Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 17. 11. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Václav Klaus:
Náš úkol byl ne zajistit každému štěstí a bohatství, náš úkol byl změnit politický, ekonomický, sociální systém z komunismu v něco docela jiného a to se stoprocentně podařilo. Kdyby byli všichni se vším spokojeni, tak svět končí, protože by nebyla sebemenší motivace něco dělat.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Nežijte ve lži
(20. 11. 2016, 2803x)
Hodiny odbíjejí
(30. 12. 2016, 2750x)
Mayský sněm
(07. 01. 2017, 2666x)
Jako v pohádkách…
(07. 12. 2016, 2584x)
Mayská rada
(14. 02. 2017, 2509x)
Upozornění
(28. 11. 2016, 2440x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Witchcraft

* Jeřáb jako magická rostlina


Ukázka z knihy - Witchcraft - 08. 09. 2008 (8323 přečtení)

Jeřáb obecný (Sorbus aucuparia L.)


Jeřáb obecný

Vědecké jméno: (Sorbus aucuparia L.)

Planetární vládce: Měsíc

Harmonické vztahy: živel - voda, rod - ženský, kámen - rubín, žlutý chrysolit, totemové zvíře - ještěrka, totemový pták - kachna, barva - šedá, červená, runa - nyd, calc, ogam - Luis

Vztahy k božstvům: Brigantia, Brigit, Cuchulain, Thor

jeřáb obecný

Přírodopisné údaje:

Jeřáb ptačí je původní a rozšířenou dřevinou nejen Británie, ale většiny evropského a značné části asijského kontinentu. Často se vyskytuje jako soliterní strom nebo ve stromořadích podél cest, jindy jako vtroušená dřevina světlých listnatých lesů, roztroušeně na zarostlých skalách v horských oblastech často vytváří příprav­né porosty na holinách a v ředinách. Borka kmene je hladká, šedavá. Stromy mo­hou dosáhnout výšky až 20 m, ale zřídka jsou vyšší než 6 m. Půvabné zpeřené lis­ty jsou složené z většího počtu malých lístků, přisedlých na vřeteno; jejich okraj je ostře pilovitý. Než na podzim opadají, zbarvují se do zlatavě hněda. Bílé květy na krátkých stopkách rozkvétají v květnu a červnu v bohatých chocholících. V září rychle uzrávají kulovité malvičky - jeřabiny, které jsou zprvu zelené, v době zralos­ti šarlatově červené. V Británii jeřáb dobře prospívá i v křovinatých porostech na vřesovištích a v horských oblastech na skalách.

Sběr: 

Květy se sbírají v květnu a červnu, plody když jsou zralé.

Tradice:

Anglické jméno jeřábu „rowan" vzniklo ze starého skandinávského slova „runa ` neboli „kouzlo".

Jeřábu se připisovala ochranná moc, zvláště proti čarování a blesku. Očarované koně je prý možno zvládnout pouze bičem z jeřábu. Jeřabiny nesou na vrcholku znamení pentagramu, považované za všeobecný symbol ochrany.

Na severu Británie se větévky jeřábu přivazovaly nad chlévy, aby chránily doby­tek, a podobně i nade dveře příbytků, k ochraně obyvatel před čáry a kouzly. Ve Strathspey proháněli farmáři z téhož důvodu kozy kruhem z větviček jeřábu a ve Walesu se jeřáb vysazoval na hřbitovy, aby chránil zesnulé.

Větévky z jeřábu nosili lidé také proto, aby odvrátili uhranutí. Z jeřábu trhané­ho na svátek Beltane se vyráběl ochranný amulet v podobě rovnoramenného kříže svázaného červenou nití:

Jen jeřáb svázaný červenou nití vyděsí pekelné babizny k smrti."

Kříže musely být zhotoveny bez použití nože, a pak se mohly rozvěsit uvnitř do­mu nebo dát na oltář.

