Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 29. 10. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Aldous Huxley:
Skutečně efektivní totalitní stát může existovat, bude-li všemocná vláda složená z politických bosů a armády jejich manažerů budou ovládat populaci otroků, kteří nemusí být za mřížemi, protože své otroctví milují.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2879x)
Svět se mění
(19. 11. 2017, 2817x)
Naslouchejte si každou vteřinou
(02. 11. 2017, 2805x)
Váš rok
(02. 01. 2018, 2479x)
Mayský sněm promlouvá
(15. 11. 2017, 2434x)
Spojení duší
(23. 08. 2018, 2396x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Duchovno

* Mahátma Gándhí - o čem dnešní historie mlčí


Převzato (polahoda.cz) - Duchovno - 17. 05. 2016 (3871 přečtení)

Velmi málo z nás ví o této historické události, neboť, i přes svůj bezprecedentní charakter, není bohužel součástí vzdělávacích programů středních, odborných a vysokých škol. Zato však důkladně studujeme extrémně negativní a ošklivé okamžiky ze života lidstva, jakými jsou války, holocausty a hladomory, studujeme osobnosti diktátorů a krvavé způsoby, jakými dosahovali moci na světové scéně.


Mahátma Gándhí - o čem dnešní historie mlčí

Mohlo by se zdát, že je to paradox: když se kohokoliv zeptáme - všichni chtějí žít šťastně. Tak proč věnujeme tolik pozornosti studiu negativních příkladů ze života společnosti a přehlížíme historická fakta, která poukazují na lidskost a důstojnost, na skutečný význam slova Člověk?

Pojďme se podívat na reálný příklad lidskosti, odvahy a vnitřní jednoty lidí, kteří bez jediného výstřelu nenásilným způsobem osvobodili jednu z největších zemí světa.

Jedním z nejvýraznějších příkladů jednoty mnoha lidí je osvobození Indie z koloniálního útlaku Velké Británie, které se konalo celkem nedávno - ve dvacátém století.

Všechno to začalo tím, že mladého indického právníka Mahátma Gándhího doslova vyhodili z vagónu první třídy rasisticky naladění Angličané.

 Vzdělaný a inteligentní Móhandás věděl, že takový projev je jen špička velkého ledovce pohrdání anglických kolonizátorů Indy. A tak se Móhandás rozhodl vymýtit tuto nespravedlnost. Móhandásu Gándhímu byly teroristické nálady a způsoby cizí, proto se rozhodl jít cestou nenásilné občanské neposlušnosti vůči nespravedlivým zákonům, které porušovali práva Indů. Mimochodem, Indové nejen že neměli právo cestovat první třídou, ale nemohli chodit ani po chodnících. Také museli nosit zvláštní průkaz totožnosti, který nepotřebovali ostatní občané Britského impéria. Prvním krokem, kterým se Gándhí rozhodl zahájit likvidaci těchto nespravedlností, byl projev občanské neposlušnosti v roce 1906, který byl nazván „Satyagraha“ (v překladu ze sanskrtu „pevnost v pravdě“).

Podle Gándhího je Satyagraha - prostředek pro praktické a vědomé porušování nespravedlivých zákonů: „Stát za pravdou, silou pravdy, silou lásky, silou duše“, a dále „Triumf pravdy, vítězství pravdy, vítězství pravdy silou duše a lásky“. Základní ideou bylo působit na obezřetnost a svědomí nepřítele prostřednictvím: nenásilného způsobu (ahinsá), připravenost snášet bolest a utrpení.

Cílem Satyagrahy bylo přeměnit soupeře ve spojence a přítele – oslovení svědomí je mnohem efektivnější, než hrozby a násilí. V souladu s Gándhího teorií vede násilí, dříve nebo později, ke zvýšení násilí, a naopak nenásilí přerušuje spirálu zla a umožňuje obrátit nepřítele na spřízněnou duši. Gándhí nepovažoval Satyagrahu za zbraň slabých, ale těch, kteří jsou nejsilnější duchem.

