Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 30. 09. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Friedrich Nietzsche:
Naše země se stala právě tím monstrem, proti kterému chtěla původně bojovat.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2797x)
Svět se mění
(19. 11. 2017, 2744x)
Naslouchejte si každou vteřinou
(02. 11. 2017, 2740x)
Váš rok
(02. 01. 2018, 2399x)
Mayský sněm promlouvá
(15. 11. 2017, 2363x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Společnost a vztahy

* Nakupování a černá magie


Převzato (www.vtm.cz) - Společnost a vztahy - 26. 08. 2010 (4238 přečtení)

Co mají společného? Snahu mít zisk na úkor někoho druhého. A vlastně i techniky ovlivňování a vnucení své vůle obětem.



Snad nikdy nebyla nabídka výrobků a obchodů tak velká jako nyní. Výrobci a obchodníci se proto snaží všemi možnými způsoby o to, abyste si vybrali právě jejich produkt. Využívají k tomu do detailu propracované strategie, které na nás prokazatelně fungují, ať už si to uvědomujeme nebo ne. Následující článek vám odhalí některé tyto praktiky, které vás nejen poučí a asi i překvapí, ale pomohou vám zároveň při nakupování s vybráním toho opravdu nejvhodnějšího a nejvýhodnějšího produktu.

Začneme asi nejznámějším trikem, který ale, ač ho dobře známe, v mnoha případech stále funguje. Jedná se o záměrné oceňování cenami těsně pod určitou hranicí. Příkladem jsou ceny jako 99,90 nebo 599 apod. Náš mozek totiž „vidí“ nejprve číslo 5 a výrobek se nám zdá levnější, než kdyby stál 100 nebo 600 korun, i přesto, že rozdíl je v podstatě nulový – a to v době dnešního zaokrouhlování haléřů často bývá opravdu doslova.

Možná už jste si několikrát v duchu říkali, proč musíte projít celým obchodem jen proto, abyste si koupili chleba. Z předchozí věty už je vám asi jasné, že se nejedná o žádnou náhodu a účelem je právě to, že cestou určitě do košíku přihodíte ještě něco, co vás po cestě zaujme a co jste původně vůbec kupovat nezamýšleli. Jak ale uvidíte v následujícím bodě, umístění výrobků podléhá ještě mnoha dalším kritériím.

Umístění výrobků

Také rozmístění v jednotlivých uličkách obchodu je podřízeno přísným pravidlům. Nejoblíbenější výrobky a také jejich dražší alternativy bývají vystavovány v poličkách ve výšce kolem 120–130 cm, tedy tak, abyste je měli přímo na očích a po ruce – výjimku tvoří produkty určené zejména dětem, které, jak sami odhadnete, bývají umístěny níže. Pokud chcete najít levnější druhy stejného zboží, stačí se často podívat do poličky u vašich nohou, nebo naopak do té nejvyšší. Nejčastěji prodávané výrobky bývají soustředěny uprostřed uliček opět tak, abyste pro jejich koupi museli projet kolem dalších výrobků v uličce.

Podle mnoha studií, které spočívaly v umístění GPS přijímače na nákupní košík, bylo dokázáno, že většina lidí po vjezdu do obchodu odbočí a dívá se nejprve doleva a zároveň je oblíbenější nakupování „proti směru hodinových ručiček“ (souvisí to asi s naším zvykem číst zleva doprava). I toho se dá využít při uspořádání výrobků. Velmi oblíbené je také umísťování na konce uliček. Většina z nás je zvyklá, že právě zde najde „akční zboží“, mnohdy však velké cedule a barevné cenovky neznamenají žádné zvýhodnění.

Při výběru zboží se také řiďte tím, že zboží s nejkratší dobou trvanlivosti bývá samozřejmě umístěno úplně navrchu. Pokud jste už někdy byli nakupovat se svými dětmi, určitě se vám stalo, že při nudném čekání u pokladny vám do košíku přihodily nějakou sladkost, která jim ve frontě jasně padla do oka hned vedle pokladny – ani zde nejde o náhodu.

Špetka podbízivosti

Některé větší obchody jsou dnes vybaveny pekárnou, kde se pečivo buď přímo peče, nebo alespoň dopéká zmrazené. V obou případech je velmi oblíbené vhánění vůně čerstvě upečeného pečiva přímo ke vchodu do obchodu (často velmi komplikovaně přes celý obchod, protože jak jsme si již ukázali, pečivo je umísťováno do nejzazšího rohu). Ať již vědomě nebo podvědomě – tato vůně nás naláká ke koupi pečiva, projdeme si celý obchod a ještě nám možná zlepší náladu a podpoří chuť.

