Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 01. 2021     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Friedrich Nietzsche:
Naše země se stala právě tím monstrem, proti kterému chtěla původně bojovat.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Spojení duší
(23. 08. 2018, 2637x)
Co nás provází
(29. 01. 2018, 2494x)
Zaměření se na odpuštění
(15. 02. 2018, 2141x)
Oddělení zrna od plev
(13. 07. 2018, 2103x)
Sto jedna dní
(27. 02. 2018, 2082x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Společnost a vztahy

* Nakupování a černá magie


Převzato (www.vtm.cz) - Společnost a vztahy - 26. 08. 2010 (4312 přečtení)

Co mají společného? Snahu mít zisk na úkor někoho druhého. A vlastně i techniky ovlivňování a vnucení své vůle obětem.



Snad nikdy nebyla nabídka výrobků a obchodů tak velká jako nyní. Výrobci a obchodníci se proto snaží všemi možnými způsoby o to, abyste si vybrali právě jejich produkt. Využívají k tomu do detailu propracované strategie, které na nás prokazatelně fungují, ať už si to uvědomujeme nebo ne. Následující článek vám odhalí některé tyto praktiky, které vás nejen poučí a asi i překvapí, ale pomohou vám zároveň při nakupování s vybráním toho opravdu nejvhodnějšího a nejvýhodnějšího produktu.

Začneme asi nejznámějším trikem, který ale, ač ho dobře známe, v mnoha případech stále funguje. Jedná se o záměrné oceňování cenami těsně pod určitou hranicí. Příkladem jsou ceny jako 99,90 nebo 599 apod. Náš mozek totiž „vidí“ nejprve číslo 5 a výrobek se nám zdá levnější, než kdyby stál 100 nebo 600 korun, i přesto, že rozdíl je v podstatě nulový – a to v době dnešního zaokrouhlování haléřů často bývá opravdu doslova.

Možná už jste si několikrát v duchu říkali, proč musíte projít celým obchodem jen proto, abyste si koupili chleba. Z předchozí věty už je vám asi jasné, že se nejedná o žádnou náhodu a účelem je právě to, že cestou určitě do košíku přihodíte ještě něco, co vás po cestě zaujme a co jste původně vůbec kupovat nezamýšleli. Jak ale uvidíte v následujícím bodě, umístění výrobků podléhá ještě mnoha dalším kritériím.

Umístění výrobků

Také rozmístění v jednotlivých uličkách obchodu je podřízeno přísným pravidlům. Nejoblíbenější výrobky a také jejich dražší alternativy bývají vystavovány v poličkách ve výšce kolem 120–130 cm, tedy tak, abyste je měli přímo na očích a po ruce – výjimku tvoří produkty určené zejména dětem, které, jak sami odhadnete, bývají umístěny níže. Pokud chcete najít levnější druhy stejného zboží, stačí se často podívat do poličky u vašich nohou, nebo naopak do té nejvyšší. Nejčastěji prodávané výrobky bývají soustředěny uprostřed uliček opět tak, abyste pro jejich koupi museli projet kolem dalších výrobků v uličce.

Podle mnoha studií, které spočívaly v umístění GPS přijímače na nákupní košík, bylo dokázáno, že většina lidí po vjezdu do obchodu odbočí a dívá se nejprve doleva a zároveň je oblíbenější nakupování „proti směru hodinových ručiček“ (souvisí to asi s naším zvykem číst zleva doprava). I toho se dá využít při uspořádání výrobků. Velmi oblíbené je také umísťování na konce uliček. Většina z nás je zvyklá, že právě zde najde „akční zboží“, mnohdy však velké cedule a barevné cenovky neznamenají žádné zvýhodnění.

Při výběru zboží se také řiďte tím, že zboží s nejkratší dobou trvanlivosti bývá samozřejmě umístěno úplně navrchu. Pokud jste už někdy byli nakupovat se svými dětmi, určitě se vám stalo, že při nudném čekání u pokladny vám do košíku přihodily nějakou sladkost, která jim ve frontě jasně padla do oka hned vedle pokladny – ani zde nejde o náhodu.

Špetka podbízivosti

Některé větší obchody jsou dnes vybaveny pekárnou, kde se pečivo buď přímo peče, nebo alespoň dopéká zmrazené. V obou případech je velmi oblíbené vhánění vůně čerstvě upečeného pečiva přímo ke vchodu do obchodu (často velmi komplikovaně přes celý obchod, protože jak jsme si již ukázali, pečivo je umísťováno do nejzazšího rohu). Ať již vědomě nebo podvědomě – tato vůně nás naláká ke koupi pečiva, projdeme si celý obchod a ještě nám možná zlepší náladu a podpoří chuť.