Symbolem nového satyagraha se stala Charkha, tradiční indický kolovrátek. Na výzvy Mahátmy přešla celá zem na soběstačnost, indiáni odmítali kupovat britské zboží, včetně drahých tkanin. Mahátma sám seděl za kolovrátkem a dělat si své vlastní oblečení a boty. Indiáni neporušují zákony, oni prostě nespolupracují s orgány moci. Kupují jenom indické zboží (dokonce i to méně kvalitní!), spalují britské látky, které kdysi koupili.

Pro celý národ to byl duchovní průlom, vnitřní objev. Ukazuje se, že jejich politická a hospodářská závislost na Británii je jen výsledkem jejich spolupráce s kolonialisty! Na začátku se kolonisté Gándhímu vysmívali, ale potom zažili šok z toho, že si jich nikdo nevšímá, nectí jejich tradice a zisky jejich společností vykazují obrovské ztráty. Dokonce si Indové ani nevšimli příjezdu korunního prince z Walesu. Ulice zely prázdnotou, když se tam objevil vzácný host - ztělesnění posvátného královského majestátu.

I když bylo na začátku jen málo ochotných lidí, kteří následovali myšlenku Gándhího, postupem času jich přibývalo stále víc a víc. Lidi sjednocovalo to, že v záměrech Móhandáse viděli upřímnost, neodradilo je ani neustálé bití a zatýkání, ztráta prestižní práce a dalších věcí, na kterých běžní lidé houževnatě lpí během své letmé pozemské existence.

Mimochodem, je třeba uvést, že Gándhího rodina byla hluboce věřící. A kněz v jejich farnosti během bohoslužby nepoužíval jen jedno Písmo Sváté, ale používal všechno, co bylo po ruce. Takže, během jednoho projevu k věřícím mohl ze začátku citovat Gitu, potom Bibli, pak Korán, Védy - a to vše bylo považováno za samozřejmé, jako kdyby nebyl žádný rozdíl v tom, které Písmo číst. A pokud se nad tím zamyslíme, jaký v tom je ve skutečnosti rozdíl? Bůh je jeden. Vždyť všichni proroci přinášeli jednu a tutéž Pravdu - jen časem různé zainteresované strany „obalily“ tuto Pravdu do různých svátých Písem, k nepoznání zkreslili Slovo Boží a skryly zrnka Pravdy v hromadách plev. Pravděpodobně důvodem, proč kněz farnosti, kterou navštěvoval Gándhí, musel používat všechny dostupné zdroje, bylo, aby odhodil tuny plev a donesl tak věřícím cenná zrna Jediné Pravdy.

Tento přístup k bohoslužbám velice ovlivnil pohledy Móhandáse. Musel dobře vědět, co lidem přikázal samotný Bůh, když usiloval o to, aby Britové spravedlivě zacházeli s Indy. Kolonisté vykládali Boží přikázání nesprávně, a proto si dovolovali tak nelidsky zacházet se svými bližními, i když všechna Písma hlásají milovat bližního, jako sebe sama, a ne mučit a držet v otroctví.

V roce 1919, když už Gándhí žil v Indii a byl jedním z vůdců národního osvobozeneckého hnutí, byl vydán zákon Rouletta. Dovoloval britské vládě potrestat účastníky osvobozeneckého hnutí bez soudu, bez vyšetřování a obhájců. Imperialisté si tak vytvořili neomezené pravomoci ohledně nežádoucích občanů Indie. Není těžké uhádnout, jak vznik tohoto tzv. „zákona“, který byl ve skutečnosti hrubým bezprávím, pobouřil lidi po celé Indii. Gándhí a jeho spojenci cestovali po celé zemi, vystupovali na shromážděních a vyzývali k nenásilné neposlušnosti, a tím byla vyvolaná první všeindická satyagraha. To udělalo Gándhího známým a všemi respektovaným mužem, jehož lidé nazývali Mahátma (Velká Duše).

Navíc Gándhí odmítal všechna svá privilegia a bezstarostný život, bojoval proti kastovnímu rozdělení mezi Indy a vehementně hájil právo „nedotknutelných“ pracovat a žít spolu s ostatními Indy. Takovou lidskou touhou po spravedlnosti si Mahátma získal skutečnou úctou, stejnou, jakou měli svatí. A nejzajímavější je, že Britové nemohli nic dělat s tímto polonahým malým mužem, neboť nic světského ho nelákalo - hlavní pro něj bylo vnitřní, to, co mu nemohl nikdo vzít.

