Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 01. 2021     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
David Duke (2009 - krátce předtím, než jsme mu v ČR znemožnili mluvit):
V právo na svobodu projevu věří skoro všichni. Ale pokud věříte v právo na svobodu projevu jen pro lidi a myšlenky, s nimiž souhlasíte, pak v toto lidské právo ve skutečnosti nevěříte.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Spojení duší
(23. 08. 2018, 2637x)
Co nás provází
(29. 01. 2018, 2494x)
Zaměření se na odpuštění
(15. 02. 2018, 2141x)
Oddělení zrna od plev
(13. 07. 2018, 2103x)
Sto jedna dní
(27. 02. 2018, 2082x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Witchcraft

* Rituál jako stavební jednotka nové kultury


Valpurga (Bohyně) - Witchcraft - 15. 12. 2003 (4609 přečtení)

Článek ze stránek Bohyně převzat se svolením Valpi a doplněný o háčky a čárky (Starhawk, Truth or Dare).



Jedním z výborných nástrojů tkalců kultury je rituál. V roztříštěném světě žijeme v začarovaném kruhu ničivých vzorů. Rituál nám může pomoci obnovit kulturu života.

Rituál je způsob určení a zintenzívnění hodnoty. Měsíc přibývá a ubývá, a my si toho sotva všimneme. Ale když poznamenáme její změny (Luny) rituálem, ztotožníme se s jejími cykly. Při novém Měsíci je nám připomenuta naše vlastní síla začít, při úplňku si připomeneme a posílíme to, co se v našich životech snažíme přivést k naplnění. Když Měsíc ubývá, vše pouštíme. Měsíční cyklus na sebe bere novou hloubku významu a změny v našich životech se integrují s proměnlivostí sil kolem nás.

Rituál je způsob, jakým kultura uzákoňuje a potvrzuje vlastní hodnoty. Přechody, které kultura označí rituálem, se považují za důležité. Ty, které zůstanou neoznačené, se stávají nezajímavými. V této kultuře se jen málo ženám věnuje nějaká pozitivní oslava, která by označila jejich první menstruaci. Začátek ženství se stává dobou studu či rozpaků, a ne dobou hrdosti, kdybychom však tuto dobu oslavovali, hluboce bychom potvrdili hodnotu ženiny vlastní, v těle zakořeněné, síly.

Rituál se může stát svobodným prostorem, otvorem vytrženým v tkanině kontroly. Tradiční fráze Řemesla "mezi světy" na sebe bere nový význam: stojíme jednou nohou za institucí ovládání, druhou nohou v jiném světě mystérií, a spojujíce oba jsme most, který do každodenního světa vnáší pocit posvátného. A tak se to každodenně mění, prohlubuje, až to posvátné jako podzemní proud opracuje ovládání odspodu.

Tvorba živých vzorců nám není cizí. Je to prostá a běžná schopnost. "Moc dělat budovy krásnými je uložena v každém z nás - dělat z nich ta nejkrásnější místa, jaká jste kdy viděli nebo o jakých se vám snilo. Máte moc to vytvořit, právě v této chvíli, tak, jak jste..."

Rituál a mýtus jsou jako zárodečné krystaly nových vzorů, které v závěru přetvoří kulturu kolem nás. Vize, které sdílíme, činy, které vykonáme, činí naše vnitřní hodnoty hmatatelnými.

Žijeme prodchnuti velkými silami udržujícími život, které do sebe vtahujeme a zase je vyplivujeme ven jako mořští živočichové, kteří se živí vodou oceánu. V určitých chvílích můžeme cítit, jak se tyto přílivy a odlivy pohybují skrze nás. Smysl rituálu je vytvořit situace, ve kterých tyto chvíle mohou nastat.

Rituál je vzorová akce. Tradiční formy a procesy rituálu jsou přibližnými pravidly řešícími problémy, která platí, otevřeme-li se velkým životním silám.

Vzory rituálu společně tvoří řeč, která může být pojmenovaná a popsána právě tak, jako například vzory architektury. Stejně jako budova musí mít vchod, i my potřebujeme přechod ke vstupu do rituálního prostoru a času. Čarodějnice tak činí pomocí uzemnění se, očištění a vytvoření kruhu. Každá kultura má svou specifickou tradici, ale každá nás přenese přes hranici, za všední starosti do říše tajemství.

