Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 08. 04. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Fareed Zakaria:
Katastrofální problém současného lékařství je v tom, že Hippokratova přísaha nic neříká o fakturaci.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Probuďte svou vnitřní sílu
(22. 05. 2017, 2350x)
Otevřete dveře ke štěstí
(12. 04. 2017, 2315x)
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2294x)
Naslouchejte si každou vteřinou
(02. 11. 2017, 2269x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Krišnamurti (2.)


Jan Lošák - Sebepoznání - 08. 12. 2006 (5012 přečtení)

Krišnamurti - otázky Ojai 1955



Tazatel: Funkcí mysli je myslet. Strávil jsem spousty let přemýšlením o věcech, které všichni známe: obchodu, vědě, filosofii, psychologii, umění atd., a v poslední době hodně přemýšlím o Bohu. Studoval jsem učení mnoha mystiků a náboženských spisovatelů a dospěl jsem k přesvědčení, že Bůh existuje, a jsem schopen svými myšlenkami k danému tématu přispět. Co je na tom špatného? Nepomůže přemýšlení o Bohu uskutečnit uvědomění Boha?

Krišnamurti: Je možné přemýšlet o Bohu? A je možné být přesvědčen o existenci Boha, protože jste v literatuře četl všechny důkazy? Ateista má také své důkazy a pravděpodobně studoval stejně mnoho jako vy a říká, že žádný Bůh není. Vy věříte, že Bůh existuje a on věří, že neexistuje; oba máte víry a oba trávíte svůj čas přemýšlením o Bohu. Než však začnete přemýšlet o něčem, co neznáte, neměl byste prvně objevit, co je to myšlení? Jak můžete přemýšlet o něčem, co neznáte? Mohl jste číst Bhagavadgítu, Bibli a spousty jiných knih, ve kterých vzdělaní učenci dovedně popisují, co je to Bůh, tvrdí toto a popírají tamto; dokud však nebudete znát proces svého vlastního myšlení, pak je možné, že to, co si budete myslet o Bohu, bude malicherné a hloupé, a ono to takové obvykle i je. Mohl jste nashromáždit spousty důkazů o existenci Boha a napsat o tom velmi chytré články; ale zásadní otázka zní: jak víte, že to, co si myslíte, je pravda? Může myšlení vůbec přivodit zážitek toho, co je nepoznatelné? Což vůbec neznamená, že byste měli citově či sentimentálně přijmout nějaké hovadiny o Bohu.

Není tedy důležitější zjistit, zda je vaše mysl podmíněná, než hledat to, co je nepodmíněné? Pokud totiž bude vaše mysl podmíněná, a ona je, tak nechť se zabývá realitou Boha jak chce, tak dokáže získávat znalosti a informace pouze podle svého podmínění. Takže vaše přemýšlení o Bohu je naprostou ztrátou času, je to prázdné a bezcenné spekulování. Je to jako bych seděl tady dole v tomto hájku a přál si být na vrcholu tamté hory. Pokud chci opravdu objevit, co se nachází na vrcholu tamté hory a za ním, tak na něj musím vystoupit. Nemá cenu abych tady seděl a spekuloval, stavěl chrámy a kostely a tropil kolem nich rozruch. To, co musím udělat, je postavit se, jít, zápasit, tlačit se, dostat se tam a objevit; většina z nás však není ochotná to učinit, místo toho se spokojíme s tím, že budeme sedět tady a spekulovat o něčem, co neznáme. A já tvrdím, že takové spekulování je překážkou, je úpadkem mysli a nemá vůbec žádnou hodnotu; jen člověku přinese další zmatek a utrpení.

Takže Bůh je něco, o čem není možné mluvit, co není možné popisovat, co nelze zachytit do slov, protože to musí neustále zůstat v neznámu. V okamžiku, kdy se začne uplatňovat proces rozpoznávání, tak jste zpět uvnitř pole paměti. Rozumíte mi? Dejme tomu, že v nějakém okamžiku zažíváte něco neobyčejného. V průběhu toho okamžiku neexistuje žádná myslící entita, která by říkala „musím si to zapamatovat“; existuje pouze onen stav prožívání. Avšak jakmile ten okamžik pomine, tak se začne uplatňovat proces rozpoznávání a mysl si řekne: „měla jsem báječný zážitek a přála bych si, abych takových zážitků měla víc“, a tak začíná boj o další zážitky. Instinkt získávat a vlastnit víc vzniká z různých důvodů: protože vám to dává potěšení, prestiž, znalosti, stává se z vás autorita a spousta podobných nesmyslů.

