Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 26. 02. 2021     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
G. Lichtenberg:
Nejlépe poznáme člověka podle vtipu, nad kterým se pohoršil.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Spojení duší
(23. 08. 2018, 2741x)
Oddělení zrna od plev
(13. 07. 2018, 2175x)
Sto jedna dní
(27. 02. 2018, 2154x)
Párové duše
(01. 02. 2019, 2079x)
Věřte ve svou jedinečnost
(27. 07. 2018, 1980x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Vzdání se


Ukázka z knihy - Sebepoznání - 17. 06. 2006 (5220 přečtení)

Jedna žena uzdravující se ze závislosti mi řekla: "Připadám si jako dítě, které se učí chodit. Vzdávám se a současně se držím zuby nehty. Proč se prostě nemohu vzdát a osvobodit se?"

Její poznámka mi připomněla hinduistický příběh o vzdání se. popisuje zaručenou metodu používanou v Indii k úspěšnému chytání opic. Lovci vydlabou kokosový ořech a vyvrtají do něj přesně tak velký otvor, aby se do něj vešla ruka opice. Pak připevní kokos k zemi a dovnitř vloží lákavou potravu. Když opice objeví večeři, prostrčí ruku otvorem a uchopí ji. Ale jakmile nic netušící oběť uchopí potravu, ruka sevřená v pěst už otvorem neprojde. Než by se opice vzdala nečekaného pamlsku, zůstane raději s rukou polapenou v kokosu a stane se snadnou kořistí pro lovce.

Stejně jako opice by mnoho lidí raději zemřelo, než by se vzdalo. Proč je pro nás tento zážitek tak obtížný?
Proč musí být tolik z nás nejprve přitlačeno ke zdi, poraženo ranami návykového chování, než se vzdáme? Jedním důvodem je to, že tento moment často vyžaduje změnu identity, vzdání se představy o sobě. Jako lidské bytosti se většina z nás silně ztotožňuje se svým malým já, ego-existencí, jako člověkem se zakořeněnou představou o tom, jaké "já" vlastně je. Pohlížíme na sebe jako na hmotné jedince, kteří existují v omezené realitě. Je to nezbytné, abychom vůbec mohli žít.

Překonání úzce vymezeného pojetí sebe sama může nahánět strach - jako by se po nás chtělo, abychom se zcela vzdali své identity. I když vzdání se má v sobě zárodky duchovního růstu, je většina z nás natolik odloučena od svého pravého Já, že kdybychom se odevzdali, upadli bychom do neznáma. Co nám pak zůstane? Ironií osudu je, že pokud se máme změnit, musíme se vzdát představy o tom, kdo jsme. Stejně jako je vzdání se jedné činnosti nezbytné k tomu, aby mohl člověk udělat něco nového, tak je nutné se odpoutat od svého malého já, abychom mohli poznat pravé Já a začlenit ho do svého života.

Většina z nás navíc staví svůj život na pozici ovládání. Vytváříme si ochranné strategie, abychom přežili v nestálém světě, formujeme nadstavbu obrany, popírání, tvůrčích mechanismů a vzdoru, které nám dávají zdání moci. Tím získáváme určitý pocit vítězství nad životem, ale nakonec dospějí naše snahy do mrtvého bodu. Z pozice jednotlivých osobností začínáme předpokládat, že můžeme uspořádat a řídit každou část svého života, včetně ostatních lidí.

Jak jsme viděli, vytvoření falešné identity a návykového chování oslabuje nebo přerušuje spojení s tvořivou silou, jíž se všechno řídí. Po nějaké době získáme iluzi, že máme vše v rukou, a často také, že se svět točí kolem nás a našich potřeb. Nakonec se jednou rukou snažíme ovládat svou realitu, jako bychom seděli na místě řidiče.

Mnozí začnou být arogantní, pyšní nebo světáčtí, aby zakryli ohromný pocit studu, strachu a nejistoty. Duchovní zdroj nám zůstává skryt a my jsme příliš zaměstnáni sami sebou, než abychom si uvědomili jeho existenci nebo sílu.

To se stává do určité míry každému z nás. Svou podstatou jsou naše životy nepředvídatelné a nestálé. Někdo jednou řekl: "Jediná věc, na kterou se můžeme spolehnout, je změna."