Větve jeřábu, které měly chránit dům před čáry a kouzly, se přinášely hlavně na Velký Pátek. Na Skotské vysočině se přišívaly malé křížky z jeřábu na šaty jako ochranný amulet. Jestliže čarodějnice začarovaly všechny dojnice a smetana se ani po hodinách nestloukala, pomáhali si vesničané dvěma větévkami jeřábu: jednou míchali smetanu a druhou šlehali krávu.

Další schopností, která se jeřábu přisuzovala, byla věštba. Velšané kdysi vařili z jeřábu nápoj jasnovidců, ale recept na něj se bohužel nezachoval. Druidové nata­hovali stažené býčí kůže přes košatiny upletené z jeřábu, a na nich se v duchu vy­pravovali do jiných říší, aby tam získali nové vědomosti. Pohané věřili, že výmlad­ky jeřábu obsahují veškeré vědění, a proto si proutí z jeřábu velmi vážili. Sám strom považovali za tajemný. Irští druidové přivolávali pálením dřeva jeřábu duchy, aby pomohli keltským vojskům v bitvě.

Jeřáb se často vyskytuje kolem magických kamenných kruhů. Také Brigitiny tři ohnivé šípy byly podle pověsti vyrobeny z jeřábu, a nelze vyloučit souvislost s tro­jitým šípem awenským, který je znamením inspirace.

Podle Roberta Gravese byl starý irský poetický název jeřábu „Luisiu orflame“, tj. „potěšení oka", což vzniklo z pověsti o věčně hořícím Brigitině ohni. Zvláštní magická síla se připisovala plodům, které mají podle keltských pověstí mj. schopnost prodloužit život. V pověsti o Fraoth střežil jeřabiny drak, protože údajně vydaly za devět jídel. Byly také pokrmem bohů, což pravděpodobně souviselo s tím, že červená jídla byla prohlášena za tabu; v době bronzové byla v Británii červená barva barvou smrti a znovuzrození. Červené pokrmy byly možná vyhraženy pouze pro svátky mrtvých, podobně jako v Řecku. Pálená hlinka červené barvy se našla v megalitických hrobech ve Walesu a na Salisburských pláních. Anglický název jeřábu „rowan“ může pocházet ze základu slova „ruidh" (červený), nebo - jak naznačuje Kalí Naddair - ze slova „wheel" (kolo), protože kola kolovrátků a vřetena se obvykl, vyráběla ze dřeva jeřábu, poraženého v době mezi svátkem Beltane a Coamhain.

V dávných dobách se v Irsku věřilo, že propíchne-li se kůlem z jeřábu mrtvola, její duch se nebude zjevovat. V pověsti o Cuchulainovi probodly tři čarodějnic větévkami jeřábu jeho psa (pravděpodobně jeho totemové zvíře), aby si byly jisté jeho smrtí. Protože jeřáb hrál hlavní roli v obřadech druidů, byl pojmenován „fid na druad“ neboli „strom druidů“. Druidové připravovali z kůry jeřábu černou barvu na roucha. Oblékali je při obřadech novoluní, ubývajícího měsíce, zatmění a při všech pochmurných rituálech, např. při takových, jaké se konaly v Anglesey před útokem blížících se římských vojsk. Jiný anglický název jeřábu je „witchwand" (čarodějná hůlka), protože se z jeřábu dělaly virgule pro hledání rudných žil. Zvláštní vlastnosti se přisuzují jeřábu, který vyrůstá z jiného stromu. Věří se, že je dvojnásob účinný proti čarám a kouzlům, protože neroste ze země, a čarodějnice nad ním nemají žádnou moc, stejně jako nad jmelím.

Léčivé vlastnosti:

Nálev z jeřabin je antiseptické kloktadlo, vhodné při bolestech v krku, zanícených mandlích a chrapotu. Odvar z kůry nebo z klejopryskyřice jeřábu se poty při průjmu a k výplachům pochvy.

Použití v magii:

Jeřáb se spojoval s čáry a kouzly, s ochranou, věštbou a smrtí. Na jeho plodech je znamení pentagramu, symbolu ochrany. Plody a listy se sušily a zapalovaly k volání duchů, domácích skřítků, duchovních rádců a elementárů - duchů, které bylo nutno žádat o pomoc při vyvolávání vizí, zvláště o Samhainu.