Větší obchodní domy vám při nakupování pouštějí hudbu – všimněte si, že se nejedná o rádiové stanice, ale o určitý výběr písní – a můžete si být jistí, že ani ten nebyl vůbec náhodný. Je dokázáno, že příliš rychlá hudba nás podvědomě nutí nakupovat rychleji – ideální je hudba s rytmem asi 90– 100 bpm. To, že nákupní košík usnadňuje nakupování, je sice pravda, ale zároveň je prokázáno, že lidé s nákupním košíkem toho koupí více než ti bez, a proto vám dnes již v každém větším obchodě u vchodu nákupní košík rádi nabídnou.

Pěkně zabaleno, dobře označeno

Často se používá snížení hmotnosti, které spotřebitel těžko rozpozná. Obaly jsou navrhovány tak, aby působily co největším dojmem, a například těžko poznáte, že ve stejném kelímku vašeho oblíbeného jogurtu je ho o trochu méně díky většímu prostoru pod víčkem – ano, těch pár gramů asi nepoznáte, ale pro výrobce se jedná o obrovskou úsporu. Bylo také prokázáno, že při koupi většího balení se zvyšuje spotřeba. Například jedna studie ukázala, že lidé si ráno sypou do misky více cereálií, pokud jsou ve větší krabici. Známka nebo výrazné označení v desítkách případů skutečně znamená záruku kvality či jiné charakteristiky (např. výrobky bio, Klasa, fair trade apod.).

Ve valné většině se však jedná o nic neznamenající hesla, která vás mají za úkol jen nalákat – „lepší chuť“, „nová/tradiční receptura“, „více náplně“, „light“… Kdo posoudil, že výrobek chutná „lépe“? Co třeba místo „více náplně“ napsat „méně oplatky“. Opravdu je „light majonéza“ zdravá? Zabírá také označení jako „limitovaná edice“. Nejenže se takové zboží prodává lépe, protože lidé mají pocit, že ho musí rychle koupit, dokud je ještě na trhu, ale navíc je často nasazena také vyšší cena. Rovněž nový obal jinak stejného výrobku naláká více kupujících.

Umístění

Oblíbené je umísťování například stojanu se sušenkami hned vedle poličky s kávou – samozřejmě se bude jednat o druh sušenek pro obchodníka výhodnější. Takových kombinací najdete více. Možná už se vám stalo, že jste zajeli do uličky k regálu, kde je váš oblíbený výrobek, na jeho místě však byl jiný. I toto je oblíbená strategie – přemísťování zboží nutí spotřebitele projíždět uličkami a dívat se i tam, kam nebyli zvyklí. Mnoho řetězců nabízí sbírání bodů nebo mají svoje karty umožňující nákup některých výrobků levněji. Tyto taktiky zajistí, že lze sledovat vaše nákupní zvyklosti, a zároveň vás nutí navštěvovat stále stejný řetězec.

Akční zboží
Existuje mnoho osvědčených technik, jak vás přimět ke koupi určitého produktu.

„Loss leaders“ – tento anglický termín se používá pro produkty, u kterých je cena tak nízká, že na ní obchodník vlastně vůbec nevydělá a mnohdy dokonce „prodělá“, ale týká se to většinou jen nejlevnějších produktů – a vás tyto výrobky nalákají právě do tohoto obchodu. 1+1 zdarma apod. – průzkumy ukázaly, že akce typu 1+1 zdarma zvyšují prodejnost až o 150 %! Uvědomte si ale, že většinou byste dva stejné výrobky nekupovali, a proto byste se jistě obešli bez zboží, které pravděpodobně přebývá ve skladech nebo má sníženou trvanlivost a obchody se ho potřebují rychle zbavit.

Porovnávání s ostatními – v poslední době je velmi populární uvádět velké cenovky se srovnáním cen s jiným, dražším obchodem. Je však dobré si uvědomit, že možná máte pocit nejvýhodnější koupě, a příště tedy přijdete opět sem, ale stačí se podívat, u kolika zboží tato cedulka, která často velmi výrazně připomíná cedulky pro označení akčního zboží, opravdu je – a tak sice možná pořídíte levněji cukr, ale vedle byste zase koupili levněji mouku apod. Oblíbené je také krátkodobé nenápadné zdražení, po kterém následuje všude ohlašované a zviditelňované zlevnění.

Jak vidíte, psychologie lidského nakupování je velmi složitá a věnuje se jí zejména v dnešní době bezpočet studií a výzkumů. Mnohé taktiky jsou velmi nenápadné a působí spíše na naše podvědomí, ale i v případě, že o těchto taktikách víme, jim často podlehneme. Dražší alternativy bývají umísťovány ve výši očí. Pokud chcete najít levnější druhy stejného zboží, stačí se často podívat do poličky u vašich nohou, nebo naopak do té nejvyšší.

