Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 20. 07. 2019     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Rozcestník | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Karel Čapek:
Pravými otci zákonů jsou darebáci, ne právníci.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Země se posouvá, čas se mění
(21. 08. 2016, 3332x)
Žádejte o pomoc
(28. 09. 2016, 2976x)
Povzbuzení
(08. 09. 2016, 2891x)
Být vítězi
(17. 09. 2016, 2636x)
Probuďte v sobě lásku
(24. 07. 2016, 2585x)

kulatý roh  Poslední komentářekulatý roh
.:
"odpověd momentálně nedokážu sesmolit, ale na youtube..."
(Léčení vnitřního dítěte)
půl na půl:
"ano, článek je užitečný, informuje o tom, jak funguj..."
(Manuál pro extroverta: Pravidla komunikace s introvertem )
bez titulku:
"Super!!! Přesně tak to je. Míla"
(Nebojte se Božích Zákonů)
Jedná se totiž o to, že ...:
"... pokud byste si nechali příjmení svého expartnera..."
(Zamyšlení pro dnešní den)
bez titulku:
"Dobrý den, podařilo se mi nedávno spojit se svým vni..."
(Léčení vnitřního dítěte)
Dotaz:
"Dobrý den, mám dotaz. Shamkhalaprashalanu jsem poprv..."
(Šankhaprakšálana)
výroba nemocných:
"Nemocní se vyrábí i jinak. Například diagnoza cukrov..."
(Jak nám vyrábějí nemoci, abychom se stali jejich zákazníky)
Životopis Míly a Eduarda Tomášových:
"Dobrý deň, pán Miloš. Som veľmi rada, že som našla ..."
(Životopis Míly a Eduarda Tomášových)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh
    
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
    

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Šamanismus

* Šamani a "šamanismus"


Převzato (www.shamansyurt.com) - Šamanismus - 08. 10. 2007 (6495 přečtení)

V této kapitole se zabývám otázkami, kdo je to šaman, jak se vyvíjel pohled Evropanů na šamany a jaké novodobé mýty jsou s šamany spojeny. Také se pokusím přiblížit, kým je šaman pro svou vlastní komunitu, jak na něj pohlížejí lidé z jeho kultury. Také se rovněž pokusím pojmenovat náboženství těchto kultur.

Slovo "šaman", jako mezinárodně používaný termín, pochází z tunguzských jazyků a stalo se zobecňujícím názvem pro náboženské specialisty, specifické jedince z celého světa, kteří ve prospěch své společnosti komunikují s duchy.

První zprávu o šamanech centrální Asie přinesl do Evropy ve 13. století Vilém z Rubruku. Nazývá je divini, divinatori: "Chán* je přídomek hodnosti či důstojnosti a znamená také čaroděj nebo věštec. Všichni jejich zaříkávači a věštci si říkají 'chán'. Jejich knížata si proto také říkají 'chán'; neboť vláda u těch lidí je založena na proroctví."

"Někteří z hadačů vyvolávají ďábly. Svolají v noci do svého domu všechny, kdo chtějí, aby jim ďábel odpověděl na otázku. Doprostřed domu položí vařené maso a šam,** který vyvolává, začne mumlat svá zaříkávání. V ruce drží bubínek a buší s ním o zem. Po chvíli ho popadne zuřivost a ostatní ho musí svázat. Ďábel se zjeví, kde tma je nejhustší. Šam mu dá maso a poručí mu, aby odpovídal."

První písemnou zprávou, v níž se přímo vyskytuje slovo "šaman", zaznamenal v druhé polovině sedmnáctého století mezi tunguzskými kmeny východní Sibiře protopop Avvakum Petrovič: "Nechal si od tamějšího domorodce šamanit, to jest hádat, zdali se jim výprava podaří a vrátí-li se vítězně domů. Čaroděj byl prostý mužik a žil blízko mého srubu. Přivedl večer k sobě berana a začal nad ním čarovat, kroutil jím sem a tam, až mu ukroutil hlavu a zahodil ji pryč. Začal skákat a tančit a vzývat duchy, a když už dlouho křičel, udeřil sebou o zem a pěna mu šla z úst. Duchové ho tísnili a on se jich ptal: 'Podaří se tažení?' A duchové odpověděli: 'Vrátíte se s velikým vítězstvím a velkým bohatstvím.' "

Prvním Evropanem, který se pokusil šamana definovat, byl racionalista Denis Diderot. V Encyklopedii uvádí definici šamana (schaman) a kouzelníka (jongleur). Podle Diderota jsou šamani "označením, které dali obyvatelé Sibiře šarlatánům, kteří vykonávají funkce kněží, kouzelníků, čarodějů a lékařů..." Pojmem kouzelník označuje Diderot medicinmany amerických indiánů.