Vteřina uplyne a další je naplněna nejistotou neomezených možností. Tato skutečnost může být vzrušující i hrozivá. Protože se mnoho lidí bojí změny, ulpívá na známých věcech. Naše známá realita, i když může být nepříjemná nebo obtížná, nám dává alespoň určitou míru pociťovaného bezpečí a vymezení. Když jsme konfrontováni s možnou změnou našeho běžného způsobu existence, většina z nás se vyleká . Cítíme se bezpečněji, když zůstaneme uzavřeni ve svém známém vězení, než abychom riskovali únik ven.

Přirozená setrvačnost lidského ega je znásobená u člověka, jehož život je plný chaosu, nestability, násilí nebo týrání. Při ohrožení se obracíme ke svému nekonečnému zdroji a snažíme se získat kontrolu, abychom nalezli alespoň zdání zdravého rozumu a bezpečí. Když kolem sebe nevidíme pořádek, jsme zmateni. Převezmeme-li kormidlo, získáme pocit normálnosti a kapitulace se nám zdá nebezpečná. Léta jsme si budovali pevnost (iluzorní) síly a bezpečí, a zřeknutí se naší falešné identity nás proto děsí. Vzdáme-li se kontroly, můžeme pocítit bolest a strach.

Pro člověka prodělavšího fyzické, slovní nebo sexuální týrání je kapitulace často spojena s násilím. Bezmoc pro ně znamená být přemožený, bezbranný, zraněný. Vzdát se kontroly znamená být ovládán mocnou, surovou silou. Představa, že vzdání se otevírá cestu k laskavosti, k lásce a větší duchovní síle se zdá být cizí. Je těžké pochopit, že vzdáme-li se, dojde k proměně a růstu. Zkušenost nás naučila, že obranné mechanismy je třeba zachovat za každou cenu. Jednat jinak znamená být přemožen.

Vzdání se vyžaduje rovněž pokoru. Znamená to, že musíme nechat padnout fasádu falešné pýchy a arogance a odhalit své slabosti. To může být opět děsivé pro ty, kdo se spoléhají na své obranné mechanismy jako na ochranu proti možnému násilí. Ve skupinách lidí uzdravujících se ze závislosti slýcháme heslo: "Po pokoření přichází pokora." To platí pro mnohé z nás. Musíme zažít pocit, že se z nás stala naprostá nula, než odhodíme své obranné štíty. Pokoře se můžeme naučit pouze prostřednictvím hazardního, nekontrolovaného, bláznivého návykového chování, které nás tlačí ke dnu a ničí naši sebeúctu.

Společenské role mohou být dalšími překážkami na cestě ke vzdání se. Například mnoho mužů v naší společnosti je vychováváno v přesvědčení, že musí být silní, výkonní a mít vždy vše pod kontrolou. Rodiny a kolegové se spoléhají na jejich schopnost udržet zdání stability. "Chlapi přece nepláčou," je nepsaným zákonem pro muže. "Opravdoví chlapi" jsou stále ve střehu, nevyjadřují své city ani neodhalují svou zranitelnost. Historicky je kapitulace spojena se ztrátou všeho ve prospěch nepřítele ve válce, znamená vzdát se moci, majetku, cti. Hrdinští válečníci se nikdy nevzdávají. Přiznání osobní bezmoci ukazuje na ztrátu iluze potence. Kdyby něco takového měl muž udělat, ztratil by část identity, kterou mu naše kultura přisoudila.

Problém je zcela odlišný v případě rasových a kulturních menšin, osob s nepřijímanou sexuální orientací, žen a dalších, které společnost pokládá za slabší. Mnozí z těchto lidí jsou již demoralizováni a nejsou si vědomi vlastní síly. Další považují bezmoc za něco, z čeho má člověk vyrůst. V zápase za uznání a rovnoprávnost se snaží získat sílu a schopnosti. Kapitulovat znamená vzdát se toho, zač bojovali. Znamená to návrat k podřízenosti a povolnosti, které tak dobře znají. Moc pro ně znamená panovačnou politickou, společenskou a individuální autoritu, která jim určila jejich nerovnoprávné postavení. Dokonce i termín "Vyšší moc" může navodit představu podobné utlačující síly.

Staneme-li se však bezmocnými, získáváme větší sílu. Když prožijeme smrt ega, zříkáme se neefektivních a nepřirozených způsobů existence a otevíráme se zdrojům pravého Já. Bez ohledu na naše společenské postavení v nás může stav kapitulace probudit velkou sílu, která je nesrovnatelně silnější a trvalejší než zdánlivá moc naší společenské identity.