Celý článek na www.vtm.cz
 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 2,33 / Počet hlasů: 6] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 2 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
16. 11. 2020:

Profesor dr. Ivo Budil: "Bylo by nespravedlivé popírat obrovské vzepětí emocí v listopadu 1989 spjatých právě s osobou Václava Havla. Ocitl se zkrátka ve správný čas na pravém místě...
Bylo to skutečné národní společenství, naplněné pozitivní energií a historickým optimismem. Zrodila se mobilizující a osvobozující vize, která mohla dát českému národu obrovský rozvojový impulz. To, že k tomu nedošlo, mělo několik příčin. Především jsme byli navzdory různým vzletným frázím západních státníků řazeni do mocenského bloku, který objektivně prohrál čtyřicetiletý konflikt. A jak prozíravě prohlásil keltský náčelník Brennus v roce 387 před Kristem po vítězství nad Římany: „Běda poraženým.“ Česká republika byla do nového evropského ekonomického systému začleněna jako závislá a využívaná periférie, jejíž produktivita, pracovní síly a potenciál měly primárně pomoci posílit zhoršující se výkonnost západoevropského hospodářství. Významná část místní politické elity, a to v čele s Václavem Havlem, si tuto skutečnost buď vůbec neuvědomovala, nebo zmíněné kolonizaci přímo napomáhala...
"

Celý článek...


03. 11. 2020:

Publicista a spisovatel Benjamin Kuras: "Mimořádně komická jsou – po všech těch neprokázaných nařčeních Trumpa – nyní naopak prokázaná odhalení hrátek Bidenova syna Huntera s Ukrajinou, Ruskem a Čínou, nalezených v porouchaném laptopu, který ten trouba nechal v opravně a zapomněl si jej vyzvednout. Figurují tam dolárky za zprostředkování kontaktu na Bidena, když byl viceprezidentem. Jako třeba měsíční padesátitisícové platby od ukrajinského energetického holdingu Burisma nebo tříapůlmilionový šek od manželky bývalého moskevského starosty. Teda bylo by to komické, kdyby na tom nebylo tragické to, že polovině Američanů to nevadí."

Celý článek...


01. 11. 2020:

Blesk ty fotografie nepořídil, Blesk ty fotografie koupil. Víte, co to znamená? Ministr zdravotnictví padl na politickou provokaci,“ řekl ve studiu ČT24 komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček.

Celý článek...


27. 10. 2020:

Profesor Ivo Budil: "Přiznám se, že neznám žádného novináře z Blesku, ale domnívám se, že nejde o poeticky naladěné a citlivé osoby chodící o půlnoci o samotě rozjímat na opuštěné hradby Vyšehradu o smyslu českých dějin. Ten člověk tam bezpochyby šel za určitým cílem, který splnil. Nenazýval bych ho jednoduše udavačem, protože prostě dělal svoji práci. Pan profesor Prymula náležel mezi mocné muže, kteří mají vlivné nepřátele. Podobné praktiky jsme v české politice zažili již mnohokrát, a to včetně svržení předsedy vlády. Pan profesor Prymula není prvním a ani zdaleka posledním, komu se něco podobného přihodilo...
Problém České republiky spočívá v tom, že mocenské jádro Evropské unie má zájem na tom, udržovat ji v polokoloniálním či periferním postavení, k čemuž slouží liberálně levicové a aktivistické politické strany, mainstreamová média a akademické kruhy. Jakýkoliv náznak lidového vůdce, který by české společnosti umožnil plně využít její potenciál, tedy musí být zničen či diskreditován.
"

Celý článek...


27. 10. 2020:

Jaroslav Štefec: Něco tady smrdí. A hodně. Akce, jejímž cílem byla likvidace Romana Prymuly a jeho odstavení z postu ministra zdravotnictví má všechny atributy klasické operace bezpečnostních služeb. Prolhané, plné podivností a postavené na písku. Takže kdybych si mohl tipnout, směřovaly by moje úvahy spíše než oblíbeným „směrem Moskva“ (případně Peking) daleko pravděpodobnější českou cestou, případně směrem k našim „spojencům“. Podivností typu „agenta s kufrem plným ricinu“ je víc než dost. Počínaje otázkou, kdo poslal fotografa bulvárního plátku v daný čas na dané místo, až po „podivné“ znalosti jistého Moravce, takto naduté a arogantní hlásné trouby antibabišovské tak zvaně „veřejnoprávní“ televize...
Ten, kdo celou akci připravil a naplánoval, rozhodně počítal s reakcí „antirouškařů“ a dalších obhájců „práva na vymření půlky národa“, samozřejmě té, v níž nebudou oni...

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!