Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 19. 11. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Karel Havlíček Borovský
Kdo si nechce hubu spálit, musí mlčet nebo chválit

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Nežijte ve lži
(20. 11. 2016, 2806x)
Hodiny odbíjejí
(30. 12. 2016, 2755x)
Mayský sněm
(07. 01. 2017, 2668x)
Jako v pohádkách…
(07. 12. 2016, 2591x)
Mayská rada
(14. 02. 2017, 2514x)
Upozornění
(28. 11. 2016, 2445x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Koan číslo 70 z knihy Shinji Shobogenzo 2


Válek Roman - Sebepoznání - 01. 11. 2006 (4116 přečtení)

Tentokrát nabízím poněkud netradiční setkání s koany.

Mistr Dógen napsal knihu, která sestává z 301 koanů. Koany, ještě než vznikla hra zvaná „uhádni správnou odpověď na můj koan“, která je tak populární v určitých zenových kruzích, byly prostě záznamy nějakého dialogu mistra a žáka, nebo dvou žáků a podobně, v určité situaci v reálném životě. Mistr Dógen tyto koany používal k učení druhých, aby ukázal, co to je buddhismus a probuzený stav. Existuje tedy kniha zvaná Shinji Shobogenzo a já jsem měl to štěstí, že jsem se dostal k jejímu anglickému překladu s komentáři dosud žijícího japonského mistra Nishijimy. Než jsem tuto knihu mohl číst, měl jsem často pocit, že rozumět koanům, tomu podivnému způsobu mluvy starých čínských nebo indických mistrů, je sotva možné. Ale pokud si moderní Japonec, který je současně buddhistickým mnichem a učitelem, dá práci a rozluští starobylou japonštinu mistra Dógena, zjistí, že řeč koanů není něco mystického, ale něco zcela reálného.

 

 

Rozhodl jsem se přeložit pár koanů do češtiny nejen jako zajímavý, poněkud neznámý pohled na povahu koanů, ale především jako další pokus nahlédnout do samé podstaty buddhismu.

Jako první bych chtěl uvést koan číslo 70 z knihy 2. Shinji Shobogenzo má totiž tři části, zvané knihy.

Ještě než se pustíme do práce, chtěl bych se zmínit o některých termínech, na které nejsme v buddhistické literatuře překládané do češtiny zvyklí. Jeden takový termín je „nebuddhista“. Mistr Dógen tento termín často používal, aby odlišil ty, kteří buď nesprávně chápali podstatu buddhismu a prosazovali své nesprávné chápání na úkor správného chápání, nebo aby označil ty, kteří prostě neměli to štěstí setkat se s pravým učením buddhismu, ale třeba měli zájem ho poznat. Tento termín je zřejmě běžný v sútrách. V době mistra Dógena byl buddhismus už dávno i v Japonsku velmi populární, ale poté, co se Dógen vrátil z Číny, kde dlouho – mezi mnoha pochybnými učiteli - hledal pravého mistra, si uvědomil, že pravý buddhismus se vlastně v Japonsku ještě ani neobjevil. I když lidé, kteří jsou alergičtí na slovo „pravý“ a “správný buddhismus“ a takový slovník jim připomíná inkvizici, Dógen přísně rozlišoval mezi pravým a falešným buddhismem nebo mezi buddhisty a nebuddhisty nikoliv proto, aby ty „nesprávné“ pronásledoval a upaloval, ani proto, aby si budoval nějakou slávu, že on je ten jediný pravý učitel, ale čistě proto, že mu šlo o zachování a živé pokračování v tradici a zkušenosti, kterou založil Gautama Buddha. I když můžeme hlásat toleranci a snášenlivost mezi náboženstvími, tato tolerance by měla být uskutečňována pouze ve smyslu slušného chování, nikoliv ve smyslu „je jedno, co je co, a proto se radujme z té velké samoobsluhy duchovního světa, kde nezáleží na tom, co studujeme, hlavně že nám do toho nikdo nemluví“. Obávám se, že takové hlásání duchovní svobody je neupřímné a povrchní. Dógen byl podle všeho velice zdvořilý, slušný a ohleduplný člověk, na druhou stranu neměl nejmenší slitování s těmi, kdo se mýlili v buddhismu – tato jeho krutost ovšem byla čistě intelektuální a neměla nic společného s nenávistí – naopak byla to velká starost o štěstí lidí, která ho vedla k tak přísnému intelektuálnímu zacházení s těmi, kteří se pletli. Navíc Buddha podle všeho nebyl v tomto ohledu jiný – také neustále rozlišoval, co je a co není jeho učení, co je a co není dharma. Proto někdy v sútrách chválí své žáky – „správně jsi to řekl“ – a jindy kritizuje filozofii nebuddhistů. Další termín, který je v české buddhistické literatuře nezvyklý, ale který se v knize často vyskytuje, je „buddhistický stav“. Protože termín „buddhistický stav“ připomíná něco jako „povodňový stav“ nebo „porodnost“, radši bych použil termín „stav probuzení“. Stav probuzení není nic jiného než stav, kdy je naše realizace, uskutečnění Buddhovy zkušenosti celistvé. Nezaměňujme tento stav s populárním a poněkud znehodnoceným, zneužitým, znásilněným a mnohokrát poplivaným stavem osvícení. Stav osvícení je většinou spojován s nějakými nepochopitelnými extatickými zážitky, kdežto stav probuzení je něco, co zažíváme, když jsme sami sebou v tomto okamžiku.