Větší obchodní domy vám při nakupování pouštějí hudbu – všimněte si, že se nejedná o rádiové stanice, ale o určitý výběr písní – a můžete si být jistí, že ani ten nebyl vůbec náhodný. Je dokázáno, že příliš rychlá hudba nás podvědomě nutí nakupovat rychleji – ideální je hudba s rytmem asi 90– 100 bpm. To, že nákupní košík usnadňuje nakupování, je sice pravda, ale zároveň je prokázáno, že lidé s nákupním košíkem toho koupí více než ti bez, a proto vám dnes již v každém větším obchodě u vchodu nákupní košík rádi nabídnou.

Pěkně zabaleno, dobře označeno

Často se používá snížení hmotnosti, které spotřebitel těžko rozpozná. Obaly jsou navrhovány tak, aby působily co největším dojmem, a například těžko poznáte, že ve stejném kelímku vašeho oblíbeného jogurtu je ho o trochu méně díky většímu prostoru pod víčkem – ano, těch pár gramů asi nepoznáte, ale pro výrobce se jedná o obrovskou úsporu. Bylo také prokázáno, že při koupi většího balení se zvyšuje spotřeba. Například jedna studie ukázala, že lidé si ráno sypou do misky více cereálií, pokud jsou ve větší krabici. Známka nebo výrazné označení v desítkách případů skutečně znamená záruku kvality či jiné charakteristiky (např. výrobky bio, Klasa, fair trade apod.).

Ve valné většině se však jedná o nic neznamenající hesla, která vás mají za úkol jen nalákat – „lepší chuť“, „nová/tradiční receptura“, „více náplně“, „light“… Kdo posoudil, že výrobek chutná „lépe“? Co třeba místo „více náplně“ napsat „méně oplatky“. Opravdu je „light majonéza“ zdravá? Zabírá také označení jako „limitovaná edice“. Nejenže se takové zboží prodává lépe, protože lidé mají pocit, že ho musí rychle koupit, dokud je ještě na trhu, ale navíc je často nasazena také vyšší cena. Rovněž nový obal jinak stejného výrobku naláká více kupujících.

Umístění

Oblíbené je umísťování například stojanu se sušenkami hned vedle poličky s kávou – samozřejmě se bude jednat o druh sušenek pro obchodníka výhodnější. Takových kombinací najdete více. Možná už se vám stalo, že jste zajeli do uličky k regálu, kde je váš oblíbený výrobek, na jeho místě však byl jiný. I toto je oblíbená strategie – přemísťování zboží nutí spotřebitele projíždět uličkami a dívat se i tam, kam nebyli zvyklí. Mnoho řetězců nabízí sbírání bodů nebo mají svoje karty umožňující nákup některých výrobků levněji. Tyto taktiky zajistí, že lze sledovat vaše nákupní zvyklosti, a zároveň vás nutí navštěvovat stále stejný řetězec.

Akční zboží
Existuje mnoho osvědčených technik, jak vás přimět ke koupi určitého produktu.

„Loss leaders“ – tento anglický termín se používá pro produkty, u kterých je cena tak nízká, že na ní obchodník vlastně vůbec nevydělá a mnohdy dokonce „prodělá“, ale týká se to většinou jen nejlevnějších produktů – a vás tyto výrobky nalákají právě do tohoto obchodu. 1+1 zdarma apod. – průzkumy ukázaly, že akce typu 1+1 zdarma zvyšují prodejnost až o 150 %! Uvědomte si ale, že většinou byste dva stejné výrobky nekupovali, a proto byste se jistě obešli bez zboží, které pravděpodobně přebývá ve skladech nebo má sníženou trvanlivost a obchody se ho potřebují rychle zbavit.

Porovnávání s ostatními – v poslední době je velmi populární uvádět velké cenovky se srovnáním cen s jiným, dražším obchodem. Je však dobré si uvědomit, že možná máte pocit nejvýhodnější koupě, a příště tedy přijdete opět sem, ale stačí se podívat, u kolika zboží tato cedulka, která často velmi výrazně připomíná cedulky pro označení akčního zboží, opravdu je – a tak sice možná pořídíte levněji cukr, ale vedle byste zase koupili levněji mouku apod. Oblíbené je také krátkodobé nenápadné zdražení, po kterém následuje všude ohlašované a zviditelňované zlevnění.

