Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 07. 06. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
G. B. Stern:
Jak optimisté, tak pesimisté jsou přínosem pro společnost. Optimisté vynalezli letadlo, pesimisté padák.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2430x)
Naslouchejte si každou vteřinou
(02. 11. 2017, 2402x)
Svět se mění
(19. 11. 2017, 2375x)
Nejsme připraveni
(27. 09. 2017, 2269x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Společnost a vztahy

* O lidském spolupůsobení


Od čtenáře - Společnost a vztahy - 09. 01. 2007 (4297 přečtení)

Abychom pochopili smysl lidského spolupůsobení, nechme se poučit zákonitým dějem, který se odehrává v našem těle vždy, když se zraníme a způsobíme si krvácení otevřené rány. Co se tehdy děje?

Krátce po vzniku krvácející rány se elementární složky krve – krevní destičky – ukládají jedna těsně vedle druhé, aby vzájemným spojením vytvořily nepropustnou tkáňovou stěnu, která krvácení zabrání. Díky tomu se rána následně regeneruje a umožňuje tak bezproblémovou činnost těla.

Vzhledem k tomu, že na přílivu krve je přímo závislá činnost všech tělesných orgánů, možno říci, že spolupůsobení krevních destiček za účelem zastavení krvácení je nejen žádoucí, ale dokonce nutné. Umíme si představit, co by se stalo, kdyby se krevní destičky nedokázaly vzájemně spojit? Nebo kdyby se nespojily v krvácející ráně, ale například v mozku? Vytvořily by trombus způsobující mrtvici, s dalekosáhlými následky na celkovou kvalitu života dotyčného člověka.

Známe také přece poruchu krevní srážlivosti – hemofilii, která často způsobuje, že i malý úraz může být příčinou nadměrné ztráty krve, ba často i předčasného úmrtí. Lidé trpící touho poruchou jsou dlouhodobě odkázáni na pomoc lékaře, který odborným zásahem krevní srážlivost reguluje.

Přenesme tento děj na oblast celospolečenského života a všimněme si vzájemné poučné podobnosti.

Postiženým tělem, krvácejícím z otevřené rány, je i naše společnost, protože duchovně krvácí, v důsledku všeobecného mravního úpadku a neochoty jednotlivců poznávat úlohu života na Zemi. Jednotlivými krevními destičkami jsme my lidé, kteří jsme směli přijmout dar života ve fyzickém těle.

Chceme-li být v této situaci nápomocní, naše úloha je zřejmá: Musíme se vzájemně podporovat a doplňovat, přesně tak jako krevní destičky v těle, protože jenom tak dokážeme vytvořit pevnou duchovní hradbu, která společnost nakonec zachrání. Je to dokonce naší povinností, protože jenom ve spolupůsobení spočívá síla, schopná vytvořit plnohodnotný celek, přinášející duchovní pomoc, bez níž se nikdy neobejdeme.

Ale jaká je dnes lidská snaha spolupůsobit, v porovnání s aktivitou krevních destiček? Je také tak samozřejmá a spolehlivá, stojící na vroucí touze přivádět do pozemských poměrů ušlechtilé duchovní předobrazy povznášejícího života?

Nemusíme být zvláště vnímaví, abychom se se zklamáním přesvědčili o všeobecném úpadku v tomto směru. Nedostatek vnitřní svobody a vzájemného respektování ve vztazích způsobil, že nejeden člověk se již tolikráte zklamal v sobě i ve svých blízkých, že na ochotu spolupomáhat zcela zanevřel a raději si začal razit cestu podle vlastní vůle, v domnění, že právě v izolaci splní svoji životní úlohu.

