Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 19. 05. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Honoré de Balzac:
Za každým velkým majetkem se skrývá zločin.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Základní kámen budoucnosti
(17. 06. 2021, 2145x)
Důležitý mezník
(27. 05. 2021, 1662x)
Cesta za duhou
(09. 06. 2021, 1534x)
Co se po nás chce?
(01. 07. 2021, 1364x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Víra

* Mistr Eckhart


Miloš Dostál - Víra - 10. 10. 2005 (10944 přečtení)

Přinášíme vám životopis Mistra Eckharta, velkého křesťanského mystika.

Narodil se kolem roku 1260 v durynském Hochheimu a jako velmi mladý vstoupil do kláštera dominikánů v Erfurtu. Během studií na řádovém učilišti v Kolíně nad Rýnem patrně ještě mohl poznat Alberta Velikého (+1280). V akademickém roce 1293-94 byl lektorem na pařížské Sorbonně, kde vykládal Sentence Petra Lombardského. Poté působil jako převor svého domovského kláštera v Erfurtu a zároveň jako vikář pro Durynsko. Na teologickou fakultu do Paříže byl podruhé povolán v letech 1302-03 již jako magister actu regens; tzn. mistr teologie s právem vykládat Písmo. Roku 1303 převzal vedení nově zřízené dominikánské provincie Saxonia, která čítala 47 konventů od Holandska až k řece Odře. Od roku 1307 byl Eckhart rovněž generálním vikářem české dominikánské provincie. V letech 1310-13 opět působil na universitě v Paříži, kde vytvořil koncept zamýšleného veledíla Opus tripatritum. Od roku 1314 nacházíme Eckharta ve Štrasburku a v Porýní, kde se jako vikář generála řádu intensivně věnoval kazatelské činnosti a duchovenské péči zejm. v ženských dominikánských klášterech. Na sklonku svého života působil Eckhart v Kolíně nad Rýnem jako kazatel a patrně i přednášel na tamním studiu generale. V této době musel již čelit obviněním z hereze. Roku 1326 zahájil proti němu kolínský arcibiskup inkviziční šetření, proti jehož výsledkům se Eckhart bránil spisem Obhajoba, zpochybnil kompetentnost komise a odvolal se k papeži do Avignonu. 13. února 1327 po kázání v kolínském dominikánském kostele veřejně odvolal všechny omyly, kterých se ve svých kázáních a spisech mohl dopustil „proti víře a mravům“. Brzy poté se odebral k papeži do Avignonu, aby se zde osobně hájil. Počátkem r. 1328 tam však patrně zemřel. O rok později vydal papež Jan XXII. bulu In agro dominico, v níž odsoudil 28 výroků (z původních 108 kolínské obžaloby) Mistra Eckharta; 17 jako bludných a heretických a 11 jako „příliš smělých, špatně znějících a z bludu podezřelých“. V dnešní době sílí hlasy uvnitř dominikánského řádu žádající jeho plnou rehabilitaci. Moderní filosofické a teologické bádání vyvrací zjednodušující pohled na Eckhartovu nauku jako panteistickou resp. monistickou a po právu ji zařazuje do příslušných kontextů tehdejší filosofické a spirituální tradice.

Svá latinská díla – vzniklá ostatně v akademickém prostředí pařížské Sorbonny – koncipoval Eckhart jako díla filosofická resp. teologická. Šlo mu v nich o „výklad učení křesťanské víry a Písma za pomoci přirozených důvodů filosofů“. Jeho německé traktáty a kázání, které ho také nejvíce proslavily, byly však určeny jinému druhu čtenářů a posluchačů. Byly určeny těm, kteří usilovali o duchovní pokrok, kteří chtěli rozvíjet praktickou spiritualitu a toužili po spojení s Bohem. Eckhartovy hluboké a smělé myšlenky o chudobě ducha, o oproštěnosti, o jiskře v duši, o zrození Boha v duši člověka, o Bohu jako bytí, nicotě apod., odpovídají na jedinou otázku: jak má člověk být, aby zase přišel k Bohu.