Na rozdíl od křehké jistoty spojované s ovládáním a vlivem, je tato hluboká síla živá, spolehlivá a nezměrná.

Z knížky Žízeň po celistvosti, Christina Grofová

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Disharmonie duše a ega (20.06.2013)
Mgr. Vladimír Červenák, etikoterapeut: Nenávisť (19.01.2013)
Čelit stresu a depresi (11.01.2011)
Vyprávění o tom, jak v praxi vypadá nebdělost (04.02.2009)
Naše třináctá komnata (15.01.2009)
O Pravidlech (a trochu o sexu) (27.10.2008)
Je náš svět božský nebo ne? (26.09.2008)
O vnější autoritě a důvěře v sebe (29.07.2008)
Základní zákony Universa (08.02.2008)
Instinkt Intelekt Inteligence Intuice - v čem jsme kdo kdy In (07.01.2008)
Rodinné konstelace v kontextu alternativní religiozity a psychoterapie (10.12.2007)
ARUNÁČALA a optika jedince (03.12.2007)
Terapie tmou (03.11.2007)
O štěstí, o Bohu i jiných slovech (29.10.2007)
Nebe plné hvězd (28.07.2007)
Cíl života (17.07.2007)
Vznikání bez tvaru - Plamen pravdy (14.07.2007)
Bůh nepochází z času (05.07.2007)
Otevřené tajemství (26.06.2007)
Štěstí a touha (24.06.2007)
Šabkarova pieseň o dvoch pravdách (17.05.2007)
Poznávám se a znalost sama mě mění (16.05.2007)
Ako vítame v rodine nového človiečika? (25.04.2007)
Prečo je nelogické požadovať hmatateľné dôkazy o existencii duchovna? (24.04.2007)
Míľniky na duchovnej ceste Mirceu Eliadeho (07.04.2007)
Ako najlepšie poznať seba samého? (03.04.2007)
Cesta zlého činu stvorením a ochrana pred jeho účinkami. (21.03.2007)
„Moje zúčtovanie s ezoterikou“ (05.03.2007)
Modlitba válečníka (31.01.2007)
Afirmace podstaty neboli činu (28.01.2007)
Dikša - reakce (06.01.2007)
Vyrovnání Harické linie (21.12.2006)
Dikša – Modlitba za Jednotu (18.12.2006)
Přímým poznáním je jen vlastní uvědomění člověka (16.12.2006)
Jackalova meditace I (13.12.2006)
Být sám sebou 2 (26.11.2006)
Být sám sebou (1.) (25.11.2006)
Celý člověk (04.10.2006)
Obejmout kmen stromu (03.10.2006)
Důvěra (03.10.2006)
Pohľad na začiatok nášho života - prenatálne obdobie a pôrod (01.09.2006)
Návod i pro Tebe (30.08.2006)
Poznáním toho, co nejste, poznáte sebe sama. (20.08.2006)
Svoboda je zodpovědnost (16.08.2006)
Ne-volba (08.08.2006)
Regresné techniky súčastnosti (27.07.2006)
Rameš Balsekar: koncept - vše je Boží vůle. TO je, jak JE (26.07.2006)
Co mám dělat? (16.07.2006)
Zákon rovnováhy (06.07.2006)
Rozdíl "vzdát se" a "být vzdán" (21.06.2006)
Síla Lásky... (16.06.2006)
Cestou do chrámu (30.05.2006)
Proč ego chce usilovat (23.05.2006)
Mahariši II (12.05.2006)
Život - smrt - život (10.05.2006)
Test inteligence, (aneb vznik a záhyby logiky) (15.04.2006)
Já jsem není nikdy nové (22.03.2006)
Anonymní dopis mého života (18.03.2006)
Tradice Advaita Védanty (09.03.2006)
Anděl (07.03.2006)
UMĚNÍ RYZOSTI - DUCHOVNÍ MOST (28.02.2006)
Temný chrám (17.02.2006)
Srdce (15.02.2006)
Stáří (12.02.2006)
Pokora (10.02.2006)
Čajovna (08.02.2006)
Prostá rozkoš bytí (04.02.2006)
Věčná esence bohyní (20.01.2006)
Nadhled - vědomé čtení (18.01.2006)
Mahariši (16.01.2006)
Oceán (10.01.2006)
Potencionalita (09.01.2006)
Smysl činnosti, smysl života (22.12.2005)
Odvaha vrátit se domů (20.12.2005)
DÉMONE (20.12.2005)
MISTR, MISTR, MISTR (19.12.2005)
Intuice v buddhismu (15.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným XII. (14.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným XI. (12.12.2005)
Konvence a osvobození (06.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným X. (04.12.2005)
Mapování mysli (02.12.2005)
Nelpění (02.12.2005)
Nezajímáte mě, zajímá mě hudba (25.11.2005)
Co Buddha objevil (16.11.2005)
