Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 19. 04. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Rudyard Kipling:
Moc bez odpovědnosti je odvěkou výsadou kdejaké běhny.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Základní kámen budoucnosti
(17. 06. 2021, 2098x)
Spojení s bytostmi Země
(29. 04. 2021, 2017x)
Důležitý mezník
(27. 05. 2021, 1610x)
Cesta za duhou
(09. 06. 2021, 1486x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Společnost a vztahy

* O umění potěšit


Ukázka z knihy (Milena Jesenská: Cesta k jednoduchosti) - Společnost a vztahy - 02. 08. 2009 (4690 přečtení)

Česká překladatelka a novinářka Milena Jesenská je známá v literárních kruzích především jako adresátka Kafkových Dopisů Mileně. Méně známá je však jako autorka citlivých esejů určených především ženám. Knihu Cesta k jednoduchosti sestavila ze svých starších příspěvků do ženských rubrik v roce 1926. Uvažuje zde nejen o lásce, manželství, věrnosti, přátelství, módě a emancipaci, ale i o kráse, radosti ze života a vůbec o ženách a jejich pohledu na svět. Tyto hluboce lidské a kultivované eseje, pojednávající o věcech, které všichni občas cítíme, ale většinou si je nepřiznáme, neztratily za x desítek let od svého vydání na kráse a aktuálnosti.


Stane-li se vám něco zlého, máte-li bolest, hoře, starost, potká-li vás nějaká osudová rána, jste-li nemocní, zkrátka jste-li nešťastní a svěřujete se lidem, dostane se vám všelijaké útěchy. Jedni si myslí, že to, co se vám přihodilo, musí stůj co stůj vylíčit v růžovém světle. O nemoci praví, že se vyléčí, o hoři, že za pár let přejde. O mrtvém, že je mu tam lépe, o dluzích, že to nebude tak zlé. Se zuřivou tvrdošíjností neslyší a nevidí nic jiného, než že vám vlastně není tak zle, jak si myslíte, a že to vůbec není takové, jak si představujete. Sotva otevřete ústa, už všechno vědí, všemu rozumí a okamžitě usoudí, že to dobře dopadne. Názor na vše si vytvoří s urážlivou nedbalostí a aniž by si dali nejmenší práci pochopit váš stav. Říci něco pesimistického považují za netaktní a soucitného za trapné, za „šoking“. Být smutná je vlastně vůbec „šoking“, společensky předepsaný stav je mírná veselost, nevtíravé sebevědomí a ta nutná dávka optimismu, která postačí, abychom nevyprávěli věci hrozné, ale vždy jasné, milé, neobtěžující. 

Ale jsou i horší. Začnou vám radit. Vše, co jste dosud proti své smůle podnikli, je nesmysl. Oni tomu přece znamenitě rozumí a vůbec je to nenapravitelné neštěstí, že jste se na ně neobrátili již dříve. Musíte to udělat tak a onak. Za týden bude po bolesti. Mají stejný recept pro bolavé koleno jako pro zklamané srdce. To všecko je maličkost. Vytáhnou zápisníček a vnutí vám adresy, recepty, anonce, jména mastiček, lázní, lidí.

Znám však ještě horší. Řeknete první větu, nedojdete ještě ke konci a tu vás vezmou pod paží, mávnou rukou a spustí: „Copak to. To já, když jsem byl loni tam a tam, stalo se mi to a to!“ Následuje nekonečná historie vlastní smůly a nakonec tu vy sami stojíte v úloze těšitele (a dobře vám tak!). Těšíte druha půl hodiny, vyposlechnete ještě druhý, právě tak bolestný příběh, těšíte znova a konečně stojíte na ulici sami. Díváte se, jak druhý mizí za rohem, jako by o kámen na srdci lehčí, protože se mu povedlo udat, jak velice byl nešťastný a politováníhodný, jak hluboce trpěl, a protože ho konečně politovali a vyznamenali. Odchází a na patách mu září vědomí, jak je výtečný, neobyčejný člověk; a vy stojíte uprostřed ulice, samotní, smutní a opuštění, jako oškubané vrabčátko.

Nejstrašnější však jsou ti, kteří říkají člověku pravdu do očí. „To je proto, že jsi tak ošklivá,“ řeknou vám. Nebo: „To je proto, že jsi docela slepá; tvůj muž tě podvádí a ty nemáš o ničem tušení.“ Takoví lidé se často „nemohou na váš život dívat“ a „museli to říci, poněvadž vás příliš milují“. Jsou většinou toho názoru, že nejdále člověk dojde, vidí-li svůj život „pravdivě, jak je“ (totiž, jak jej vidí oni). „Ty si jen namlouváš, že ho máš ráda; věř mně, že ho nemiluješ.“ Oni nikdy nelhali, nikdy nikoho nepodvedli, nikdy se neopozdili, nikdy se nezmýlili; je to těch devětadevadesát prokletých spravedlivých. Jsou jako berlínské úřady: čistí, dochvilní, povinnosti dbalí, hrubí a idiotští. Nikdy neudělali nic proti povinnosti. Ale nikdy by neudělali ani to nejmenší nad ni.