Jak dokazují literární památky, zejm. klášterní kroniky a eckhartovské legendy, byl Eckhartův duchovní vliv na jeho současníky obrovský. Díla Eckhartových žáků Jindřicha Susa (+1366) a Jana Taulera (+1361) nesou silné stopy jeho spirituality, byť podávané s větší obezřetností. Eckhartova německá díla byla známa v německém jazykovém prostředí až asi do roku 1500 – avšak vždy jako anonymy nebo pod cizími autory. V 16. století se jeho kázání objevují v tiscích Jana Taulera. Ze středověkých filosofů a teologů ovlivnil Eckhart nejvíce Mikuláše Kusánského (+1464), který jeho spisy dobře znal a hájil je proti nepochopení.

Eckhart byl „znovuobjeven“ v 19. století, jeho díla byla vydána z rukopisů a zpřístupněna tak badatelům. Od počátku 20. století se setkáváme s prvními překlady do moderní němčiny, kterým se dostávalo vcelku širokého přijetí. V posledních dvou desetiletích dochází k velké renesanci zájmu o dílo Mistra Eckharta , a to jak mezi odborníky, tak mezi lidmi, kteří chtějí svůj život postavit na hlubším základě. Eckhartovo dílo bylo v poslední době přeloženo do většiny světových jazyků, překladů do menších jazyků stále přibývá. O Eckhartovy se píší disertace na universitách, konají se vědecká symposia. Eckhartovo jméno je také stále častěji slyšet v oblasti mezináboženského dialogu a lze se domnívat, že se jeho spiritualita stane určitým „mostem“ k porozumění ostatním duchovním tradicím zejména východním. Dokladem toho je například nebývalý zájem o Eckharta v Japonsku. Eckhartovo dílo zde vyšlo v překladech, na některých japonských universitách se jím intenzivně zabývají. Vycházejí zde např. zasvěcené studie i celé publikace srovnávající Eckhartovu mystiku s mystikou buddhismu, jeho nauku o oproštěnosti se zenbuddhistickým učením o prázdnotě apod.

V Čechách byl Eckhart přijímán vstřícně a v jistých duchovních kruzích dokonce nadšeně. Prvním překladem do češtiny byl traktát O odloučenosti, který vyšel z pera velkého znalce křesťanské mystiky dr. Aloise Langa již v r. 1906 a sice ve sborníku Studium vydávaném osvíceným katolíkem Josefem Floriánem ve Staré Říši na Moravě. O Eckhartovu spiritualitu měli zájem i olomoučtí dominikáni vydávající revue pro duchovní život Na hlubinu. V 30. letech zde vyšlo několik drobných překladů. Ke skutečnému průlomu v recepci Mistra Eckharta u nás však přispělo až dvousvazkové vydání výboru z jeho děl roku 1935, který pořídil pražský okultista, mystik a jogín Karel Weinfurter. I když kniha byla zatížena nepatřičnými poznámkami překladatele pod textem, přesto zůstala velkou duchovní potravou pro několik generací duchovně orientovaných lidí. Ještě v 80. letech byla kniha přepisována v samizdatu či kopírována. Byla nahrazena až výtečným výborem Jana Sokola, který vyšel r. 1990 v nakladatelství Zvon pod názvem Mistr Eckhart a středověká mystika. Druhé rozšířené vydání této knihy, na němž se překlady dvou Eckhartových traktátů podílel i autor těchto řádků, vyšlo pod stejným názvem v roce 2000 v nakladatelství Vyšehrad.

Přítomné kázání Intravit Iesus se zlomkem však do něho nebylo zahrnuto a vychází zde vůbec poprvé.