Když provádíme rituál opakovaně, vytvoříme si repertoár vzoru. V různých tradicích budou různé, ale nebudou si navzájem odporovat, protože jsou různými způsoby řešení stejného problému. Žádný není lepší nebo horší, jen jako správný nám připadá v tu kterou chvíli.

Vzory rituálu stanoví podmínky potřebné k léčení a svobodě. V rituálu si ceníme jeden druhého pro naše samotné bytí. Vidíme Bohyni, Bohy, živé v každém z nás. Rituál samotný dává hodnotu jakékoliv změně nebo přechodu, které označuje.

V rituálu vytváříme symbolicky prostor ochrany a bezpečí, ve kterém zlomíme nadvládu (našeho vnitřního Kritika) a svobodně vyjádříme, cokoli přijde. Pustíme posuzování, bereme to, co každý nabízí, jako dary, ne jako představení, které máme kritizovat. Jsme si v kruhu rovni, sloužíme pouze energii, která nás obnovuje, když se skrze nás pohybuje. Rituál nás vyživuje tím, že označuje cykly zrození, růstu, rozkladu a obnovy, které nás udržují živé.

Rituál může být předáván z generace na generaci, a může být vymyšlený, vytvořený, zkritizovaný a předělaný, aby naplnil potřeby naší komunity a naší doby. Když se to, co v rituálu funguje, opakuje, po čase to na sebe vezme svou vlastní sílu. Ponořit se jednou nahý do oceánu na zimní rovnodennost znamená dotknout se divokosti živlů. Nořit se každý rok, s celou komunitou, znamená posbírat tu divokost a vplést ji do pramenů a cyklu našich vlastních životů, takže se stane živou částí našich dějin, kdy si každoročně, v šoku z chladu, vzpomeneme, co to bylo, co jsme v předchozích letech pustili: svatební věnec darovaný vlnám, když manželství odumřelo, titulní stránka novely, která nebyla nikdy vydaná, strach. Také vzpomínáme na síly, které jsme vyvolali, a na změny, které jsme učinili, a na změny živlů kolem nás: rok, kdy stále pršelo, rok, kdy byly nádherné západy slunce, rok, kdy jsem byla v Nikaragui a potají s přáteli utíkala z kostela, abychom se vrhli do teplého, fosforeskujícího zálivu Corinto.

Dokonce i v jednotlivé tradici, jako je čarodějnictví (witchcraft), se rituály liší. Také se mění, rostou a vyvíjí, zakoření v určitých místech a odráží určitě momenty v historii komunity. Rituál, který je živý, neustrne ve formě. Když zapisujeme rituál, riskujeme, že jej zabijeme. To, co tady předkládám, jsou formy a techniky, které byly vyvinuté v mé vlastní komunitě nebo v mé vlastní práci. Nereprezentují witchcraft jako celek, ale mé vlastní názory. Zůstanou živé, pokud je vezmete jako návrhy, jako osnovu, která má podnítit představivost; zahynou, pokud je budete považovat za nezměnitelné, univerzální a konečné.

Tradice zachovává užitečné vhledy, nástroje a techniky. Čarodějnictví nás učí celkový vzor rituálu, jehož každý prvek je sám o sobě vzorem. Rituály v této knize nejsou specifické pro čarodějnictví, ale následují skryté struktury rituálu Řemesla.

Rituál Řemesla začíná přechodem vstupu: očištěním a uzemněním se. Pak vytvoříme posvátný prostor utvořením kruhu. Do posvátného prostoru zavoláme aspekty síly, Bohyně, Bohy, předky. Čarujeme, tzn. skrze zpěv, vyprávění, tanec, meditaci, bubnování nebo vizualizaci měníme vědomí, vybuzujeme sílu, cestujeme v představách. Obvykle končíme hostinou - sdílením jídla a pití jako hmatatelné formy vzájemné péče - a pak uděláme přechod návratu a otevřeme kruh.

