Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 11. 10. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Machiavelli:
Cizí vojsko je nejhloupější obranné opatření, jaké svět zná.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1789x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1674x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1639x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1589x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Proč romantická láska?


Válek Roman - Sebepoznání - 17. 08. 2006 (6732 přečtení)

Vy už myšlenky tohoto článku určitě znáte z duchovní literatury. Je to stará písnička. Ale třeba nám to připomene něco, na co máme tendenci pořád zapomínat. Nebo někdo, kdo si připadá sám, najde v tom článku trochu útěchy.

Co je romantická láska? Ve středověku rytíř pod okny své vyvolené zpíval písně o věrné lásce až za hrob, zbožňoval… čím byl náruživější a vášnivější ve svém verbálním projevu, tím větší měl šanci, že se dostane do postele oné ženy. Netvrdím, že se nemohl zamilovat, že nemohl trpět, když byl odmítnut. Lidé mají silné sexuální potřeby a současně mají také sklon vázat se citově na jednu osobu. Takže je možné, že středověký rytíř chtěl obojí, podobně jako současný zamilovaný student nebo muž, který se blíží důchodovému věku. Skoro nikdo nechce žít sám a skoro nikdo se nechce vzdát sexu.

Takže dnes je romantická láska pro jednu část společnosti jakýsi standart. Miluješ, protože nechceš být sám, chceš sdílet problémy i sex s jedním vyvoleným člověkem. Takovou romantickou lásku je třeba neustále posilovat, potvrzovat, upevňovat - romanticky.  Je pro ní charakteristický častý fyzický kontakt - objetí, hlazení, mazlení… a sex je spojován s nějakými romantickými představami nebo to je romantická dekorace, jako svíčky, květiny a podobně. Předpokládá se věrnost. 

Pak existuje jakási poživačná, citově neangažovaná podoba lásky, kdy jde pouze o to si užít. U takové lásky ale nejde o nějaký dlouhodobý vztah, s výjimkou opravdu oboustranně spokojených milenců, kteří se takovýto sexuální vztah snaží udržet co nejdéle.

Dále je tu láska manželsky pragmatická, kde jde o to především uživit rodinu, nakrmit děti a odvézt je do školy. Manželé mají problém spolu uspokojivě komunikovat a jejich sexuální život vázne. Ženy se v takovém manželství cítí citově frustrované, ale mnohdy si neumí reálně představit lepší situaci. Muži to řeší milenkami a sportem, jindy alkoholem. Někdy i ženy mají milence, nebo podléhají alkoholu a podobně.

Manželství, které si dlouhá léta udržuje romantický charakter je velice vzácný jev. Většinou jde o partnery, kde muž je nesmírně citlivý vůči citovým potřebám ženy a respektuje její romantickou představu o lásce. Nosí jí květiny, ptá se jí, jak se cítí, vychází jí v mnoha věcech vstříc, chová se vlastně podobně jako středověký rytíř. Jeho žena u něho cítí dokonalou podporu, ochranu, cítí se v jeho blízkosti v bezpečí a je citově naprosto spokojená. Problém nastává, jakmile má být sama, otázka je, zda je schopná žít sama, a přitom šťastně, když si štěstí a spokojený život spojuje neodmyslitelně s nějakým konkrétním, nenahraditelným člověkem.

A tady nastává svízel romantické lásky - člověk se stává jejím otrokem. Ačkoliv by mohl najít štěstí sám o sobě, najít hodnotu života samotného, ať už žije sám nebo s někým, svůj život neodmyslitelně spojuje s téměř ideálním partnerem.

Musí existovat způsob, jak najít štěstí, ať už máme nebo nemáme partnera, ať už je náš partner dokonalý nebo ne.  Obvykle za lásku považujeme něco, co má jakousi přidanou hodnotu. Například když sedíme na louce a jen tak vnímáme slunečné odpoledne a posloucháme cvrčky, obvykle to za lásku nepovažujeme. Chybí tady partner, který by nás tu a tam vášnivě políbil. Ale duchovně zkušení lidé někdy hovoří o lásce, která se objevuje právě v takové osamělosti – je to paradoxní, ale co je to za osamělost, když jsem na louce, slyším cvrčky a na modrém nebi je tu a tam nějaký bílý mráček? Obávám se, že to není osamělost, ale sounáležitost, život jedné bytosti vedle zajímavých životů jiných bytostí, které po nás lezou, jako mravenci, zpívají nám, jako ptáci a svítí na nás, i když neživě, jako slunce, nás to hřeje velice živě. Proto si myslím, že základem jakékoli lásky, by neměly být známe projevy jako je polibek, objetí, pochvala, dárek a podobně, ale neutrální, zdánlivě osamělá situace každodenního dne. A to v žádném případě nemám nic proti polibkům, jen tvrdím, že nejsou základem, ale něčím doprovodným. 