Pravá příčina tohoto zklamání však není náhodná. Stojí za ní inteligentní vliv destruktivní síly, která chce lidi rozdělit a roztříštit, aby se nestali součástí duchovní hradby, jež může společnost zachránit před záhubou, ale pouze opuštěnými kameny, lemujícími širokou cestu, vedoucí k úpadku a zavržení. Za tímto účelem vší silou deformuje se ušlechtilý obsah pojmů spolupůsobení. Šíří lži, že spolupůsobení je přežitkem doby, utvrzuje lidi o jejich vlastní soběstačnosti jako o jediné šanci prosadit se a bez zklamání dosáhnout vlastních cílů. Dokonce se neštítí tvrdit, že spolupůsobení se protiví Vůli Stvořitele.

Neodvratným následkem toho je všeobecně uplatňovaný individualismus, projevující se tím, že člověk chce všechno učinit sám. Všimněme si, jak se v důsledku toho změnila například kultura nakupování. Ještě před několika lety byl samozřejmou součástí nakupování bezprostřední mezilidský kontakt nakupujícího s prodavačem, poskytující příležitost vzájemného obohacení se. Dnes je tento způsob postupně zaměňován za hypermarketový nákup v „obchodech“, kde nadměrné množství práce vytěžuje prodavače natolik, že téměř vůbec nemá čas komunikovat se zákazníkem, který navíc, strhaný starostmi dne, často ani nemá zájem o takový kontakt. Podobně chladný a neosobní je také internetový nákup v tzv. virtuálních prodejnách, které ve skutečnosti ani neexistují, apod.

I když jsme zmínili pouze dvě zdánlivě neškodné formy úpadku, přece se z nich můžeme dosti zřetelně poučit o tom, že lidé postupně ztrácejí šanci navazovat vzájemný kontakt a duchovně se obohacovat. Je pravděpodobné, že pokud se tento trend nezastaví, mezilidský kontakt se už v blízké době omezí jenom na ty okolnosti, v nichž se ještě nedokáže projevit technika a především vidina zisku, pro níž je technika často zneužívaná.

Něco podobného by se stalo také při větším zakolísání nadnárodní ekonomiky. Pokud by například došlo k prudkému a dlouhodobému pádu měny, uskutečnil by se sociology připouštěný scénář, podle kterého by ve společnosti nastal takový chaos a strach o živobytí, že vykořisťování stalo by se běžnou součástí boje o přežití. Toto vše mělo by dalekosáhlý dopad na celkovou úroveň společenského života.

Položme si otázku: je taková nezávislost a soběstačnost přínosná jenom proto, že nám přináší pohodlnější život? Nestáváme se i navzdory zdánlivému pokroku globálně existenčně závislými?

V současnosti se také mnozí právem obávají zneužívání rozsáhlých počítačových databází, jež obsahují všechny osobní údaje lidí, s nimiž je možné nakládat bez jejich vědomí a souhlasu. Člověku je vzato jeho nejužší soukromí; již nemůže učinit nic, aniž by si byl jist svou anonymitou. Není však i tento jev jenom projevem globální závislosti, jenž vznikl proto, že jsme zapomněli na vlastní duchovní úlohu a přestali se zajímat o život podle vzoru vyššího předurčení?

Mnohem ničivější následky si však vyžádal individualismus v duchovním povědomí lidí, kteří přišli na Zemi, aby ji společným působením pozvedli a ochránili před úpadkem na dráhu předčasného rozkladu. K tomuto úkolu byli dlouho připravováni tak, aby dokázali ve stanovený čas věrně splňovat a vzájemně si pomáhat. Na ně se však destruktivní síla zaměřila především, protože právě od nich cítila největší ohrožení svého vlivu. Jak se to projevilo?

Svého záměru dosáhla tím, že rozšířila nesprávně pochopenou myšlenku samostatnosti v duchovním úsilí. Prakticky se její uskutečnění rovná izolaci jednotlivce, protože společné působení vícero lidí je již v principu chápáno jako projev duchovní nesamostatnosti.

