Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 16. 10. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Mark Twain:
Bůh stvořil člověka, poněvadž byl zklamán opicemi. Pak už na další experimenty rezignoval.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Nežijte ve lži
(20. 11. 2016, 2664x)
Hodiny odbíjejí
(30. 12. 2016, 2630x)
Mayský sněm
(07. 01. 2017, 2578x)
Jako v pohádkách…
(07. 12. 2016, 2508x)
Mayská rada
(14. 02. 2017, 2424x)
Upozornění
(28. 11. 2016, 2378x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Společnost a vztahy

* Nakupování a černá magie


Převzato (www.vtm.cz) - Společnost a vztahy - 26. 08. 2010 (3944 přečtení)

Co mají společného? Snahu mít zisk na úkor někoho druhého. A vlastně i techniky ovlivňování a vnucení své vůle obětem.



Snad nikdy nebyla nabídka výrobků a obchodů tak velká jako nyní. Výrobci a obchodníci se proto snaží všemi možnými způsoby o to, abyste si vybrali právě jejich produkt. Využívají k tomu do detailu propracované strategie, které na nás prokazatelně fungují, ať už si to uvědomujeme nebo ne. Následující článek vám odhalí některé tyto praktiky, které vás nejen poučí a asi i překvapí, ale pomohou vám zároveň při nakupování s vybráním toho opravdu nejvhodnějšího a nejvýhodnějšího produktu.

Začneme asi nejznámějším trikem, který ale, ač ho dobře známe, v mnoha případech stále funguje. Jedná se o záměrné oceňování cenami těsně pod určitou hranicí. Příkladem jsou ceny jako 99,90 nebo 599 apod. Náš mozek totiž „vidí“ nejprve číslo 5 a výrobek se nám zdá levnější, než kdyby stál 100 nebo 600 korun, i přesto, že rozdíl je v podstatě nulový – a to v době dnešního zaokrouhlování haléřů často bývá opravdu doslova.

Možná už jste si několikrát v duchu říkali, proč musíte projít celým obchodem jen proto, abyste si koupili chleba. Z předchozí věty už je vám asi jasné, že se nejedná o žádnou náhodu a účelem je právě to, že cestou určitě do košíku přihodíte ještě něco, co vás po cestě zaujme a co jste původně vůbec kupovat nezamýšleli. Jak ale uvidíte v následujícím bodě, umístění výrobků podléhá ještě mnoha dalším kritériím.

Umístění výrobků

Také rozmístění v jednotlivých uličkách obchodu je podřízeno přísným pravidlům. Nejoblíbenější výrobky a také jejich dražší alternativy bývají vystavovány v poličkách ve výšce kolem 120–130 cm, tedy tak, abyste je měli přímo na očích a po ruce – výjimku tvoří produkty určené zejména dětem, které, jak sami odhadnete, bývají umístěny níže. Pokud chcete najít levnější druhy stejného zboží, stačí se často podívat do poličky u vašich nohou, nebo naopak do té nejvyšší. Nejčastěji prodávané výrobky bývají soustředěny uprostřed uliček opět tak, abyste pro jejich koupi museli projet kolem dalších výrobků v uličce.

Podle mnoha studií, které spočívaly v umístění GPS přijímače na nákupní košík, bylo dokázáno, že většina lidí po vjezdu do obchodu odbočí a dívá se nejprve doleva a zároveň je oblíbenější nakupování „proti směru hodinových ručiček“ (souvisí to asi s naším zvykem číst zleva doprava). I toho se dá využít při uspořádání výrobků. Velmi oblíbené je také umísťování na konce uliček. Většina z nás je zvyklá, že právě zde najde „akční zboží“, mnohdy však velké cedule a barevné cenovky neznamenají žádné zvýhodnění.

Při výběru zboží se také řiďte tím, že zboží s nejkratší dobou trvanlivosti bývá samozřejmě umístěno úplně navrchu. Pokud jste už někdy byli nakupovat se svými dětmi, určitě se vám stalo, že při nudném čekání u pokladny vám do košíku přihodily nějakou sladkost, která jim ve frontě jasně padla do oka hned vedle pokladny – ani zde nejde o náhodu.

Špetka podbízivosti

Některé větší obchody jsou dnes vybaveny pekárnou, kde se pečivo buď přímo peče, nebo alespoň dopéká zmrazené. V obou případech je velmi oblíbené vhánění vůně čerstvě upečeného pečiva přímo ke vchodu do obchodu (často velmi komplikovaně přes celý obchod, protože jak jsme si již ukázali, pečivo je umísťováno do nejzazšího rohu). Ať již vědomě nebo podvědomě – tato vůně nás naláká ke koupi pečiva, projdeme si celý obchod a ještě nám možná zlepší náladu a podpoří chuť.

