Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 08. 11. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Charles de Gaulle:
Evropu nesjednotí evropští státníci, ale Číňané.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1828x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1716x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1681x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1632x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Jóga

* Mantry (1.)


Ukázka z knihy (Z CD Manter H. Marshalla) - Jóga - 21. 12. 2003 (25753 přečtení)

Překlad textů z CD manter Henryho Marshalla a také z CD Nada Shakti Samadhi. Část první, Mantry A a B.



Magické zpěvy Síly
Henry Marshall
(soukromý překlad)

 

Úvod

Tajemství manter neumí nikdo úplně vysvětlit. Jejich magický zvuk pomáhá léčit psychickou nerovnováhu, uvolnit mysl, zklidnit emoce a otevřít srdce. Mohou vás stimulovat, aktivovat, motivovat a omlazovat. Pomáhají vám tančit nebo spát, smát se nebo plakat, milovat nebo meditovat, změní únavnou domácí práci nebo náročné cvičení v lehkou zábavu. Mohou vám pomoci na někoho zapomenout nebo někoho najít.

Tento výběr manter zahrnuje tradiční himalájské písně, modlitby, chvalozpěvy, ukolébavky a skladby tím vším inspirované. Tyto mantry byly upraveny pro hlasy, hudební nástroje, vkus a životní rytmus Západu, ale zároveň zůstávají věrné svým Východním vzorům. Každá z nich má svůj zvláštní účel a všechny vás vybízejí, abyste se k nim přidali a sami si tak vyzkoušeli jejich účinek.

Každou mantru doprovází mýtus, který může podpořit vaši fantazii. Je jedno, jestli budete mýty chápat jako symbolické vyjádření chaotického moderního života nebo jako pohádky pro děti. Tím, že mýty personifikují lidský vývoj jako bohy se silami přesahujícími lidské možnosti, oslovují ve vás magické dítě. Nezapomeňte, že nemusíte věřit, že mýty zobrazují pravdu.

Příběh, který následuje po každém mýtu, je pravdivý a všechny přesně popisují osobní zkušenost. Mohu o nich mluvit jako o sociologických nebo psychologických studiích. Uvádím je proto, abych vás inspiroval k objevování léčivé moci manter. V našem světě zmítaném válkami nabízejí tyto mantry, mýty a příběhy možnost objevit, že pravda, stejně jako mír je ve vás.

Mé hledání vnitřního míru začalo, když jsem jako chlapec na lousianské farmě nacházel útěchu v duších stromů a inspiraci v mýtech a pohádkách. Jako mladý muž jsem přežil Západní vzdělání díky tomu, že jsem se nechal vést svým zaujetím pro Východ. Inspirovaný životopisem Paramahansy Joganandy jsem hledal živého učitele a našel jsem Adana Leye, tajemného léčitele, který mi připadal vševědoucí a Santa Kešavadase, zářícího indického gurua, který přímo přetékal láskou a moudrostí. Jejich magické příběhy ve mě probudily pocity, které jsem nezažil od doby, kdy jsem byl okouzlený pohádkami a kolébaný v náručích stromů. A mantry, které mě naučili, změnily můj život. Například, když jsem byl ve finanční krizi, naučil mě Kešavadas mantru pro vznešené bohatství. Zpíval jsem mantru přímo ze srdce, zažil jsem zázračný zlom, zaplatil své dluhy a vydal se na cestu do Indie, která potvrdila má nejdivočejší, nejbláznivější a nejsvětější očekávání. Když jsem si uvědomil, že potřebuji někoho, s kým bych mohl společně žít, Kešavadas mi dal mantru, kterou jsem zpíval tak dlouho, až jsem potkal svou životní partnerku.

Dnes oba používáme mantry, abychom zlepšili kvalitu našeho společného života a taky jako psychologický nástroj na Setkáních vnitřního míru, což je pět nezapomenutelných dní a nocí, během nichž jedinci vytvoří soucítící komunitu, najdou nové přátele a naučí se praktické metody, jak zlepšit kvalitu svého fyzického, mentálního a emocionálního zdraví, zažijí nádherné chvíle a uvědomí si vnitřní mír. Už deset let mám to štěstí, že mohu inspirovat lidi různých kultur a prostředí, bez ohledu na jejich náboženské přesvědčení nebo hudební nadání, aby objevili sílu, krásu, vznešenost, radost a kouzlo manter. Ať už si zpíváte tyto mantry pro radost a uvolnění nebo pro pomoc a uzdravení, přeji vám zdraví, štěstí a vnitřní mír za sebe i za všechny dobré duše, které pomáhaly při vzniku této nahrávky.

 

Téměř vše, co jste chtěli vědět o mantrách

Jak se využívají mantry pro snížení stresu a pro zábavu? Zpívejte si nahlas, plným dechem a z celého srdce. Když zpíváte s těmito nahrávkami (obzvlášť ve skupině), poznáte plný účinek vytváření, vnímání a prociťování vibrací. Berte tyto nahrávky jako součást vaší vlastní zpívající skupiny a zapojte do ní co nejvíce přátel. Experimentujte, improvizujte a využívejte svůj smysl pro humor.

 

Jak mohou mantry přinést praktickou pomoc?

Chcete-li vyléčit nemoc, vytvořit si prostor, kde se vám bude vše dařit nebo splnit nějaké přání, pak se řiďte následujícími radami:

  1. Vyberte si mantru pro požadovaný účel.
  2. Dejte si závazek, že budete mantru zpívat každý den. Pokud budete po dobu 40 dní zvolenou mantru každý den opakovat 108 krát bez přerušení, její vibrace naplní vaše fyzické tělo a budou na vás mít obrovský stabilizační vliv jak v dobrých, tak i ve špatných obdobích vašeho života (pokud ale 1 den vynecháte, budete muset začít od začátku). Nebojte se, nemůžete ztratit nic víc, než své vlastní starosti.
  3. Velmi dobře působí, když si vytvoříte malý obřad, který budete provádět vždy než začnete zpívat. Zapalte svíčku a kadidlo, pomodlete se, poděkujte živlům (zemi, vodě, ohni, vzduchu), osprchujte se nebo si omyjte ruce a nohy.
  4. 4. Než začnete zpívat, chvilku zhluboka dýchejte. Vyplázněte jazyk a zakřičte, abyste uvolnili emoce. Proveďte si několik protahovacích cviků.
  5. Při zpívání držte páteř ve vzpřímené poloze. Zaměřte vibrace do centra mezi obočím nebo je prociťujte v srdci. Dovolte, aby zvuky naplnily vaše břicho, hrudník i hlavu. Naprostá oddanost je klíčem, který vám přinese výsledky.
  6. Zpívejte každý den ve stejnou dobu (zvláštní moc má doba před východem a před západem slunce). Zkuste zpívat na místech nabitých energií (u řeky, na vrcholku hory a pod.)
  7. 7. Udržujte si jasné cíle.

 

Jak mantry léčí?

Čisté zvuky vytvářejí čisté myšlenky, city a jednání. Stále ještě nevíme hodně věcí o tom, jak zvuky pocházející z čistého stavu vědomí zjemňují naše běžné vědomí. Je zřejmé, že stimulováním nervových center na horním patře a v lebce způsobují mantry elektrochemické změny v celém těle. Vibrují své vzkazy přímo do nervového systému a ven do světa. Výsledný pocit míru a pohody je nepopiratelný. I když je v textu pro zjednodušení užíváno pojmu mantra, správně se tyto skladby nazývají mantra kirtan, protože jsou doprovázeny hudbou. Věda a umění, jak spojit čisté zvuky s hudbou ovlivňující duši, jsou založeny na 9 prvcích (Gardner, 1990).