Miloš Dostál (1958) - studoval na FF UK germanistiku, pomocné vědy historické a archivnictví. V posledních letech studoval německou mystiku jako doktorand na Ústavu filosofie a religionistiky FF UK. Spoluautorsky se podílel na knize Jana Sokola, Mistr Eckhart a středověká mystika, Zvon 1993, Vyšehrad 2000. V roce 2003 vydal v dominikánském nakladatelství Krystal OP výbor z kázání Eckhartova žáka Jana Taulera, Propast k propasti volá. Své komentované překlady Eckharta a jeho žáků publikuje v časopisech Logos, Religio a Salve.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Jeden z příběhů "života po životě" (31.03.2011)
Rozdíly, které si neodporují (04.10.2008)
O znovuzrození Božského mužství (01.05.2007)
Rada budúcim rodičom: Výchova detí začína už pred narodením (28.03.2007)
Proč tolik neštěstí? (10.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (5.) (02.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (4.) (01.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (3.) (28.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (2.) (27.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (1.) (26.02.2007)
Mezináboženské zážitky a reflexe (06.02.2007)
Veril Buddha v Boha? (02.01.2007)
Vánoce starého velblouda (22.12.2006)
Tau Malachi: Tajné evanjelium Márie Magdalény, Ikar, 2006 (07.12.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (3.) (16.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (2.) (15.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (1.) (12.11.2006)
Astrologova story (25.10.2006)
Život před životem, život po životě? (23.10.2006)
Mezináboženské vztahy (09.07.2006)
Miriam ze zahrady (2. část) (14.05.2006)
Miriam ze zahrady (1. část) (08.05.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní II. (27.04.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní I. (21.04.2006)
Modlení nepomáhá nebo je na škodu (12.04.2006)
O autorovi textu "Sen jednoho Božího přítele" (09.03.2006)
Sen jednoho Božího přítele (08.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (3.) (05.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (2.) (03.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (1.) (01.03.2006)
Bible a reinkarnace (24.02.2006)
Církve jsou si rovny. Jedna si je rovnější? (13.02.2006)
O dialogu "In principio" a jeho autorovi (02.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva druhá) (01.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva první) (31.01.2006)
Dialog In principio (Prolog) (30.01.2006)
Rozbor Výkladu Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (25.01.2006)
Výklad Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (23.01.2006)
Urvaný kříž (21.01.2006)
Kázání na Boží hod vánoční o trojím zrození (24.12.2005)
Světla v předlouhé noci - obrazy 20. století (09.12.2005)
Duchovní naučení (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (4.) (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (3.) (03.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (2.) (02.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (1.) (01.12.2005)
Sestra Katrei - úvod k textu (29.11.2005)
Jóga a církev - odpověď panu Štampachovi (08.11.2005)
Haile Selassie - král nebo Bůh? (05.11.2005)
Jóga a církev (03.11.2005)
Výklad Knihy moudrosti (30.10.2005)
Kto bol Ježišovým „Milovaným učeníkom“? (22.10.2005)
O vznešeném člověku (19.10.2005)
Traktát „O odloučenosti“ (16.10.2005)
Kázání (14.10.2005)
Sekty (20.09.2005)
Bratr Roger zavražděn (25.08.2005)
Pojednání o reinkarnaci (19.08.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (5.) (21.07.2005)
Krátká historie Bible (19.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (4.) (18.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (3.) (16.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (2.) (14.07.2005)
Duševní porucha lidského rodu (13.07.2005)
Anatomie falešného proroctví (10.07.2005)
Desatero, bible, poselství Opravdového života v Bohu (04.07.2005)
Zaznamenali jste ten paradox? (29.06.2005)
Karma a reinkarnace (24.06.2005)
Modlitba Siouxů (16.05.2005)
Aramejský Otčenáš (06.05.2005)
Ratzingerova éra (28.04.2005)
Duše Indiána (13.04.2005)
Jsme všichni věřící? (04.02.2005)
Opravdový život v Bohu. (25.01.2005)
Vánoční poselství (24.12.2004)
Nenechám se strašit morálkou :-) (13.11.2004)
Mystéria a křesťanství (15.10.2004)
O hledání Podstaty (10.10.2004)
Buddhistická meditace a křesťanská modlitba (07.10.2004)
Co je co? (22.11.2003)
[Akt. známka: 3,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!