Větší obchodní domy vám při nakupování pouštějí hudbu – všimněte si, že se nejedná o rádiové stanice, ale o určitý výběr písní – a můžete si být jistí, že ani ten nebyl vůbec náhodný. Je dokázáno, že příliš rychlá hudba nás podvědomě nutí nakupovat rychleji – ideální je hudba s rytmem asi 90– 100 bpm. To, že nákupní košík usnadňuje nakupování, je sice pravda, ale zároveň je prokázáno, že lidé s nákupním košíkem toho koupí více než ti bez, a proto vám dnes již v každém větším obchodě u vchodu nákupní košík rádi nabídnou.

Pěkně zabaleno, dobře označeno

Často se používá snížení hmotnosti, které spotřebitel těžko rozpozná. Obaly jsou navrhovány tak, aby působily co největším dojmem, a například těžko poznáte, že ve stejném kelímku vašeho oblíbeného jogurtu je ho o trochu méně díky většímu prostoru pod víčkem – ano, těch pár gramů asi nepoznáte, ale pro výrobce se jedná o obrovskou úsporu. Bylo také prokázáno, že při koupi většího balení se zvyšuje spotřeba. Například jedna studie ukázala, že lidé si ráno sypou do misky více cereálií, pokud jsou ve větší krabici. Známka nebo výrazné označení v desítkách případů skutečně znamená záruku kvality či jiné charakteristiky (např. výrobky bio, Klasa, fair trade apod.).

Ve valné většině se však jedná o nic neznamenající hesla, která vás mají za úkol jen nalákat – „lepší chuť“, „nová/tradiční receptura“, „více náplně“, „light“… Kdo posoudil, že výrobek chutná „lépe“? Co třeba místo „více náplně“ napsat „méně oplatky“. Opravdu je „light majonéza“ zdravá? Zabírá také označení jako „limitovaná edice“. Nejenže se takové zboží prodává lépe, protože lidé mají pocit, že ho musí rychle koupit, dokud je ještě na trhu, ale navíc je často nasazena také vyšší cena. Rovněž nový obal jinak stejného výrobku naláká více kupujících.

Umístění

Oblíbené je umísťování například stojanu se sušenkami hned vedle poličky s kávou – samozřejmě se bude jednat o druh sušenek pro obchodníka výhodnější. Takových kombinací najdete více. Možná už se vám stalo, že jste zajeli do uličky k regálu, kde je váš oblíbený výrobek, na jeho místě však byl jiný. I toto je oblíbená strategie – přemísťování zboží nutí spotřebitele projíždět uličkami a dívat se i tam, kam nebyli zvyklí. Mnoho řetězců nabízí sbírání bodů nebo mají svoje karty umožňující nákup některých výrobků levněji. Tyto taktiky zajistí, že lze sledovat vaše nákupní zvyklosti, a zároveň vás nutí navštěvovat stále stejný řetězec.

Akční zboží
Existuje mnoho osvědčených technik, jak vás přimět ke koupi určitého produktu.

„Loss leaders“ – tento anglický termín se používá pro produkty, u kterých je cena tak nízká, že na ní obchodník vlastně vůbec nevydělá a mnohdy dokonce „prodělá“, ale týká se to většinou jen nejlevnějších produktů – a vás tyto výrobky nalákají právě do tohoto obchodu. 1+1 zdarma apod. – průzkumy ukázaly, že akce typu 1+1 zdarma zvyšují prodejnost až o 150 %! Uvědomte si ale, že většinou byste dva stejné výrobky nekupovali, a proto byste se jistě obešli bez zboží, které pravděpodobně přebývá ve skladech nebo má sníženou trvanlivost a obchody se ho potřebují rychle zbavit.

Porovnávání s ostatními – v poslední době je velmi populární uvádět velké cenovky se srovnáním cen s jiným, dražším obchodem. Je však dobré si uvědomit, že možná máte pocit nejvýhodnější koupě, a příště tedy přijdete opět sem, ale stačí se podívat, u kolika zboží tato cedulka, která často velmi výrazně připomíná cedulky pro označení akčního zboží, opravdu je – a tak sice možná pořídíte levněji cukr, ale vedle byste zase koupili levněji mouku apod. Oblíbené je také krátkodobé nenápadné zdražení, po kterém následuje všude ohlašované a zviditelňované zlevnění.

Jak vidíte, psychologie lidského nakupování je velmi složitá a věnuje se jí zejména v dnešní době bezpočet studií a výzkumů. Mnohé taktiky jsou velmi nenápadné a působí spíše na naše podvědomí, ale i v případě, že o těchto taktikách víme, jim často podlehneme. Dražší alternativy bývají umísťovány ve výši očí. Pokud chcete najít levnější druhy stejného zboží, stačí se často podívat do poličky u vašich nohou, nebo naopak do té nejvyšší.

Celý článek na www.vtm.cz
 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 2,33 / Počet hlasů: 6] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 2 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
05. 10. 2019:

Ekonomka Markéta Šichtařová: "Ministerstvo práce a sociálních věcí se vytasilo s třicetistránkovou příručkou pro provozovatele takzvaných mikrojeslí. Příručka obsahuje instrukce, jak batolátkům vymýt mozek a udělat jim binec v jejich pohlaví. Nabádá k tomu, aby se během her ‚potíralo rozdělení na muže a ženy‘. Aby se klukům stejně jako holčičkám dávaly panenky a holkám zase autíčka...
Proč stejný druh lidí zbožňuje a hájí Gretu, jejíž loutkovodiči v podstatě vyzývají k diktatuře? Proč stejný typ lidí je ochoten uvažovat o tom, že se (pro začátek) ve školních jídelnách zakáže maso? Proč tihle lidé obyčejně hájí norský Barnevernet a byli by nejraději, kdyby se zavedl i u nás?...
"

Celý článek...