  1. Nepřerušovaný hluboký tón, na kterém spočívají všechny hudební prvky. Jeho stálost vytváří pocit bezpečí a proniká hluboko do fyzického těla. Tento tón je slyšitelný ve většině mantra kirtan. Ale ať už je slyšitelný nebo ne, vy sami jej tam můžete objevit.
  2. Opakování mantry vám natolik pomůže ztotožnit s jejími zvukovými vibracemi, že se uvolníte a otevřete jejím léčivým účinkům. Navíc se tím zkoncentruje vaše mysl a k léčení dochází samovolně. Dostatečným opakováním začne mantra zpívat ve vašem srdci. Pak ve vás bude ve chvílích zoufalství i v obdobích naplněných mírem.
  3. Horní alikvotní harmonické tóny se objevují přirozeně, zvedají se jako tónové schodiště nad hlubokým nepřerušovaným tónem. Synchronizují pole vaší jemné emocionální-mentální-duchovní pole energie s vašim fyzickým tělem. Zkuste tyto vyšší alikvotní tóny zpívat. Je zajímavé vyrobit tento alikvotní tón na základním tónu a držet jej po celou mantru. Poslední dlouhý tón na konci každého zpěvu je také výborný pro vytváření vyšších alikvotních tónů.
  4. Rytmus ovlivňuje tělesný rytmus (srdeční tep, dechový cyklus, elektrickou aktivitu mozku a pod.). Většina mantra kirtan je rytmicky uzpůsobena pro uvolnění bdělého vědomí. Stabilizují tělesný rytmus aniž by vás uspávaly a mohou být sladěny s činnostmi jako jsou domácí práce, řízení auta nebo tanec.
  5. Harmonie ovlivňuje emoce. To platí o harmonii nástrojů i hlasů. Při minimální harmonii se vaše emoce stále více zklidňují, dokonce můžete usnout. Při maximální harmonii jsou naše emoce aktivovány, můžete být dokonce stimulováni až příliš. Účelem manter je dosáhnout vibrační emocionální rovnováhy, která pomáhá uvést do rovnováhy molekulární geometrii nemocných orgánů.
  6. Melodie je nejdůležitější prvek kontroly mysli. Dokáže tak dobře udržovat pozornost mysli, že minuta těžkého cvičení vám připadá jako pár sekund. Soustřeďte se na melodii místo na nemoc a změníte tuto nemoc na léčivý proces.
  7. Také každý z hudebních nástrojů má na nás jedinečný vliv. Nemusíte být zrovna zkušení hudebníci a přesto můžete hrát na bubny, tamburinu, ozvučná dřívka, chřestítka a pod. Můžete se bavit tím, že budete doprovázet nahrávky manter nebo skupinu lidí, která tyto mantry zpívá.
  8. Forma je dána tempem a hlasitostí, které vytváří náladu. Mantry většinou nabývají na intenzitě, dosáhnou crescenda, a pak se postupně zpomalují a zjemňují. Tato cyklická forma je ideální pro léčení.
  9. Jednoznačně nejvýznamnějším léčivým prvkem je úmysl. Pomocí manter postupně zanikají takové vlastnosti jako lakota, sobectví, pomstychtivost, atd. Jestliže bude součástí vašich úmyslů nevyšší dobro ze všeho (samozřejmě včetně vás samých), pak si můžete být jisti podporou vesmíru.

Zkuste se na to všechno podívat trochu z nadhledu a zamyslete se nad následujícím příběhem. Kdysi dávno přijel učitel manter na vzdálený ostrov, kde se k němu přidali tři žáci s dobrými úmysly ale špatnou minulostí. Uběhlo několik měsíců, ale žáci stále nezpívali správně. Učitel z toho byl zoufalý a odjel. Žáci pronásledovali jeho člun a prosili ho o trpělivost. Jejich úmysly byly tak čisté a jejich srdce tak otevřená, že běželi po vodě. Kající se a zahanbený učitel se jim poklonil a řekl: “Velcí světci, jděte v pokoji. Již znáte hlubší pravdu, než jsem vás schopen naučit.”


 

MANTRY I

MAGICKÉ ZPĚVY SÍLY

1-1

 

Pro mír s Matkou

 

DŽAJA DŽAJA DEVI MATA NAMAHA

Účel: Oslava bohyně, která je zdrojem všeho života. Tento zpěv znamená: “Sláva Božské Matce.”

Mytologie: Na počátku ležela Velká Bohyně se svým milovaným Pánem a z tohoto extatického spojení počala a porodila celý vesmír. Tak vzniklo z Božské Matky obrovské množství hvězd, vířící galaxie, planety obíhající svá slunce a měsíce neustále procházející svými fázemi. “Drahý Devi,” řekla, “stvořila jsem širý vesmír s nesčetnými jmény a formami.” Božská Matka, Devi Mata, se přitulila ke svému milovanému muži a spokojeně se usmívala.

Komentář: Když se před 35 000 lety začalo ochlazovat a velké ledovce se pomalu plazily k jihu, vedli naše předky šamani a kněží, kteří je učili tajemství bohyně (Starhawk, 1979, str. 3.). Velká Matka, Světlo světa, nejstarší a nejrozšířenější podoba boha v historii lidstva, byla tisíce let uctívaná všemi Indoevropskými kulturami až do doby, kdy se objevily patriarchální kultury. Byla Astarte ve Fénicii, Ishtar v Babylónii, Kálí v Indii i Gaia v Řecku. Keltové ji nazývali Ostara, Seveřané Freya a Egypťané Isis. Byla panna, nevěsta, matka, prostitutka, čarodějnice i stařena - všechno v jednom. “Znala odvrácenou stranu měsíce jako dlaň své ruky. Chodila tam nakupovat.” (Robbins, 1991, str. 50) Jejími oddanými syny byli divocí a něžní muži. Moudří muži věděli, že jako protějšek její nekonečné různosti mají neomezený výběr rolí: dívčin nápadník, ženin manžel, stařenin sluha, atd. Bohyně Moudrosti učí, že všechny ženy ztělesňují Božskou Matku, ale jen nejlepší z mužů se mohou stát duchovními osobnostmi. Nemůže být tak málo slavných duchovních učitelek právě proto, že muži pátrají po něčem, co ženy již dávno dosáhly? Naštěstí je dnes k nesmírnému užitku mužů i žen tato bohyně znovu objevována.

Pravdivý příběh: Když se blížil konec života mé matky, chtěl jsem s ní zůstat v těsném citovém spojení, ale byl jsem od ní vzdálen sedm tisíc kilometrů a bojoval jsem sám se sebou, abych se vyrovnal s intenzívními pocity, které hořely v mém srdci. Tichý, smutný stín ženy, která mi dala život, se vracel k Matce nás všech. Najednou mě naplnila mantra, kterou jsem nikdy předtím neslyšel a oči se mi zalily slzami. Jak jsem zpíval, bolest se pomalu rozpouštěla. Má matka opustila tento svět v nejdivočejší bouřce, jakou jsem kdy viděl. Maminka vždycky věděla, jak slavně odejít ze scény.

 

1-2

 

Osvobození od sexuálních zábran

 

PANDURANGA HARI
MUKUNDA MURARI
PANDURANGA PANDURANGA
PANDURANGA HARI
PANDURANGA HARI DŽAIDŽAI
PANDURANGA HARI
PANDURANGA PANDURANGA
PANDURANGA HARI

Účel: Tato mantra nás spojuje s čistým bílým světlem uvnitř nás samotných. Spojuje sexualitu a spiritualitu a tím nás osvobozuje. Můžeme být sexy a svatí zároveň (Noore, 1988, str. 24). Mantra znamená: “Sláva Pandurangovi, Bílému světlu, Osvoboditeli a ničiteli démonů.”

Mytologie: Savata byl prostý zahradník. Jednoho dne všichni lidé z vesnice odešli slavit velký náboženský svátek a Savatu nechali doma, aby zaléval sazenice a staral se o květiny. A tak se aspoň modlil: Pandurango, Božské světlo, chtěl bych tě vidět. Nemohu se zúčastnit tvé slavnosti, přijď proto, prosím, ke mě.” Savata tančil a zpíval Pandurangovo jméno s takovým odevzdáním, že se Bůh projevil v jeho srdci... a pak najednou zmizel. Savata byl zmatený, otevřel oči a uviděl Pána, jak stojí vedle něj. Savata se mu poklonil a Panduranga řekl: “Teď není čas na oslavy. Pronásledují mě lupiči. Chtějí mě unést. Můžu se tady někde schovat?” Savata byl nyní šokován. “Pane, celý vesmír je schován v Tobě. Stačí, abys mrknul okem a celé nekonečné galaxie se objeví a zase zmizí. Co to na mě zkoušíš, Božský Pandurango?” Pán odpověděl: “Teď není čas na filosofické diskuse. Chtějí mě chytit dva lupiči. Pomoz mi, prosím, rychle se někde schovat.” Zahradník byl v takové extázi, že řekl: “Milovaný Bože, schovám tě ve svém srdci.” Potom vzal kosu, rozsekl si hrudník a schoval Pandurangu uvnitř. Savata s Bohem v srdci tančil v extatickém tranzu, dokud Panduranga nezaklepal, že už chce odejít. “Už mi nehrozí žádné nebezpečí. Je čas, abys mě pustil.” Savata odpověděl: “Pane, přestaň si už ze mě dělat legraci. Přišel jsi ke mě, Ty, kterého člověk tak těžce hledá. Vstoupil jsi do mého srdce. Už tě nikdy nenechám odejít.” A co ostatní, kteří mě uctívají”, zeptal se Bůh. Milovaný Bože, jsi všemohoucí. Můžeš být v mém srdci a kdekoliv jinde současně. Nejsi omezen na žádné místo na světě.” Dobře Savato”, řekl Panduranga. “Děkuji ti, že jsi mi to připoměl.” A Nekonečný Bůh Panduranga se objevil, kdekoliv ho zbožní věřící volali a zároveň zůstal v srdci zahradníka Savaty. (Kešavadas, 1979, str. 1-2).

Komentář: Jediný chrám, který může pojmout Boha, je srdce. Čistá láska vyvolává Božskou přítomnost.

