Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 23. 01. 2022     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Jaroslav Hašek:
Národ český dodnes ještě pro tanec se získá,
bohužel však vždycky tančí, jak mu jiný píská.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Párové duše
(01. 02. 2019, 3100x)
Změna vede k osvobození
(22. 02. 2019, 1832x)
Rekapitulace
(14. 02. 2019, 1759x)
Život v přítomnosti
(30. 04. 2019, 1728x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Víra

* Sestra Katrei - úvod k textu


Miloš Dostál - Víra - 29. 11. 2005 (6545 přečtení)

Traktát „Sestra Katrei” čili „O duchovní dceři zpovědníkově” – svědectví heretického proudu v porýnské mystice pozdního středověku.

Zatímco úřední prameny k porýnské heretické spiritualitě, které obsahují zavrhující papežské buly, listy biskupů a inkviziční protokoly, jsou známy již delší dobu a byly naposled vydány A. Patschovskym (viz níže – literatura), dostaly se prameny literárně-duchovní provenience do popředí zájmu badatelů až v posledních dvaceti letech.

Jedním z nejpozoruhodnějších svědectví zápasu o hledání nového pojetí duchovního života z počátku 14. století je právě traktát „Sestra Katrei” čili „O duchovní dceři zpovědníkově”.

Nejedná se o naučně-vdělávací traktát zachycující stylizovaný rozhovor mezi učedníkem a mistrem či mezi duší a Bohem, jak to bylo v této době a v tomto druhu písemnictví obvyklé, nýbrž  jde o živý dialog mezi zpovědníkem a jeho duchovní dcerou, jemuž kromě velké spekulativní hloubky nechybí i jistá fabulace a dramatičnost.

Dialog vznikl praděpodobně ve Štrasburku či jeho okolí kolem roku 1320 krátce po tamním pronásledování bekyň. Anonymního autora tohoto traktátu je třeba hledat mimo klášterní prostředí etablovaných řádů spíše v osobě, která stála blízko tehdejší přísně asketické a k určité herezi nakloněné skupině bekhardů „dobrovolné chudoby”, o níž se zmiňuje list štrasburského biskupa z roku 1317 a později se o ní pojednává v inkvizičním protokolu Jana z Brna z roku 1330 ve vztahu k jejich domu v Kolíně nad Rýnem. Autorem mohl být vzdělaný laik, nebo dokonce osoba z řad duchovenstva, které se k těmto skupinám připojovaly.

Traktát byl určen umírněným kruhům bekhardské a bekyňské spirituality, a měl představovat určitou  teoretickou základnu k praktikování jejich chudoby a radikálních forem zbožnosti, aniž chtěl však dojít ke konfrontaci s církevní naukou. Kromě těchto prvků „alternativní” spirituality nacházíme v tomto dialogu určité působení františkánských ideálů chudoby, pojímané v jeho původní radikálnosti, ale zejména silný vliv mystické spekulace mistra Eckharta, který v letech 1313 až 1322 sídlil jako generální vikář dominikánské provincie Teutonia právě ve Štrasburku. Nejde tu však o nekritické přejímání, ale o samostatný způsob zpracování jak myšlenek Eckhartových, tak i jeho staršího spolubratra Dietricha z Freiberku. V pojetí svobody je dialog blízký duchovním myšlenkám díla „Zrcadlo prostých duší” (Miroir des simples âmes) valonské mystičky a bekyně Margarety Poretové, upálené roku 1310. V dialogu nicméně nacházíme i určitou tendenci: chce ukázat možnost duchovní převahy laika nad řádovým duchovním (navíc ještě ženy nad mužem), chce emancipovat určitou hereticky zbarvenou laickou a zvláště ženskou zbožnost od uzavřených forem stávající církevní religiozity, a měl proto posloužit k ospravedlnění a zhodnocení nových forem “alternativní” spirituality vůči převládající praxi.