Současná sociální a kulturní antropologie slovy Zdeňka Justoně definuje hlavní rozdíl mezi šamanem a kouzelníkem takto: "Zatímco kouzelník se snaží rituálními postupy získat pozornost nemocného a přízeň publika, stupňovanou sugescí na ně působí, ale sám zůstává psychicky nedotčen vlastním léčebným postupem, šaman nechá působit nemoc a všechny terapeutické zásahy především sám na sebe. Rozhodující na léčbě šamana tedy je, že pomáhá nemocnému svým vystoupením, působením nemoci jakoby na sobě, prožít situaci, kdy je nemoc sejmuta z postiženého a 'zneškodněna' na šamanovi magickým obřadem."

Autor zde podobně jako Diderot rozlišuje mezi šamanem a kouzelníkem, ale již nikoli na základě geografickém, ale na základě osobní zainteresovanosti náboženského specialisty v léčebném procesu. Vnější projev šamana během uzdravování pacienta, tedy jeho posedlost, je však šamanem samým a lidmi z jeho kultury vysvětlována jako proces komunikace s duchy a božstvy a hledání ztracené duše nemocného, a nikoli jako "zneškodňování" nemoci na sobě samém. Nemoc je někdy považována za ztrátu duše a její navrácení a vyhnání ducha nemoci je podmínkou uzdravení.

Se vznikem etnologie a kulturní a sociální antropologie v devatenáctém století je spojena snaha o reflexi společných základů a pravidel života všech lidských kultur a všechny dosud shromážděné i nově získávané etnografické materiály jsou porovnávány a řazeny do vývojových řad. Slovo šaman se začíná používat jako zastřešující pojem pro různé jedince z celého světa, kteří komunikují s duchy, aby mohli léčit, ovlivňovat počasí, předpovídat budoucnost nebo třeba zajistit dobrý úlovek. Geografické hledisko přestává být určující. Pojmy jako medicinman, pagé, peaiman, angakoq, arendiouannens jsou nahrazeny zobecněným pojmem šaman.

Ve snaze systematizovat získané poznatky antropologové od slova šaman derivovali další pojmy jako šamanské náboženství, šamanismus.

Pojem šamanismus použil pravděpodobně jako první skotský antropolog John Lubbock v roce 1870 ve svém díle Původ civilizace. Šamanismus považoval za jednu z fází univerzálního vývoje náboženství.*** Dalším relevantním pojmem, který se objevuje v druhé polovině devatenáctého století, je výraz animismus. Britský antropolog Edward B. Tylor animismus definoval jako víru v duši přírody a lidí (belief in Spiritual Beings in nature and in humans) a označil ho za prvotní fázi vývoje náboženství.****

Proti používání slova šamanismus se již na začátku dvacátého století vyslovoval Arnold Van Gennep: "Nemůže existovat žádná šamanská víra ani kult, a tudíž ani žádné šamanské náboženství, z toho prostého důvodu, že toto slovo neoznačuje soubor věr, které se projevují prostřednictvím souboru zvyků. Pouze to potvrzuje existenci určitého druhu jedince, který hraje náboženskou a sociální roli."

I podle Eliada je šamanismus určitou formou mysticismu a vlastně ani není vhodné ho řadit k náboženstvím. Je to spíše extatická technika, která zpravidla existuje vedle jiných forem magie a náboženství.

Při současném popisu náboženství a kultury společností, v nichž žijí šamani, se setkáme s různými pojmy. Rusky psaná odborná literatura používá především výraz šamanismus, zdroje v angličtině upřednostňují pojem animismus. Někteří autoři hovoří také o prvcích totemismu a fetišismu, o kultu předků.

Zhodnotím-li dosavadní teorie, zdá se mi, že z uvedených výrazů nejbližším výrazem, který popisuje původní náboženství obyvatel Sibiře a centrální Asie, je animismus. Animismus chápaný jako víra, že vše, co nás obklopuje, je živé a má duši a může nám pomáhat nebo škodit.