Před pěti tisíci lety začala s nástupem temné doby Kali Jugy uvadat kvetoucí duchovní moudrost východu. když se Krišna chystal opustit tento svět, jeden oddaný stoupenec se ho zeptal, jak mohou být v tak těžké době zachovány čisté duše. Krišna odpověděl, že Kali Juga je plná negativních sklonů a tendencí, ale má jeden pozitivní rys: člověk může dosáhnout osvobození pouhým zpíváním svatého jména. Stejně jako užíváme termínů jako alopatie nebo homeopatie, nazval Mahatma Gandhi léčebnou metodu, založenou na opakování svatého jména 'jménologie' nebo 'jménoterapie'. (Kešavadas, 1979)

'Zlý duch' Kali Jugy odděluje sexualitu od duchovna. To vedlo k židovsko-křesťanským postojům, které sexualitu potlačují, stejně jako k současné promiskuitě a k následnému vytracení se jakéhokoliv duchovního prvku ze sexuality. (Paris, 1986, str. 12). Láska ve skutečnosti oživuje sexualitu i duchovno.

Pravdivý příběh: Jeden mladý muž silně toužící po duchovnu měl pocit, že sexualita ničí veškerou jeho snahu. Stále znovu začínal s intenzivními duchovními cvičeními a odříkáním, ale pak se vždy zapletl do nějakého sexuálního vztahu a cítil se provinile. Na jednom našem setkání uvolnil zlost a bolest spojenou se sexualitou, a pak zpíval společně se skupinou tuto mantru. Jeho tvář se rozzářila, smál se a plakal zároveň. Později vysvětlit, že byl v takové extázi, že se rozplakal, a potom se začal smát, protože si všiml, že má erekci. Tento večer zpíval pro celou skupinu píseň s refrénem: “Jsem sexy a svatý zároveň.”

 

1-3

 

Pro komunikaci s duchovnem

 

RADHA SOAMI DEVA DEVI
RADHA SOAMI SAT NAM

Účel: Ke komunikaci s duchovními sférami na všech úrovních, včetně inteligencí, které vládnou silám přírody; duchy minerálů, rostlin a zvířat; anděly a archanděly; a nejjemnějšími projevy Universálního Božího Já. Tento text znamená: “Pozdravy zářící z ducha, jménem Pravda.”

Mytologie: Kdysi jeden nevinný a radostný pes spal po straně cesty. Kněz prošel kolem a bez jakéhokoliv důvodu zvedl svoji vycházkovou hůl a udeřil psa do hlavy. Chudák pes, šokovaný a krvácející se dovlekl do síně spravedlnosti, aby podal žalobu před králem. Když král Ráma přišel do síně, pes povídal: “Můj pane, dnes, když jsem odpočíval vedle cesty, udeřil mě kněz do hlavy bez jakéhokoliv důvodu. Říká se, že právo a čest vládne ve tvém království. Jestliže je tomu tak, prosím, potrestej toho kněze, za to co mě udělal.” S velkým soucitem a respektem k tomu, co řekl pes, poslal Ráma posly, aby přivedli toho kněze. Kněz vstoupil a přiznal svůj zločin. Ráma se zeptal psa, jaký trest myslí, že by byl spravedlivý a pes odvětil: “Učiň jej vysokým knězem rozsáhlého kláštera. To je přiměřený trest.” Všichni byli překvapeni návrhem toho psa a Ráma jej požádal o vysvětlení. Pes řekl: “Můj pane, ve svém minulém životě jsem byl vysokým knězem velkého kláštera. Ta moc mě zkazila. Ošidil jsem čestné lidi a zneužil jsem svou moc. Kvůli tomu jsem se znovuzrodil jako pes v tomto životě. Jestliže ty učiníš tohoto člověka vysokým knězem, on zajisté udělá to, co jsem učinil já a narodí se znovu jako pes. Potom bude uhozen do hlavy někým jiným. Není to spravedlivý trest?” Poslouchajíce slova tohoto psa, všichni se smáli. Kněz prosil za odpuštění. Pes i Ráma mu odpustili a Ráma psa vyléčil. Tato zkušenost otevřela jejich srdce a oba vstoupili do Království Nebeského (Kešavadas, 1979, str. 52)

Komentář: Moudrost není výhradním majetkem lidské existence. Jsme pouze jednou z nespočetných inteligentních forem života. Když lidé získají moc a pozice v životě, tlak jejich společenských rolí často způsobí, že ztratí kontakt se svou podstatou. Žijí se zmatkem, vztekem a ošklivostí. Zvířata a rostliny jsou blíže své podstatě a jejich radostná jednoduchost je činí velkými učiteli.

Pravdivý příběh: Jedné noci, když jsem se procházel po osamělé pláži, byl jsem ohromen tím, že jsem zpozoroval, jak oceán víc a víc září. Světlo jiskřilo ve vodě a na vlnách. Byla to moje první zkušenost s řídkým a magickým zjevem, způsobeným fosforeskujícími řasami. Úplně ohromený jsem pokračoval v procházce, dokud pláž nebyla úplně osvětlená. Náhle jsem ucítil vlnu strachu. Svítící formy tancovaly přes vlny a na břeh. Protřel jsem si oči ale zjevy pokračovaly v kroužení a létání. Lákaly a hrozily. Začal jsem prozpěvovat mantru na ochranu, doufaje, že potlačím tyto ztřeštěné vodní duchy. Nezabralo to. Potom jsem si uvědomil, jak jsem byl egoistický, že jsem se pokoušel vymezit, kde by si vodní duchové měli hrát. Dýchal jsem zhluboka a cítil respekt a vděčnost za to, že jsem byl přizván jako svědek k tomuto ohromujícímu představení. Začal jsem láskyplně zpívat duchům. Změna byla okamžitá. Tancující formy se shodly rytmem s mojí písní. Můj strach byl ten tam. Od té noci tato mantra přivítala duchy k mnohým táborákům a shromážděním v přírodě. Její radostná milující energie přivábí nejkrásnější a nejlepší z duchů a vyčistí vše negativní bez jakéhokoliv úsilí.

 

1-4

 

Pro zářivé mužské vědomí

 

HARI ÓM ŠIVA ÓM
ŠIVA ÓM HARI ÓM
HARI ŠIVA
ŠIVA HARI ÓM

Účel: Pro klidnou víru ve vlastní božské mužské bytí a pro jeho vyzařování do světa. Znamená: “Šivo, osvětli moje vědomí.”

Mytologie: Kdysi dávno a daleko, Pán Šiva, Král jogínů, zatřásl Himalájemi, když přeskočil z jednoho vrcholu na druhý ledový vrchol. Šiva spěchal domů, dychtivý, aby se setkal se svojí oslňující manželkou Párvatí. Se svými dlouhými splývavými vlasy a majíce na sobě antilopí kůži v barvě sametové černi, dorazil do svého paláce. Okamžitě ale zpozoroval, že něco není v pořádku. Urostlý hoch, držící v ruce dřevěnou hůl střežil dveře. Chlapec prohlásil: Nemůžeš vstoupit bez matčina svolení. Počkej až dokončí svoji koupel.” Šiva věděl, že lstiví démoni na sebe mohou vzít jakoukoliv podobu a mohou mít nebezpečné magické síly, proto oslovil chlapce: “Kdo jsi? Copak nevíš, že jsem Šiva, Pán Vesmíru? Jsem Manžel Párvatí. Toto je můj domov. Jak si dovoluješ zakazovat mně vstoupit?” Šiva postoupil vpřed a chlapec zaútočil. Udeřil několikrát Šivu svou tvrdou holí. Šiva se rozzuřil a zavolal svoje služebníky. Chlapec neustoupil i když mu služebníci řekli aby odešel. Na Šivův příkaz se rozběhli vpřed křičíce a mávajíce zbraněmi. Ale chlapec je udeřil železným kyjem a bojoval tak sveřepě, že se tisíce Šivových služebníků odbelhaly s přeraženými pažemi, vyraženými zuby a zlámanými koleny. Brahma stvořitel a všichni bohové spěchali Šivovi na pomoc. Ale strašná obluda se objevila vedle chlapce a otevřela svou tlamu, širokou jako obrovská jeskyně. Sežrala každou zbraň, kterou bohové použili. Strašně zbití a lapajíce po dechu se pomocníci ve strachu vrátili k Šivovi. Šivovo třetí oko zazářilo a vystřelilo svítící blesk, jak zvedl svůj trojzubec. Chlapec zaútočil jako had, zasáhl Šivovu ruku a vyrazil mu trojzubec na zem. Šiva sáhl pro svůj velký luk a chlapec znovu zaútočila vyrazil mu jej. Šivovi narostlo pět obličejů a desatero rukou, ale chlapec pořád vítězil. Se Šivovým svolením vytvořil Pán Višnu mrak klamu a upoutal jím chlapce dost dlouho na to, aby Šivův trojzubec usekl chlapci hlavu. Sotva hlava zmizela v nebi, vyběhla Parvati k Šivovi hořce křičíc: “Můj Bože, zabil jsi mi syna! Můj syn je mrtev!” Šiva byl šokován, když zjistil, že chlapec byl vlastně syn, stvořený Parvati v jeho nepřítomnosti a prosil ji o odpuštění. Parvati souhlasila s tím, že mu promine s podmínkou, že chlapec znovu ožije a bude dán na první místo v nebi i na zemi. Šiva souhlasil. Okamžitě našel spícího sloního démona, usekl mu hlavu a přiložil ji k chlapcovu tělu. Pokropil tělo vodou a vrátil chlapci život. Šiva a Parvati požehnali svému synovi a určili ho, aby byl Ganéša, odstraňovatel překážek. Všichni se radovali a zářící Šiva s oslňující Parvati se vrátili do svého paláce za svým dlouho očekávaným znovuspojením.

