Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 19. 04. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
polský básník Julian Tuwim:
"Mysleme na chudé", řekl lodžský fabrikant: "To nic nestojí."

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Základní kámen budoucnosti
(17. 06. 2021, 2103x)
Spojení s bytostmi Země
(29. 04. 2021, 2020x)
Důležitý mezník
(27. 05. 2021, 1615x)
Cesta za duhou
(09. 06. 2021, 1492x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Víra

* Ratzingerova éra


Ivan O. Štampach - Víra - 28. 04. 2005 (6494 přečtení)

Pontifikát zemřelého papeže Jana Pavla II. byl rozporuplný. Mariánská lidová zbožnost a puritánská sexuální morálka se mísila s překvapivými kroky vstříc k mimokřesťanským náboženstvím a s odvážnou kritikou západní industriální společnosti a její globální expanze.

Kardinál Joseph Ratzinger ztělesňoval konzervativní aspekt služby zasnulého papeže. Byl představitelem Kongregace pro nauku víry, instituce spíše takticky než strategicky změněné ve srovnání se svou předchůdkyní římskou inkvizicí. Sám připouštěl v rozhovorech pro masová media jisté historické omyly této instituce, ale podle svědectví je známo, že úředníci Kongregace jsou na minulost svého úřadu hrdi.

Nynější papež Benedikt XVI. začal jako inteligentní, odvážný, kritický a tvůrčí mladý teolog. Ve svých knihách Úvod do křesťanství (vícekrát i česky) nebo ve svých raných textech věnovaných tzv. dialogické nesmrtelnosti přinesl významné teologické podněty.

Jeho intelektuální práce však na konci 70. let minulého století přestala být interpretaci živé víry. Lze říci, že přestal sentire cum Ecclesia, smýšlet s církví, pokud tím míníme solidaritu s církví jako Božím lidem a službu tomuto společenství. Víra v pojetí Kongregace, jejíhož řízení se za Jana Pavla II. ujal, je především souborem pouček. Je to víra ideologizovaná a zmrtvělá. Joseph Ratzinger vzal na sebe úkol hlídat své dřívější kolegy a uvalovat na ně sankce za myšlenkové experimenty, které vybočují z doktrinálního rámce. Šlo o tresty, jež tyto badatele a myslitele postihovaly i existenčně. V některých případech minulý papež jeho zásahy či zásahy jeho úřadu dodatečně mírnil.

Ostatní křesťané se v katolických církevních dokumentech několik desetiletí označovali mlhavým označením církve a církevní společenství. Úřad kardinála Ratzingera vydal v srpnu 2000 prohlášení pod názvem Dominus Jesus (Pán Ježíš), v němž byly za partikulární církve volající po doplnění v církvi univerzální uznáni jen pravoslavní, všem ostatním byla k jejich značnému rozčarování přiřčena pouze nejasná role „církevních společenství“. Volba protagonisty této myšlenky na římský stolec dává ekumenismu nevalné vyhlídky.

Nový papež se jistě nedopustí takové chyby, jaká se podařila v popisu buddhismu jeho předchůdci v knize Překročit práh naděje (česky 1995). Nedá se však také očekávat, že si jako Jan Pavel II. r. 1986 v Assisi sedne k modlitbě s křesťany jiných vyznání a s představiteli mimokřesťanských náboženství. Směrem za hranice křesťanství lze očekávat spíše chladný, zdvořilý, informovaný respekt.

Volbu papežského jména je možno pokládat za program. První nositel tohoto jména (575 – 579) se ocitl ve sporu s konstantinopolským patriarchou. Pro několikaměsíční působení Benedikta XI. (1303 – 1304) se pokládá za typické prosazování ultramontanismu, tedy pojetí, že vše podstatné v církví se řeší v Římě. Benedikt XII. (1334 – 1342) byl svému novému jmenovci blízký svým teologickým vzděláním; ještě jako místní biskup v Pamiers proslul honem na údajné heretiky. Čtrnáctý papež tohoto jména (1740 – 1758) zastavil misijní působení v Číně a Indii, které vycházelo dalekosáhle vstříc místní tradici a které by bylo možno hodnotit jako prehistorii mezináboženského dialogu. Poslední nositel jména Benedikt před novým papežem působil v létech 1914 – 1922 a pokračoval, i když v poněkud umírněné verzi, v antimodernistickém tažení svého bezprostředního předchůdce Pia X.; zvláštní ocenění zasluhují jeho humanitární aktivity ve světě tragicky poznamenaném I. světovou válkou. Jsou toto motivy, které měl Benedikt XVI. na mysli 19. dubna 2005 večer, když se rozhodl přerušit janopavlovskou linii a naznačit svůj program tímto svým prvním papežským rozhodnutím?

