Zajímavá úvaha jednoho našeho čtenáře nad vztahy rodičů a dětí.
Můj současný názor je takový, že jsem si na několika maličkostech ověřil, že
děti nejsou "tabula rasa", ale že mají docela přesné vnímání věcí, které my
s "nadhledem gentlemana" prostě přecházíme.
Děti - ať už si to připustíme či nikoli - vždy patří tam, kde se narodily.
Dokonce - ale to zatím je ve stádiu upřesňování - bych si dovolil tvrdit, že
si samy své narození vybírají a určují. Včetně rodičů, se všemi důsledky pro
rodiče z toho plynoucími. Dokonce jsem si všiml, že rodiče jsou přímo
vmanipulováváni do situace, která zákonitě vede k narození dítěte. A - to je
však zatím nepotvrzený dohad - jsou i vmanipulováni do situace končící
potratem. Měl jsem možnost sledovat několik lidí, kteří se do takové situace
"dostali" a myslím si, že můj odhad v této fázi je dost přesný.
Z toho ale pro mne vyplývá několik faktů:
Dítě si mne vybralo - není tedy "moje" ve smyslu majetku, je "moje" ve
smyslu zodpovědnosti za jeho výchovu. Vybralo si mne - a to zase je jen moje
dedukce - z hlediska prostředí a z hlediska mých zkušeností a schopností. (K
tomuhle mám i nepřímý důkaz - jedno dítě se narodilo kamarádce tak, že ona
"podlehla" pudu mateřství s člověkem, kterého nesnáší, ale dítě právě na
tomto rozporu velice prospívá - dokonce matku "přesvědčilo" o do té doby pro
ni "skrytých" vlastnostech otce tak, že jej matka vzala na milost a dokoce
jsou nyní i přátelé).
Dítě má zcela jasný "plán" pro několik prvních let života, s narůstající
dobou je tento "plán" inteaktivně doplňován tím, co za tu dobu od
vychovatelů získá (narozením se k rodičovství - dle mého nejlepšího úsudku -
přidává role vychovatelská = předání reálií světa, ve kterém se dítě
narodilo.)
Dítě má povětšinou již velice propracovaný "podvědomý" charakter. Dokonce si
myslím, že astrologie funguje jako popisná "věda" aktivačních funkcí vesmíru
a rezonančních funkcí člověka na fyzické úrovni, z čehož pro mne vyplývá, že
doba početí a případného narození je daná a "dítětem" volena. Astrologický
"obraz" je v počátečních letech téměř stoprocentní (hodinový, denní, měsíční
i sluneční zodiak), s narůstajícími zkušenostmi reálií tohoto světa se tato
vazba může snižovat - hlavně pokud je dítě vedeno k používání sekundárních a
terciárních "informačních kanálů" (intuice, reflexe, cit, sledování harmonie
prostředí atd.). Pokud zůstává jeho schopnost pouze v primární rovině
(smysly, dvojstranná komunikace/konfrontace) většinou ta vazba na "zodiak
narození" zůstává silná i do pozdějšího věku.
Dítě nemá většinou jasnou představu "co" se má naučit, v tomto spoléhá na ty
"reálie" a jejich "vysvětlení" rodiči/vychovateli.
A z toho vyvozuji několik základních postulátů:
Orientace rodičů na dítě v prvních 3 letech jeho života je "nevhodná" - ta
doba by měla sloužit k jeho stabilizaci v "reáliích" rodiny a společnosti. Z
toho vyplývá postulát, že rodiče by měli upevňovat svůj společný vztah a tak
dítěti spíše zabezpečit "bezpečí a zázemí" a hlavně "jednotný přístup", než
ho svou pozorností rozmazlovat v několik - mnohdy si i navzájem kolidujících
- směrech. Praktická zkušenost mne vede k myšlence, že "dítě" začne
intuitivně tíhnout k tomu z rodičů, který je jeho "plánu" bližší. Většinou
je to matka, ale není to pravidlo. V případě takového projevu je vhodné mu -
dle mne - vyjít vstříc a druhý rodič by měl převzít část "povinností" toho
vybraného.