Jean-Pierre Gomez - Přímé pochopení (12.11.2005)
Joshu a snídaně (11.11.2005)
Osvícení (09.11.2005)
PROBUZENÍ - Marta Janssen (25.10.2005)
Meditační víkend “Životní krize” (23.10.2005)
Kurs “speciál” regresní psychoterapie (21.10.2005)
Pokračovací kurs regresní psychoterapie (15.10.2005)
Co nám slibuje ďábel a co nám slibuje Bůh? (13.10.2005)
Proč Daršan (12.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným IX. (11.10.2005)
Realizace JÁ - Šrí Saradamma (08.10.2005)
Harmonizace čaker (07.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VIII. (07.10.2005)
Zmatení jazyků (06.10.2005)
Materialistická propaganda a meč rozlišování (06.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VII. (05.10.2005)
Cayce o sexuální energii (03.10.2005)
Edgar Cayce (02.10.2005)
Zápisky ze žaláře v Readingu (30.09.2005)
Volný (24.09.2005)
Ono nezrozené - jsme tam i bez úsilí? (19.09.2005)
Energie Lásky (16.09.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VI. (15.09.2005)
Orgasmus je (14.09.2005)
Jak najít "pravého" mistra? (13.09.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným V. (11.09.2005)
Nebeská řeč (10.09.2005)
O Šrí Brahmámovi (07.09.2005)
Šrí V. V. Brahmam (03.09.2005)
Duchovní a světské (01.09.2005)
Myšlenky ze satsangů (30.08.2005)
Zážitek Božského Já (29.08.2005)
Jak zahodit zbytečnosti (24.08.2005)
Vrátit mysl Já (21.08.2005)
Setkání s Martou (18.08.2005)
Osamělost (13.08.2005)
Jak jsem potkal Martu (12.08.2005)
Cesta lásky (11.08.2005)
Příběh o zrcadle (reality show) (10.08.2005)
Zen a umění chatařit (09.08.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným IV. (25.07.2005)
Co přináší móda v duchovnosti, aneb o duchovnost v módě (09.07.2005)
Vzor hodný následování? (01.07.2005)
Setkání s Martou ve Zlíně (29.06.2005)
Jak je to s mistry? (22.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným III. (21.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným II. (19.06.2005)
Má cesta za Matkou Meerou (18.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným I. (17.06.2005)
Ego (29.05.2005)
Zase jedna reakce... (12.05.2005)
Duchovní rozvoj a vzdělání (11.05.2005)
Přesmyčky (29.04.2005)
Zlo i dobro (27.04.2005)
Ranní reflexe při čtení internetových zpráv a novinek… (26.04.2005)
Dvanáctero rad proti úzkosti (20.04.2005)
Ideály (15.04.2005)
Ztracený případ (12.04.2005)
Jak se dostat na Cestu (25.03.2005)
Brýle (24.03.2005)
Podvědomí (22.03.2005)
Musíme jít domů (13.03.2005)
Štěstí (04.03.2005)
O hranicích v lidském vědění (25.02.2005)
Dvě tváře inteligence - srdce a rozum (17.02.2005)
Jak se člověk stane hledajícím? (15.02.2005)
Co jsme? (14.02.2005)
Hmota neexistuje... (11.02.2005)
Ráj (08.02.2005)
Vyhnanství (02.02.2005)
Rozum nebo Cit – to je ta otázka... (24.01.2005)
Komentář k článku "Je správné platit za duchovní výtvory?" (23.01.2005)
Je správné platit za duchovní výtvory? (23.01.2005)
Všechno je jinak? (19.01.2005)
Svoboda (12.01.2005)
Vášeň k životu (05.01.2005)
Zrcadla (30.12.2004)
Tělo, emoce a mysl (28.12.2004)
Láska (25.12.2004)
Hledáme sami sebe (24.12.2004)
Duchovní cesta (20.12.2004)
Deprese (17.12.2004)
Dávání darů (15.12.2004)
Svobodná vůle (14.12.2004)
Svatí muži (10.12.2004)
Vůně (08.12.2004)
Naděje (05.12.2004)
Otázky Milindovy (03.12.2004)
Hrajeme si (29.11.2004)
Hledání Boha (21.11.2004)
Otroctví a svoboda (16.11.2004)
Strach (14.11.2004)
Osamělost (26.10.2004)
Pozvánka na seminář (25.10.2004)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 16 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
13. 02. 2021:

Senátor Jaroslav Doubrava: " ...chovali se (poslanci) jako úchylové. Dokonce hejtmani z opozičních stran prosili své strany, aby neblbly a nouzový stav prodloužily. Politické hovězí hlavy ze stáda opozice z toho ale udělaly předvolební mejdan. Poslanci, kteří zařízli nouzový stav, jsou stejní primitivové jako ti, kteří demonstrovali proti nošení roušek. A opozice neustále do vlády bušila, že neudělala to či ono, že něco mohla dříve a lépe. Změnilo se to v politickou štvanici, nakonec vláda ztrácela rozhodnost, aby nebyla obviněna z nedemokratických zásahů...
...ČT1 se stává největším šiřitelem nenávisti, polopravd a dezinformací v ČR. Z tohoto hlediska se nedivím, že se takhle urvali z řetězu i primitivové z opozice. Poslanci z opozice ukázali, že nemají ani páru o tom co potřebují lidé dole, v konkrétních vesnicích, městských čtvrtích, ti kteří jsou odkázáni měsíc od měsíce na plat nebo v horším případě na podporu...
"

Celý článek...


10. 02. 2021:

Bohumil Pečinka:  "...je to třicet let stále o tomtéž. Už v letech 1990-92 dělalo právnické expertní duo Jičínský-Rychetský zákulisní rozhodnutí a nátlakové akce, jimiž stavělo parlament i vládu do neřešitelných situací. Často tomu sekundoval i Jan Filip z pozice experta, plně podřízeného Pavlu Rychetskému. Třicet let nato stejní lidé, tentokrát už bez zesnulého Zdeňka Jičínského, rozhodli o volebním zákonu a dostali politickou reprezentaci pod tlak..."

Celý článek...


29. 01. 2021:

Petr Žantovský: "...USA pro mnohé z nás před rokem 1989 symbolizovaly svobodu a demokracii, zatímco sovětský blok symbolizoval třídní boj a všeobecné hlupství. Dnes je to jinak. Amerika se chová hůř než naši rudí za Jakeše. Je to symbol? Jistě: úpadku země, která si neví rady sama se sebou, a tak nabízí zástupné terče. Jen my jsme stále stejní, tedy aspoň naše vrchnost: dříve odezírala ze rtů Moskvě, dnes Washingtonu případě Berlínu a Bruselu. Ale změní to nás, občany, co tomu musejí přihlížet? Ani v nejmenším. Jen to prohloubí skepsi a nedůvěru. Jako za toho Jakeše. Kdybych byl optimista, řeknu, že cítím v kostech změnu, jako byla cítit dejme tomu od roku 1985. Ale protože jsem realista, bojím se, že tato změna bude draze vykoupena..."

Celý článek...


26. 01. 2021:

Proč? Martiny Kociánové: Sklapni, nebo Tě smažem!

YouTube channel Svobodné Universum
Kupředu do minulosti: Svobodné universum


26. 01. 2021:

Ivo Rušák: „Putinova rezidence“ u Černého moře
"...dnešní vlna mediálního „zájmu“ o tu „Putinovu rezidenci“ je už historicky druhou vlnou, jaksi reinkarnovanou a znovu rozvířenou zjevně v souvislosti s návratem A. Navalného do Ruska a tak nějak zakrývá skutečnost, že A. Navalného po návratu ruská policie ze zákona prostě musela zatknout, protože byl dříve odsouzený k podmíněnému trestu (30 dní vězení) a neplněním jeho podmínek ten trest podmíněný přešel v trest nepodmíněný. Jistě mu nikdo nebude vyčítat to období, kdy se jako léčil z té „otravy“ a kdy byl v „rekonvalescenci“, ale od té doby pobýval (schválně?) v Německu dále, a tedy se (schválně?) nehlásil v pravidelných intervalech ruské policii, jak stanovovaly podmínky trestu..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!