Mysl se honí za tím, co někdy v minulosti prožila; jenže to, co už prožila, je passé, je to mrtvé, a aby mohla mysl objevit to, co je, tak musí zemřít tomu, co prožila v minulosti. A toto není věc, kterou by bylo možno den za dnem pěstovat, shromažďovat, střádat, vlastnit a pak o ní mluvit a psát. Vše, co můžeme učinit, je spatřit, že mysl je podmíněná a skrze poznávání sebe sama pochopit proces svého vlastního myšlení. Musím znát sám sebe, ne tak, jakým bych v ideologické rovině rád byl, ale jakým skutečně jsem, nechť jsem jakkoliv ošklivý či krásný, jakkoliv žárlivý, závistivý, ziskuchtivý. Jenže je nesmírně obtížné pouze spatřit to, čím člověk je, aniž by to toužil změnit, a samotná tato touha změnit je jen další formou podmínění; a tak se plácáme od jednoho podmínění k druhému podmínění, a nikdy neprožijeme něco, co by leželo za hranicemi těchto omezení.

Tazatel: Naslouchám vám již mnoho let a stal jsem se celkem dobrým v pozorování svých myšlenek a uvědomování si všeho, co dělám, avšak nikdy jsem se nedotkl oněch hlubokých pramenů ani nezakusil onu transformaci, o které mluvíte. Proč?

Krišnamurti: Myslím, že je jasné, proč nikdo z nás nezažije nic krom pouhého pozorování. Mohou existovat vzácné okamžiky citového probuzení, ve kterém zahlédneme mezi mraky jasnou oblohu, ale nic takového nemám na mysli. Všechny takové zážitky jsou dočasné a nemají velký význam. Tazatel se ptal, proč po všech těchto letech pozorování sebe sama nenalezl hluboké prameny. A proč by je měl nalézt? Rozumíte kam tím mířím? Domníváte se, že skrze pozorování svých vlastních myšlenek dostanete nějakou odměnu: pokud budete dělat toto, tak dostanete tady to. Ve skutečnosti vůbec nepozorujete, protože vaše mysl je zaměstnána hledáním odměny. Domníváte se, že pozorováním a uvědomováním si sebe sama se stanete láskyplnějšími, budete méně trpět, nenecháte se tak snadno vyprovokovat, dostanete se někam za hranice; takže vaše pozorování je procesem kupování. Touto mincí se snažíte koupit tamto, což znamená, že vaše pozorování je procesem výběru; a proto se nejedná o skutečné pozorování, není to skutečná pozornost. Pozorovat znamená dívat se bez výběru, sledovat sebe sama, jakým jsem, bez jakékoliv touhy po změně, což je nesmírně náročná záležitost; to však neznamená, že zůstanete ve svém současném stavu. Vy nevíte, co se stane, když budete pozorovat sami sebe, jakými jste, aniž byste toužili změnit to, co vidíte. Rozumíte mi?

Dám příklad a pokusím se jej rozebrat a sami uvidíte. Dejme tomu, že jsem násilný, stejně jako většina lidí. Celá naše kultura je násilná; avšak nyní se nechci pouštět do anatomie násilí, protože to není problém, kterým se právě zabýváme. Jsem násilný a uvědomuji si, že jsem násilný. Co se odehrává? Má okamžitá reakce je taková, že s tím musím něco udělat. Řeknu si, že se musím stát nenásilným. To nám říkali všichni náboženští učitelé po celá staletí: že když je člověk násilný, tak se musí stát nenásilným. A tak se o to snažím a provádím všechny ty ideologické věci. Avšak nyní spatřím, jak je to všechno absurdní, protože ona entita, která pozoruje násilí a která si přeje to násilí změnit na nenásilí, je stále násilná. Takže se nezabývám projevy této entity, ale touto entitou samotnou. Doufám, že to stačíte sledovat.

Čím je tato entita, která říká: „nesmím být násilný“? Je tato entita odlišná od násilí, které pozoruje? Existují dva odlišné stavy? Rozumíte tomu, nebo je to všechno příliš abstraktní? Je to už koncem přednášky a možná už jste trochu unaveni. Násilí a entita, která říká: „musím změnit násilí na nenásilí“ jsou jedním a tím samým. Rozpoznat tuto skutečnost znamená ukončit veškerý konflikt. Pak už nebude existovat konflikt snahy po změně, protože budu vědět, že samotný pohyb mysli, aby nebyla násilná, je sám o sobě důsledkem násilí.