Komentář: V tomto příběhu je pro muže hluboká zpráva, která léčí mnohá omezení Oidipova mýtu jako vzoru pro mužský vývoj: chlapec se ztotožňuje se svojí matkou, dokud otec nepřetne jejich pouto, aby dovolil synovi zaujmout své místo jako vůdce další generace. V tomto příběhu ze Shiva Purana (Kešavadas, 1988, str. 39-42) jsme všichni podobni Ganéšovi: jsme stvořeni Matkou (často bez pomoci otce) a je nám dána práce a povinnost, kterou plníme podle našich nejlepších schopností. Transcendentální Šivovo vědomí má sílu utrhnout naše ego a zabít démony, kteří dřímají v každém z nás, a tak můžeme být naplněni světlem. Tento pradávný mýt vyvstávající z hlubin prehistorie vykresluje nejstaršího mužského boha Šivu, ochraňujícího svoji ženu a domov a uvádějícího svého syna do mužství. Šivovy kvality jsou příklady božského mužství: je oddaný své ženě, uznává své protivníky, používá své síly pouze pro nejvyšší dobro, ochotně se omluví, bezodkladně vyléčí jakékoliv zranění, které zapříčinil. Šiva se neztotožňuje jen s božskou osobou tohoto příběhu, ale i se vztyčeným lingamem samotným. Falos je základní posvěcený obraz mužství (Monick, 1987). V našem bláznivém moderním světě, kde násilí vůči ženám vzrůstá, je vždy důležité všimnout si, že zatímco autonomní prvotní energie falu je naprosto mimo vládu ega nebo superega, falické chování může a mělo by být ovládáno nejvyššími principy spravedlivého činu (dharmy).

Pravdivý příběh: Po jednodenním skupinovém cvičení pro muže jdoucím hluboko do otázky mužství sdílením a zpěvem se čas chýlil ke konci setkání. Cítili jsme se báječně. Když jsme odcházeli, velká skupina žen mající setkání v téže budově, začala tancovat dole pod schodištěm v extravagantních kostýmech a maskách. Když uviděli ženy, byli muži pobaveni, potěšeni a trochu šokováni. Normálně, když se skupiny mužů a žen potkají odděleně, vznikne napětí, jestli půjdou dohromady. Tentokrát to bylo jiné. Jak ženy tancovaly, muži začali zpívat HARI ÓM, ŠIVA ÓM. Po několika minutách nás ženy pozvaly, abychom sešli dolů a připojili se k nim. Prozpěvování zvedlo energii a jak jsme tancovali a promenádovali se dolů po schodech. Všichni dohromady jsme spontánně tancovali: s partnerem, sami a někdy také jako skupina mužů a skupina žen. Zpěv a tanec nabýval na divokosti, vzduch byl naplněn harmonií, respektem a spontánní radostí. Nikomu se nechtělo odejít. Muži se cítili soustředění a sebevědomí. Věděli jsme, že jsme bývali nesmírně žádostiví vůči ženám. Dokonce, což bylo ještě důležitější, všichni porozuměli a pochopili význam vyzařování mužské energie.

 

1-5

 

Pro pravdu, světlo a nesmrtelnost

 

ÓM ASATOMA SADGAMAJA
TAMASOMA DŽOTIRGAMAJA
MRITJORMA AMRITAMGAMAJA

Účel: Tato mantra pomáhá duši v největším přechodu - z tohoto života do dalšího; k přivítání nového dítěte do tohoto světa; k započetí nové fáze života. Znamená: “Veď nás z nepravdy do pravdy, ze tmy do světla, ze smrti k nesmrtelnosti.”

Mytologie: Když chtěl dvanáctiletý chlapec jménem Kaši vědět, jaká budoucnost je pro něj přichystána, zeptal se svého učitele Paramahansy Joganandy. “Brzy zemřeš” zněla šokující odpověď z Joganandových rtů. O několik dní později přišel Kaši do Joganandovy místnosti vzlykaje: Jestliže zemřu, najdeš mě, když se opět narodím a přivedeš mě znovu na duchovní cestu?” Jogananda se zdráhal přijmout tuto obtížnou odpovědnost, ale Kaši byl neoblomný a blížil se ke zlomovému bodu, a tak Jogananda souhlasil řka: “Jestliže nebeský otec zapůjčí svou pomoc, pokusím se tě najít.” V naději, že duchovní vibrace školy ochrání Kašiho, Jogananda jej instruoval: “Musíš tu zůstat, zatím co já pojedu na krátkou cestu.” Jakmile však byl Jogananda pryč, přišel Kašiho otec, aby jej vzal domů. Kaši odmítl jít. Jeho otec hrozil, že zavolá policii a Kaši, doufaje že zachrání školu, s ním šel. Když se Jogananda konečně vrátil, zjistil, že jeho student byl donucen odejít. Okamžitě šel do chlapcova domu, ale bylo již příliš pozdě. Kaši snědl nakažené jídlo, dostal choleru a zemřel. Joganandova láska ke Kašimu a jeho slib jej pronásledovali. Přenesl lásku do Kašiho duše a pokoušel se intuicí přijít na to, kde se Kaši znovu narodí. Asi šest měsíců po Kašiho smrti, když šel přeplněnou částí Kalkaty, mohl takřka slyšet dětský zvláštně chraptivý šepot: “Já jsem Kaši, já jsem Kaši, přijď ke mě!” Jak byl vzrušen, otočil se kolem dokola v davu, k údivu kolemjdoucích. Nezastrašen šel Jogananda dál, dokud mohl následovat pocit, který jej vedl přímo k domu. Zaklepal na dveře, nevěda co očekávat, když se otevřely. “Prosím vás pane, řekněte mi” zeptal se muže z domu, “nečekáte vy a vaše manželka asi šest měsíců dítě?” Muž, vida jeho tradiční okrový oděv, se jej zeptal, jak se dozvěděl o soukromé věci jeho rodiny. Jogananda mu pověděl o Kašiho příběhu, o slibu pečovat o jeho duši v příštím životě a popsal, jak by mělo dítě vypadat. Dítě se narodilo, jak Jogananda předpověděl, a rodiče je pojmenovali Kaši.

Komentář: Himalájští mudrci učí, že duše putuje různými úrovněni jsoucna po smrti fyzického těla. Navštěvuje nejdříve nejvyšší a nejčistší stavy. Schopnost vyladit se do jemných stavů vědomí rozhoduje o tom, jak dlouho zůstane duše ve světle a jak rychle sestupuje do nižších sfér duchů a skřítků a také kdy, kde a jak se vrátí do fyzického světa, aby se znovuzrodila. I když se o mnohých duších předpokládá, že zůstávají v astrálním světě po stovky let, neexistuje žádné neměnné pravidlo o délce času mezi dvěma inkarnacemi. Obecně se učí, že čas přidělený fyzickému nebo astrálnímu vtělení je karmicky předurčen. Tato mocná mantra rozpouští karmu a vede duši k pravdě, světlu a nesmrtelnosti.

Pravdivý příběh: Krátce před sňatkem ztratil jeden přítel kontrolu nad svým autem a měl nehodu, při níž se zabila jeho snoubenka. Byl zničený a uvažoval o sebevraždě. V naději, že jej utiším, poslal jsem mu tuto mantru a vysvětlil, že tak pošle energii lásky své milované a pomůže vyléčit jeho srdce. Zpíval ji každý den před otevřeným ohněm déle jak měsíc. Stalo se mu to rituálem, ve kterém se s ní mohl spojit. Po nějakém čase si uvědomil, že ona je na cestě ke světlu. A co víc, zjistil, že jej vede a povzbuzuje jej, aby přežil. Můj přítel potom vysvětlil, že tyto denní mantrové ceremoniály s ohněm jej provedly temným časem a pomohly mu znovu si uspořádat život.

 

1-6

 

K vyléčení vztahu rodič - dítě

 

GOPALA GOPALA
DEVAKINANDANA GOPALA (2x)
DEVAKINANDANA GOPALA (2x)

Účel: K probuzení milující energie mezi rodičem a dítětem. Ačkoliv se tento text literárně překládá “Gopalo, synu Devaki”, oslavuje univerzální pouto mezi rodiči a dětmi.