Mahátma Gándhí upřímně miloval lidi. Oni to cítili a poslouchali jeho návrhy k osvobození národa z područí britských imperialistů. V důsledku toho, miliony indických obyvatel značně zkomplikovali existenci kolonistů. Lidé odmítali kupovat britské zboží a služby, což otřáslo monopolem Britů, a co bylo nejdůležitější, národ neprojevoval žádné násilí. Proto se okupanti na jednu stranu zlobili na „zatracené coolies“ (levná pracovní síla), ale na druhou stranu je začalo trápit svědomí, pochopili své nelidské zacházení s tímto chudým národem, který strádal díky britskému násilí.

V roce 1936 začal Gándhí vydávat týdeník s názvem „Děti Boží“, jehož prostřednictvím mohl své myšlenky předávat krajanům bez dlouhého cestování po rozsáhlém území Indie, bez shromáždění a nekonečných zatýkání. Bohužel, neměl internet, ale i bez tohoto mocného nástroje dokázal Mahátma, díky čtyřem všeindickým akcím občanské neposlušnosti, pomocí světových médií, ve kterých byly zveřejněny mnohé akty neoprávněného násilí a zabíjení indiánů Brity a díky podkopávání britského byznysu v Indii a odhalení pravé tváře kolonistů před celým světem, zajistit to, že Velká Británie v roce 1946 dala Indii nezávislost.

Všimněte si, že kvůli tomu nemusel ani začínat občanskou válku, ani konat proti lidské morálce, aby uskutečnil převrat. Ne. Pouze pevná a neochvějná vytrvalost v nesouhlasu s nespravedlností a absence násilných metod udělali to, co se nikdy předtím v novodobé historii ještě nestalo. A pokud se tyto příklady v dějinách lidstva vyskytovaly, pak je někdo „čistě náhodou“, nebo spíše úmyslně zapomněl popsat v historických knihách. 

Tento příklad nenásilného získání nezávislosti Indie od nemorálního, hrubého a krutého koloniálního režimu, skrývá velké ponaučení pro všechny lidi, kteří si myslí, že sami nemohou nic udělat, protože jim chybí peníze, status a podobně smýšlející lidé, s nimiž by mohli udělat něco pro zlepšení života ve své společnosti. Ale, jak historie ukázala, hlavní je začít - a z celého světa se začnou ozývat nelhostejní lidé, kteří podpoří toho, kdo na sebe vzal odpovědnost. Příkladem je polonahý Gándhí, který si sám šil oblečení, žil v ášramu, neměl žádnou armádu, bohatství, ani internet, ale měl neochvějné odhodlání a pevnou volbu dosáhnout spravedlnosti. Ukázal všem lidem, že obyčejný člověk je schopný velkých činů.

Příběh Gándhího učí nejen nebát se začínat konat dobro sám, je rovněž příkladem vnitřní rozhodnosti a neuhasínající síly lásky, dokonce i k těm, kteří konali nespravedlnost. Jak jinak by jim ukázal, že se chovají nesprávně. V hádce nejsou vítězové, jenom poražení. Ovšem, pokud jeden z oponentů navenek dělá, co je zapotřebí, ale ve svém nitru skutečně svého protivníka miluje, ten druhý určitě pozná, že jedná nesprávně.

Může v něm dokonce dojít k velké změně a stane se vašim přítelem a pomocníkem! Každý dnes může svojí správnou volbou přispět k Jednotě všech národů a k překonání zla ve společnosti. Hlavně se nebát, že se může něco pokazit! Vždyť bylo řečeno: „Konejte pro Blaho, a vždy budete posíleni!“

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
27. 10. 2020:

Profesor Ivo Budil: "Přiznám se, že neznám žádného novináře z Blesku, ale domnívám se, že nejde o poeticky naladěné a citlivé osoby chodící o půlnoci o samotě rozjímat na opuštěné hradby Vyšehradu o smyslu českých dějin. Ten člověk tam bezpochyby šel za určitým cílem, který splnil. Nenazýval bych ho jednoduše udavačem, protože prostě dělal svoji práci. Pan profesor Prymula náležel mezi mocné muže, kteří mají vlivné nepřátele. Podobné praktiky jsme v české politice zažili již mnohokrát, a to včetně svržení předsedy vlády. Pan profesor Prymula není prvním a ani zdaleka posledním, komu se něco podobného přihodilo...
Problém České republiky spočívá v tom, že mocenské jádro Evropské unie má zájem na tom, udržovat ji v polokoloniálním či periferním postavení, k čemuž slouží liberálně levicové a aktivistické politické strany, mainstreamová média a akademické kruhy. Jakýkoliv náznak lidového vůdce, který by české společnosti umožnil plně využít její potenciál, tedy musí být zničen či diskreditován.
"

Celý článek...


27. 10. 2020:

Jaroslav Štefec: Něco tady smrdí. A hodně. Akce, jejímž cílem byla likvidace Romana Prymuly a jeho odstavení z postu ministra zdravotnictví má všechny atributy klasické operace bezpečnostních služeb. Prolhané, plné podivností a postavené na písku. Takže kdybych si mohl tipnout, směřovaly by moje úvahy spíše než oblíbeným „směrem Moskva“ (případně Peking) daleko pravděpodobnější českou cestou, případně směrem k našim „spojencům“. Podivností typu „agenta s kufrem plným ricinu“ je víc než dost. Počínaje otázkou, kdo poslal fotografa bulvárního plátku v daný čas na dané místo, až po „podivné“ znalosti jistého Moravce, takto naduté a arogantní hlásné trouby antibabišovské tak zvaně „veřejnoprávní“ televize...
Ten, kdo celou akci připravil a naplánoval, rozhodně počítal s reakcí „antirouškařů“ a dalších obhájců „práva na vymření půlky národa“, samozřejmě té, v níž nebudou oni...

Celý článek...


26. 10. 2020:

Zdeněk Troška: "...budou dělat haury do chvíle, než jim zemře (na covid pozn.red.) někdo blízký, někdo, koho měli rádi. Mám pocit, že snad nesledují televizi a nevidí záběry ze všech států světa, kde je to stejné, ne-li horší. Musím chránit sebe a své blízké, to je přece moje povinnost a nějaké frajerské pózy nejsou namístě. Stejně mi vadí to věčné fňukání, že nebudou mít na nájem, na jídlo, na toto a tamto, že jsou finančně úplně na dně – ale hned jak se v červenci rozvolnilo, na 105 tisíc Čechů vyrazilo do Chorvatska k moři. A na to peníze najednou měli?..."

Celý článek...


25. 10. 2020:

Exsenátor Jan Veleba: " V nadcházejícím týdnu jde v podstatě o všechno a pokud se nezklidní situace ve společnosti a na postu ministra zdravotnictví se rychle neobjeví kvalitní osobnost, pak opoziční demoblok a mediotelevizní žumpa ČT využijí všech prostředků k likvidaci vládnoucího hnutí, speciálně premiéra Andreje Babiše. Pokud by se jim to podařilo, tak tato společnost končí...
Naše společnost je nemocná, ztratila se slušnost, ztratila se elementární úcta k jakýmkoliv hodnotám, ztratil se stud. Nenajdete normální slušnou diskusi, názor proti názoru, najdete jenom urážky, zesměšňování a útoky...
"

Celý článek...


25. 10. 2020:

Sociolog Petr Hampl: "Epidemii si nemůže řešit každý sám. Výsledek je závislý na spolupráci. Jenže jsme v situaci, kdy se lidem lže téměř neustále a téměř o všem. O migraci, dluzích, Evropské unii, školství, mezi- národních smlouvách a čemkoliv jiném vás napadne...
Být ekonomickou celebritou – to dnes znamená, že dobře vypadáte, máte kontakty v médiích, a dokolečka opakujete, že řešením všeho je snížení daní pro bohaté, snížení státních výdajů a deregulace. To se naučíte za dvě minuty. K tomu nepotřebujete číst složité studie v cizích jazycích...
"

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!