Nynější papež, jak je notoricky známo, je německého původu. Bylo by možno spekulovat o jeho názorové blízkosti Stoiberově bavorské Křesťansko-sociální straně (CSU). Jeho politické preference se zatím zřetelněji projevily jen v ostrém a jednostranném odsudku latinskoamerické teologie osvobození. Podle prvních ohlasů je zřejmé, že jeho zvolení tleská evropská blízko okraje spektra stojící pravice spojující neoliberální ekonomická stanoviska s kulturním konzervativismem (u nás reprezentovaná např. poslanci M. Bendou, P. Nečasem, J. Karasem, P. Severou, J. Talířem). Nynější papež, už jako kardinál, se značně vzdálil od svých někdejších, i současných mladších německých kolegů, i když si mimo svůj úřad, příležitostně zejména v akademickém prostředí, zachoval vysokou úroveň teologického myšlení. Stal se však zcela římským kuriálním kardinálem a sotva lze mluvit o „německé notě“, např. v církevně-politickém smyslu. Můžeme mu podle informací z jeho okolí připsat německou ukázněnost a důkladnost, jež by bylo možné ocenit, kdyby sloužily dobré věci. Rozhodně je to papež inteligentní, ba intelektuálně náročný, střízlivý, středoevropsky kulturní a čitelný.

Ivan O. Štampach
převzato se souhlasem autora

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Jeden z příběhů "života po životě" (31.03.2011)
Rozdíly, které si neodporují (04.10.2008)
O znovuzrození Božského mužství (01.05.2007)
Rada budúcim rodičom: Výchova detí začína už pred narodením (28.03.2007)
Proč tolik neštěstí? (10.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (5.) (02.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (4.) (01.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (3.) (28.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (2.) (27.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (1.) (26.02.2007)
Mezináboženské zážitky a reflexe (06.02.2007)
Veril Buddha v Boha? (02.01.2007)
Vánoce starého velblouda (22.12.2006)
Tau Malachi: Tajné evanjelium Márie Magdalény, Ikar, 2006 (07.12.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (3.) (16.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (2.) (15.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (1.) (12.11.2006)
Astrologova story (25.10.2006)
Život před životem, život po životě? (23.10.2006)
Mezináboženské vztahy (09.07.2006)
Miriam ze zahrady (2. část) (14.05.2006)
Miriam ze zahrady (1. část) (08.05.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní II. (27.04.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní I. (21.04.2006)
Modlení nepomáhá nebo je na škodu (12.04.2006)
O autorovi textu "Sen jednoho Božího přítele" (09.03.2006)
Sen jednoho Božího přítele (08.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (3.) (05.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (2.) (03.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (1.) (01.03.2006)
Bible a reinkarnace (24.02.2006)
Církve jsou si rovny. Jedna si je rovnější? (13.02.2006)
O dialogu "In principio" a jeho autorovi (02.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva druhá) (01.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva první) (31.01.2006)
Dialog In principio (Prolog) (30.01.2006)
Rozbor Výkladu Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (25.01.2006)
Výklad Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (23.01.2006)
Urvaný kříž (21.01.2006)
Kázání na Boží hod vánoční o trojím zrození (24.12.2005)
Světla v předlouhé noci - obrazy 20. století (09.12.2005)
Duchovní naučení (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (4.) (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (3.) (03.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (2.) (02.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (1.) (01.12.2005)
Sestra Katrei - úvod k textu (29.11.2005)
Jóga a církev - odpověď panu Štampachovi (08.11.2005)
Haile Selassie - král nebo Bůh? (05.11.2005)
Jóga a církev (03.11.2005)
Výklad Knihy moudrosti (30.10.2005)
Kto bol Ježišovým „Milovaným učeníkom“? (22.10.2005)
O vznešeném člověku (19.10.2005)
Traktát „O odloučenosti“ (16.10.2005)
Kázání (14.10.2005)
Mistr Eckhart (10.10.2005)
Sekty (20.09.2005)
Bratr Roger zavražděn (25.08.2005)
Pojednání o reinkarnaci (19.08.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (5.) (21.07.2005)
Krátká historie Bible (19.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (4.) (18.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (3.) (16.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (2.) (14.07.2005)
Duševní porucha lidského rodu (13.07.2005)
Anatomie falešného proroctví (10.07.2005)
Desatero, bible, poselství Opravdového života v Bohu (04.07.2005)
Zaznamenali jste ten paradox? (29.06.2005)
Karma a reinkarnace (24.06.2005)
Modlitba Siouxů (16.05.2005)
Aramejský Otčenáš (06.05.2005)
Duše Indiána (13.04.2005)
Jsme všichni věřící? (04.02.2005)
Opravdový život v Bohu. (25.01.2005)
Vánoční poselství (24.12.2004)
Nenechám se strašit morálkou :-) (13.11.2004)
Mystéria a křesťanství (15.10.2004)
O hledání Podstaty (10.10.2004)
Buddhistická meditace a křesťanská modlitba (07.10.2004)
Co je co? (22.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 1 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!