A nyní se konečně pojďme podívat na koan číslo 70 z knihy 2. Tady je:

Jednoho dne se nějaký nebuddhista zeptal Gautamy Buddhy: „Neptám se na slova. Neptám se na ne-slova.“

Gautama Buddha se ani nepohnul a prostě dál pokračoval v sezení.

Nebuddhista ho pochválil – řekl: „Velká blahovůle a velký soucit Gautamy Buddhy otevřely oblaka mé nevědomosti a umožnily mi, abych vstoupil do pravdy.“ Na to provedl plnou poklonu a odešel.

Pak mistr Ánanda řekl Gautamovi Buddhovi: „Jaký druh pravdy ten nebuddhista uskutečnil, když tě chválil?“

Gautama Buddha řekl: „Je to jako skvělý kůň, který běží, když zahlédne pouhý stín biče.“

 

 

Komentář mistra Nishijimy:

Nějaký nebuddhista požádal Gautamu Buddhu o to, co nejsou ani slova, ani ne-slova. Snad naznačoval své přání poznat nejzazší  učení buddhismu. Gautama Buddha pochopil, o co nebuddhistovi jde a dál mlčky seděl na svém místě v pozici zazenu. Chování Gautamy Buddhy ukázalo pravdu samotnou, která tkví ve cvičení zazenu. Nebuddhista pochopil Buddhovo chování a pochválil ho za blahovůli a soucit, který umožnil, aby jeho klamné myšlenky odešly a on pochopil pravdu. Potom se prostě plně poklonil a odešel.

Mistr Ánanda (tehdy ještě nikoliv učitel – pozn. překladatele) nechápal tuto situaci, a tak se zeptal Gautamy Buddhy, co se vlastně stalo. Gautama Buddha přirovnal odpověď nebuddhisty ke skvělému koni, který běží, i když vidí pouhý stín jezdcova biče. Tento příběh dává příklad učení o pravdě, která nespoléhá na slova, ale je vyjádřena v samotném aktu zazenu. 

 

 

Moje poznámka:

Není to tedy tak, že Buddha neodpověděl. Buddha odpověděl celým tělem a celou myslí – prostě seděl v zazenu. Jako hora nemusí nic říkat, aby učila pravdu, jako ptáci nemusí nic říkat, aby učili pravdu, podobně Buddha, který sedí v zazenu, už vyjadřuje pravdu, aniž by musel něco vysvětlovat. A tak kdokoliv, kdo sedí v zazenu, už odpovídá sám sobě a druhým na otázku, jaká je nejhlubší pravda.

Buddha říká, že skvělý kůň nemusí být pobídnut bičem, aby běžel. Podobně skvělý člověk, který má upřímný zájem o buddhismus, nepotřebuje logicky a obšírně vysvětlovat, co je a co není buddhismus. I když studujeme filozofii buddhismu až do smrti a  cvičíme zazen až do smrti, neznamená to, že nemůžeme něco hlubokého pochopit už na začátku našeho hledání. Už na začátku našeho hledání můžeme zcela otevřít svou intuici a přijmout učení Buddhy celým tělem a celou myslí. To znamená, že už na začátku našeho hledání můžeme zaujmout pozici zazenu a stát se probuzeným člověkem.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 3 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
13. 11. 2019:

Tereza Spencerová: "Moralesova demise přišla pouhý týden poté, co zamítl německému koncernu těžbu lithia s tím, že lithium „patří bolivijskému lidu“… západní a prozápadní mainstream mezitím dál odmítá nazývat puč pučem, očividně podle pravidla, že co je dobré pro Západ, nikdy pučem nemůže být…"

Celý článek...