Mytologie: Gopala Krišna byl hravé dítě, rád jedl máslo, které stloukla jeho matka Devaki. Gopala byl Nekonečný Pán Višnu, inkarnovaný jako líbezný malý hošík a měl zdánlivě kapacitu pro nezbednosti ... a máslo. Jednou, když Devaki stloukla hodně másla, nařídila Gopalovi, aby je nejedl. Ale zatím co byla pryč, Gopala je všechno snědl. Devaki se vrátila a našla ospalé dítě s plným břichem a mastnou bradou. Devaki zacloumal hněv a začala mu násilně otevírat ústa. Gopala však nespal. Když se mu matka dívala do pusy, zjevil jí svoji božskou podobu. Když mu zírala do pusy, uviděla sluneční soustavu kroužící vesmírem, rodící se a umírající galaxie v nekonečnosti času. Devaki se posadila, protože jí z toho brněla hlava a Gopala spokojeně zavřel ústa a byl opět malým dítětem.

Komentář: Když vidíme svatost našich dětí, stáváme se božskými rodiči a naše negativita a netrpělivost jsou nahrazeny kosmickým vztahem.

Pravdivý příběh: Mladá maminka šla se svojí čtyřletou dcerou na playshop. Žena byla příliš panovačná, popudlivá a v depresi. Dítě žadonilo a vyžadovalo přílišnou pozornost. Během terapeutického sezení se žena přiznala, že dítě čas od času bije. Po uvolnění svého hněvu a viny se zavázala, že už nikdy svoji dceru bít nebude. Jak skupina zpívala Gopala, tato mladá maminka se uvolnila, rozplakala se a vychovávala sama sebe. Malé děvčátko a její matka se rychle naučily zpívat. Po setkání zpívali kdykoliv pocítily úzkost, hněv nebo frustraci. Dítě přestalo tolik vyžadovat, přestalo matčino násilí a začaly mít radost jedna z druhé.

 

1-7

 

Pro moudrost, bohatství a ochranu

 

ÓM AIM HRÍM KLÍM
ČAMUNDAJI VIČE
NAMAHA

Účel: Pro tvořivou moudrost, ušlechtilé bohatství, ochranu a mír. Tato neuvěřitelně silná mantra kombinuje 'semenné' mantry (bidža mantra), pro tři aspekty Velké Bohyně. Znamená “Buď zdráva Sarasvati-Maha Lakšmi-Durgo, zabíjející démony duality.”

AIM je pro Sarasvatinu sílu tvořivé moudrosti. Bohyně Sarasvati, vyzařující bílé světlo, sedí na lotosu a drží strunný nástroj (vínu), která zní lidským hlasem. Štíhlá a jemná, ozdobená sněhobílými věnci a okrášlená bílým hávem. Je uctívána všemi bohy jako odstraňovatelka strnulosti, lenosti a dárkyně tvořivosti.

HRÍM je pro Mahalakšminu sílu hojného bohatství. Bohyně Mahalakšmi, vyzařující ze svého těla zlaté světlo, přichází z mléčného oceánu, pod jejíma nohama rozkvétají lotosové květy a z jejích prstů padají zlaté mince. Je oděná zlatookrovým hávem, se širokými boky a plnými ňadry. Je královnou nebe, matka tří světů, světlo a zdroj vesmíru. Odstraňuje chudobu a dává ušlechtilé bohatství.

KLÍM je pro sílu a ochranu bohyně Durgy a pro zničení zla. Tříoká Durga Devi, okolo které blýskají karmínové blesky, sedí na lvu, pánu zvířat. Je obsluhována dívkami, držícími v rukou zbraně a Její tvář je děsivá. V rukou drží disk, lasturu, víno, luk a šípy. Na své koruně nese měsíc a září jako oheň. Odstraňuje nebezpečí a poskytuje ochranu.

Mytologie: V nejstarších časech Mahalakšmí nastolila mír v nebi a na zemi zničením záplavy démonů. Vláda míru a spravedlnosti trvala dokud období nespravedlnosti nezpůsobilo válku. Nakonec, když dva bratři démoni získali nebeský trůn, dévové se znovu modlili o pomoc k Vesmírné Matce.

Božská Sarasvati se zjevila na vrcholu Himalájských hor, úctyhodná a okouzlující s bílým světlem zářícím okolo sebe. Když ji uviděli generálové démonů Čanda a Munda, ohlásili zpět: “Moji Pánové, dnes jsme viděli ženu, která je krása sama. Možná jste nejbohatší na světě, ale bez ní nemáte nic.”

Démoni se rozhodli, že ji musí získat. Generálové šli za Déví a požádali ji, aby si vzala krále démonů.

Smějíc se jejich tuposti, Bohyně, která podporuje celý kosmos, řekla: Ó velitelé, je nádherné slyšet zprávu od vašich pánů, ale jsem tvrdohlavá žena a slavnostně jsem slíbila, že mým manželem se stane pouze ten, kdo mě přemůže v bitvě. Proto ať za mnou vaši páni přijdou se svými armádami a porazí mě v bitvě. “Řekněte svým králům, že nemohu čekat!” Démoni poslali své armády a Bohyně je dál provokovala dokud sám generál nezaútočil. Vydala hluboký zvuk “HÚM” a z jejího těla náhle vyšlehl oheň a démony spálil na pouhý popel. Armáda zaútočila a Bohynin lev zabil všechny démony. Potom se Bohyně klidně odebrala zpět na svůj horský vrchol.

Nakonec Čanda s Mundou zaútočili s celou svojí vojenskou mocí, ale to už se Bohyně skutečně rozzlobila a změnila se v Durgu ničitelku. Jak se zvětšovala, stala se strašnou na pohled a vzala na sebe strašlivou ženskou podobu Kálí. S lebkami chřestícími kolem krku a tygří kůží zakrývající jí tělo, vyplázla jazyk žíznící po krvi démonů. Řvoucí jako bouře, oči rudé zlostí, Déví zabíjela démony a hrála si s jejich uťatými hlavami. I když polykala všechny hory a šípy na ní sršely, hloupí démoni si nevšimli, že je to Energie života samého. Když Dévin velký oštěp konečně skoncoval s nejdivočejšími ze všech démonů, andělé zpívali na oslavu. Vesmírná Matka je pochválila: “Kdekoliv jsou zpívány mé chvály, tam se mohu zjevit a přinést mír a zdar.” (Kešavadas, 1976)

Komentář: Bohyně podstupuje hlubokou fyzickou proměnu, jak vyjadřuje mnoho svých rozdílných aspektů: hravou inspirovanou inteligenci, nevyčerpatelnou hojnou sílu, děsivou schopnost ničit zlo i radostnou blahosklonnost k srdečnému oddání se. Ačkoliv strašlivou Durgu je těžší milovat než inspirující Sarasvati, nebo vždy dávající Mahalakšmí, její požehnání je nezměrné. Je to velké tajemství ve vztahu se ženou: mstivá bohyně útočí na ego, aby ochránila Božské Já. Je jako lvice, stejnými zuby, kterými trhá kořist na kusy, dává milující kousnutí svému příteli a zvedá svá mláďata bez ublížení.

Pravdivý příběh: Muž ve středních letech zanechal úspěšné kariéry v obchodě a pustil se do studia indické kultury, aby rozvíjel svůj vnitřní život. Cítil se ale odcizený od své pětadvacetileté manželky.

Jeho hledání štěstí a moudrosti jej nakonec přivedlo na setkání Zpěvů Vnitřního Míru. Miloval zpěv a znal mnoho příběhů z pozadí manter. Jednoho dne během zpěvu ÓM AIM HRÍM KLÍM ČAMUNDAJE VIČE NAMAHA spontánně začal plakat. Později se s námi podělil o to, že svoji ženu během mantry uviděl zářit všemi atributy Bohyně. Křičel radostí, protože si uvědomil, že poté, co prohledal svět, to co hledal jej čekalo doma. Zavolal své ženě, aby jí vysvětlil svůj objev a od toho dne začali rozvíjet přesvědčivý, uspokojující vztah.

 

1-8

 

K harmonizaci mužské a ženské energie

 

ÓM NAMA ŠIVA
ADI ŠAKTI ADI ŠAKTI NAMO NAMO
ŠIVA ŠAKTI

Účel: ÓM NAMA ŠIVA znamená: “Budiž pozdraveno transcendentální božské vědomí.” ADI ŠAKTI NAMO znamená: “Pozdravy prvotní energii bohyně.” ŠIVA ŠAKTI znamená: “Transcendentální sjednocení mužské a ženské polarity.”