Plody se také pálily v kadidle při odhánění nežádoucích bytostí a negativních způsobů myšlení. Křížek z jeřábu, vyrobený ze dvou větévek svázaných červenou nití, se věšel v domě pro jeho bezpečí. Hůlka z jeřábu se používala na vyznal ochranného kruhu.

Červená barva označovala skrytý život a možnost znovuzrození ve smrti; proto byly červené pokrmy obvyklé na hostinách k uctění památky zesnulých. O svátku Samhain, kdy pohané hledali spojení s moudrostí předků, aby se jimi nechali vést jedli pokrmy a pili víno z jeřábu.

Jeřáb byl zasvěcen bohyním Brigit a Brigantia, a proto se o svátku Imbolc buď přidával do kadidla, nebo se z jeho větviček sestavovalo trojité awenské znamení jako Brigitina inspirace. K navození věšteckých snů se pil čaj nebo víno z jeřabin, při vyvolávání vizí se zapalovalo jeřábové kadidlo.

Recepty:

jeřabinové víno

1 kg jeřabin

2 pomeranče

1,5 kg cukru

2 lžičky sušených kvasinek

2, 2 1 vařící vody

Zbavte jeřabiny stopek, omyjte je a dejte do fermentační nádoby. Přelijte je vaří­cí vodou a nechte stát tři dny, denně promíchejte. Nalijte do hrnce 1,2 1 vody a přiveďte k varu. Nasypte do hrnce cukr, svařte na sirup a nalijte do fermen­tační nádoby. Přidejte šťávu a nastrouhanou kůru z pomerančů. Dobře promí­chejte a sceďte do demižonu. Doplňte převařenou, ochlazenou vodou, přidejte kvasinky a nechte fermentovat. Po skončení fermentace stočte do čistého demi­žonu, nechte víno vyčeřit a stočte do láhví.

Ukázka z knihy Susan Lavander, Anna Franklin: Magické rostliny, Volvox Globator 1999 (kniha pojednává o britských magických tradicích)

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Druidská kadidla (29.10.2009)
Jedle jako magická rostlina (04.09.2008)
Keltský svátek Samhain (01.11.2007)
MEÁN FÓMHAIR (19.09.2007)
Lugnasad (01.08.2007)
MEÁN SAMHRAIDH (21.06.2007)
Beltaine (25.04.2007)
Magické byliny pro Beltain (24.04.2007)
Královna květin jako magická rostlina (10.04.2007)
MEÁN EARRAIGH (21.03.2007)
Přehled keltských svátků (02.02.2007)
Imbolc (01.02.2007)
Byliny pro Imbolc (01.02.2007)
Magické byliny (24.01.2007)
Fialka jako magická rostlina (22.01.2007)
Brighidě, patronce druidů a bardů (12.01.2007)
Borovice - další druidská rostlina (29.12.2006)
Cesmína - druidská rostlina (29.12.2006)
MEÁN GEIMHRIDH - Keltský svátek (23.12.2006)
Jmelí, posvátná keltská rostlina (20.12.2006)
Samhain (01.11.2006)
Pohanský kruh (31.03.2004)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
13. 11. 2019:

Tereza Spencerová: "Moralesova demise přišla pouhý týden poté, co zamítl německému koncernu těžbu lithia s tím, že lithium „patří bolivijskému lidu“… západní a prozápadní mainstream mezitím dál odmítá nazývat puč pučem, očividně podle pravidla, že co je dobré pro Západ, nikdy pučem nemůže být…"

Celý článek...


13. 11. 2019:

Advokát Jaroslav Ortman: "Jestli odkazem listopadu 89 má být, že neuznáváme svobodné volby, že neuznáváme vítěze voleb a že mají odstoupit pod tlakem ulice, tak potom organizátorům nejde o listopad. Pak jim jde v podstatě o revoluční únor 1948, kdy ulice diktovala a vytvářela akční výbory Národní fronty, zavírala lidi, svrhávala je z funkcí, advokáty vyhazovala z Advokátní komory. To je pro mě naprosto nepřijatelné a tyhle metody neuznávám. A tvrdím, že je to faleš, faleš, faleš, a pokud někdo vyzývá k takovým krokům, tak patří buď do blázince, nebo by se nad jeho výzvami měly zamyslet orgány činné v trestním řízení."