Ve své první části traktát popisuje praktickou cestu k dokonalosti a vnitřnímu osvobození v celé své radikálnosti, v druhé části pak tyto dosažené stavy reflektuje a představuje své mysticko-spekulativní náhledy a posléze i názory eschatologické.

Traktát je příbuzný eckhartovským legendám a v jistém ohledu je velmi blízký zejména legendě „O jedné dobré sestře a o dobré rozmluvě, kterou měla s Mistrem Eckhartem”, vyprávějící o tajemné ženě, která vyhledá mistra a dává mu duchovní naučení plná hádanek, jinotajů a mystických alegorií (viz Quint, s. 443 a Pfeiffer II, s. 625). Dialog má sice určité legendistické prvky (neznámá žena, která odkudsi přichází a kamsi zase odchází, tři dny je v extázi, skrývá svou totožnost, dosahuje vysokého mystického poznání a hlásá neobyčejné hluboké myšlenky atd.), ale svou vypravěčskou formou, živým rozhovorem, výměnou rolí jeho účastníků a popisem konkrétních událostí a postav navozuje téměř dokonalý dojem skutečnosti.

Starší bádání i některé rukopisy připisovaly tento traktát přímo mistru Eckhartovi; sestra měla být jeho duchovní žačkou, zpovědníkem sám Eckhart. Dialog je znám pod zavádějícím názvem „Sestra Katrei” na základě mnichovského rukopisu, který byl vydán Pfeifferem mezi Eckhartovými texty roku 1857 i s nadpisem: „To je sestra Katrei, dcera mistra Eckharta ze Štrasburku”. Tento název mohl být v průběhu 14. století Eckhartovi připsán, aby získal na závažnosti, anebo přímo podsunut někým z literárního okruhu „božích přátel” (viz Rulman Merswin), což bylo typickým znakem této literatury. Traktát byl kolem roku 1350 přeložen pro svou závažnost do latiny a rovněž spojen s Eckhartovým jménem k roku 1310; tato redakce se však nedochovala. V letech 1463, resp. 1471 byl zpětně přeložen do němčiny. Tento dialog znal i Jindřich Suso, protože z něho převzal čtyři věty do svého souborného díla Exemplum z let 1362/63. Několik vět z traktátu ocitoval v prvním dílu „Světa jako vůle a představy” i Artur Schopenhauer. Dochoval se v poměrně velkém počtu 17 rukopisů a značném počtů zlomků. Kritická edice byla pořízena na základě nejspolehlivějšího rukopisu z Karlsruhe z roku 1472, z níž byl pořízen i tento výbor podstatných pasáží dialogu.

(Pozn redakce: Text "Sestra Katrei" začne vycházet na pokračování od 1.12.2005)

 

Edice:

F.-J. Schweitzer, Der Freiheitsbegriff der deutschen Mystik. Seine Beziehung zur Ketzerei der “Brüder und Schwester vom Freien Geist” mit besonderer Rücksicht auf den pseudoeckhartischen Traktat “Schwester Katrei” (Edition), Frankfurt am Main – Bern 1981, s. 321–370.

 

Prameny a literatura:

J. Quint, Meister Eckhart. Deutsche Predigten und Traktate, München 1963; M. Eckhart, Deutsche Werke (DW I-V), ed. J. Quint, Stuttgart 1936n; F. Pfeiffer, Meister Eckhart II, Göttingen 1906; J. Sokol, Mistr Eckhart a středověká mystika, 2. rozš. vydání, Praha 2000; VL2 VIII (1992), sl. 947–950; A. Patschovsky, Straßburger Beginenverfolgungen im 14. Jahrhundert, Deutsches Archiv 30 (1974), s. 56–198; W. Trusen, Der Prozeß gegen Meister Eckhart, Paderborn – München – Wien – Zürich 1988, s. 19–61. 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Jeden z příběhů "života po životě" (31.03.2011)
Rozdíly, které si neodporují (04.10.2008)
O znovuzrození Božského mužství (01.05.2007)
Rada budúcim rodičom: Výchova detí začína už pred narodením (28.03.2007)
Proč tolik neštěstí? (10.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (5.) (02.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (4.) (01.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (3.) (28.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (2.) (27.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (1.) (26.02.2007)
Mezináboženské zážitky a reflexe (06.02.2007)
Veril Buddha v Boha? (02.01.2007)
Vánoce starého velblouda (22.12.2006)
Tau Malachi: Tajné evanjelium Márie Magdalény, Ikar, 2006 (07.12.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (3.) (16.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (2.) (15.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (1.) (12.11.2006)
Astrologova story (25.10.2006)
Život před životem, život po životě? (23.10.2006)
Mezináboženské vztahy (09.07.2006)
Miriam ze zahrady (2. část) (14.05.2006)
Miriam ze zahrady (1. část) (08.05.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní II. (27.04.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní I. (21.04.2006)
Modlení nepomáhá nebo je na škodu (12.04.2006)
O autorovi textu "Sen jednoho Božího přítele" (09.03.2006)
Sen jednoho Božího přítele (08.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (3.) (05.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (2.) (03.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (1.) (01.03.2006)
Bible a reinkarnace (24.02.2006)
Církve jsou si rovny. Jedna si je rovnější? (13.02.2006)
O dialogu "In principio" a jeho autorovi (02.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva druhá) (01.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva první) (31.01.2006)
Dialog In principio (Prolog) (30.01.2006)
Rozbor Výkladu Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (25.01.2006)
Výklad Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (23.01.2006)
Urvaný kříž (21.01.2006)
Kázání na Boží hod vánoční o trojím zrození (24.12.2005)
Světla v předlouhé noci - obrazy 20. století (09.12.2005)
Duchovní naučení (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (4.) (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (3.) (03.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (2.) (02.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (1.) (01.12.2005)
Jóga a církev - odpověď panu Štampachovi (08.11.2005)
Haile Selassie - král nebo Bůh? (05.11.2005)
Jóga a církev (03.11.2005)
Výklad Knihy moudrosti (30.10.2005)
Kto bol Ježišovým „Milovaným učeníkom“? (22.10.2005)
O vznešeném člověku (19.10.2005)
Traktát „O odloučenosti“ (16.10.2005)
Kázání (14.10.2005)
Mistr Eckhart (10.10.2005)
Sekty (20.09.2005)
Bratr Roger zavražděn (25.08.2005)
Pojednání o reinkarnaci (19.08.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (5.) (21.07.2005)
Krátká historie Bible (19.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (4.) (18.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (3.) (16.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (2.) (14.07.2005)
Duševní porucha lidského rodu (13.07.2005)
Anatomie falešného proroctví (10.07.2005)
Desatero, bible, poselství Opravdového života v Bohu (04.07.2005)
Zaznamenali jste ten paradox? (29.06.2005)
Karma a reinkarnace (24.06.2005)
Modlitba Siouxů (16.05.2005)
Aramejský Otčenáš (06.05.2005)
Ratzingerova éra (28.04.2005)
Duše Indiána (13.04.2005)
Jsme všichni věřící? (04.02.2005)
Opravdový život v Bohu. (25.01.2005)
Vánoční poselství (24.12.2004)
Nenechám se strašit morálkou :-) (13.11.2004)
Mystéria a křesťanství (15.10.2004)
O hledání Podstaty (10.10.2004)
Buddhistická meditace a křesťanská modlitba (07.10.2004)
Co je co? (22.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
16. 01. 2022:

Policista Tomáš Ježek: Jsme cenzurováni. Pozvali mě do ČT, udělali jsme dvacetiminutový rozhovor, a nakonec z toho odvysílali 10 vteřin, a to tak, aby to vypadalo, že nemám argumenty.

Celý článek...


