V souvislosti s publikováním
Výzvy na obranu kopírování dostáváme řadu dotazů „a co autoři?“ Nebudeme se vás snažit přesvědčovat sami, raději přinášíme článek člověka, který prodal 50 milionů knih a přesto (nebo právě proto) miluje Piráty.
2. 5. 2011
Když jsem ještě používal Myspace, smazali mi píseň „Fly Me to the Moon“ (od Franka Sinatry) z mého profilu. A kdo ji smazal? Odpověď je jednoduchá – chamtivost a nevědomost. Chamtivost, která nechápe, že svět se změnil. Nevědomost, co se domnívá, že lidé si nekoupí CD, pokud bude hudba k dispozici zdarma.
A] někteří řeknou:
Jste dost bohatý na to, abyste tady mohl mít své texty zadarmo.
Je pravda, že jsem bohatý (jako byl Frank Sinatra a jeho dědici), ale o to tu nejde. Podstatné je, že chceme v první řadě něco sdílet. Když brouzdáte po webových stránkách, co vidíte? Fantastické obrázky, skvělé blogy, úžasné fotky. Zadarmo. Moje texty tady jsou zadarmo. A vy je můžete kopírovat, pokud uvedete jméno autora.
B] Zábavní průmysl by řekl:
Umělci nepřežijí bez placení.
Zábavní průmysl ovšem vnímá dnešní realitu naprosto převráceně. Následuji Hilal na Twitteru (i když tam píše tak jednou ročně…). Hilal je z Turecka, ale žije v Rusku (a je hlavní postavou Aleph). „Alchymistu“ si poprvé četla v pirátské edici. Hilal si knihu stáhla, přečetla a rozhodla se, že si ji koupí. Dodneška jsem v Rusku prodal přes 12 000 000 výtisků a další přibývají.
C] Také jsem se rozhodl vytvořit pro fanoušky neoficiální stránku „Pirát Coelho", kde nabízím ke stažení kompletní texty mých knih přeložené do různých jazyků. A prodávám nyní víc knížek než kdy jindy. (Kde to je? No, není těžké to najít…)
D] Jak všechny tyto komunity vznikly?
Na začátku jsem si chtěl jen popovídat s někým jiným. Ale to nestačilo – chtěli jsme společně sdílet hudbu, knihy nebo filmy, které máme rádi. Když to ještě žádný zákon nezakazoval, informace proudily volně. Až si toho nakonec všiml zábavní průmysl a začaly represe.
E] Umění není pomeranč.
Pokud si koupíte pomeranč a sníte ho, musíte si koupit další, a proto dává smysl, že pomeranče by neměly být zadarmo, protože konzument produkt spotřebovává. Umění je o kráse. Hudba je o kráse. Pokud navštívím stránku a líbí se mi tam hudba, koupím si i CD, protože chci vědět víc o tvorbě umělce.
F] Žena viděla na trhu dvě sklenice..
Zeptala se prodavače na cenu. „10 mincí,“ odpověděl.
Ženu to překvapilo: „Ale jednu z těch sklenic ozdobil umělec!“
Prodavač odvětil: „Prodávám sklenice. Krásu nelze ocenit penězi.“
Paulo Coelho, zdroj
Překlad převzat z piratskenoviny.cz