Podívám-li se však zblízka na konkrétní tuvskou realitu, je zjevné, že veškeré teorie a názvy jsou jen nálepky, které svědčí především o naší evropské představě o jednotném, koherentním náboženském systému a nevypovídají příliš o pestré realitě. Proto pojem animismus chápu pouze jako velmi hrubé rozřazení, které nám pomáhá situaci jen uchopit zvnějšku, nikoli pochopit zevnitř. V druhé, hlavní části této diplomové práce se proto soustředím především na to, které výrazy používají nositelé kultury, když mluví o tom, co my nazýváme jejich náboženstvím.

Šaman byl Evropany vnímán jako psychicky narušený jedinec, proces jeho komunikace s duchy ve stavu transu byl označován za nepříčetnost, šílenost. Šamanova role ve společnosti však byla mnohem širší a nespočívala jen v komunikaci s duchy ve stavu transu. Jak tvrdí burjatský historik a znalec "šamanismu" Michajlov, šaman nemohl být psychicky narušenou osobností, protože by nezvládl vše, co bylo potřeba. Šamani museli být dobrými znalci tradic vlastního národa, mýtů, legend a obřadů, museli mít široké znalosti z lidové medicíny a být schopni skládat a pamatovat si dlouhé texty modliteb, zaklínání a hymnů, jimiž se k duchům obraceli. Jejich autorita ve společnosti jim dala také politickou moc, jejich názor na konkrétní problémy společnosti byl ctěn.

Při popisu šamanského transu z emického hlediska se hovoří o kontrolovaném, tedy uměle vyvolaném, stavu posedlosti duchy, během kterého šaman komunikuje s duchy a božstvy a tak nalezne řešení dané situace.

Šaman je náboženský specialista, který je se svým posláním spjat na celý život. Nikdo se nerodí jako šaman, ale šamanství může být dědičné. Šaman může být muž i žena, v pojmenování rozlišují šamana a šamanku pouze některé jazyky. Člověk se nestává šamanem z vlastní vůle, nýbrž tím, že si ho vyvolí duchové, kteří ho začnou kontaktovat. Tyto duchy se šaman musí naučit ovládat. Rozšířená je instituce učedníků a pomocníků šamana, kteří se tak mohou připravovat na svou pozdější samostatnou činnost. Člověk, který byl vyvolen duchy a rozhodl se stát šamanem, podstupuje iniciaci (zasvěcení), která může probíhat za účasti veřejnosti (např. tunguzští Šive a výstup šamana na žebřík z mečů) nebo vskrytu (např. oživování bubnu a pláště u Tuvanů). Hlavní rolí šamana je komunikace s transcendentnem, komunikace s duchy a božstvy. Jeho status je vysoký, vlastní komunita chová k šamanovi úctu, váží si ho a zároveň se ho obává.


* Staroturecký výraz pro šamana je kam (cham). Rubruck zaměnil slova chan (can) a cham, považoval je za synonyma. Chány tituluje cham (Mangu cham, Chingis Cham) nebo can (Mangu can, Cyngis can)
** Zde je v původním latinském textu uvedeno slovo chan.
*** Podle Lubbockovy koncepce v primitivních společnostech náboženství neexistovalo. Tento prvotní ateismus byl později vystřídán stadii fetišismu, totemismu, šamanismu a pohanství. Lubbock, J., The Origin of Civilisation and the Primitive Condition of Man, Longmans Green, London 1870. In: Soukup, V., Dějiny antropologie, Karolinum, Praha 2004, s. 301.
**** Tylorova koncepce geneze náboženství postupovala od animismu přes fetišismus a polyteismus k monoteismu. Tylor, E. B., Primitive Culture: Researches into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Language, Art, and Custom, John Murray, London 1871. In: Narby, J., Huxley, F. (ed.), Shamans Through Time, Thomas & Hudson, London 2001, s. 41?42.
20.8. Klára Řezníčková
(Šamanská jurta)