09. 01. 2022:

Genmjr. v. v. Ing. Hynek Blaško: "...Je naprosto neuvěřitelné, že strana, která ve volbách, když se to rozpočítalo, získala asi 1,48 % hlasů celkového objemu hlasů těch, kdo volili slepenec Pirátů a Starostů, mají tři ministerstva. Kde to žijeme? Co to s námi hrají za hru? A tento pán (Lipavský) by byl schopen nás zavléct do válečného konfliktu raz dva. Jeho kecy jsou neuvěřitelné a on v nich pokračuje dál. My proti sobě potřebujeme štvát Rusko? My proti sobě potřebujeme štvát Čínu ještě více, než jsou naštvaní teď? V naší české zahraniční politice by měl nastoupit realismus, reálné vyhodnocení, analýza našich postojů, vztahů, a z toho by se mělo vycházet. Patříme na Západ? My jsme ve středu, nepatříme ani na Východ, ani na Západ – a toho, že jsme střed, bychom si měli být vědomi a podle toho postupovat..."

Celý článek...


09. 01. 2022:

Herec Ivan Vyskočil: "...když se jistá dáma z EU, také veleduch, rozepsala o zásadách korektní řeči v EU. Nepoužívat křestní jména, nepoužívat slovo Vánoce, nestavět jesličky atd. Scházelo už jen to, že v rámci nové doktríny by u jesliček, namísto Josefa a Marie, stáli dva teplí hoši jménem Tárik a Azíz. (Obávám se, že se takového doporučení ještě brzy dočkáme.) K tomu paní Langšádlová přispěchala s obhajobou, že to přece ještě není schválené. Místo aby řekla, že takovou kravinu snad nikdo nemůže ani vypustit z pusy, anebo aspoň mlčet! Né!! Cítila povinnost se zavděčit a přispěchala s obhajobou blbosti..."

Celý článek...


30. 12. 2021:

Ivan Hoffman: "Je zjevné, že většina občanů respektuje pandemická opatření ne proto, že by byla přesvědčena o jejich účinnosti a užitečnosti, ale proto, že nechce mít problémy.
A strach z represe je spolehlivým indikátorem nesvobody. Ptáte se mne na paralely, ale myslím, že musíme zmínit hlavně rozdíly. Na rozdíl od minulého režimu, kdy propaganda fungovala na úrovni lovců mamutů, představuje dnešní vymývání mozků úplně jiný civilizační level. Současný režim má k dispozici nevídané prostředky ke sledování občanů, monitorování jejich postojů.
Dnešní mocní disponují algoritmy, které umožňují cílenou adresnou manipulaci. Občan dnes také čelí nesrovnatelně silnějšímu ekonomickému tlaku, je zpravidla lapen do dluhové pasti, ze které není úniku. A zcela zásadní rozdíl je mezi někdejším zdravotnictvím, kterému šlo o vyléčení nemocného, a zdravotnictvím dnešním, byznysovým, ve kterém jde o vydělávání peněz léčením, a někdy dokonce pouhým předstíráním léčení, kdy uzdravený pacient, anebo nezaočkovaný člověk představuje ušlý zisk...
"

Celý článek...


25. 12. 2021:

Vidlák: "Tak jsem se včera dozvěděl, že máme křesťanskou vládu. Vzhledem k tomu, jak moc jsme ateistická země, tak se nám ke katolíkům hlásí sedm členů vlády, dokonce i ten Bartoš jakožto ultraliberál se hlásí k husitům a náš skvělý ministr zahraničí se hlásí ke starokatolíkům (a Hamásu)...
...Žijeme opravdu v hybridní době. Křesťanská vláda bude šetřit = bude se chovat asociálně a největší asociál bude muset být předseda KDU Jurečka jakožto ministr sociálních věcí. Starokatolík (a Hamásovec) bude bubnovat do války s Ruskem a říkat tomu mír, Husita a antifák v jednom bude adorovat ojrokomisařku, která se snaží zrušit slovo Vánoce, katolíci z TOPky budou horovat za přijetí muslimských migrantů, kteří se záhy začnou cítit uráženi křesťanskými symboly a Petr Fiala na to bude zírat jako na zjevení a později se bude tvářit jako Boží umučení...
"

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!