Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 20. 04. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Rudyard Kipling:
Moc bez odpovědnosti je odvěkou výsadou kdejaké běhny.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Základní kámen budoucnosti
(17. 06. 2021, 2104x)
Spojení s bytostmi Země
(29. 04. 2021, 2023x)
Důležitý mezník
(27. 05. 2021, 1617x)
Cesta za duhou
(09. 06. 2021, 1495x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Witchcraft

* Jeřáb jako magická rostlina


Ukázka z knihy - Witchcraft - 08. 09. 2008 (10530 přečtení)

Jeřáb obecný (Sorbus aucuparia L.)


Jeřáb obecný

Vědecké jméno: (Sorbus aucuparia L.)

Planetární vládce: Měsíc

Harmonické vztahy: živel - voda, rod - ženský, kámen - rubín, žlutý chrysolit, totemové zvíře - ještěrka, totemový pták - kachna, barva - šedá, červená, runa - nyd, calc, ogam - Luis

Vztahy k božstvům: Brigantia, Brigit, Cuchulain, Thor

jeřáb obecný

Přírodopisné údaje:

Jeřáb ptačí je původní a rozšířenou dřevinou nejen Británie, ale většiny evropského a značné části asijského kontinentu. Často se vyskytuje jako soliterní strom nebo ve stromořadích podél cest, jindy jako vtroušená dřevina světlých listnatých lesů, roztroušeně na zarostlých skalách v horských oblastech často vytváří příprav­né porosty na holinách a v ředinách. Borka kmene je hladká, šedavá. Stromy mo­hou dosáhnout výšky až 20 m, ale zřídka jsou vyšší než 6 m. Půvabné zpeřené lis­ty jsou složené z většího počtu malých lístků, přisedlých na vřeteno; jejich okraj je ostře pilovitý. Než na podzim opadají, zbarvují se do zlatavě hněda. Bílé květy na krátkých stopkách rozkvétají v květnu a červnu v bohatých chocholících. V září rychle uzrávají kulovité malvičky - jeřabiny, které jsou zprvu zelené, v době zralos­ti šarlatově červené. V Británii jeřáb dobře prospívá i v křovinatých porostech na vřesovištích a v horských oblastech na skalách.

Sběr: 

Květy se sbírají v květnu a červnu, plody když jsou zralé.

Tradice:

Anglické jméno jeřábu „rowan" vzniklo ze starého skandinávského slova „runa ` neboli „kouzlo".

Jeřábu se připisovala ochranná moc, zvláště proti čarování a blesku. Očarované koně je prý možno zvládnout pouze bičem z jeřábu. Jeřabiny nesou na vrcholku znamení pentagramu, považované za všeobecný symbol ochrany.

Na severu Británie se větévky jeřábu přivazovaly nad chlévy, aby chránily doby­tek, a podobně i nade dveře příbytků, k ochraně obyvatel před čáry a kouzly. Ve Strathspey proháněli farmáři z téhož důvodu kozy kruhem z větviček jeřábu a ve Walesu se jeřáb vysazoval na hřbitovy, aby chránil zesnulé.

Větévky z jeřábu nosili lidé také proto, aby odvrátili uhranutí. Z jeřábu trhané­ho na svátek Beltane se vyráběl ochranný amulet v podobě rovnoramenného kříže svázaného červenou nití:

Jen jeřáb svázaný červenou nití vyděsí pekelné babizny k smrti."

Kříže musely být zhotoveny bez použití nože, a pak se mohly rozvěsit uvnitř do­mu nebo dát na oltář.

Větve jeřábu, které měly chránit dům před čáry a kouzly, se přinášely hlavně na Velký Pátek. Na Skotské vysočině se přišívaly malé křížky z jeřábu na šaty jako ochranný amulet. Jestliže čarodějnice začarovaly všechny dojnice a smetana se ani po hodinách nestloukala, pomáhali si vesničané dvěma větévkami jeřábu: jednou míchali smetanu a druhou šlehali krávu.

Další schopností, která se jeřábu přisuzovala, byla věštba. Velšané kdysi vařili z jeřábu nápoj jasnovidců, ale recept na něj se bohužel nezachoval. Druidové nata­hovali stažené býčí kůže přes košatiny upletené z jeřábu, a na nich se v duchu vy­pravovali do jiných říší, aby tam získali nové vědomosti. Pohané věřili, že výmlad­ky jeřábu obsahují veškeré vědění, a proto si proutí z jeřábu velmi vážili. Sám strom považovali za tajemný. Irští druidové přivolávali pálením dřeva jeřábu duchy, aby pomohli keltským vojskům v bitvě.

Jeřáb se často vyskytuje kolem magických kamenných kruhů. Také Brigitiny tři ohnivé šípy byly podle pověsti vyrobeny z jeřábu, a nelze vyloučit souvislost s tro­jitým šípem awenským, který je znamením inspirace.

Podle Roberta Gravese byl starý irský poetický název jeřábu „Luisiu orflame“, tj. „potěšení oka", což vzniklo z pověsti o věčně hořícím Brigitině ohni. Zvláštní magická síla se připisovala plodům, které mají podle keltských pověstí mj. schopnost prodloužit život. V pověsti o Fraoth střežil jeřabiny drak, protože údajně vydaly za devět jídel. Byly také pokrmem bohů, což pravděpodobně souviselo s tím, že červená jídla byla prohlášena za tabu; v době bronzové byla v Británii červená barva barvou smrti a znovuzrození. Červené pokrmy byly možná vyhraženy pouze pro svátky mrtvých, podobně jako v Řecku. Pálená hlinka červené barvy se našla v megalitických hrobech ve Walesu a na Salisburských pláních. Anglický název jeřábu „rowan“ může pocházet ze základu slova „ruidh" (červený), nebo - jak naznačuje Kalí Naddair - ze slova „wheel" (kolo), protože kola kolovrátků a vřetena se obvykl, vyráběla ze dřeva jeřábu, poraženého v době mezi svátkem Beltane a Coamhain.

