Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 04. 10. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Machiavelli:
Cizí vojsko je nejhloupější obranné opatření, jaké svět zná.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1775x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1657x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1626x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1573x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Společnost a vztahy

* Plácnutí


Vlastimil Marek - Společnost a vztahy - 10. 07. 2007 (6257 přečtení)

Diskuse o tom, jestli občas neposlušné dítě plácnout nebo neplácnout, je pro tuhle většinou značně neinformovanou společnost příznačná, protože povrchní (zákonitě, na tak malém prostoru) a zbytečná (nic nevyřeší). Podobné „výchovné“ otázky si ovšem kladli „již staří Římané…“ Jenže my dnes, poprvé v historii lidstva, začínáme tušit, jak nebezpečné je paušalizovat, že každé dítě je jiný vesmír, a jak celoživotně nebezpečné jsou psychické dopady každé nespravedlivé nebo nevysvětlené „facky, která padla vedle“. Je ovšem třeba neplést si kozy s vozy, rozlišovat děti předškolní a školáky, a pokusit se mít nějaký nadhled.


Při cestě osobním vlakem do Kolína jsem si jako obvykle sedl do horního patra i při jízdě tichého, příjemně klimatizovaného, právě uklizeného vagónu. Jel jsem výjimečně po poledni, takže jsem doufal, že vlak bude poloprázdný. Taky byl, než nastoupily dvě třídy tak osmiletých žáčků. Byli asi na výletě a i ve vlaku se projevovali jak se dalo čekat: pokřikováním, pošťuchováním, přebíháním, nabízením žvýkaček a sdělováním dojmů. Tak nahlas, že se dvě babičky, již sedící v jenom kupé, raději zvedly a odešly do jiného vagónu. Představte si to: půl vagónu někdy až rozječených, přes sebe navzájem křičících dětí, dva stateční obyčejní cestující, a paní učitelka, která nakonec děti zvládla jen co se týká bezpečnosti (kontrolovala, aby nepřebíhaly). Nakonec se pokusila vyhlásit bobříka mlčení, což se pak projevovalo tím, že děti, které žalovaly na sousedy, že mluví, neustále napomínala. Děti nakonec vystoupily v Úvalech, a těch několik cestujících, kteří mezitím přistoupili, si oddechlo, zaujalo relaxační pozice, vytáhlo knihy či noviny, a těšilo se na klidný průběh zbytku jízdy.

Ale ouha, v Českém Brodě nastoupila partička fotbalistů asi ve věku 14 let. Pošťuchovali se a křičeli jeden přes druhého přesně jako ty menší děti, jen byli decibelově mnohem zdatnější, a taky používali mnohem sprostší slova. Jejich učitel hrál roli tolerantního pedagoga, ale očividně své svěřence nezvládal. A ta peprná slova, do úst školáků se naprosto nehodících, jakoby neslyšel.

Svět se mění. Děti jsou každou generaci chytřejší, ale bohužel také (porodem) poškozenější. Počet lehkých mozkových dysfunkcí, hyperaktivit a dyslektiků neustále stoupá. A ve zmateném prostředí neustále se měnících názorů na to či ono (nebo neustálých školských reforem) jsou jak děti, tak i rodiče ale i pedagogové stále zmatenější. Děti to různě maskují, ale uvnitř jsou si nejisté. Jediný recept je model, vzor, příklad. Potřebují lásku, potřebují cítit oporu, ale i pevnou ruku (lásku a hranice). Potřebují důslednost. V tomto smyslu je příliš liberální výchova stejně kontraproduktivní, jako přílišná hygiena. Ale vždy je to velmi individuální: co platí na jedno, neplatí na druhé dítě ani v rodině, natož ve třídě plné rozjívených puberťáků.

Dnes už navíc víme, že asi 80% informací vnímáme podvědomě: „nevíme“, že je vnímáme. V oblasti sluchu se dokonce uvádí ještě vyšší číslo: 92% toho, co naše uši (a sluchová centra v mozku) registrují, vědomě neslyšíme. Mozek si jako dokonalý cenzor a ekolog (aby ušetřil energii) vybírá jen to, co je pro tu chvíli (a toho člověka) důležité. V onom podvědomém modu ale velmi dobře (podvědomě!) nějak víme, že ač se učitel tváří jako suverénní pohodář, uvnitř je zmaten a zahanben vlastní neschopností poradit si s partou zvlčilých puberťáků. A oni to (také podvědomě) velmi dobře vycítí a využívají (tak jako výše popsaná partička fotbalistů).