Problém spočívá v tom, že myšlenka samostatnosti je skutečně opodstatněná, avšak nesprávně interpretovaná. Pod pojmem „samostatnost“ totiž není myšlena izolace či odmítání spolupráce, ale duchovní nevázanost a nezávislost na všem, co by mohlo překážet ve splňování předurčeného duchovního úkolu. Mnoho těchto lidí proto například s pohrdáním zavrhuje možnost spolupomáhat na ozdravění života ve společnosti proto, aby si zachovali samostatnost. Přitom si neuvědomují, že tuto samostatnost ztrácejí často i proto, že se nedokázali vnitřně osvobodit od vazeb ke svým nejbližším příbuzným a od zděděných či naučených názorů.

Existují přece mnohé mezilidské vztahy, v nichž lidé žijí fyzicky odděleně a navzdory tomu jsou na sobě chorobně závislí a naopak. Je mnoho vztahů, v nichž lidé sdílejí bezprostřední fyzický kontakt s povznášejícím účinkem na jejich jednání, protože jsou duchovně samostatní.

A právě tato samostatnost je základem vnitřní svobody, jež je pro důstojný život nevyhnutelnou!

Pokud bychom snahu duchovního individualismu přirovnali k úvodnímu příkladu krvácející rány, můžeme říci, že lidé, kteří uvízli v nesprávném pochopení samostatnosti, jsou podobni těm krevním destičkám, jež se nedokážou spojit za účelem zastavení krvácení, a proto jsou pro záchranu života bezvýznamné.

Není možné si však myslet, že by takoví lidé byli proto zákeřní nebo zlí, právě naopak. Snaží se se všemi udržovat nekonfliktní, často až vroucí přátelské vztahy. Když se však mají zapojit do spolupráce dlouhodobějšího charakteru, ustoupí do pozadí a jejich pomoc nepřesahuje ani základní stupeň myšlenkové podpory, jež měla být již dávno samozřejmostí.

Oběťmi duchovního individualismu jsou i jedinci, kteří v samostatnosti vidí účinný způsob, jak se zviditelnit a dostat do povědomí druhých. Žádná forma spolupůsobení jim nevyhovuje, protože se obávají, že kdyby splynuli s celkem a stali se jeho nepatrnou součástí, ztratili by své obdivovatele, a spolu s nimi i smysl svého úsilí.

Pohleďme nyní na další příklad z přírody, jenž nám zřetelně ukazuje účinný směr spolupůsobení. Jak probíhá život mravenců, které už i děti znají jako usilovné pracovníky? Vyhýbají se snad spolupráci a bezprostřednímu kontaktu, když je potřeba, aby zvládli nějaký úkol?

V žádném mraveništi nevládne chaos, jaký je dnes patrný v lidském společenství. Navzdory rozličnosti úloh je možno všude pozorovat přísný pořádek a hierarchické uspořádání, jež jsou vzájemným úsilím a spoluprací neustále obnovovány a udržovány. Pokud je například potřeba přemístit úlomek větvičky, seběhne se ihned několik mravenců, kteří jsou připraveni konat.

Jaká je však v porovnání k tomuto přístupu naše ochota a schopnost být nápomocnými? Po zralé úvaze je možné zkonstatovat, že kdyby se mělo množství hodinové mravenčí práce poměrně přirovnat k práci, kterou za den vykonáme my, lidé, v oblasti duchovního spolupůsobení, museli bychom zůstat zahanbeni, protože naše úsilí by několikanásobně zaostávalo.

Stavba mostu se také neobejde bez spolupůsobení vícero odborníků, nikdo přece nedokáže postavit most sám, avšak společně to možné je! Někdo dokáže postavit konstrukci, jiný ovládá pomocné technické zařízení atd.