Celý článek...


05. 11. 2019:

Nekorektní blog Petra Kubáče: "klimatický summit" se stěhuje potřetí, tentokrát do Madridu. Ve Španělsku protesty nehrozí, protože v tomto "demokratickém" státě dostanete za pořádání referenda víc než v Jižní Americe za terorismus a vraždy. Takže letecké palivo přece jen bude spáleno. Pozoruhodná je situace Grety Thurnbergové, protože plout na plachetinici (i miliardářské kevlarové) Atlantikem do Evropy v listopadu je poukázka na smrt v bouři. Proto bude zlý skřítek šetřit CO2 tak, že přijme španělskou pomoc a pojede jejich velkou, železnou (patrně vojenskou) lodí s táákhle velkým naftovým motorem běžícím nepřetžitě během celé (více než) týden trvající cesty...

Celý článek...


01. 11. 2019:

Neviditelný pes: Pirátka Krausová se schází s trestně stíhaným šéfem reklamky JCDecaux Tenzerem, přičemž pirát Michálek se snaží svoji přítelkyni z maléru vytáhnout, což je zcela pochopitelné, důvody jsou zcela jasné, a odskákat to má z důvodů ne zcela pochopitelných Mikuláš Ferjenčík. Takto je to řečeno jazykem prostým.
Akutní případy Piráti zpravidla řeší bonzováním v Bruselu, ale v tomto případě to nepůjde. Musí si to vyřešit sami. Na to mají transparentní celopirátskou diskusi. Božínku… oni mají štěstí, že takové blbosti jsou mimo rozlišovací schopnost lidí, kteří chodí do práce, mají rodinu, řeší děti a složenky a na luštění ptydepe nemají čas. Aférku Krausové a Michálka a Tenzera nebudou voliči vnímat. Tu vnímají ti, kdo je nevolí, stejně to fungue s Babišem...

Celý článek...


31. 10. 2019:

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček: "Co dříve řekl učitel, nebo jiná obecně vážená osobnost, bylo bráno jako jisté měřítko hodnot, obecného vkusu a morálky. Kdo je dnes takovou osobností? Považuje se za ni každý a nazývá se to svobodou. Jsem vždy spíše pobaven, kolik ústavních právníků a politologů se objeví na sociálních sítích v souvislosti s jakýmkoliv právním nebo politickým problémem. Oni neříkají svůj názor, což by jistě bylo možné a vhodné, ale soudí jiné za to, že nesdílejí jejich představu o věci...
...poněkud přehlížíme tu část nenávistných projevů, které signalizují vážnější problémy ve společnosti. Sociální rozdíly nás mohou více ohrozit než nějaké výkřiky omezených hlupáků... Stovky milionů lidí žijí v naprosté chudobě, zatímco pár desítek miliardářů neví, kam s penězi...
"

Celý článek...


28. 10. 2019:

Hudebník Petr Štěpánek: "Bé bé bé, nepozvali nás na Hrad. Bů bů, to se řekneee! Jeden by i zaplakal. Už ale nedodávají, že kdyby je pozvali, pozvání by teatrálně odmítali, případně by zase ze slavnostního aktu demonstrativně odcházeli. Že, Mirko Stojedničko?" ...

Celý článek...


19. 10. 2019:

Komentátor Tomáš Vyoral: "Když se neznámá paní vyjádří na internetu vůči ilegálním imigrantům, nejvyšší státní zůstupce Pavel Zeman je pobouřen a angažuje se. Zatímco když starosta Řeporyjí Pavel Novotný opakovaně na internetu i jinde vyzývá a volá po smrti svých politických oponentů – konkrétních lidí, k močení na jejich hroby a bůhví k čemu, tak soudruh Zeman mlčí. Není hate speech jako hate speech..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!