Je to ku podivu, jak málo lidí dovede říci něco příjemného! Tu a tam se ještě vyskytují lidé, kteří chtějí a snaží se říci něco příjemného, ale tím, co řeknou, vás tak hluboce podceňují, jako vás často podceňují lidé nevkusnými dárky. Mají dobrou snahu, ale banální srdce a jsou hloupí. Nevědí, co vás těší, a zahanbují vás. Stojíte před nimi a stydíte se za ně; je vám nepříjemné odporovat a stydno souhlasit, cítíte, jak to je naprosté nedorozumění, že tu stojíte na rohu a hovoříte spolu. Cítíte, že půda, na které rostete, vzduch, který dýcháte, jsou různé a neslučitelné. Nejvíc se hanbíte za něco docela ošklivého v sobě, totiž za to, že v nejzazším koutě jste přece jen proti své vůli polichoceni; a když odcházíte, potřebujete trochu duševní síly, abyste se otřásli a řekli si: to je ale protivný člověk!

Jednou z nejurážlivějších taktností je ono prokleté dělání jakoby nic. Máš něco vysloveně ošklivého a velice dobře to víš. Ale všichni tví přátelé a známí tvrdošíjně dělají, jako by to neviděli. Podle směru pohledů a podle slaboučkých stínů očí poznáš docela jasně, že to nejen viděli, nýbrž i dokonale prohlédli. Ale v té maličké nuanci očí je něco urážlivého. Nelze to ani tak dobře vylíčit, ale jistě to všichni dobře znáte.

Kde jsou ti opravdu příjemní lidí, kteří opravdu dovedou potěšit? A jak to dělají, že to opravdu dovedou, aniž by se namáhali, aniž by je někdo prosil, prostě potěší a vždycky řeknou to správné a právě to, co je třeba? Nemyslím, že něco takového by se dalo naučit nebo vychovat. Patří k tomu tolik lidsky cenných vlastností a je nutné být výborným člověkem, a právě proto je to tak vzácné. Předně nejtěžší vlastnost vůbec: snaha nepodceňovat druhé. Snad už jste pozorovali na sobě, jak je těžké vidět člověka v příznivém světle a lehké vidět ho v nepříznivém? Uznat dobré cizí vlastnosti, k tomu je třeba sám nějaké mít. Lidé, kteří je nemají, druhým je závidí. Lidé, kteří je mají, nemusejí závidět: jsou jako sytí, jež nehladoví po soustu druhého. Jsou sytí, a proto mají dobré srdce a vlídný úsměv pro každého.
Takový člověk musí mít také jinou vzácnou vlastnost: musí mít fantazii, která by mu pomohla představit si druhého. Obyčejně chápou lidé jen to, co sami na sobě zakusili. Něco naprosto odlišného si nedovedou představit, a právě proto, že si to nedovedou představit, to ihned kritizují a zavrhují. „Jak jen ten člověk může žít s onou ženou,“ říkají. „Jak je to jen možné, že to cítí tak či onak?“ A chtějí tím vyjádřit, že to je nepochopitelně špatné. To proto, že vidí jen úzký kruh svých možností a hranice vlastního srdce.

Většina lidí nejen druhé podceňuje, ale i sebe přeceňuje. Svoje dobré skutky a vlastnosti vidí vždycky v docela neobyčejném, vznešeném světle. Pro své špatné má nepřetržitou řadu omluv. Ty omluvy jsou obyčejně správné, jenže každý jimi omlouvá jedině sebe a nikdy by na stejném principu nepomohl ostatním. A mimo to si lidé obyčejně postaví nějaký úzký „morální“ svět kolem sebe, jenom proto, že by nedokázali žít dobře i tam, kde by nebylo úzkoprsosti. To a ono u nich platí za hrdé, to za ušlechtilé a ono za statečné. Právě tak neomylně jsou přesvědčeni o tom, co je zbabělé, podlé a ničemné. Člověk s takovým přesvědčením to má na světě lehké, poněvadž už vůbec nemusí dál o ničem hloubat a přemýšlet. Už se nezastaví před podivuhodností lidské duše a před tajemstvím lidského konání; jemu na světě nepřipadá nic příliš tajemné a nikdy nepřipustí, že by něčemu nerozuměl. Myslí si, že je chytrý a spravedlivý; a zatím je osel a hlupák.

A přitom je opravdu lehké potěšit. Vždyť lidé obvykle nechtějí nic jiného, než opravdový zájem. Znám lékaře psychiatrie, který má obrovskou praxi a jeho čekárna je vždycky tak naplněná, že když do ní vejdete, řekli byste, onen lékař je patrně nervózní člověk a nemá nikdy dost času. Když však vstoupíte k němu, najdete klidného, pomalého člověka. Začnete vyprávět, co vám chybí, a vy už strašně spěcháte, za zády vám sedí ta plná, nedočkavá čekárna. Ale on je pokojný a vypadá, jako by nikdy nespěchal. Můžete se rozhovořit od nejvzdálenějšího konce, vše ho zajímá. Poptá se a pohovoří a teprve, když už jste řekli opravdu všechno, propustí vás, aniž by dal najevo nejmenší známku netrpělivosti. Kdybyste ho potkali na ulici a on nesmírně někam pospíchal, přece vás vyslechne a nikdy se nedozvíte, že si zoufal netrpělivostí; jsem si jistá, že to je základní kámen jeho popularity a jeho znamenitých léčebných výsledků.

Jistě jste všichni zažili, že k vám byl někdo hodný a vy si to zapamatujete na celý život. Třeba se na vás jen v pravou chvíli usmál. A o druhém víte, že pro vás skutečně něco udělal, a přece se nepřinutíte k vděčnosti. Je to jistě proto, že je málo vlídných lidí. Je jich proto tak málo, že vlídnost ke každému je nejvykrystalizovanější, nejtěžší lidská vlastnost.

 

Karmelitánské nakladatelství

 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 3,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!