Mytologie: Z básně 'Amritanubhava' od Džanešvara Maharádže:

 

Milující, z nekonečné lásky, povstal Milovaný.
Zmámený Svojí beztvarostí a Jejím vlastním půvabným tvarem,
Ona jej ozdobila vesmírem nespočetných jmen a tvarů.
V jednotě je málo ke spatření,
ale hravá Šakti představila
všechna bohatství svého světa.
Zatím co Šiva spí, Ona dává počátek
všemu živému i neživému,
a když odpočívá, Její manžel zmizí.
Když se skryje, nemůže být nalezen bez Její milosti.
Jsou zrcadly jeden druhému.
A když Ji objímá, je to požehnání, které se na něj snáší.
Šiva Těšitel všech nemůže bez ní najít žádné potěšení.
Ona je jeho podoba a její krása pochází z jejího milovaného,
a ve svém spojení se těší z tohoto svátku společně.
Šiva a Šakti jsou Jedno,
jako pižmo a jeho vůně, nebo zlato a jeho třpyt.
Ve vzájemném objetí se spojí v jedno,
ako temnota a světlo za rozbřesku.

Komentář: Tato nádherná, extatická báseň vykresluje tantrickou jednotu Šivy a Šakti jako zkušenost realizace (Šaktivilas, 1986).

Pravdivý příběh: Manželé mnoho let zápasili ve svém vztahu. Znudili se navzájem. Muž měl aféru a žena si na oplátku našla milence. Rozmrzelost rostla, až ucítili, že jejich svazek se hroutí. Vyhledali naši pomoc. Obklopeni podpírajícími páry, zkonfrontovali své obavy, sdělili svoji touhu a naději, že by mohli odpustit jeden druhému. Poslední ráno pracovního setkání jsme zpívali ÓM NAMA ŠIVA / ADI ŠAKTI. Normálně rezervovaný muž zvedl paže, jak se otevřelo jeho srdce a manželčin naštvaný obličej začal zářit láskou. Když zpěv skončil, dvojice se objímala a při tom plakali, poprvé po patnácti letech. Později u snídaně, když nemohli pustit ruce jeden druhému, bylo každému jasné, že se znovu zamilovali.

 

2-1

 

Pro léčení a sílu

 

ÓM HAM HANUMATE
NAMAHA

Účel: Tato mantra plná síly přináší zářivé zdraví. Stimuluje imunitní systém a je zvlášť dobrá pro plíce a komunikaci. Literární překlad je Pozdravy Pánu Hanumanovi.”

Mytologie: Daleko a před dávnými časy, unesl Ravana, král démonů Sítu, krásnou manželku krále Rámy. Hledání Síty bylo obtížné a Ráma potřeboval zvláštní pomoc. Na břehu velkého oceánu shromáždil své přátele a všechny pohlaváry opic, kteří mohli přeskočit velké vzdálenosti. Ale jenom jediný opičák měl sílu přeskočit oceán: Hanuman. Jako malý skočil téměř do slunce, když si myslel že je to zralé ovoce a chtěl je sníst. Měl diamantové tělo a moc učinit se nekonečně velkým nebo nekonečně malým. Hanuman miloval Rámu tak silně, že se cítil schopný překonat jakoukoliv překážku, aby našel Sítu. Po mnoha velkých dobrodružstvích přišel k branám Ravanova hlavního města na ostrově Lanka. Přestrojený za malou opičku, proklouzl za strážemi a našel Sítu v bezpečí, ale smutnou. Bála se, že už nikdy neuvidí Rámu. Hanuman ji ujistil o Rámově lásce a odhodlání ji zachránit. Vysvětlil jí, že ačkoliv by rád zničil celé město démonů a přenesl ji do bezpečí, slíbil Rámovi, že ji pouze vypátrá, uklidní a řekne Rámovi, kde je.

Síta se smála, myslíc si, že je pouze malá hloupá opice a že se bláznivě vychloubá. Hanuman se jí zeptal, jestli chce vidět, jak ve skutečnosti vypadá. Když Síta řekla “ano”, ukázal jí své nezměrné diamantové tělo, obsahující galaxie ve vzdálených místech vesmíru. Síta pochopila a pobídla Hanumana, aby se okamžitě vrátil k Rámovi. Před tím, než odešel, požádal ji, aby mu dovolila zažertovat s démony. Když opatrně souhlasila, začal Hanuman kácet oblíbené Ravanovy stromy. Když přišly stráže, nechal se chytit a přivést před Ravanu.

Hanuman jej varoval, že Síta musí být vrácena Rámovi, nebo bude rasa démonů vyhubena. To Ravanu tak rozzuřilo, že nařídil svým strážím upálit Hanumanovi ocas. Když stráže ponořili jeho ocas do oleje, nechal jej růst, dokud nebyl pryč veškerý olej ve městě. Když démoni nakonec zapálili pochodní jeho ocas, smál se a tancoval městem, všechno zapalujíc. Když věže démonů plápolaly, vyskočil Hanuman a mihnul se vzduchem přes oceán, aby dokončil svoje poslání a vrátil se ke svému milovanému Rámovi.

Ráma vděčně děkoval Hanumanovi a ujistil jej, že kdokoliv od této chvíle uslyší tento příběh, nebo bude zpívat Hanumanovy chvály, bude požehnán vítězstvím, silou a zářícím zdravím.

Komentář: Mysl je často symbolizována jako opice. Netrénovaná mysl je úplně divoká jako opilá opice bodnutá včelou. když je mysl zkoncentrovaná, může dosáhnout všeho. Hanumanova oddanost Rámovi mu dává sílu překonat všechny překážky. Symbol Hanumanova nalezení Síty, aby mohla být osvobozena z rukou démona Rávany a mohla se znovu připojit k Rámovi odkazuje na jógovou pránajámu (rytmické dýchání), probouzející životní energii, osvobozuje od ega a znovu nás spojuje s duší. Může to být interpretováno také tak, že pránajáma osvobozuje duši od těla a znovu ji spojuje s Bohem. Prakticky řečeno, láska je léčivá síla, která ve spojení s rytmickým dýcháním léčí plíce, posiluje imunitní systém a znovu vrací zářivé zdraví.

Pravdivý příběh: Žena s diagnosou zhoubného nádoru mozku přišla na Playshop a doufala, že se zbaví svých depresí. Dělala intenzivní terapeutickou práci a uvolnila v sobě uzavřenou zlobu, která ji především disponovala k vývoji rakoviny. Později jsme provedli léčivou ceremonii s použitím “ÓM HAM HANUMATE NAMAHA”, abychom vytvořili uklidňující atmosféru, ve které by mohla úplně odstranit stres z onemocnění. Ležela uprostřed skupiny a ostatní zpívali. Několik minut plakala a potom se začala postupně uvolňovat a radovat sama ze sebe. Odešla z Playshopu šťastná a optimistická. Ať se to zdá jakkoliv podivné, na následující lékařské prohlídce nebyla nalezena ani stopa po nádoru. Ani nyní, dva roky po té, není v jejím těle ani stopa po nádoru.

 

2-2

 

Pro vítězství ducha nad egem

 

RAGHUPATI RAGHAVA
RADŽA RAM
PATITA PAVANA
SITA RAM

Účel: Pro vítězství ducha nad egem; pro ochranu silou lásky; pro stimulaci sexuální energie; pro pozvednutí sklíčených.

Mytologie: Jednoho dne byl Narada, nebeský mudrc, zastaven na cestě krutým lovcem Rukšou. Tento strašný lupič zásoboval svoji rodinu zabíjením lidí. Když Rukša zvedl svoji sekyru aby světce setnul, zeptal se jej Narada, jestli je jeho rodina připravena s ním sdílet následky jeho hříchu. Rukša přivázal Naradu ke stromu a běžel se své rodiny zeptat. Odpověděli mu, že jenom on sám je zodpovědný za to co dělá. Rukša běžel zpět k Naradovi a prosil jej za odpuštění. Narada mu řekl, aby vzýval jméno božského Rámy a tak vymazal svoji karmu. Lovec si sedl a zpíval, ale cítil se tak provinile, že nemohl vyslovit “Rama, Rama, Rama”. Místo toho říkal Mara, Mara, Mara”, což znamená smrt. Rychlým opakováním tohoto zvuku došlo k převedení na Rama a Rukša byl osvícen. Zpíval tak skvěle, že dosáhl božství (seberealizace). Do té doby jeho tělo zcela pokrylo velké mraveniště a tak když nakonec povstal, byl znám jako mudrc Valmiki - to je “ten který vystoupil z Valmiki” (z mraveniště). Složil Rámajánu, nesmrtelný indický národní epos, vyprávějící příběh Boha, vtěleného jako Ráma.

Komentář: Mahatma Gandhi miloval tuto modlitbu a zpíval ji po celý život. Navzdory hluboké nedůvěře a zášti mezi hindy a muslimy, stejně jako prudké opozici Velké Britanie, vedl Gandhi lidové hnutí utlačených lidí k vítězství bez násilí. Zdá se, jako by měl přátele na velmi vysokých místech.