Každý však musí vykonávat svou práci svědomitě a trpělivě, aniž by přitom zasahoval do odborné práce druhých. Jenom tak je možné postavit most, který bude sloužit lidským potřebám, v souladu s plánem architekta.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Nevyužité příležitosti (06.05.2020)
Transformace společnosti prostřednictvím minisystémů sestávajících z transformačně naladěných lidí (30.05.2013)
Prezidentské volby 2013 - výpověď o stavu společnosti (19.02.2013)
V náš prospěch je sounáležitost se všemi lidmi a bytostmi (01.11.2012)
Konopí provází člověka již od nepaměti (03.10.2012)
Po konopí ještě nikdo neoslepl (25.09.2012)
Co je příčinou problémů současné společnosti? (19.06.2012)
Hrubé národní štěstí a hrubý domácí produkt v OSN (22.03.2012)
Inspirace z Islandu (08.03.2012)
Světci, démoni a naše vyhlídky do roku 2012 (20.12.2011)
Mike Adams: Kolaps moderního světa v plném proudu (17.07.2011)
Nová naděje - občanský vzdor (08.07.2011)
Stávka - Tomio Okamura: Jak to vidím já (21.06.2011)
Daň z ubrané hodnoty (22.02.2011)
K aféře WikiLeaks (28.01.2011)
Lidem by neškodilo více pokory, skromnosti a střídmosti (15.01.2011)
Jak kazit práci reklamním manažerům? (30.10.2010)
Joytópia (23.10.2010)
Máte na to žaludek? (28.09.2010)
O projektu Venuše (03.10.2009)
Špioni zase řádí (26.10.2008)
Jde jen o psy? (26.12.2007)
Odkaz Edvarda Beneše (17.12.2007)
Bieda bohatých (03.11.2007)
Čech je naštěstí skeptik (28.10.2007)
Co je Rainbow Family? (11.10.2007)
Súčasný šport - jedna veľká tragédia! (10.10.2007)
Zachráňme svet! (26.09.2007)
O svetovej migrácii a o radarovej základni v Čechách trochu inak (02.09.2007)
Negatívne dôsledky vysťahovalectva a dlhodobej práce v zahraničí. (25.07.2007)
NOVÉ ZÁKONY PRO ŽIVOT NA ZEMI (04.07.2007)
Vážne slová, určené majetným ľuďom. (05.06.2007)
Zverejnenie kritického listu ústrednej riaditeľke Slovenskej obchodnej inšpekcie. (01.06.2007)
Je náš boj s rakovinou naozaj úprimný? (22.05.2007)
Čo nám o nás prezradí riešenie takzvanej rómskej otázky? (08.05.2007)
Jean Ggiono - Muž který sázel stromy (23.04.2007)
Pravicovosť verzus ľavicovosť (07.03.2007)
Umenie – jeho veľkosť a jeho pád. (04.03.2007)
Frekvence člověka a v prostoru okolo něj (24.02.2007)
Mor ho! (21.02.2007)
Ne základnám! (04.02.2007)
Titanic roku 2012? (11.11.2006)
Zenový mistr Thich Nhat Hanh: Co bych řekl Usamovi bin Ládinovi (07.09.2006)
S Alicou až na kraj sveta (04.09.2006)
Antikomunismus? (29.08.2006)
Bitva o Vaši mysl aneb vymývání "Vašich" mozků - ukázka (24.08.2006)
Virtuální hospody (05.08.2006)
Úvod do typologie internetových potížistů (30.07.2006)
Co se ukazuje o demokracii? (08.06.2006)
Trojí generálka na noc dlouhých nožů? (24.05.2006)
Trapné čecháčkovství tvář v tvář americkému drábovi (23.05.2006)
Františku Bublane, odstupte! (02.05.2006)
Pane Dolejši, vydržte! (02.05.2006)
Bosenská pyramida Slunce - aktuální reportáž (22.04.2006)
Náboženská panoptika (07.04.2006)
Lež (01.04.2006)
Návrat k povídání (23.03.2006)
Ptačí chřipka (21.02.2006)
Kurvítka (18.02.2006)
Svoboda a ohledy v konfliktu? (11.02.2006)
Dobrá zpráva pro ženy (28.01.2006)
Stabilizovaná katastrofa (11.01.2006)
Rastaman, Babylon, dreadlocks, ganja (11.12.2005)
Mužská iniciace (08.12.2005)
Zachraňte Ježíška (30.11.2005)
Zaslouží si myslivec být člověkem? (25.06.2005)
Koho poženou do moře příště? (16.06.2005)
Den daňové svobody? (15.06.2005)
V Česku řádí dvacet tornád ročně (08.06.2005)
Ujwal Bhole - vystoupení a seminář (01.06.2005)
Co po nás zbude, když vypnou proud? (27.05.2005)
Co víte o komunikaci? (19.05.2005)
Padma Fest (07.04.2005)
Pomozte s otevřením PadmaFarmy (23.03.2005)
PadmaFarma (20.03.2005)
Zase budou v raketách posílat svobodu? (25.01.2005)
Veselí a slzy (02.01.2005)
Absence ducha (01.12.2004)
Stále nebezpeční intoši (24.10.2004)
Utajená vivisekce (22.10.2004)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
05. 06. 2020:

Bývalá europoslankyně Jana Bobošíková: " Neexistuje žádný faktický ani procedurální důvod, proč by se měl Evropský parlament zabývat volbou členů Rady ČT. Existují jen důvody mocenské a ideologické. Nepřekvapuje mě, že konzervativní katolička v radě veřejnoprávní televize členské země EU není v progresivistických bruselských kruzích vítána a vzbuzuje tam obavy. Navíc, když rozumí ekonomii a její akademická činnost je ověnčena mezinárodními cenami.
Překvapuje mě ale, že europoslanci, zvolení českými občany, se snaží zpochybňovat v Bruselu rozhodnutí poslanců českého parlamentu. Neuvědomují si, že si tak vyslouží především pohrdání, a to i od těch, kteří jim nyní přikyvují. Zrada a hledání vrchnostenského biče, namísto domácí diskuse a argumentů, je projevem zbabělosti a slabosti.
"

Celý článek...


05. 06. 2020:

Poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková: "Nedávno jsme mj. ve Sněmovně rozhodovali o vydání poslankyně SPD, Karly Maříkové. Hrozily jí tři roky vězení! Za jednu jedinou napsanou větu... Africký migrant za znásilnění dostal roky pouze dva! Takové jsou u nás tresty, taková je spravedlnost..."

Celý článek....


31. 05. 2020:

Poslanec Jiří Kobza: "George Orwell musí rotovat v hrobě jako vrtule, protože kdyby byl tady mezi námi, tak by určitě křičel nahlas, říkal by: "Proboha, lidi, já jsem svůj román 1984 psal jako varování, ne jako návod!""

Celý článek...


23. 05. 2020:

Režisér Zdeněk Troška: "Byli jsme zemědělskou velmocí, naprosto soběstačnou a navíc jsme ještě spoustu úrody vyváželi. Ať to bylo v rostlinné či živočišné výrobě. Každý řekne – proč máme draze dovážet brambory, mrkev, zelí či obilí ze zahraničí, když si můžeme vypěstovat svoje? Proč brambory ze Španělska? Proč mrkev z Itálie? A za jaké ceny? Před třemi týdny jsem se nestačil divit ve volyňském COOPu ceně za žlutou papriku... 172,90 korun! A dneska květák za stovku a bakelitová rajčata za dvě stě? Myslíte, že to běžný občan na vesnici či v maloměstě koupí?"

Celý článek...


06. 05. 2020:

Profesor Milan Zelený: " Jen malá Česká republika má přes 250 registrovaných stran a hnutí; rozpolcenost, nenávist a nespolupráce jsou markantní...
Není nic naivnějšího než „Ekonomická diplomacie“ politického pózování, domluv, vydírání a rozdrcení toho, co nám všem dnes chybí nejvíce: spolupráce – ne „spoluprátse“ – na globální úrovni.
"

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!