03. 10. 2019:

Zemřel Karel Gott - komentář z Internetu: "oceňuji jeho pracovitost, laskavou lidskou stránku, rozhled i to, že po roce 89 se nedal ke zlodějům, neobrážel VIP dýchánky kavárny, žádné politické uskupení si ho nekoupilo. Vytvářel v zahraničí o republice dobrý obraz, vydělal státu spoustu valut, danil doma, ne v daňovém ráji. Zůstal svůj.
Mrkl jsem jen na minutku jinam a už to jede. Knížepán, Klvaňa, Stanjura, Bělobrádek, Šídlo, Roman Týc, Jakub Janda, že prý zpíval i v Rusku a za komunistů.... u jiných, co se dnes angažují na správné straně, to samozřejmě nevadí. Vytáhli i autistu, kdysi dětského maskota Trautenberga, Mikiho Kotase. Jsem zvědavý, co na to bojovník proti sochám z Prahy 6 nebo Milionové chvilky... Nic pozitivního nedokázali, proti Goťákovi jsou ubožáci. Lumpové, co stojí proti vlastnímu národu, se přede všemi zase veřejně odkopávají...
"

Celý článek...


29. 09. 2019:

Jiří Zimola: "Hroutí se mi svět. Svatý Václav nežil, Koněv neosvobodil a Červená Karkulka sežrala vlka. Ještěže mi na nezávislé veřejnoprávní ČT vysvětlí, jak mám zacházet s fake news! :-)"

Celý článek...


27. 09. 2019:

Novinářka Lucie Groene Odkolek: "Miloš Zeman by za normálních okolností určitě přišel položit květiny, ale logicky nechce, aby vzpomínka na rok 1989 byla opět zneužita k projevům „pohrdání Zemanem“. Místo zpráv o oslavách 30. výročí 17. listopadu by se na první stránky tisku dostali ti, kteří mediálně nejúčinněji urazili prezidenta. Do situace, kdy prezident raději zůstane doma, nás tedy dostali právě ti, co si o sobě z nepochopitelných důvodů myslí, že jsou slušnější než Miloš Zeman, a potom se před novináři předvádějí v trapnostech..."

Celý článek...


24. 09. 2019:

Jana Bobošíková: "Dokud se nenajde většina ve Sněmovně, která by jasně prohlásila, že Česká televize neplní svou zákonnou funkci – tedy poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názoru – jsou tyto diskuse zbytečné. Jediný, kdo může změnit současný stav zpravodajství a publicistiky České televize, jsou poslanci. Ti ale, přestože často deklarují nespokojenost s Českou televizí, odvahu situaci řešit nemají. Česká televize je nyní skutečně nezávislá v tom smyslu, že si děla co chce, protože ti, kdo mají vynucovat dodržování zákona o ČT, na svou povinnost rezignovali..."

Celý článek...


17. 09. 2019:

Bývalý šéf vojenské zpravodajské služby a bezpečnostní analytik Andor Šándor: "Ta samolibost, že já to vím nejlépe a ostatní jsou minimálně hlupáci, pokud ne ruští agenti, přisluhovači Kremlu a Číny a podobně, je velmi nešťastná, a navíc často sklouzává do polohy osobní, urážlivé. Navenek to samozřejmě ovlivňuje to, jak se k sobě lidé chovají...
Já stále věřím tomu, že je správná teze, že Koněv osvobodil Prahu, protože tlak jeho vojsk donutil generála Toussainta uzavřít smlouvu s generálem Kutlvašrem a s Josefem Smrkovským, nechat zde těžké zbraně a zmizet. Jinak by tu Prahu Němci rozflákali, kdyby nebyli pod tlakem.
.."

Celý článek...


08. 09. 2019:

Spisovatel, autor historických knih Václav Junek: "z vyššího hlediska české moderní historie jde opravdu jen o ten šum (kauza sochy maršála Ivana Stěpanoviče Koněva), navíc vyvolaný přibližně těmi samými elementy, které (například) pod vedením Franty Sauera ze Žižkova se vší jim vlastní hloupostí skácely Mariánský sloupu na Staroměstském náměstí v listopadu 1918 a jistě také v přibližně stejné době dosáhly likvidace pomníku jednoho z největších českých vojevůdců maršála Radeckého. To ale opravdu jen pro příklad. Stejného druhu ovšem byla pozdější praxe nacistů ve věci pomníků Ernesta Denise, plukovníka Švece, prezidenta Wilsona i mnoha dalších. A to nemluvím už vůbec o komunistech a jejich tak oblíbeném obrazoborectví..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!