Pravdivý příběh: Během nahrávání tohoto zpěvu (Kešavadas, 1986, str. 108) jsem se cítil velmi nejistý na to, abych jej vedl a zapletl jsem se do egoistického dilema. Být nebo nebýt dost dobrý. Na naléhání mé milované partnerky jsem začal jednoduše nechat plynout zvuky a cítil jsem, že mám otevřené srdce, jsem čestný, sexy a inspirovaný. Odevzdal jsem se. Toto vzdání se ega je vítězstvím ducha.

 

2-3

 

Pro nalezení životní partnerky

 

PATNÍM MANORAMAN DEHI
MANÓVRITANUSÁRINÍM

Znamená: “Požehnej (obdař) mě nádhernou manželkou.”

2-4

 

Pro nalezení životního partnera

 

SAT PATIM DEHI
PARAMEŠVARA

Znamená: “Požehnej (obdař) mě nádherným manželem.”

Použití: Tyto dvě mantry slouží k nalezení životního partnera, nebo k prohloubení již existujícího vztahu.

Mytologie: Savitri byla princezna, které její královský otec řekl, aby si vybrala vynikajícího muže. Vybrala si Satjavana, syna slepého, vyhnaného krále. Mimo to, že byl se svým otcem ve vyhnanství, zbýval mu již jenom jeden rok života. Navzdory těmto strašným okolnostem nedokázal otec Savitri přimět, aby změnila názor. Milovala svého muže. Dvojice žila v extatické lásce až do té doby, kdy měl Satjavan za tři dny zemřít. Savitri hledala způsob, jak svého manžela zachránit a tak začala úplný půst. V posledních hodinách posledního dne šel Satjavan do lesa. Savitri jej následovala po obtížné stezce. Hluboko v hustém lese pocítil Satjavan velkou únavu, ulehl a položil hlavu Savitri do klína.

Brzy vystoupil ze stínu temný přízrak Jamy, pána smrti a chopil se Satjavana. Spoutal Satjavanovu duši smyčkou, nechal na zemi jeho bezduché tělo a odcházel. Savitri jej následovala a chválila dobré stránky manželského života jako nejvyšší cestu ke spravedlnosti. Jama byl tak dojat její moudrostí, že jí nabídl splnění jakéhokoliv přání s vyjímkou života jejího manžela. Savitri žádala, aby byl vrácen zrak jejímu tchánovi.

Jama souhlasil a řekl jí, aby se vrátila. Savitri jej však statečně následovala. Tentokrát mluvila o důležitosti společenství s vynikajícími lidmi. Jama byl znovu dojat a nabídl jí další přání opět s vyjímkou života jejího manžela. Savitri žádala zpět království pro svého tchána. “Staň se”, řekl Jama a upozornil ji, aby jej již nenásledovala. Neúnavná Savitri však kráčela dál. Pokračovalo to tak dlouho, dokud Jamovo srdce nebylo naplněno takovým respektem, že nabídl Savitri přání bez jakékoliv podmínky. Savitri si samozřejmě vybrala život pro svého manžela. Jama (který je též Pánem Práva) řekl: “Ctnostná paní, budeš mít mnoho dětí s tímto mužem. Dosáhne v životě splnění všech cílů a budete spolu žít po čtyřista let”. Zmizel a Satjavan procitl.

Savitri jej pevně objímala a podpírala, až pomalu došli domů. Tam zjistili, že Satjavanův otec opět vidí a brzy se navrátil na trůn. Savitri a Satjavan měli mnoho dětí a žili šťastně čtyři sta let.

Komentář: Energie dobré ženy je neomezená. Když je oddaná svému muži, může jej zachránit od samotné smrti a změnit běh dějin. Když oba partneři sdílejí nesobeckou lásku k sobě navzájem a k nejlepším aspektům svých duší, jejich manželství se stane zázrakem a vztah samotný přinese osvobození od karmy.

Pravdivý příběh: Toužíce po emocionálnější intimnosti, sexuální síle a duchovním společenství, začal jsem hledat svoji životní partnerku. Cítil jsem, že je to můj osud, abych měl duchovní přítelkyni, se kterou bych sdílel tento život. Zdálo se však, že jsem byl stále přitahován k nesprávným ženám a ženy, které jsem přitahoval já, nebyly to, co jsem si představoval. Mantra pro partnerství byla právě to, co jsem potřeboval. Aby přišel sňatek s krásnou ženou, oddanou pravdě, která by mě mohla pomoci překonat oceán tohoto života. Bylo však pro mě složité soustředit se na dlouhý text, který mi byl dán a zdálo se, že jediný způsob jak zůstat bdělý je zpívat při běhání. Po několika měsících jsem začal cítit, že mantra vysílá signály ze všech úrovní mého bytí k mé duchovní přítelkyni... a já jsem věděl, že ji najdu. Po sedmi měsících mi přítel řekl o ženě, která také duchovně hledala, dělala jógu a stravovala se stejně podivně jako já. Jiný přítel mě pozval, abych dělal rozhovor pro rozhlas s ním a s touto ženou. Když mě třetí přítel domluvil schůzku s touto ženou, věděl jsem, že mantra účinkuje a bez přestání jsem zpíval. Když jsme se potkali, bylo okamžitě jasné, že moje prosby byly vyslyšeny. I po létech mi každý den přináší nové zjevení Bohyně, se kterou žiji. Její láska, moudrost a oddanost, podobně jako Savitriina mě chrání před zkázou a vede mě k naplnění smyslu života.

 

2-5

 

Pro zvýšení inteligence

 

JA DEVI SARVA BUTEŠU
BUDDHIRUPENA SAMŠTITA
NAMASTASJÁ NAMASTASJÁ
NAMASTASJÁ NAMO
NAMAHA

Účel: Tato mantra se obrací na Bohyni Moudrosti. Znamená: “Klaním se ti, nebeská Bohyně, projevující se ve formách inteligence celého stvoření. Buď pozdravena, buď pozdravena, buď pozdravena.”

Mytologie: Jednou se jeden uznávaný a hrdý filosof vydal na cesty. Hluboko v lese potkal ženu, jejíž krása jej naprosto omámila. Když pohlédl do jejích očí, zmátlo jej to tak, že nebyl schopen rozumě uvažovat. Na pokraji paniky dokázal říci: “Krásná ženo, řekni mi alespoň něco. Zapomněl jsem vše, co vím, jsem ztracen.” Žena ignorovala jeho prosbu a přiměla jej, aby pohlédl na její ňadra. Hlava se mu zatočila a on poslechl. Její mléčně bílá kůže zprůsvitněla a z jejího srdce vyzařovalo světlo. Jak světlo jasnělo, uviděl v jejích ňadrech uviděl všechny bohy a bohyně. Ohromený jí padl k nohám a prosil: “Nebeská Bohyně, řekni mi prosím kdo jsi, ať tě mohu uctívat.” Soucitně se usmívajíc mu požehnala řka: “Jsem Gajatrí, světlo véd, Matka Vesmíru, Zdroj Všeho.” Z tohoto zasvěcení mudrc získal moudrost dětské pokory. Stal se velkým uctívačem Bohyně Matky a služebníkem lidskosti.

Komentář: Nemáme všichni tendenci zapomínat, že jsme ve vztahu k nekonečnu dětmi? Jak získáváme znalosti, sílu a postavení, je pro nás těžší smířit naše světské podmínky s pokornou pravdou naší bezvýznamnosti. Božská Matka je tvořivá síla za Vším. Pro ni jsou naše největší dramata a úspěchy jenom hry jejich dětí.

Pravdivý příběh: Žena se cítila velmi nejistá a úzkostlivá, protože se o ní vždy říkalo, že je velmi krásná, ale zdaleka už ne tak chytrá. Po té, co ze sebe v Playshopu uvolnila spoustu bolesti a hněvu, zpívala skupina tuto mantru pro inteligenci. Byla překvapená, neboť neměla problémy s naučením dlouhého textu. Jak se tempo zrychlovalo, všichni se začali kývat a tleskat. Brzy byla celá skupina na nohách. Žena se odevzdala tanci ve středu kruhu. Cítila se vyléčená, bezpečná a jistá. Pokračovala ve zpívání i po Playshopu. Vrátila se na školu aby dokončila studium o kterém si myslela, že je nikdy nezvládne.

 

2-6

 

Pro vítězství síly lásky

 

ÓM ŠRÍ RÁM DŽAJ RÁM DŽAJ DŽAJ RÁM

Účel: Pro nenásilné řešení konfliktů a pro vyléčení hněvu, žádostivosti a negativity pomocí otevření srdce. Rama mantra (také známá jako Taraka mantra) je prám, který nás převeze přes oceán neštěstí. Probouzí ducha lásky. Znamená: “Vítězství Rámovi, vítězství pro sílu lásky, která je Bůh.”