Jak vidíte, psychologie lidského nakupování je velmi složitá a věnuje se jí zejména v dnešní době bezpočet studií a výzkumů. Mnohé taktiky jsou velmi nenápadné a působí spíše na naše podvědomí, ale i v případě, že o těchto taktikách víme, jim často podlehneme. Dražší alternativy bývají umísťovány ve výši očí. Pokud chcete najít levnější druhy stejného zboží, stačí se často podívat do poličky u vašich nohou, nebo naopak do té nejvyšší.

Celý článek na www.vtm.cz
 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 2,33 / Počet hlasů: 6] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 2 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
26. 09. 2020:

Vytvoření koalice proti dokončení výstavby Nord Stream 2 vedené Spojenými státy naznačuje, že Washington nastoupil na cestu „hospodářského lupičství“, píše bulharský deník Duma. Jak si je jistý autor bulharského vydání, USA se tímto způsobem snaží nejen eliminovat konkurenta, ale také nadále udržovat Evropu na krátkém vodítku.

Celý článek...


18. 09. 2020:

Jan Schneider: "Tak nám zase někoho otrávili. Jegora Gajdara v Irsku (2006), Skripalovy ve Velké Británii (2018), a teď Navalného v Německu? Kdyby ho ale opravdu otrávili nervovým jedem na bázi organofosfátů v Rusku, byl by dávno nebožtík a kolem něj by bylo mnoho dalších. Kdyby ho otrávili toutéž látkou v Německu, dopadlo by to stejně. To je moc divných věcí najednou. Ti novodobí Goebbelsové ale tvrdí, že se tak opravdu stalo, a že na odebraných vzorcích tu shodu potvrdilo několik laboratoří. Má to jen jeden háček. Ty vzorky nebyly odebrány forenzně průkazným způsobem. Neobstály by před jakýmkoliv soudem jako důkaz ani v případě ukradené koloběžky..."

Celý článek...


11. 09. 2020:

Jan Keller: Novičok patří spolu s ricinem do skupiny vysoce toxických chemických látek, které Rusko používá ve třech jasně definovaných případech.

  • Za prvé tehdy, když má pocit, že minulé sankce, které proti němu byly přijaty, jsou příliš slabé, ztrácejí svoji účinnost a potřebovaly by zdůraznit.
  • Za druhé Rusové k některé z těchto látek sahají, když mají dojem, že jejich diplomatické vztahy s jinou zemí jsou jakžtakž uspokojivé, takže je nutno je náležitě vyostřit a zdramatizovat. Za tímto účelem se někdy spokojují pouze s fingovanou hrozbou, kterou se snaží široce medializovat s pomocí těch nejvěrohodnějších mediálních kanálů.
  • Nejběžnější je třetí případ, kdy sahají k novičoku proto, aby zhatili některý z projektů, na němž s partnerskou stranou léta spolupracovali a od něhož si slibují velký ekonomický přínos. V posledním případě šlo o to, že Rusové potřebovali, aby v Německu vznikl odpor proti plynovodu Nord Stream 2, který je právě před dokončením. Protože Německo zůstávalo hluché vůči americkým výhradám proti tomuto energetickému projektu, museli Rusové sáhnout k novičoku, aby měli odpůrci rusko-německé spolupráce v oblasti energetiky silnější argumenty.

Celý článek...


10. 09. 2020:

„Díky sankcím zavedeným v roce 2014 je dnes Rusko mnohem méně závislé na přílivu zahraničního kapitálu, takže pandemie způsobila jeho ekonomice menší škody," vysvětlila v rozhovoru pro agenturu Bloomberg Elina Ribakova, zástupkyně hlavní ekonomky z Institutu mezinárodních financí ve Washingtonu.

Celý článek...


10. 09. 2020:

Jaroslav Štefec: "Zajímalo by ale určitě nejen mě, jakou svobodu měl pan senátor (Vystrčil) na mysli. Svou svobodu kašlat na doporučení prezidenta, premiéra a ministra zahraničí a na ekonomické zájmy ČR? Svobodu vyhazovat peníze českých občanů za nesmyslné cesty, které nás navíc naprosto jistě o další peníze ještě připraví? Svobodu Tchaj-Wanu? Svobodu Číny? Nebo svobodu lidí v ČR? Netuším, a opět jsem si naprosto jist, že by to nedokázal vysvětlit ani on sám..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!