13. 11. 2019:

Advokát Jaroslav Ortman: "Jestli odkazem listopadu 89 má být, že neuznáváme svobodné volby, že neuznáváme vítěze voleb a že mají odstoupit pod tlakem ulice, tak potom organizátorům nejde o listopad. Pak jim jde v podstatě o revoluční únor 1948, kdy ulice diktovala a vytvářela akční výbory Národní fronty, zavírala lidi, svrhávala je z funkcí, advokáty vyhazovala z Advokátní komory. To je pro mě naprosto nepřijatelné a tyhle metody neuznávám. A tvrdím, že je to faleš, faleš, faleš, a pokud někdo vyzývá k takovým krokům, tak patří buď do blázince, nebo by se nad jeho výzvami měly zamyslet orgány činné v trestním řízení."

Celý článek...


05. 11. 2019:

Nekorektní blog Petra Kubáče: "klimatický summit" se stěhuje potřetí, tentokrát do Madridu. Ve Španělsku protesty nehrozí, protože v tomto "demokratickém" státě dostanete za pořádání referenda víc než v Jižní Americe za terorismus a vraždy. Takže letecké palivo přece jen bude spáleno. Pozoruhodná je situace Grety Thurnbergové, protože plout na plachetinici (i miliardářské kevlarové) Atlantikem do Evropy v listopadu je poukázka na smrt v bouři. Proto bude zlý skřítek šetřit CO2 tak, že přijme španělskou pomoc a pojede jejich velkou, železnou (patrně vojenskou) lodí s táákhle velkým naftovým motorem běžícím nepřetžitě během celé (více než) týden trvající cesty...

Celý článek...


01. 11. 2019:

Neviditelný pes: Pirátka Krausová se schází s trestně stíhaným šéfem reklamky JCDecaux Tenzerem, přičemž pirát Michálek se snaží svoji přítelkyni z maléru vytáhnout, což je zcela pochopitelné, důvody jsou zcela jasné, a odskákat to má z důvodů ne zcela pochopitelných Mikuláš Ferjenčík. Takto je to řečeno jazykem prostým.
Akutní případy Piráti zpravidla řeší bonzováním v Bruselu, ale v tomto případě to nepůjde. Musí si to vyřešit sami. Na to mají transparentní celopirátskou diskusi. Božínku… oni mají štěstí, že takové blbosti jsou mimo rozlišovací schopnost lidí, kteří chodí do práce, mají rodinu, řeší děti a složenky a na luštění ptydepe nemají čas. Aférku Krausové a Michálka a Tenzera nebudou voliči vnímat. Tu vnímají ti, kdo je nevolí, stejně to fungue s Babišem...

Celý článek...


31. 10. 2019:

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček: "Co dříve řekl učitel, nebo jiná obecně vážená osobnost, bylo bráno jako jisté měřítko hodnot, obecného vkusu a morálky. Kdo je dnes takovou osobností? Považuje se za ni každý a nazývá se to svobodou. Jsem vždy spíše pobaven, kolik ústavních právníků a politologů se objeví na sociálních sítích v souvislosti s jakýmkoliv právním nebo politickým problémem. Oni neříkají svůj názor, což by jistě bylo možné a vhodné, ale soudí jiné za to, že nesdílejí jejich představu o věci...
...poněkud přehlížíme tu část nenávistných projevů, které signalizují vážnější problémy ve společnosti. Sociální rozdíly nás mohou více ohrozit než nějaké výkřiky omezených hlupáků... Stovky milionů lidí žijí v naprosté chudobě, zatímco pár desítek miliardářů neví, kam s penězi...
"

Celý článek...


28. 10. 2019:

Hudebník Petr Štěpánek: "Bé bé bé, nepozvali nás na Hrad. Bů bů, to se řekneee! Jeden by i zaplakal. Už ale nedodávají, že kdyby je pozvali, pozvání by teatrálně odmítali, případně by zase ze slavnostního aktu demonstrativně odcházeli. Že, Mirko Stojedničko?" ...

Celý článek...


19. 10. 2019:

Komentátor Tomáš Vyoral: "Když se neznámá paní vyjádří na internetu vůči ilegálním imigrantům, nejvyšší státní zůstupce Pavel Zeman je pobouřen a angažuje se. Zatímco když starosta Řeporyjí Pavel Novotný opakovaně na internetu i jinde vyzývá a volá po smrti svých politických oponentů – konkrétních lidí, k močení na jejich hroby a bůhví k čemu, tak soudruh Zeman mlčí. Není hate speech jako hate speech..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!