Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 20. 11. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Aldous Huxley:
Skutečně efektivní totalitní stát může existovat, bude-li všemocná vláda složená z politických bosů a armády jejich manažerů budou ovládat populaci otroků, kteří nemusí být za mřížemi, protože své otroctví milují.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Nežijte ve lži
(20. 11. 2016, 2811x)
Hodiny odbíjejí
(30. 12. 2016, 2760x)
Mayský sněm
(07. 01. 2017, 2673x)
Jako v pohádkách…
(07. 12. 2016, 2596x)
Mayská rada
(14. 02. 2017, 2518x)
Upozornění
(28. 11. 2016, 2450x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Víra

* K. Makoň o „UMĚNÍ DÁVAT“


Jaroslav Macháček (Umění následovat Krista) - Víra - 05. 09. 2010 (4397 přečtení)

Karel Makoň

        Při četbě knihy „Umění následovat Krista“, kterou napsal Karel Makoň, jsem objevil sérii zajímavých popisů, proč je důležitý život v těle a jak postupovat, abychom svůj život využili pro získání nesmrtelnosti (ne té pseudonesmrtelnosti, která je obsažena v mysli a vydává se za Pravdu), jinak řečeno nábožensky – dosáhli Království nebeského, Nirvány atd. Karel Makoň na základě svého hlubokého prožití této Pravdy pro nás připravil sérii svých náhledů, které by nám měli usnadnit náš postup na Stezce a jeho pohledy jsou vedeny z různých úhlů pohledu, takže si může téměř každý najít ten, který je mu blízký.
        Já jsem vybral některé a napadlo mne je publikovat jako soubor článků pod názvem Karel Makoň o: Takže toto je první. A mě nezbývá než vám popřát pohodovou četbu a nenahraditelný užitek z přečteného. Předávám slovo autorovi: 


Cituji: „Dovolte mi na začátku tohoto výkladu povzdech: "Kdyby jen někdo věděl, že větší, mnohem větší užitek přináší člověku umění dávat než za všechno něco chtít, zoufal by si zjištěním kolik promarnil času, neboť všechno, co si přivlastnil, ukázalo se být dříve nebo později bezcenné."

Umění dávat přináší užitek věčný. Život má také dvě stránky: časnou a věčnou. Dokud něco chceme ze života mít, jak se lidově říká, dost výstižně, poznáváme jen časnou stránku života a vůbec nenahlédneme do věčnosti. Jakmile začneme dávat bez ohledu na to, zda za dané věci dostaneme něco, ať věříme nebo nevěříme na věčný život, na Boha apod. začneme vstupovat do věčnosti, a pokračujeme-li vytrvale na této cestě, začneme být stále vědo měji věčnými bytostmi a začneme uvědoměle zacházet s časným životem jako s branou do věčného života.

Jak vidíte, je tu jeden háček, za který se mnoho lidí chytí a nemohou dále. Opravdově dávat znamená neočekávat něco za odměnu ani na zemi, ani na věčnosti někde po smrti, jak se lidově nahlí ží na věčný život. Takové čistoty a velikosti dávání pochopitelně nelze dosáhnouti ihned a nelze je uskutečnit bez lásky, která podle učení Ježíše Krista je hlavním hnacím prostředkem pokroku.

My jsme si ještě tento moment lásky zevrubně nevykládali, protože ani Ježíš okamžitě nevyžadoval od svých žáků plné pochopení lásky. V přirovnání o hřivnách, ve versi, která zde byla citována, je zmínka o tom, že občané země, z níž se vládce vzdálil, vzkázali, aby se nevracel, že si budou vládnout i bez něho. To byl projev nelásky, který kontrastuje v témže podobenství s jed náním tří služebníků hospodařících s vládcovými hřivnami. Hospo dařili s nimi z lásky k vládci, který jim je svěřil, nebo jen z poslušnosti? To není v podobenství rozhodnuto. To také znamená, že k růstu v milostech stačí poslušnost.