Martina Riebauerová se v článku Školákům je třeba někdy nařezat (MF Dnes 25. 5. 2007) vyjádřila jasně za všechny rozumné: „Pohlavky i dřepy jsou nepřípustné, bez předchozího souhlasu rodičů nelze nechat dítě po škole, ba ani mu uložit úkol navíc. Nemluvě o diskrétních doporučeních ředitele: V rukavičkách, prosím, rodiče škole platí. Tady však už končí obrana práv dítěte a začíná holubník,“ aby o pár řádek dále došla k logickému a rozumnému názoru: „Nepřiměřený trest je krutý a dítě ho nechápe. Přiměřený trest je naopak ten, jemuž dítě rozumí a jehož vykonavatele respektuje….Riziko zneužití trestů je v dnešních školách bohužel příliš velké a těžko si lze představit jejich povolení zákonem. Upřímně však říkám: Neřeknu ani slovo, když učitel, jehož si velmi vážím, dá mému dítěti za (třeba) výjimečnou aroganci jeden výjimečný pohlavek. Zákaz nezákaz. A dokonce mu k tomu dám jakýsi generální pardon.“ http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=121&r=nazorya&c=751128

Mimochodem, i T. G. Masaryk byl toho názoru, že „trestat by se mělo co nejméně, ale když trest, tedy tělesný a ovšem takový, aby se cítil – žádné hraní!“

Problémy s tresty ve škole ale svá řešení mají. Například už 5600 učitelů prošlo kurzem ESRO, který je má naučit lépe se ovládat a rozvíjet u dětí emoční inteligenci. Projekt financuje Evropský sociální fond. „Říkáme, že nezralí lidé učí nezralé lidi. Jen kantor, který ovládá emoce, dokáže totéž naučit své žáky“, tvrdí jedna z lektorek kurzu.

http://lidovky.zpravy.cz/kantori-se-uci-jak-zvladat-emoce-dnu-/ln_noviny.asp?c=A070525_000019_ln_noviny_sko&klic=219494&mes=070525_0

Domnívám se, že když rodič trestá, je to, jako v případě rozvodu, většinou nejméně z poloviny i jeho „chyba“. Rodiče dnes dávají méně facek než dávali jejich rodiče, a více s dětmi diskutují. Jenže to často berou příliš vážně a aplikují na myšlení dítěte myšlení své.

Já to se svými dcerami řešil tak, že když překročily hranice, plácnul jsem do stolu a zařval: „Co jste to provedly… to sem ale přísnej tatínek, co?“ Tutéž větu jsem začal jako přísný a trestající, ale dokončil s úsměvem jako chápající tatínek, na něhož je spolehnutí. V jedné větě byla hrozba, vytyčení hranice, ale zároveň ujištění, že je mám rád. A bylo to. Příště to už nezkoušely.

Přitom už víme, jak na to. Když je dítě správně porozeno (bez lékařských zásahů), neodebíráno matce, co nejdéle kojeno, co nejvíce chváleno, a neustále zásobováno dalšími podněty a stimulacemi (když už nestačí rodiče, nastoupí pískoviště nebo školka, a dnes i počítače a další vymoženosti), a ve škole hodnoceno ne podle toho, co neumí, ale chváleno podle toho, co mu jde, nezlobí a dá se s ním mluvit. I v pubertě. Mějme na paměti, že do sedmi let je hotova emoční struktura člověka na celý jeho život. Plácnutí na zadek školáka už moc nefunguje. Ale pamatujme si také, že děti jsou „dospělí“, co se týká schopnosti domýšlet důsledky svých činů, až po jednadvacátém roku věku.