Do 3 roku života by se mu rodiče meli snažit ukázat formální hranice rodiny
a společnosti jako fakta na příkladech. Pochopení nechat na něm samotném -
případně na dotaz odpovídat tak, aby ho nemátli. Což znamená v mnoha
případech odhodit osobní bloky a cudnost a snažit se mu odpovídat tak, aby
rozuměl, případně podobenstvím, avšak také tím, že by odpovědi zatím
nerozuměl, ale že si otázku zapamatují a odpoví ihned, když dítě bude
připraveno. Výborný je k těmto věcem "dětský denníček"... ;-)
Po 3 roce života mu začít vytvářet "dětský životní řád" podle toho, jak se
dítě do té doby projevilo (příroda, umění, četba, kolektiv atd.), avšak
snažit se ho připravit i na skutečnost, že i ty méně preferované složky do
života patří a sem tam mu je poskytovat. (Třeba mně osobně přímo uvádělo v
běs psaní domácích úkolů doma, když přece k tomu byla ta přestávka před
hodinou...)
Vlastní rozvoj osobnosti "dítěte" v našich reáliích končí někdy (zase jen
mým odhadem) okolo 6-14 roku, je to hlavně dáno prostředím a předanými
zkušenostmi. Čím více předaných zkušeností, tím je ta doba delší. Čím je ta
doba kratší, tím "hranatější" osobnost vzniká - tím více bolesti bude
prožívat ve svém osobním životě. Čím je ta doba delší, tím více
"souvislostí" dítě vstřebá a tím je také "odolnější" v krizových situacích a
má hlubší schopnost proniknout do podstaty "problému" a tak ho i nakonec
úspěšně překonat či vyřešit.
Celý pohled takto napsaný je strašně zhuštěný a působí neživotně. Je to dáno
tím, že neumím psát jednoduše, a že je to jen velmi hrubý výčet jakýchsi
"hranic" - avšak tyto hranice vnímám jen jako jakési "triangulační body",
které se aktivují pouze v případě výjimečné situace - "vychovatel" či "dítě"
překračuje nějakou "hranici".
V podstatě se dá říci, že to vnímám pouze jako jakýsi hierarchický systém
"rozhodovacích kritérií" výhradně pro tyto výjimečné situace. V "normálním"
životě jsou neaktivní a není na ně potřeba brát větší ohled. Dítě totiž svým
výběrem rodičů si zajistilo z větší části i to, že se bude - alespoň v
počátečních letech - pohybovat kdesi "uvnitř" toho - pro něj a pro rodiče -
"normálního" prostoru a rodiče se tak povětšinou rozhodovacími kritérii
nemusí vůbec zabývat. V pozdějším věku dítěte - v období jeho
sebe-individualizace (puberta) a sebe-socializace (odloučení se od rodičů)
však mají - alespoň podle mých zkušeností - váhu velikou, a to hlavně proto,
protože ty "hranice" začnou "překračovat" rodiče, většinou proto, že se jim
"zdá", že jim "dítě" nevrací investice do něj vložené - ale na to vlastně
ani nemají "právo", protože ty investice "dítě" předá "dětem svým"...
Pokud bych to mé osobní vidění měl nějak shrnout, tak vztah rodič-dítě je
vztahem s váhou na zodpovědnosti za "rozvinutí a osvojení" metodik "přežití"
jak osoby "dítěte" samotné (sebereflexe, introspekce, inteligence, intuice,
cit) tak i osoby "dítěte" ve společnosti (formy vztahů a co s nimi, kritéria
morálky, legality, prosperity, harmonie, přežití). Vztah dítě-rodič vidím
jako velmi reflexivní - rodič ve velice krátké době dostává zpětnou vazbu
sám o sobě v té nejryzejší podobě. Jen si všimnout...
Poznámka na konec: (děkuji tímto všem za upozornění, že existují lidé, kteří
to prostě musí mít vypsáno takto explicitně)
Celým předchozím textem se vine úpřimná láska k dítěti, jak ve formě
motivační tak i rozlišovací. Tato láska však není stavěna na odiv přímo,
protože nepožaduje ani vděčnost ani protislužbu. Tato láska prostě je a
jemně moduluje všechna jednání, zaobluje rohy strohým a striktním
vyjádřením. "Dítě" samo na Zemi za láskou jde a její nedostatek snáší až tak
špatně, že chřadne a někdy i ze Země odchází zpět. Stejný problém však dítě
má i s přemírou "osobně projevované lásky", s tak zvanou "opičí láskou",
která vlastně na dítě vůbec nehledí a jejím důvodem je nenaplněnost jednoho
nebo obou rodičů. Ti přemírou "důkazů" o své "lásce" vlastně chtějí
potvrzení, že opravdu pociťují onu esenci života. Dítě je však jejich
projevy svazováno a dle své povahy se buď vzbouří anebo uzavře. A rodiče se
nakonec i diví...