Milost = místo jedné hřivny jedno město. Růst v milostech však nepředstavuje konečnou fázi vývoje. Důkazem toho je, že učedníci po třech letech plného využívání milosti Ježíšovy museli se smířit s tím, že vývoj takhle přímočaře nemůže jít do nekoneč­na. Vývoj musí přinášet s sebou také stále větší míru odříkání. Učedníci se nakonec museli zříci toho nejdražšího, svého mistra, který se stal bezmocným, - jak se jim fakta jevila -, a byl po praven. V podstatě se dá zhruba tvrdit, že až do smrti Ježíšovy na kříži většině učedníků k následování Ježíše Krista stačila ví ra a poslušnost. Láska u nich nastupovala váhavě, přestože Ježíš na ni nepřestával klást největší důraz. Proto se třikrát ptal Petra, zdali ho miluje. Petr tvrdil, že ano, a Ježíš jej ustano vuje za to správcem stáda věřících bez ohledu na to, že Petrovi dává najevo, že Ježíše zapře a že se mýlí v hodnocení své lásky. Zřejmě měl Petr ještě jiné vlastnosti, rozhodující pro vedoucí úlohu, takže Ježíš dal přednost jemu před Janem, který Ježíše ve lice miloval. Petr byl pevně rozhodnut milovat Ježíše, a my dobře víme z předešlého výkladu, že Ježíš si nejvýš hodnotil správné rozhodnutí. Ukázal, že člověk musí projít řadou stále závažněj ších a náročnějších rozhodnutí. Jedním z nejzávažnějších rozhod nutí je dávat. Upřímnost takového rozhodnutí způsobí něco, čemu se říká v křesťanské mystice milost, lépe řečeno, rozhodnutí uvolní přístup větší míře síly, pomocí níž se dá uskutečnit předsevzetí, alespoň zčásti, a tím se postoupí na vyšší úroveň vývoje, z níž se potom dá zaútočit zase na další pozice obdobným způ sobem: rozhodnutí - milost - uskutečnění - nové rozhodnutí - další milost atd.)

Platí zde obdobně slova Bible: "Jak můžeš milovat Boha, kterého nevidíš, když nemiluješ bližního." Obdoba: Jak můžeš dávat Bohu, když neumíš dávat člověku."

Nuže, dávat císaři, tj. v nejširším slova smyslu dávat člo věku. Odtamtud nutno začít v umění dávat.

Není přitom rozhodující, zda mu dáme všechno, co chce. Vždyť může chtít něco špatného, ale zda mu dáme, co mu náleží, bez ná roků na odměnu, uznání a vzájemnost, bez protekce a stranění.

A protože jde o dávání císaři, tj. člověku v jakékoliv i v nejdrobnější pozici vládce (v takové pozici je matka, otec vůči dítěti, představený v práci, kdokoliv, jemuž buď náleží o dměna za něco nebo skrze něhož poskytujeme odměnu nebo úplatek, učitel atd.), bez ohledu na to, zda je nám jeho postavení milé či nikoliv, musíme si především umět vyřešit poměr k úkolům, které nám lidé svěřují nebo jejichž provedení požadují. Je třeba rozez návat jedině zdali má daný úkol mravní opodstatnění (součást pra covního závazku, pomoc lidem, placení dluhů, atd., nikoliv mravní úroveň a kvalitu toho, kdo úkol dává - "vládce".

Rád bych vám alespoň trochu zpřístupnil porozumění tomu, proč se tak má jednat. Mohl bych své vysvětlení odbýt jedinou větou: "Slunce se odráží i ve špinavé kaluži." Pokusím se však zamířit výkladem dále, ačkoliv mi k tomu chybí vysvětlení ještě mnoha Ježíšových myšlenek. Výklad tedy přesto mnoho nepokročí. Nerad však něco tvrdím, co nemohu odůvodnit. Proto tímto výkladem předbíhám sled vývodů.

Všechno na tomto světě máme od přírody zdarma dané. Nepřiči nili jsme se ani v nejmenším svým umem o jedinou živou buňku ve svém těle, a tím méně harmonickou složitost svého organismu tě lesného a duševního. Totéž platí i o světě kolem nás. Můžeme si ho svými schopnostmi všelijak přizpůsobit svým potřebám a náro kům, ale vždycky vaříme z hotového, kombinujeme dané prvky a složky. Náš život je na světě možný jen proto, že se nám dává, poskytuje bez nároků na odměnu, a tak štědře. Je to proudění darů z věčnosti pocházející a do věčnosti spějící. Nejvíce těch darů je připraveno pro člověka. Dovede-li člověk z toho, co dostává, zase hodně dát, nejen že nezastavuje ten proud, ale protože se u něho dary soustřeďují v přírodě nezvyklou měrou, může si jimi "zasloužit" velký posun do věčnosti, může jimi zaplatit cenu za věčnost. Zdarma bere, zdarma má dávat. Jen tak se nestává brzdou duchovního pokroku, nýbrž jeho urychlovačem. Jakým urychlovačem pokroku se např. stal Ježíš Kristus, když dal své vědění a život ve prospěch lidstva. Dávat i v malém znamená v nejlepším slova smyslu i nejúčinnějším způsobem napodobovat Ježíše Krista. Ježíš např. vyléčil deset malomocných, ale jen jeden mu za to poděko val. Vyléčených zůstalo všech deset. To byla ukázka dávání v ma lém. Ježíš odevzdal před smrtí své učedníky Otci, odevzdal mu po tom celý svůj život se vším všudy bez nároku na odměnu. Na kříži např. neprosil - všimněte si dobře - aby byl vzat k Otci, jen dá val všechno co měl, i naposled svého ducha. Ukázal nám, že tímto způsobem tak urychlil vývoj, že vstal z mrtvých, to znamená, že se stal vědomě věčnou bytostí. Takový význam má dávání bez výh rad. Ježíš také vyřkl mez tohoto dávání. "Nikdo nemůže dát více než život."