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Proč ženy (24.01.2009)
Nezvládnuté hormony (19.01.2009)
Změny (14.01.2009)
V pytli (11.01.2009)
Emancipovaná (21.12.2008)
Otázky (16.12.2008)
Čtyři pravdy (pro pokročilé) (14.12.2008)
Čas se zrychluje (12.12.2008)
Duchovní probuzení (ve čtyřech minutách) (10.12.2008)
Čtení o koláči (07.12.2008)
Black-out (04.12.2008)
Indie aneb Šivanandovo dvacatero (20.11.2008)
Syndrom seminářové bohyně (16.11.2008)
Nedorozumění (08.11.2008)
Shoda (01.11.2008)
Být sama (sebou) (29.10.2008)
Mysl je potvůrka (25.10.2008)
Skvrny na Slunci a vztazích (22.10.2008)
Rozhovor s Henry Marshallem (28.09.2008)
Případ Hykes (27.09.2008)
Šetři (ČEZky) (16.09.2008)
Vtípky? (13.09.2008)
Omleté pokrytecké moudrosti (11.09.2008)
Žolík (09.09.2008)
Omega-3 (31.08.2008)
Pro člověka (28.08.2008)
Psychopatologie na internetu (25.08.2008)
Děti vědí (18.08.2008)
Z penze nevyžiju (15.08.2008)
Rané Extempore (z let 1974 a 1975) (11.08.2008)
Pochvala (08.08.2008)
Radost z blogování (06.08.2008)
Vypustit (01.08.2008)
Já tomu moc nevěřím (27.07.2008)
Pocit vítězství (22.07.2008)
Agnihotra (20.07.2008)
Tajemství (18.07.2008)
Lepší časy (15.07.2008)
Zesilovač (08.07.2008)
Proč znovu? (04.07.2008)
Litera nebo literatura? (25.06.2008)
Cesta ženy ze Západu za osvícením (20.06.2008)
Kulhající muž (15.06.2008)
Na větvi (14.06.2008)
2012 jinak (13.06.2008)
Svobodná a volná (09.06.2008)
Užívejme si života, dokud to ještě jde (07.06.2008)
Násilí v médiích (28.05.2008)
Zvedám ruku (23.05.2008)
Trhlina v realitě (20.05.2008)
Bohyně se dvěma obličeji (19.05.2008)
Co (píp) my jen víme? (15.05.2008)
Bludné balvany (14.05.2008)
Zázrak jménem voda (12.05.2008)
Good for you (07.05.2008)
Emil Pospíšil a sítár (04.05.2008)
Letěl? Neletěl? (25.04.2008)
Kostely bez Boha (22.04.2008)
Bez komentáře (19.04.2008)
Demagogie (16.04.2008)
Bigoti a šatnářka (14.04.2008)
Vrabci a dravci (09.04.2008)
Nebijme své děti (02.04.2008)
Obchodníci s žumpou (31.03.2008)
Kostel (29.03.2008)
Rozpaky (26.03.2008)
Kde končí svoboda a začíná žumpa (22.03.2008)
Proč funguje proutek (19.03.2008)
Háj moudrosti 2008 (13.03.2008)
Respekt (12.03.2008)
Líbí, nelíbí (08.03.2008)
To jsem si dal (06.03.2008)
Stranovláda (04.03.2008)
Tanečnice z Filipín (01.03.2008)
Teplý únor (28.02.2008)
Zkreslený pohled na zázrak zrození (25.02.2008)
Zázrak (23.02.2008)
Chvála dočasnosti (09.02.2008)
Hovořit s anděly (04.02.2008)
Dudy techna (24.01.2008)
Noblem (20.01.2008)
Muška jenom zlatá (16.01.2008)
Něha, ne sex (13.01.2008)
Nedomazlení (08.01.2008)
Nepasuje (06.01.2008)
Burdychova sauna (03.01.2008)
Hudba buněk a tkání (01.01.2008)
Dalajlama (28.12.2007)
Přijetí (25.12.2007)
Mozek nás šálí (23.12.2007)
Těžké odbourávání (21.12.2007)
Ani písničkáři už nejsou, co bývali (19.12.2007)
Prostřený stůl (17.12.2007)
I guru je jen člověk (13.12.2007)
Kvalita (na které záleží) (04.12.2007)
Druhé strany mincí (01.12.2007)
Lež jako norma (29.11.2007)
Zvuky (27.11.2007)
Mozek dítěte, obliny a pokleslá prsa (22.11.2007)
Bůh je sloveso (20.11.2007)
Podzim v Hudlicích (17.11.2007)
Slepé střevo a ovulace (14.11.2007)
Gejts a stěhování (08.11.2007)
Skryté důvody (15.10.2007)
Pasteur kontra Bechamp (13.10.2007)
Zužitkování náhod (09.10.2007)
Slyšet tvary (06.10.2007)
Pleš a bomba (04.10.2007)
Ani rouru (22.09.2007)
Koncept kontinua (20.09.2007)
Tuňák v olivovém oleji (18.09.2007)
Vystrčit hlavu (16.09.2007)
Homo sapiens emocionalis stupidus (politicus) (14.09.2007)
