakotské spirituality (11.09.2009)
Šamanské učení o rostlinách (30.08.2009)
Amazonská dieta (09.08.2009)
Tato Země může být rájem - když víme, jak na to... (11.06.2009)
Nové možnosti šamanského léčitelského umění (11.04.2009)
Most mezi světy (07.04.2009)
Šamanský bar (04.04.2009)
Meditace s rostlinou (03.04.2009)
Svět proměn (14.03.2009)
Úvod k šamanismu (3.) (07.03.2009)
Úvod k šamanismu (2.) (06.03.2009)
Úvod k šamanismu (1.) (05.03.2009)
Být sám sebou (05.11.2008)
Šamanský slabikář - Ayahuaska není rekreační droga (20.10.2008)
Hledání nadpřirozena 2. (15.10.2008)
Hledání nadpřirozena 1. (14.10.2008)
Graham Hancock: Hledání nadpřirozena (13.10.2008)
Slovanská spiritualita (06.04.2008)
Rada moudrých žen (19.02.2008)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (2.) (06.11.2007)
Léčivé rostliny - botanická poradna 19. (04.11.2007)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (1.) (04.11.2007)
Monguš Kenin-Lopsan - "Živý poklad šamanismu" (30.10.2007)
Šamani a "šamanismus" (08.10.2007)
Indiánská Potní chýše (10.09.2007)
Oslava a obřad slunovratu (21.06.2007)
Šamanský léčebný kruh kmene Lakotů (14.06.2007)
Zpráva o Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca, Peru (13.06.2007)
Přednášky a semináře šamanky Alicie Hamm (12.06.2007)
Semináře se Zorou Frešovou (10.06.2007)
Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca (23.02.2007)
Mayské orákulum - Mytické volání (23.02.2007)
Dopis Gila Aguilery (23.02.2007)
Sundance (30.01.2007)
Moje pouť říšemi (21.01.2007)
Amy Wallaceová: Čarodějova učednice - Můj život s Carlosem Castanedou, Dobra 2006 (12.01.2007)
Šamanské semináře (20.06.2006)
Spievam Zemi, tancujem s hviezdami (19.06.2006)
"The Quest" (Hledání) (13.05.2006)
Meditace od šamanů ze Sibiře (07.01.2006)
Večer šamanismu v Praze (08.12.2005)
Ovládaná pošetilost (22.11.2005)
Nelítostnost čaroděje (20.11.2005)
Vůle bojovníka (17.11.2005)
Blátivé stíny (14.11.2005)
Nebdělé učitelství (25.10.2005)
Čtyři přirození nepřátelé člověka (13.12.2004)
Ženská cesta (23.11.2004)
Guru Chobot, s.r.o. (08.10.2004)
Indiánská potní chýše (06.09.2004)
Chem Trail Horror (21.07.2004)
Úvod do šamanismu (25.06.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (2.) (12.05.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (1.) (11.05.2004)
Pohanská iniciace smrtí (23.04.2004)
Medvědice (13.02.2004)
Sova (10.02.2004)
Šaman bojovník a (nebo) šaman dobrodruh? (06.02.2004)
Jsme částí země (27.01.2004)
Poselství od protinožců (2.) (13.12.2003)
Poselství od protinožců (1.) (12.12.2003)
Šamanský kruh medicíny (22.11.2003)
Přátelení s temnotou (21.11.2003)
Rituál přechodu (20.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 2 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
16. 07. 2019:

Signatář Charty 77 Otto Černý: "Takzvaná vládní nestabilita není ničím jiným, než bouří ve sklenici vody. Je to záměrně vyprovokovaný politický střet. Snaha znevěrohodnit protivníka, rozhoupat společnost. Za každou stranou toho politického spektra určitě stojí jiné zájmy. Mocnější zájmy než jen naše středokotlinové. Nemusíme jmenovat, stačí se podívat, kdo z nich co preferuje. Kdo z nich, i v rámci omezených možností, se zasazuje o naše vlastní zájmy a kdo z nich vzhlíží s oddaností psíka k mocnému patronovi, k němuž se přesouvá stále větší část naší suverenity.
Po roce 1989 jsme se vymanili z jedné bratrské dusicí náruče, abychom se živelně vrhli do druhé, s ještě větším sevřením. V té prvé jsme ještě vzdorovali, byli jsme minimálně většinově jednotní v názoru, že to není ono, že je třeba nádech. V té nynější bojujeme o ten nádech mezi sebou. Ne s tím, který nás svírá. V tom vidím tu velkou tragédii...
Vlnu nespokojenosti
vidí ti, kteří se snaží z vlnky udělat tsunami a foukají do ní ze všech sil. Nejsem obhájcem premiéra Babiše, ale ani zastáncem jednoúčelové hysterie, která se vůči jeho osobě rozpoutala. Tím spíše, když je zřetelné, že arbitrem sporu nejsme my, ale opět někdo cizí. A v pozadí zase nějaký zvací dopis. Historie nás dohání..."

Celý článek...