O správném dávání nás poučuje i Ježíšova myšlenka: "Neseďte na dvou židlích". Ježíš neučil kompromisům mezi pomíjejícím a ne pomíjejícím; nýbrž vyvazování z pout osvobození. Učil nás, že svět je nástrojem v rukou věčnosti, jednáme-li s ním jako s tako vým nástrojem, nestane se naším pokladem a cílem, můžeme mu pos kytovat, co jeho jest, aniž bychom odbočili od služby věčnosti. Protože např. Ježíš dával v nejčistším slova smyslu, proměňovaly se jeho skutky v zázraky. A tak se mu podařil i největší zázrak, proměna časného ve věčné, proměna ke které nás vede a jejíž pro vedení nás učí.

Nyní si zodpovíme velmi závažnou otázku: "Nemáme tedy za svou práci chtít peníze, odměnu? Máme pracovat zdarma?"

Nikoliv. Ježíš řekl: "Hoden je dělník své mzdy." Je rozdíl mezi tím, zda člověk chce odměnu, či zda ji dostává. Ježíš byl často bohatě hostěn i se svými učedníky a po celou dobu svého učitelského působení měl on i oni všeho dost, aniž se potřebovali starat o to, co budou jíst a čím se budou odívat.

Svět je dnes přece zařízen tak, že za určitou práci člověk dostane určitou odměnu. Jestliže však člověk svou práci vnitřně dává nebo ne, poznáme okamžitě. Kdo nedává, dává méně ochotně, co není placeno; kdo dává, ten často daleko ochotněji koná dobro, které není placeno ani jinak odměňováno, než lidé jdoucí jenom za ziskem; přinejmenším nečiní rozdílu mezi placeným a neplaceným.

V umění dávat existuje ještě další stupeň: "Dávat jako bych nedával", obdobně jako: "Mít, jako bych neměl," "aby nevěděla le vice co dělá pravice."

Takové bezprostřední, samozřejmé dávání, bez jakéhokoliv stranění komukoliv, přináší s sebou nebývalou ochranu před zneužitím se strany obdarovaného, přináší zvláštní nadání, zvláštní schopnost rozlišování komu se má dát, aniž by se stranilo, křiv­dilo nebo se házely perle sviním.

Ježíš na vrcholu své učitelské dráhy ukázal dokonalé dávání. Každý, kdo ho o něco požádal, byl mu "vládcem", jemuž dal, co mu náleželo. Ježíš ukázal dokonalou jednotu dávání Bohu s dáváním člověku. Také proto, že dávaje lidem konal vědomě vůli Otcovu. Dal jednoznačnou odpověď na otázku, co je to dávat. Je to konat vůli Boží skutky lásky vůči bližnímu vůči Bohu, přičemž bez vys větlení nikomu by nebylo bývalo patrno, že při dávání plní vůli Otcovu, nýbrž bylo by bývalo patrno jenom, že je láskyplný.

Pokud je naše dávání Bohu kompromisem mezi světskými povin nostmi a povinnostmi vůči Bohu, nenaučili jsme se ještě dávat Bo hu, jak nás tomu učil Ježíš Kristus. A právě tak je tomu s dáváním lidem. Dokud nám zaclání dávání Bohu a nerozšiřuje je o další a další varianty tohoto dávání, nenaučili jsme se ještě dávat lidem, ani vládcům tohoto světa. Budete si myslet, že hlavní nedostatek je v poznání, ale on je v dobré vůli. Chce-li člověk dobře plnit (upřímně) příkaz dávání, otevrou se v něm stavidla poznání samočinně. Dobrá vůle je oním klíčem, který otvírá brány poznání.“ – konec citátu.

 

Mě již nezbývá, než doufat, že jsem vás alespoň trochu zaujal a že připravovaná série vám pomůže v orientaci v duchovním dění u nás.

 

Jaroslav Macháček 7.3.2009

 

 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 1,83 / Počet hlasů: 6] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
13. 11. 2019:

Tereza Spencerová: "Moralesova demise přišla pouhý týden poté, co zamítl německému koncernu těžbu lithia s tím, že lithium „patří bolivijskému lidu“… západní a prozápadní mainstream mezitím dál odmítá nazývat puč pučem, očividně podle pravidla, že co je dobré pro Západ, nikdy pučem nemůže být…"

Celý článek...