Když obdivujeme nádheru interiéru katedrály, zapomínáme, že tento interiér by nebyl ničím, kdyby tu nebyl vzduch, prostor, světlo, zkrátka kdybychom neměli tyto základní elementy, jako je vzduch, světlo, prostor… Bůh staví z ničeho, nebo chcete-li, na začátku je čistý, nepopsaný papír. Teprve potom vzniká dílo boží. Bible říká, že na začátku bylo slovo? Ale co bylo před tím? Nic. To je Bůh. A to je taky Láska.

Můžeme namítnout, že to jsou velké duchovní nebo filozofické ideály, něco příliš obtížného pro člověka, bytost citlivou, která se bojí samoty, odloučení, nevěry a zrady. Proto chce člověk partnera, který poskytne oporu, ochranu, věrnost, přístřeší, porozumění. Jde však o to, že ať je náš partner sebestatečnější rytíř, je to pořád jenom člověk, který chybuje a který sám potřebuje ochranu, věrnost, atd. Čili chci namítnout, zda lidská bytost je vhodná veličina, vhodný objekt nebo předmět hledání ochrany? Jakou ochranu nebo věrnost nebo záruky nám může poskytnout někdo, kdo musí spát, jíst, pít, musí vydělávat peníze, kdo má sexuální pud, citové problémy nebo potřeby… navíc kdo chřadne s věkem a nakonec zemře? Jakou podporu můžeme hledat u člověka? Tím nepopírám hodnotu přátelství, hodnotu rodiny a podobně. Ale spíš než vidět v druhém záruku štěstí bychom mohli v partnerovi vidět  prostě jen další lidskou bytost, která podobně jako my, chce být šťastná a která musí od  rána do večera něco dělat, aby přežila, stejně jako my. Samozřejmě, každý dobrý skutek, každý dar, každý úsměv stojí za to, laskavé chování a podobně. Ale neměly by to být skutky v rámci hry na romantické rytíře, ale skutky dospělého, realisticky založeného člověka.

Romantická láska? Řekněme, že hluboká, autentická láska neodmítá romantiku. Ale nevynucuje si jí a rozhodně na ní nestaví. Staví na tichu, na přítomnosti, na každodenním okamžiku. Nejlepší nápoj na světě je čistá voda. Ta totiž nevadí nikomu a každý ji může pít bez problému. Když do ní přidáme ovocný extrakt, není to nutně chyba, ale je to něco navíc. Nemůžeme spoléhat na ovocné extrakty, likéry nebo vývary. Můžeme se ale spolehnout na vodu. Kdo ocení vodu, skutečně si  vychutná lahodný čaj. Bůh - nebo chcete-li čistá láska - je to, co tu bylo ještě před tím, než jsme začali přemýšlet a spekulovat, do koho bychom se mohli zamilovat. Vyžaduje to určitou statečnost, to jistě, ale když se naučíme vycházet z této čisté lásky, z nepodmíněnosti božské existence, naučíme se nacházet hluboké uspokojení, dokonce i citové uspokojení, v každodenních okamžicích. Ať už sami nebo s druhým člověkem.   

 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Jak úspěšně zvládnout ROZVOD (25.03.2014)
Partnerstvo a vzťahy (25.10.2009)
Mám právo!!! (08.02.2009)
Co takhle kurz, jak být fajn člověkem? (06.01.2009)
Interrupcia z pohľadu hlbších súvislostí (04.12.2006)
Nesvoboda v partnerství (01.12.2006)
Jak se zavděčit ženě? (06.02.2006)
Žárlivost (22.08.2005)
Zahlcení energií (16.08.2005)
Strach z přirozenosti (14.08.2005)
Role rodičů a dětí (22.07.2005)
Otázka pro všechny: Jak žijete? (21.05.2005)
Vztah (20.05.2005)
Láskyplné rozpory… (02.04.2005)
O PRAVDU? (08.03.2005)
Pokušení mocí (01.03.2005)
Ženy a muži (31.12.2004)
Anatomie lásky (29.12.2004)
Rande (06.11.2004)
Partnerské vztahy (21.10.2004)
Partnerské vztahy jako duchovní cvičení (19.09.2004)
Ahinsa, Wiccan Rede a "tantrická svoboda" (29.07.2004)
Pacifističtí paviáni (10.06.2004)
Ženy a muži (23.03.2004)
Jin a Jang (1.) (19.03.2004)
[Akt. známka: 1,80 / Počet hlasů: 5] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 14 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!