Pro jsou Židé nejchytřejší? (12.09.2007)
Muži ještě netuší (09.09.2007)
Hugo (06.09.2007)
Kouzlo (04.09.2007)
Hlásím se o Nobelovu cenu (27.08.2007)
Kde končí hudba? (25.08.2007)
Hloupost (23.08.2007)
Ach ti vědci (07.08.2007)
Oka mžik (03.08.2007)
Jistota (29.07.2007)
Nocebo skeptiků (26.07.2007)
Nirvána z walkmana (23.07.2007)
Děti a ekologie (12.07.2007)
"Duševní" práce (07.07.2007)
Proletářem (02.07.2007)
Pod nos (23.06.2007)
Požitek z násilí (10.06.2007)
Magické obřady (08.06.2007)
Akce s Tamarou a Vlastimilem Markovými v létě 2007 (05.06.2007)
Korálky zadostiučinění (31.05.2007)
Středověk trvá (30.05.2007)
Milovice (27.05.2007)
Stojící ženy (26.05.2007)
Štafle (23.05.2007)
Zamrzlí vědci (19.05.2007)
Zpomalit (18.04.2007)
Poučení (17.04.2007)
Štěstí (15.04.2007)
Mantry III. kategorie (14.04.2007)
Události před narozením a jejich důsledky (04.04.2007)
Šmouhy na nebi a IQ (02.04.2007)
Temné proudy (31.03.2007)
Prohrou k vítězství (26.03.2007)
Povolání: žena v domácnosti (24.03.2007)
Lékař léčí, příroda uzdravuje (22.03.2007)
Žáci nenávidí matematiku (20.03.2007)
Obřízka na rádiu Jerevan (19.03.2007)
Bubliny (18.03.2007)
Porod a jeho důsledky (17.03.2007)
Po porodu se změnil? (16.03.2007)
Interpretace (15.03.2007)
Kdo řídí? (14.03.2007)
Sjíždět (13.03.2007)
Bohužel, bohudík (20.02.2007)
První vztahy (15.02.2007)
Á (11.02.2007)
Odpočinek (31.01.2007)
Velké matení pojmů (18.01.2007)
V pubertě (15.01.2007)
Holotropní terapie (13.01.2007)
Chůze přes oheň (11.01.2007)
Alkohol nemůže za alkoholismus? (20.12.2006)
Může (17.12.2006)
Flop a horečka omladnic (15.12.2006)
Hlas jako zázrak (05.12.2006)
Ladění (29.11.2006)
Chybějící dialog (27.11.2006)
Sedm let (24.11.2006)
Lucidní snění (22.11.2006)
Osvícení (28.10.2006)
Nelehké téma (20.10.2006)
Nepožehnal (18.10.2006)
Vakcína (31.08.2006)
Vypadá to (aneb nepřekážejme svým dětem) (29.08.2006)
Pasti tantry (16.08.2006)
Nemoc je jen špatná písnička (14.08.2006)
Kde domov můj (06.08.2006)
Něco navíc (31.07.2006)
Cesta muže a ženy: žebřík a kruh (24.07.2006)
Podfuk (23.07.2006)
Prkýnko (20.07.2006)
Trénink (06.07.2006)
Posun (02.07.2006)
Fotbal i politika (25.06.2006)
Vědecké nocebo (22.06.2006)
Století bez lásky (18.06.2006)
Respekt (15.06.2006)
Příště zvolte ženy (06.06.2006)
Změňme zadání (03.06.2006)
Kroužkování a preference (29.05.2006)
Hudba v kostele (26.05.2006)
Kouzlo žen (24.05.2006)
Nezodpovědnost (20.05.2006)
Špína na síti (11.05.2006)
Což takhle pozitivní lobbing? (11.05.2006)
Nepoučitelní (07.05.2006)
Souvislost (04.05.2006)
Žena in (02.05.2006)
Mluvené a psané (30.04.2006)
Recenze na amatérský způsob (25.04.2006)
Zaplatí za sex (23.04.2006)
Zatím dobrý? (20.04.2006)
Hlavní podezřelý (17.04.2006)
Příčiny a následky (14.04.2006)
Holčičky (11.04.2006)
Mužské (po)hnutí (09.04.2006)
Ženské časopisy škodí (06.04.2006)
Nemůžeš mít všechno (02.04.2006)
Není cesta k duchovnosti, duchovnost je Cesta (31.03.2006)
Pindy o nádherných zážitcích (29.03.2006)
Duchovní puberta (27.03.2006)
Hladina mysli (25.03.2006)
Vy v něco věříte? (22.03.2006)
Chvála kóanů (19.03.2006)
Makyo a Ježíš (17.03.2006)
Chybějící obliny a HNP (15.03.2006)
Volte ženy (06.03.2006)
Marek vysílá na Vltavě (18.09.2005)
Kdo s čím zachází (26.05.2005)
Pětiminutová a půlvteřinová mája (22.05.2005)
Holka z Playboye (13.05.2005)
Menstruace (09.05.2005)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Informační e-mailVytisknout článek

Diskuse ke článku je moľná zde.

 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!