Abychom porozuměli rituálu, musíme rozumět magickému konceptu energie. Představujeme si energii jako sílu, která proudí našimi těly ve vzorech, které se můžeme naučit identifikovat. Energie, které Činané říkají chi, Havajané mana, Japoncí ki, proudí skrze všechny živé a neživé věci. V rituálu ji vybudíme a vytvarujeme ji do vzorů, které nám mohou přinést to, co vizualizujeme. I když je energie méně hmatatelná než hmota, učíme se uvědomovat si ji, vnímat, někdy vidět, a vědomě ji zaměřovat. Můžeme každý z těchto vzorů nechat proměnit v situaci, která podporuje svobodu.

Starhawk, Truth or Dare

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Bohyně a čarodějky (09.06.2006)
Ženy versus muži (14.03.2006)
Bohyně a čarodějky (15.02.2006)
Zemřela Monica Sjöö (06.11.2005)
Mystérium Kréty (15.07.2005)
Chvála ženy (08.07.2005)
Seminář pro ženy (11.05.2005)
Krchnička - aneb moc Tvé levé ruky (09.12.2004)
Třináctá komnata (27.11.2004)
Oslava ženy (24.11.2004)
Sebepožehnání (22.11.2004)
Vzývání božstva (08.11.2004)
Radost ze života (02.11.2004)
Ženy, přineste zprávy (01.11.2004)
Cesta k temné Bohyni (20.10.2004)
Monica Sjöö: Marx a matriarchát (06.10.2004)
Jeskyně (1.) (07.09.2004)
Vzpomínka na FESTIVAL BOHYNĚ (20.08.2004)
Řeč Bohyně - Bohyně na Krétě IV. (26.07.2004)
Zázračný strom - Bohyně na Krétě III. (23.07.2004)
Ochutnej sladkost života - Bohyně na Krétě II. (22.07.2004)
Nahoru do hloubi Země - Bohyně na Krétě I. (21.07.2004)
Mystérium krétské Bohyně - dovolená na Krétě pro ženy v září 2004 (20.07.2004)
Uzemnit se v Gaie (06.07.2004)
Oslava svátku Lammas (29.06.2004)
Moudrá krev (21.06.2004)
Američanka ve Věstonicích a jiné Venuše (18.06.2004)
Zpívají Tvoji píseň (12.06.2004)
Vzývání božstva (08.06.2004)
Fotografie z Festivalu Bohyně 2004 od Valpi (19.05.2004)
Fotografie z Festivalu Bohyně 2004 (14.05.2004)
Posvátná místa neolitické Bohyně v Evropě (30.04.2004)
Festival Bohyně - rej ženského principu (08.04.2004)
Program Festivalu Bohyně 2004 (07.04.2004)
Festival Bohyně 2004 (29.03.2004)
Tisíc tváří Ženy (24.03.2004)
Tančení se Starhawk (17.03.2004)
Daimon - hledání ženiny vášnivé duše (2.) (08.03.2004)
Daimon - hledání ženiny vášnivé duše (1.) (03.03.2004)
Rituál sebepřijetí (27.02.2004)
Meditace Ty jsi Bohyně (18.02.2004)
Rituální chuťovky (02.02.2004)
Meditace: Jak vidět, slyšet a cítit Zdroj (17.12.2003)
Šamanka, kněžka, čarodějnice: Země je mým tělem (05.12.2003)
Vyrobte si kopřivovou panenku (03.12.2003)
Sebezasvěcení kněžky Bast (01.12.2003)
Cornwall - země Bohyně (28.11.2003)
Strach mít sílu (27.11.2003)
Kdo nebo co je Bohyně? (25.11.2003)
Cesta Luny (25.11.2003)
Svatí synové (23.11.2003)
Ta s oběma prsy (21.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
16. 11. 2020:

Profesor dr. Ivo Budil: "Bylo by nespravedlivé popírat obrovské vzepětí emocí v listopadu 1989 spjatých právě s osobou Václava Havla. Ocitl se zkrátka ve správný čas na pravém místě...
Bylo to skutečné národní společenství, naplněné pozitivní energií a historickým optimismem. Zrodila se mobilizující a osvobozující vize, která mohla dát českému národu obrovský rozvojový impulz. To, že k tomu nedošlo, mělo několik příčin. Především jsme byli navzdory různým vzletným frázím západních státníků řazeni do mocenského bloku, který objektivně prohrál čtyřicetiletý konflikt. A jak prozíravě prohlásil keltský náčelník Brennus v roce 387 před Kristem po vítězství nad Římany: „Běda poraženým.“ Česká republika byla do nového evropského ekonomického systému začleněna jako závislá a využívaná periférie, jejíž produktivita, pracovní síly a potenciál měly primárně pomoci posílit zhoršující se výkonnost západoevropského hospodářství. Významná část místní politické elity, a to v čele s Václavem Havlem, si tuto skutečnost buď vůbec neuvědomovala, nebo zmíněné kolonizaci přímo napomáhala...
"

Celý článek...


03. 11. 2020:

Publicista a spisovatel Benjamin Kuras: "Mimořádně komická jsou – po všech těch neprokázaných nařčeních Trumpa – nyní naopak prokázaná odhalení hrátek Bidenova syna Huntera s Ukrajinou, Ruskem a Čínou, nalezených v porouchaném laptopu, který ten trouba nechal v opravně a zapomněl si jej vyzvednout. Figurují tam dolárky za zprostředkování kontaktu na Bidena, když byl viceprezidentem. Jako třeba měsíční padesátitisícové platby od ukrajinského energetického holdingu Burisma nebo tříapůlmilionový šek od manželky bývalého moskevského starosty. Teda bylo by to komické, kdyby na tom nebylo tragické to, že polovině Američanů to nevadí."

Celý článek...


01. 11. 2020:

Blesk ty fotografie nepořídil, Blesk ty fotografie koupil. Víte, co to znamená? Ministr zdravotnictví padl na politickou provokaci,“ řekl ve studiu ČT24 komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček.

Celý článek...


27. 10. 2020:

Profesor Ivo Budil: "Přiznám se, že neznám žádného novináře z Blesku, ale domnívám se, že nejde o poeticky naladěné a citlivé osoby chodící o půlnoci o samotě rozjímat na opuštěné hradby Vyšehradu o smyslu českých dějin. Ten člověk tam bezpochyby šel za určitým cílem, který splnil. Nenazýval bych ho jednoduše udavačem, protože prostě dělal svoji práci. Pan profesor Prymula náležel mezi mocné muže, kteří mají vlivné nepřátele. Podobné praktiky jsme v české politice zažili již mnohokrát, a to včetně svržení předsedy vlády. Pan profesor Prymula není prvním a ani zdaleka posledním, komu se něco podobného přihodilo...
Problém České republiky spočívá v tom, že mocenské jádro Evropské unie má zájem na tom, udržovat ji v polokoloniálním či periferním postavení, k čemuž slouží liberálně levicové a aktivistické politické strany, mainstreamová média a akademické kruhy. Jakýkoliv náznak lidového vůdce, který by české společnosti umožnil plně využít její potenciál, tedy musí být zničen či diskreditován.
"

Celý článek...


27. 10. 2020:

Jaroslav Štefec: Něco tady smrdí. A hodně. Akce, jejímž cílem byla likvidace Romana Prymuly a jeho odstavení z postu ministra zdravotnictví má všechny atributy klasické operace bezpečnostních služeb. Prolhané, plné podivností a postavené na písku. Takže kdybych si mohl tipnout, směřovaly by moje úvahy spíše než oblíbeným „směrem Moskva“ (případně Peking) daleko pravděpodobnější českou cestou, případně směrem k našim „spojencům“. Podivností typu „agenta s kufrem plným ricinu“ je víc než dost. Počínaje otázkou, kdo poslal fotografa bulvárního plátku v daný čas na dané místo, až po „podivné“ znalosti jistého Moravce, takto naduté a arogantní hlásné trouby antibabišovské tak zvaně „veřejnoprávní“ televize...
Ten, kdo celou akci připravil a naplánoval, rozhodně počítal s reakcí „antirouškařů“ a dalších obhájců „práva na vymření půlky národa“, samozřejmě té, v níž nebudou oni...

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!