15. 07. 2019:

Muzikálový zpěvák Petr Dopita: "Z Jandy je mi zle, jen se na něj podívám. To je prostě individuum, jehož názory mě míjejí mílovými kroky. Jen když vidí na ty jeho ‚Evropské hodnoty‘… Jestli takto mají vypadat evropské hodnoty, tak potěš nás pánbůh. Cokoliv ten Janda plácne, z toho je mi na zvracení. On s jeho pornominulostí bude nějak hodnotit Karla Gotta?"
Herec Jan Kuželka: "Karla znám hodně dlouho, to je tak poctivý člověk, který by nebyl schopný žádného podrazu, natož nějaké konspirace třeba s Rusama nebo s čím tady pořád vyhrožují. Já tedy nevím, kam na to pan Janda chodí, ale myslím si, že ten škodí těmi svými vyjádřeními víc než všichni ostatní dohromady!"
Hudebník Petr Štěpánek: "Politici přicházejí a odcházejí, Karel Gott je tu pořád. Karel je legenda, absolutní legenda, legenda mimo veškeré kategorie. Profesionál každým coulem. Chovám k němu absolutní úctu..."

Celý článek...


13. 07. 2019:

Ivan Hoffman: "Čeští hlodavci, tedy myši, hraboši, hryzci či potkani, vděčně hledí k Bruselu. S odkazem na unijní směrnici se totiž rapidně snížilo množství účinné látky v jedovatých návnadách prodávaných u nás a zmenšila se rovněž velikost balení. Díky tomu, že si naši hlodavci na jedu pochutnávají, aniž by je ohrožoval na životě, výtečně se množí. A jak je jich všude plno, výborně zvládají například sklizeň kořenové zeleniny.
Český přístup k hlodavcům je vlídný nadstandardně. Někde se vztah k myším a hrabošům dosud nezlepšil. V sousedním Polsku se stále v obchodech prodává velké balení jedovaté návnady s účinnou látkou téměř dvojnásobně jedovatější než u nás. Navíc i za poloviční cenu. Díky internetovému překladači člověk ani nemusí umět polsky, aby na to přišel.
Zdroj: https://www.denik.cz/komentare/tyden-ivana-hoffmana-bezpecnejsi-jed-20190713.ht"

Celý článek...


08. 07. 2019:

Další provokace ruských militaristů: Ruské břehy se objevily v blízkosti lodí NATO
Putin si nedá pokoj ani cez prázdniny: ruské brehy sú opäť nebezpečne blízko lodí krajín NATO, ktoré majú v Čiernom mori mierové vojenské cvičenie. Ťažko to hodnotiť inak ako ruskú provokáciu...

Celý článek...


04. 07. 2019:

Klimatolog a meteorolog Radim Tolasz: "Už od povodní v letech 1997 a 2002 se u nás diskutuje o nutnosti změnit způsob hospodaření v naší krajině. Jak proti povodním, tak proti suchu by pomohlo, kdybychom zemědělskou krajinu více rozčlenili a přestali opěvovat širé rodné lány. Ale pořád se nic neděje, jen se divíme, když nám přívalový déšť spláchne pole do sklepa. Po těch letech už mohu směle konstatovat, můžeme si za to sami."

Celý článek...


02. 07. 2019:

Pondělní postřehy Terezy Spencerové:
• smír v obchodní válce s USA Čína na G20 podmínila tím, že Trump splní vše, co slíbil, ale už po pár hodinách jsou tu problémy… Huawei prý zůstane na americké „černé listině“ a zákaz nakupovat americkou produkci tak pro koncern zůstane v platnosti...
• několik civilistů včetně dětí zabily izraelské rakety, které v noci na dnešek dopadly do oblasti Damašku a Homsu...
• Ukrajina, Pobaltí, Slovensko a Gruzie plánují rezoluci proti návratu Ruska do parlamentního shromáždění Rady Evropy... pro návrat Ruska přitom hlasovaly Německo, Francie, Itálie, Nizozemsko
• George Soros spojil své miliardy s miliardami trumpovských uhlobratrů Kochových, aby společně rozjeli think-tank Quincy Institute, který by pomohl skoncovat s americkou politikou „nekonečné války“ a nahradil ji zahraniční politikou bez sankcí, hrozeb, založenou na diplomacii... fascinující...
• Turecko hrozí libyjské „národní armádě“ maršála Haftára, která zničila turecký bezpilotník na tripoliském letišti... haftárovci v posledních dnech pro Turecko, které stojí na straně tripoliské muslimskobratrské vlády, uzavřeli vzdušný prostor i přístavy...

Celý článek...


30. 06. 2019:

Bývalý ředitel Vojenského zpravodajství a bývalý velvyslanec České republiky v Afghánistánu Petr Pelz: "Média jsou dnes pro změnu plná Trumpova „maření spravedlnosti“. Mueller řekl v Kongresu, že nemůže v tomto bodě Trumpovi nic prokázat, ale ani ho neočišťuje. Laik by řekl, že není v popisu práce státního zástupce někoho očišťovat. Média, z nichž většina Trumpem pohrdá, takto ovšem nepřemýšlejí. Navíc, otázka, zda někdo může mařit vyšetřování činu, který nespáchal, je hodna zkoumání týmu právních teoretiků."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!