13. 11. 2019:

Advokát Jaroslav Ortman: "Jestli odkazem listopadu 89 má být, že neuznáváme svobodné volby, že neuznáváme vítěze voleb a že mají odstoupit pod tlakem ulice, tak potom organizátorům nejde o listopad. Pak jim jde v podstatě o revoluční únor 1948, kdy ulice diktovala a vytvářela akční výbory Národní fronty, zavírala lidi, svrhávala je z funkcí, advokáty vyhazovala z Advokátní komory. To je pro mě naprosto nepřijatelné a tyhle metody neuznávám. A tvrdím, že je to faleš, faleš, faleš, a pokud někdo vyzývá k takovým krokům, tak patří buď do blázince, nebo by se nad jeho výzvami měly zamyslet orgány činné v trestním řízení."

Celý článek...


05. 11. 2019:

Nekorektní blog Petra Kubáče: "klimatický summit" se stěhuje potřetí, tentokrát do Madridu. Ve Španělsku protesty nehrozí, protože v tomto "demokratickém" státě dostanete za pořádání referenda víc než v Jižní Americe za terorismus a vraždy. Takže letecké palivo přece jen bude spáleno. Pozoruhodná je situace Grety Thurnbergové, protože plout na plachetinici (i miliardářské kevlarové) Atlantikem do Evropy v listopadu je poukázka na smrt v bouři. Proto bude zlý skřítek šetřit CO2 tak, že přijme španělskou pomoc a pojede jejich velkou, železnou (patrně vojenskou) lodí s táákhle velkým naftovým motorem běžícím nepřetžitě během celé (více než) týden trvající cesty...

Celý článek...


01. 11. 2019:

Neviditelný pes: Pirátka Krausová se schází s trestně stíhaným šéfem reklamky JCDecaux Tenzerem, přičemž pirát Michálek se snaží svoji přítelkyni z maléru vytáhnout, což je zcela pochopitelné, důvody jsou zcela jasné, a odskákat to má z důvodů ne zcela pochopitelných Mikuláš Ferjenčík. Takto je to řečeno jazykem prostým.
Akutní případy Piráti zpravidla řeší bonzováním v Bruselu, ale v tomto případě to nepůjde. Musí si to vyřešit sami. Na to mají transparentní celopirátskou diskusi. Božínku… oni mají štěstí, že takové blbosti jsou mimo rozlišovací schopnost lidí, kteří chodí do práce, mají rodinu, řeší děti a složenky a na luštění ptydepe nemají čas. Aférku Krausové a Michálka a Tenzera nebudou voliči vnímat. Tu vnímají ti, kdo je nevolí, stejně to fungue s Babišem...

Celý článek...


31. 10. 2019:

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček: "Co dříve řekl učitel, nebo jiná obecně vážená osobnost, bylo bráno jako jisté měřítko hodnot, obecného vkusu a morálky. Kdo je dnes takovou osobností? Považuje se za ni každý a nazývá se to svobodou. Jsem vždy spíše pobaven, kolik ústavních právníků a politologů se objeví na sociálních sítích v souvislosti s jakýmkoliv právním nebo politickým problémem. Oni neříkají svůj názor, což by jistě bylo možné a vhodné, ale soudí jiné za to, že nesdílejí jejich představu o věci...
...poněkud přehlížíme tu část nenávistných projevů, které signalizují vážnější problémy ve společnosti. Sociální rozdíly nás mohou více ohrozit než nějaké výkřiky omezených hlupáků... Stovky milionů lidí žijí v naprosté chudobě, zatímco pár desítek miliardářů neví, kam s penězi...
"

Celý článek...


28. 10. 2019:

Hudebník Petr Štěpánek: "Bé bé bé, nepozvali nás na Hrad. Bů bů, to se řekneee! Jeden by i zaplakal. Už ale nedodávají, že kdyby je pozvali, pozvání by teatrálně odmítali, případně by zase ze slavnostního aktu demonstrativně odcházeli. Že, Mirko Stojedničko?" ...

Celý článek...


19. 10. 2019:

Komentátor Tomáš Vyoral: "Když se neznámá paní vyjádří na internetu vůči ilegálním imigrantům, nejvyšší státní zůstupce Pavel Zeman je pobouřen a angažuje se. Zatímco když starosta Řeporyjí Pavel Novotný opakovaně na internetu i jinde vyzývá a volá po smrti svých politických oponentů – konkrétních lidí, k močení na jejich hroby a bůhví k čemu, tak soudruh Zeman mlčí. Není hate speech jako hate speech..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!