Tazatel chtěl tedy vědět, čím to je, že se není schopen dostat za všechny tyto povrchní hašteřice mysli. Je to z toho prostého důvodu, že mysl vědomky nebo nevědomky pořád něco hledá, a samotné toto hledání je příčinou násilí, soutěžení a pocitu neuspokojení. Možnost dotknout se oněch hlubokých pramenů existuje pouze tehdy, když bude mysl v naprostém klidu.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 38 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
13. 11. 2019:

Tereza Spencerová: "Moralesova demise přišla pouhý týden poté, co zamítl německému koncernu těžbu lithia s tím, že lithium „patří bolivijskému lidu“… západní a prozápadní mainstream mezitím dál odmítá nazývat puč pučem, očividně podle pravidla, že co je dobré pro Západ, nikdy pučem nemůže být…"

Celý článek...


13. 11. 2019:

Advokát Jaroslav Ortman: "Jestli odkazem listopadu 89 má být, že neuznáváme svobodné volby, že neuznáváme vítěze voleb a že mají odstoupit pod tlakem ulice, tak potom organizátorům nejde o listopad. Pak jim jde v podstatě o revoluční únor 1948, kdy ulice diktovala a vytvářela akční výbory Národní fronty, zavírala lidi, svrhávala je z funkcí, advokáty vyhazovala z Advokátní komory. To je pro mě naprosto nepřijatelné a tyhle metody neuznávám. A tvrdím, že je to faleš, faleš, faleš, a pokud někdo vyzývá k takovým krokům, tak patří buď do blázince, nebo by se nad jeho výzvami měly zamyslet orgány činné v trestním řízení."

Celý článek...


05. 11. 2019:

Nekorektní blog Petra Kubáče: "klimatický summit" se stěhuje potřetí, tentokrát do Madridu. Ve Španělsku protesty nehrozí, protože v tomto "demokratickém" státě dostanete za pořádání referenda víc než v Jižní Americe za terorismus a vraždy. Takže letecké palivo přece jen bude spáleno. Pozoruhodná je situace Grety Thurnbergové, protože plout na plachetinici (i miliardářské kevlarové) Atlantikem do Evropy v listopadu je poukázka na smrt v bouři. Proto bude zlý skřítek šetřit CO2 tak, že přijme španělskou pomoc a pojede jejich velkou, železnou (patrně vojenskou) lodí s táákhle velkým naftovým motorem běžícím nepřetžitě během celé (více než) týden trvající cesty...

Celý článek...


01. 11. 2019:

Neviditelný pes: Pirátka Krausová se schází s trestně stíhaným šéfem reklamky JCDecaux Tenzerem, přičemž pirát Michálek se snaží svoji přítelkyni z maléru vytáhnout, což je zcela pochopitelné, důvody jsou zcela jasné, a odskákat to má z důvodů ne zcela pochopitelných Mikuláš Ferjenčík. Takto je to řečeno jazykem prostým.
Akutní případy Piráti zpravidla řeší bonzováním v Bruselu, ale v tomto případě to nepůjde. Musí si to vyřešit sami. Na to mají transparentní celopirátskou diskusi. Božínku… oni mají štěstí, že takové blbosti jsou mimo rozlišovací schopnost lidí, kteří chodí do práce, mají rodinu, řeší děti a složenky a na luštění ptydepe nemají čas. Aférku Krausové a Michálka a Tenzera nebudou voliči vnímat. Tu vnímají ti, kdo je nevolí, stejně to fungue s Babišem...

Celý článek...


31. 10. 2019:

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček: "Co dříve řekl učitel, nebo jiná obecně vážená osobnost, bylo bráno jako jisté měřítko hodnot, obecného vkusu a morálky. Kdo je dnes takovou osobností? Považuje se za ni každý a nazývá se to svobodou. Jsem vždy spíše pobaven, kolik ústavních právníků a politologů se objeví na sociálních sítích v souvislosti s jakýmkoliv právním nebo politickým problémem. Oni neříkají svůj názor, což by jistě bylo možné a vhodné, ale soudí jiné za to, že nesdílejí jejich představu o věci...
...poněkud přehlížíme tu část nenávistných projevů, které signalizují vážnější problémy ve společnosti. Sociální rozdíly nás mohou více ohrozit než nějaké výkřiky omezených hlupáků... Stovky milionů lidí žijí v naprosté chudobě, zatímco pár desítek miliardářů neví, kam s penězi...
"

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!