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Strašák jménem partnerská krize (30.05.2015)
Šamanský léčitelský kruh V. – Trávicí soustava (08.03.2015)
Strážce svaté harmonie IV. – Játra (12.02.2015)
Magický rituál je hluboce transformační proces (02.02.2015)
Strážce svaté harmonie III. – Plíce (29.01.2015)
Strážce svaté harmonie II. – Srdce (28.01.2015)
Strážce svaté harmonie I. – Léčitelství (26.01.2015)
Ezoterické léto - pozvánka (28.07.2014)
Ezoterické léto - PROGRAM (28.07.2014)
Chcete jít za štěstím? Bez vize to asi nepůjde… (16.10.2013)
Kyvadlo ladí čakry (30.01.2013)
Výprava do Amazonie (23.09.2012)
Dieta s rostlinami v Amazonii část 1. (21.02.2012)
Šamanské léčitelské umění - Praha (29.10.2011)
Šamanská léčba: „Medicíno, chceš-li se inspirovat od šamanů, musíš uvidět to podstatné!“ (11.10.2011)
Šaman se nerodí z posvátné drogy (05.10.2011)
Kletba nebo jen špatné rodinné návyky? (14.07.2011)
Lapač snů (08.05.2011)
Zázrak - přirozená součást našeho života (01.03.2011)
Zcizování indiánské spirituality (19.02.2011)
Ženy a muži, sundejte si své nepohodlné kabátky! (01.02.2011)
Všichni jsme božští tvůrci (21.01.2011)
Láska - nejmocnější učitelka života (30.04.2010)
Vstupní brána šamanismu – šamanské léčitelství (30.04.2010)
Šamanská předpověď na rok 2010 (22.01.2010)
Byrokratizace šamanismu (13.01.2010)
Geseko von Lüpke - Poselství šamanů (19.11.2009)
Útěk do divočiny? To by k ničemu nebylo! (17.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (3.) (04.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (2.) (01.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (1.) (29.09.2009)
Šaman (27.09.2009)
Rostliny-učitelé z Amazonie (ayahuaska) (20.09.2009)
Šamanismus se Zorou Frešovou (13.09.2009)
Deklarace o vyhlášení války uživatelům lakotské spirituality (11.09.2009)
Šamanské učení o rostlinách (30.08.2009)
Amazonská dieta (09.08.2009)
Tato Země může být rájem - když víme, jak na to... (11.06.2009)
Nové možnosti šamanského léčitelského umění (11.04.2009)
Most mezi světy (07.04.2009)
Šamanský bar (04.04.2009)
Meditace s rostlinou (03.04.2009)
Svět proměn (14.03.2009)
Úvod k šamanismu (3.) (07.03.2009)
Úvod k šamanismu (2.) (06.03.2009)
Úvod k šamanismu (1.) (05.03.2009)
Být sám sebou (05.11.2008)
Šamanský slabikář - Ayahuaska není rekreační droga (20.10.2008)
Hledání nadpřirozena 2. (15.10.2008)
Hledání nadpřirozena 1. (14.10.2008)
Graham Hancock: Hledání nadpřirozena (13.10.2008)
Slovanská spiritualita (06.04.2008)
Rada moudrých žen (19.02.2008)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (2.) (06.11.2007)
Léčivé rostliny - botanická poradna 19. (04.11.2007)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (1.) (04.11.2007)
Monguš Kenin-Lopsan - "Živý poklad šamanismu" (30.10.2007)
Indiánská Potní chýše (10.09.2007)
Oslava a obřad slunovratu (21.06.2007)
Šamanský léčebný kruh kmene Lakotů (14.06.2007)
Zpráva o Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca, Peru (13.06.2007)
Přednášky a semináře šamanky Alicie Hamm (12.06.2007)
Semináře se Zorou Frešovou (10.06.2007)
Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca (23.02.2007)
Mayské orákulum - Mytické volání (23.02.2007)
Dopis Gila Aguilery (23.02.2007)
Sundance (30.01.2007)
Moje pouť říšemi (21.01.2007)
Amy Wallaceová: Čarodějova učednice - Můj život s Carlosem Castanedou, Dobra 2006 (12.01.2007)
Šamanské semináře (20.06.2006)
Spievam Zemi, tancujem s hviezdami (19.06.2006)
"The Quest" (Hledání) (13.05.2006)
Meditace od šamanů ze Sibiře (07.01.2006)
Večer šamanismu v Praze (08.12.2005)
Ovládaná pošetilost (22.11.2005)
Nelítostnost čaroděje (20.11.2005)
Vůle bojovníka (17.11.2005)
Blátivé stíny (14.11.2005)
Nebdělé učitelství (25.10.2005)
Čtyři přirození nepřátelé člověka (13.12.2004)
Ženská cesta (23.11.2004)
Guru Chobot, s.r.o. (08.10.2004)
Indiánská potní chýše (06.09.2004)
Chem Trail Horror (21.07.2004)
Úvod do šamanismu (25.06.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (2.) (12.05.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (1.) (11.05.2004)
Pohanská iniciace smrtí (23.04.2004)
Medvědice (13.02.2004)
Sova (10.02.2004)
Šaman bojovník a (nebo) šaman dobrodruh? (06.02.2004)
Jsme částí země (27.01.2004)
Poselství od protinožců (2.) (13.12.2003)
Poselství od protinožců (1.) (12.12.2003)
Šamanský kruh medicíny (22.11.2003)
Přátelení s temnotou (21.11.2003)
Rituál přechodu (20.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 1 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
19. 07. 2019:

Vysokoškolský pedagog, znalec geopolitiky, doktor Jan Campbell: "Demonstrace, změny ve vládě, nestabilita, politická krize, to je neúplný seznam symptomů vytoužené bídy. Ta přišla ve formě liberální demokracie postavené na kapitalismu a globalizaci po pádu komunismu před 30 lety. Podstatou liberální demokracie, která není pro všechny členy společnosti, je vše ničící a všude přítomná korupce, včetně vědy, vzdělání, výchovy. Parazituje na banditismu bank, smrtelné ziskuchtivosti mnoha pseudovzdělaných a rodinou nevychovaných individuí, nazývaných moderní podnikatel, kapitalista, oligarcha, demokrat. Přežívá v bezmocných státech. Ty se topí bez možnosti záchrany v obludném veřejném dluhu, v bezradnosti a bezedném pokrytectví...
Milion chvilek pro demokracii představuje zrcadlo společnosti. To nabízí pohled na sebe sama, a jak daleko degradovala společnost, jak nesmyslné bylo snít o liberální demokracii a kapitalismu, a kam až může společnost dojít pod vedením síťové liberální demokracie. V ní mohou přežít pouze mladí radikální, kreativní a destruktivní občané spojení s narcisty a politickými ambicemi a aktivisty dávajícími přednost pokryteckému moralizování před právem. Proto jsme se dočkali Gréty, Caroly a nepřirozené migrace.
"

Celý článek...
 


16. 07. 2019:

Signatář Charty 77 Otto Černý: "Takzvaná vládní nestabilita není ničím jiným, než bouří ve sklenici vody. Je to záměrně vyprovokovaný politický střet. Snaha znevěrohodnit protivníka, rozhoupat společnost. Za každou stranou toho politického spektra určitě stojí jiné zájmy. Mocnější zájmy než jen naše středokotlinové. Nemusíme jmenovat, stačí se podívat, kdo z nich co preferuje. Kdo z nich, i v rámci omezených možností, se zasazuje o naše vlastní zájmy a kdo z nich vzhlíží s oddaností psíka k mocnému patronovi, k němuž se přesouvá stále větší část naší suverenity.
Po roce 1989 jsme se vymanili z jedné bratrské dusicí náruče, abychom se živelně vrhli do druhé, s ještě větším sevřením. V té prvé jsme ještě vzdorovali, byli jsme minimálně většinově jednotní v názoru, že to není ono, že je třeba nádech. V té nynější bojujeme o ten nádech mezi sebou. Ne s tím, který nás svírá. V tom vidím tu velkou tragédii...
Vlnu nespokojenosti
vidí ti, kteří se snaží z vlnky udělat tsunami a foukají do ní ze všech sil. Nejsem obhájcem premiéra Babiše, ale ani zastáncem jednoúčelové hysterie, která se vůči jeho osobě rozpoutala. Tím spíše, když je zřetelné, že arbitrem sporu nejsme my, ale opět někdo cizí. A v pozadí zase nějaký zvací dopis. Historie nás dohání..."

Celý článek...