Mytologie: Hanuman, magický opičák, jednou postavil most přes oceán silou Rama mantry. Držel na vodě základní kameny pomocí meditace a pečlivým napsáním “ÓM ŠRÍ RÁM DŽAJ RÁM DŽAJ DŽAJ RÁM”. Ráma, Bůh sám se rozhodl ukázat, jak je tato mantra důležitá. S velkým obřadem zvedl Ráma obrovský bludný balvan a vyhodil jej daleko do vody. Kámen se ihned potopil. Opičí stavitelé mostu zavyli smíchem a Ráma předstíral, že je zmaten. Ráma požádal Hanumana o vysvětlení. Hanuman řekl: “Ó Nekonečný Pane, ty znáš tajemství vesmírů a srdce, víš dobře že vesmír je podepírán silou Tvé velké mantry. Kámen, který jsi hodil s takovou obřadností takovou podporu neměl. Ráma mantra podepírá ty, kteří v ní hledají ochranu. Ti, kteří zapomenou na Boha se potopí.”

Komentář: Tuto mantru zpívají každý den miliony lidí s miliony různých obměn melodií a rytmů. Navíc k tomu, že je zdrojem velkého eposu Rámajány, říká se o ní, že jedno opakování této mantry má stejný účinek jako zpívání tisíce svatých slov.

Pravdivý příběh: Potom, co skupina asi čtyřiceti lidí zpívala víc než hodinu tuto mantru kolem táborového ohně spíš rezervovaně a stydlivě, všiml si jeden mladý muž hluboké změny ve svých pocitech: ztratil se jeho strach z ostatních lidí. Už se necítil odcizený a jako vetřelec. Lidé, stromy, skály i oheň, vše se zdálo být stejné podstaty. Objevil velký mír v tomto transcendentálním vědomí, které trvalo po několik hodin. Nyní, o několik let později znovu objevuje a zakouší tuto jednotu dosahovanou pomocí zpěvu. Když zapadá do odcizení a pochybností, zpívá Ráma mantru a získá nadhled nad svými problémy. Nyní vede zpívající skupinu ve svém domovském městě.

 

2-7

 

Pro mír

 

ÓM ŠÁNTI ÓM

Účel: Pro osobní i univerzální mír; pro dovršení každé duchovní aktivity. Tato mantra-kírtan znamená “Óm, mír.”

Mytologie: Kdysi dávno, když se na obzoru objevila válka, šel sám Krišna jako vyslanec naléhat na žárlivé a hněvu plné Kuruovce aby přijali mír se svými příbuznými Pánduovci. Když vznešený Krišna dorazil na dvůr Kuruovců, oštěpy stráží se stáhly, aby jej nechaly projít, jako se vysoká tráva rozestupuje před mladým lvem. Hlavy vojáků a princů se sklonily a byl uvítán sepnutými dlaněmi jako Bůh sám. Když se v radě posadil vedle krále, vše ztichlo, jak Krišnovo obočí připomínalo modročerný oblak plný deště.

Cesta míru není volba, je to nutnost.” Slova vyšla z jeho hrdla jako vzdálená bouře. “Když to říkám, nereprezentuji Pánduovce. Mluvím za sebe. Když je válka, nemůže být žádný vítěz. Mimo prach a řev bitvy existuje pouze smrt pro vás, vaše bratry, syny a vnuky. Svojí autoritou vám zaručuji, že i když jste oklamali Pánduovce a obrali je o jejich království, přijmou v zájmu míru i ponížení. Dejte jim pět chudých vesnic a zabráníte katastrofální válce.”

Dvůr zhluboka vydechl a souhlasně mručel, ale nejstarší princ Kuruovců v hněvu vyskočil. “Tady bude válka! Pánduovci nesmí dostat ani jediné zrnko písku! Budou úplně zničeni! Ty, pasáku, se nehodíš na vyslance k tomuto dvoru. Budeš mým zajatcem!” Král a jeho ministři protestovali. Princ zavolal svoje stráže aby se chopily Krišny. Krišnův pohled lítosti a opovržení každého umlčel a vojáci ztuhli uprostřed kroku.

Víš ty vůbec s kým mluvíš? Já jsem Sama Věčnost. Žádná zbraň mě nemůže poranit, žádná smyčka mě nezadrží. Svojí arogancí jsi odsoudil svůj rod ke smrti a zničení.” Jak Krišna mluvil, vyzařovalo z něj oslepující světlo a světelný disk začal rotovat na konečku prstu. Jak se každý poklonil před Nejvyšším Pánem, Krišna se pomalu vznesl nad jejich hlavy a zmizel do světla.

Komentář: Tento příběh z Mahábháraty učí, že spravedlnost a nebojácnost nejsou jenom cestou k právu, jsou jedinou cestou k přežití. V tomto čase často nekompromisní pomsta přináší zničení a smrt. Rozvíjením přizpůsobivosti, tolerance a touhy poznat iluzorní podstatu vesmíru jdeme cestou míru.

Pravdivý příběh: Není pochybností o síle této mantry, protože jsem viděl spousty lidí jak ztrácí svoje negativní myšlenky a emoce a naplňuje je mír působením mystéria a magické síly této mantry. Zpívali jsme ji v kruhu vůdců skupiny minuty před pádem Berlínské zdi. John Lennon a Paul McCartney pomohli ukončit válku ve Vietnamu písní Give Peace a Chance (Dejte šanci míru), jejich překrásnou anglickou verzí tohoto starověkého zpěvu. Projevení míru nejsou čáry. Je to sjednocující akce zvuku vnímaného srdcem. Nejprve vnitřní Mír, potom svět.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Atma Kriya jóga - cesta z hlavy do srdce (06.04.2012)
Z člověka člověkem ... (26.10.2008)
Mantra myšlenek ve vztahu k čakrám a našemu osudu (21.01.2008)
Dýchanie na energetizovanie organizmu (13.09.2007)
Čas - Utrpení - Smrt (29.05.2007)
Svobody nelze dosahovat (25.05.2007)
Pozorovatel a pozorované (21.05.2007)
Několik úvah o advaitě v ČR (11.05.2007)
Morální předpisy stanovené jógou (13.04.2007)
Co je to mysl? (2.) (30.03.2007)
Co je to mysl? (1.) (29.03.2007)
Stručne o postupoch v jogickom úsilí (26.03.2007)
Ako rozoznať majstra od podvodnika? (03.03.2007)
O dvou druzích soustředění (25.02.2007)
Karel Weinfurter (24.01.2007)
Karma (19.11.2006)
Dosažení jednobodovosti v átmanu (27.10.2006)
Vědomí je vše, vše je Vědomí II (13.10.2006)
Vědomí je vše, vše je vědomí (11.10.2006)
Osvícení (07.08.2006)
Sadhu Óm - Způsob, jak vysvitne poznání (29.07.2006)
Strach (04.07.2006)
Mistr a žák (28.06.2006)
O vztahu Mistra a žáka (13.11.2005)
Daršan od Marty Janssen - pozvánka (18.09.2005)
Cvičení jógy v Brně (12.09.2005)
Seminář náda jógy S Roopem Vermou (14.08.2005)
Bharatnatjam (30.05.2005)
Etika jógy (24.05.2005)
Podvod Sai Baba? (17.05.2005)
Jak přemoci vášně (07.05.2005)
Védántická modlitba (04.05.2005)
Poselství svámího Čitanandy čs. jogínům (03.05.2005)
Jsme mistry, nebo žáky? (15.11.2004)
Propast (04.11.2004)
O pozorovateli a vědomí Já Jsem (29.10.2004)
Duchovní cesta (04.10.2004)
Smysl života bytosti (25.09.2004)
Řádně se zmýlit v guruovi (22.09.2004)
Jóga sútra (21.09.2004)
Opičky (20.09.2004)
Blázen (18.09.2004)
Duchovní učitel a hledající (17.09.2004)
Zlá a dobrá existence (11.09.2004)
Všechny cesty jsou moje cesty... (23.08.2004)
O psychoenergetických vzorcích neboli vásánách (03.08.2004)
Emočně - pocitový impotent (27.07.2004)
O přijetí sama sebe i ostatních (24.07.2004)
O úskalích duchovního života - úvod (04.07.2004)
Odkud přichází ty myšlenky? (03.06.2004)
Práce s energií a bolesti hlavy (09.05.2004)
Dva pohledy (06.05.2004)
Světelná stanoviště Velkého Bílého Bratrstva (2.) (01.01.2004)
Světelná stanoviště Velkého Bílého Bratrstva (1.) (01.01.2004)
Mantry (3.) (23.12.2003)
Mantry (2.) (22.12.2003)
Vývoj člověka podle tradic jógy (19.12.2003)
Učení mistrů moudrosti - základní instrukce (06.12.2003)
Šiva Natarádž - tančící Šiva (05.12.2003)
Vidění ochranného kruhu (04.12.2003)
Kayakalpa a pět tibeťanů (19.11.2003)
Meditace spojených srdcí (14.11.2003)
Čakry a sebeléčení (14.11.2003)
Čakry a jejich lokalizace (14.11.2003)
Bhakti jóga (13.11.2003)
Kozmická pamäť (13.11.2003)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 4] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 1 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!