V dávných dobách se v Irsku věřilo, že propíchne-li se kůlem z jeřábu mrtvola, její duch se nebude zjevovat. V pověsti o Cuchulainovi probodly tři čarodějnic větévkami jeřábu jeho psa (pravděpodobně jeho totemové zvíře), aby si byly jisté jeho smrtí. Protože jeřáb hrál hlavní roli v obřadech druidů, byl pojmenován „fid na druad“ neboli „strom druidů“. Druidové připravovali z kůry jeřábu černou barvu na roucha. Oblékali je při obřadech novoluní, ubývajícího měsíce, zatmění a při všech pochmurných rituálech, např. při takových, jaké se konaly v Anglesey před útokem blížících se římských vojsk. Jiný anglický název jeřábu je „witchwand" (čarodějná hůlka), protože se z jeřábu dělaly virgule pro hledání rudných žil. Zvláštní vlastnosti se přisuzují jeřábu, který vyrůstá z jiného stromu. Věří se, že je dvojnásob účinný proti čarám a kouzlům, protože neroste ze země, a čarodějnice nad ním nemají žádnou moc, stejně jako nad jmelím.

Léčivé vlastnosti:

Nálev z jeřabin je antiseptické kloktadlo, vhodné při bolestech v krku, zanícených mandlích a chrapotu. Odvar z kůry nebo z klejopryskyřice jeřábu se poty při průjmu a k výplachům pochvy.

Použití v magii:

Jeřáb se spojoval s čáry a kouzly, s ochranou, věštbou a smrtí. Na jeho plodech je znamení pentagramu, symbolu ochrany. Plody a listy se sušily a zapalovaly k volání duchů, domácích skřítků, duchovních rádců a elementárů - duchů, které bylo nutno žádat o pomoc při vyvolávání vizí, zvláště o Samhainu.

Plody se také pálily v kadidle při odhánění nežádoucích bytostí a negativních způsobů myšlení. Křížek z jeřábu, vyrobený ze dvou větévek svázaných červenou nití, se věšel v domě pro jeho bezpečí. Hůlka z jeřábu se používala na vyznal ochranného kruhu.

Červená barva označovala skrytý život a možnost znovuzrození ve smrti; proto byly červené pokrmy obvyklé na hostinách k uctění památky zesnulých. O svátku Samhain, kdy pohané hledali spojení s moudrostí předků, aby se jimi nechali vést jedli pokrmy a pili víno z jeřábu.

Jeřáb byl zasvěcen bohyním Brigit a Brigantia, a proto se o svátku Imbolc buď přidával do kadidla, nebo se z jeho větviček sestavovalo trojité awenské znamení jako Brigitina inspirace. K navození věšteckých snů se pil čaj nebo víno z jeřabin, při vyvolávání vizí se zapalovalo jeřábové kadidlo.

Recepty:

jeřabinové víno

1 kg jeřabin

2 pomeranče

1,5 kg cukru

2 lžičky sušených kvasinek

2, 2 1 vařící vody

Zbavte jeřabiny stopek, omyjte je a dejte do fermentační nádoby. Přelijte je vaří­cí vodou a nechte stát tři dny, denně promíchejte. Nalijte do hrnce 1,2 1 vody a přiveďte k varu. Nasypte do hrnce cukr, svařte na sirup a nalijte do fermen­tační nádoby. Přidejte šťávu a nastrouhanou kůru z pomerančů. Dobře promí­chejte a sceďte do demižonu. Doplňte převařenou, ochlazenou vodou, přidejte kvasinky a nechte fermentovat. Po skončení fermentace stočte do čistého demi­žonu, nechte víno vyčeřit a stočte do láhví.

Ukázka z knihy Susan Lavander, Anna Franklin: Magické rostliny, Volvox Globator 1999 (kniha pojednává o britských magických tradicích)

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Druidská kadidla (29.10.2009)
Jedle jako magická rostlina (04.09.2008)
Keltský svátek Samhain (01.11.2007)
MEÁN FÓMHAIR (19.09.2007)
Lugnasad (01.08.2007)
MEÁN SAMHRAIDH (21.06.2007)
Beltaine (25.04.2007)
Magické byliny pro Beltain (24.04.2007)
Královna květin jako magická rostlina (10.04.2007)
MEÁN EARRAIGH (21.03.2007)
Přehled keltských svátků (02.02.2007)
Imbolc (01.02.2007)
Byliny pro Imbolc (01.02.2007)
Magické byliny (24.01.2007)
Fialka jako magická rostlina (22.01.2007)
Brighidě, patronce druidů a bardů (12.01.2007)
Borovice - další druidská rostlina (29.12.2006)
Cesmína - druidská rostlina (29.12.2006)
MEÁN GEIMHRIDH - Keltský svátek (23.12.2006)
Jmelí, posvátná keltská rostlina (20.12.2006)
Samhain (01.11.2006)
Pohanský kruh (31.03.2004)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!