15. 07. 2019:

Muzikálový zpěvák Petr Dopita: "Z Jandy je mi zle, jen se na něj podívám. To je prostě individuum, jehož názory mě míjejí mílovými kroky. Jen když vidí na ty jeho ‚Evropské hodnoty‘… Jestli takto mají vypadat evropské hodnoty, tak potěš nás pánbůh. Cokoliv ten Janda plácne, z toho je mi na zvracení. On s jeho pornominulostí bude nějak hodnotit Karla Gotta?"
Herec Jan Kuželka: "Karla znám hodně dlouho, to je tak poctivý člověk, který by nebyl schopný žádného podrazu, natož nějaké konspirace třeba s Rusama nebo s čím tady pořád vyhrožují. Já tedy nevím, kam na to pan Janda chodí, ale myslím si, že ten škodí těmi svými vyjádřeními víc než všichni ostatní dohromady!"
Hudebník Petr Štěpánek: "Politici přicházejí a odcházejí, Karel Gott je tu pořád. Karel je legenda, absolutní legenda, legenda mimo veškeré kategorie. Profesionál každým coulem. Chovám k němu absolutní úctu..."

Celý článek...


13. 07. 2019:

Ivan Hoffman: "Čeští hlodavci, tedy myši, hraboši, hryzci či potkani, vděčně hledí k Bruselu. S odkazem na unijní směrnici se totiž rapidně snížilo množství účinné látky v jedovatých návnadách prodávaných u nás a zmenšila se rovněž velikost balení. Díky tomu, že si naši hlodavci na jedu pochutnávají, aniž by je ohrožoval na životě, výtečně se množí. A jak je jich všude plno, výborně zvládají například sklizeň kořenové zeleniny.
Český přístup k hlodavcům je vlídný nadstandardně. Někde se vztah k myším a hrabošům dosud nezlepšil. V sousedním Polsku se stále v obchodech prodává velké balení jedovaté návnady s účinnou látkou téměř dvojnásobně jedovatější než u nás. Navíc i za poloviční cenu. Díky internetovému překladači člověk ani nemusí umět polsky, aby na to přišel.
Zdroj: https://www.denik.cz/komentare/tyden-ivana-hoffmana-bezpecnejsi-jed-20190713.ht"

Celý článek...


08. 07. 2019:

Další provokace ruských militaristů: Ruské břehy se objevily v blízkosti lodí NATO
Putin si nedá pokoj ani cez prázdniny: ruské brehy sú opäť nebezpečne blízko lodí krajín NATO, ktoré majú v Čiernom mori mierové vojenské cvičenie. Ťažko to hodnotiť inak ako ruskú provokáciu...

Celý článek...


04. 07. 2019:

Klimatolog a meteorolog Radim Tolasz: "Už od povodní v letech 1997 a 2002 se u nás diskutuje o nutnosti změnit způsob hospodaření v naší krajině. Jak proti povodním, tak proti suchu by pomohlo, kdybychom zemědělskou krajinu více rozčlenili a přestali opěvovat širé rodné lány. Ale pořád se nic neděje, jen se divíme, když nám přívalový déšť spláchne pole do sklepa. Po těch letech už mohu směle konstatovat, můžeme si za to sami."

Celý článek...


02. 07. 2019:

Pondělní postřehy Terezy Spencerové:
• smír v obchodní válce s USA Čína na G20 podmínila tím, že Trump splní vše, co slíbil, ale už po pár hodinách jsou tu problémy… Huawei prý zůstane na americké „černé listině“ a zákaz nakupovat americkou produkci tak pro koncern zůstane v platnosti...
• několik civilistů včetně dětí zabily izraelské rakety, které v noci na dnešek dopadly do oblasti Damašku a Homsu...
• Ukrajina, Pobaltí, Slovensko a Gruzie plánují rezoluci proti návratu Ruska do parlamentního shromáždění Rady Evropy... pro návrat Ruska přitom hlasovaly Německo, Francie, Itálie, Nizozemsko
• George Soros spojil své miliardy s miliardami trumpovských uhlobratrů Kochových, aby společně rozjeli think-tank Quincy Institute, který by pomohl skoncovat s americkou politikou „nekonečné války“ a nahradil ji zahraniční politikou bez sankcí, hrozeb, založenou na diplomacii... fascinující...
• Turecko hrozí libyjské „národní armádě“ maršála Haftára, která zničila turecký bezpilotník na tripoliském letišti... haftárovci v posledních dnech pro Turecko, které stojí na straně tripoliské muslimskobratrské vlády, uzavřeli vzdušný prostor i přístavy...

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!