Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 25. 09. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Mark Twain:
Bůh stvořil člověka, poněvadž byl zklamán opicemi. Pak už na další experimenty rezignoval.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2778x)
Svět se mění
(19. 11. 2017, 2724x)
Naslouchejte si každou vteřinou
(02. 11. 2017, 2724x)
Nejsme připraveni
(27. 09. 2017, 2645x)
Váš rok
(02. 01. 2018, 2387x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Vzdání se


Ukázka z knihy - Sebepoznání - 17. 06. 2006 (5118 přečtení)

Jedna žena uzdravující se ze závislosti mi řekla: "Připadám si jako dítě, které se učí chodit. Vzdávám se a současně se držím zuby nehty. Proč se prostě nemohu vzdát a osvobodit se?"

Její poznámka mi připomněla hinduistický příběh o vzdání se. popisuje zaručenou metodu používanou v Indii k úspěšnému chytání opic. Lovci vydlabou kokosový ořech a vyvrtají do něj přesně tak velký otvor, aby se do něj vešla ruka opice. Pak připevní kokos k zemi a dovnitř vloží lákavou potravu. Když opice objeví večeři, prostrčí ruku otvorem a uchopí ji. Ale jakmile nic netušící oběť uchopí potravu, ruka sevřená v pěst už otvorem neprojde. Než by se opice vzdala nečekaného pamlsku, zůstane raději s rukou polapenou v kokosu a stane se snadnou kořistí pro lovce.

Stejně jako opice by mnoho lidí raději zemřelo, než by se vzdalo. Proč je pro nás tento zážitek tak obtížný?
Proč musí být tolik z nás nejprve přitlačeno ke zdi, poraženo ranami návykového chování, než se vzdáme? Jedním důvodem je to, že tento moment často vyžaduje změnu identity, vzdání se představy o sobě. Jako lidské bytosti se většina z nás silně ztotožňuje se svým malým já, ego-existencí, jako člověkem se zakořeněnou představou o tom, jaké "já" vlastně je. Pohlížíme na sebe jako na hmotné jedince, kteří existují v omezené realitě. Je to nezbytné, abychom vůbec mohli žít.

Překonání úzce vymezeného pojetí sebe sama může nahánět strach - jako by se po nás chtělo, abychom se zcela vzdali své identity. I když vzdání se má v sobě zárodky duchovního růstu, je většina z nás natolik odloučena od svého pravého Já, že kdybychom se odevzdali, upadli bychom do neznáma. Co nám pak zůstane? Ironií osudu je, že pokud se máme změnit, musíme se vzdát představy o tom, kdo jsme. Stejně jako je vzdání se jedné činnosti nezbytné k tomu, aby mohl člověk udělat něco nového, tak je nutné se odpoutat od svého malého já, abychom mohli poznat pravé Já a začlenit ho do svého života.

Většina z nás navíc staví svůj život na pozici ovládání. Vytváříme si ochranné strategie, abychom přežili v nestálém světě, formujeme nadstavbu obrany, popírání, tvůrčích mechanismů a vzdoru, které nám dávají zdání moci. Tím získáváme určitý pocit vítězství nad životem, ale nakonec dospějí naše snahy do mrtvého bodu. Z pozice jednotlivých osobností začínáme předpokládat, že můžeme uspořádat a řídit každou část svého života, včetně ostatních lidí.

Jak jsme viděli, vytvoření falešné identity a návykového chování oslabuje nebo přerušuje spojení s tvořivou silou, jíž se všechno řídí. Po nějaké době získáme iluzi, že máme vše v rukou, a často také, že se svět točí kolem nás a našich potřeb. Nakonec se jednou rukou snažíme ovládat svou realitu, jako bychom seděli na místě řidiče.

Mnozí začnou být arogantní, pyšní nebo světáčtí, aby zakryli ohromný pocit studu, strachu a nejistoty. Duchovní zdroj nám zůstává skryt a my jsme příliš zaměstnáni sami sebou, než abychom si uvědomili jeho existenci nebo sílu.

To se stává do určité míry každému z nás. Svou podstatou jsou naše životy nepředvídatelné a nestálé. Někdo jednou řekl: "Jediná věc, na kterou se můžeme spolehnout, je změna."

Vteřina uplyne a další je naplněna nejistotou neomezených možností. Tato skutečnost může být vzrušující i hrozivá. Protože se mnoho lidí bojí změny, ulpívá na známých věcech. Naše známá realita, i když může být nepříjemná nebo obtížná, nám dává alespoň určitou míru pociťovaného bezpečí a vymezení. Když jsme konfrontováni s možnou změnou našeho běžného způsobu existence, většina z nás se vyleká . Cítíme se bezpečněji, když zůstaneme uzavřeni ve svém známém vězení, než abychom riskovali únik ven.

Přirozená setrvačnost lidského ega je znásobená u člověka, jehož život je plný chaosu, nestability, násilí nebo týrání. Při ohrožení se obracíme ke svému nekonečnému zdroji a snažíme se získat kontrolu, abychom nalezli alespoň zdání zdravého rozumu a bezpečí. Když kolem sebe nevidíme pořádek, jsme zmateni. Převezmeme-li kormidlo, získáme pocit normálnosti a kapitulace se nám zdá nebezpečná. Léta jsme si budovali pevnost (iluzorní) síly a bezpečí, a zřeknutí se naší falešné identity nás proto děsí. Vzdáme-li se kontroly, můžeme pocítit bolest a strach.

Pro člověka prodělavšího fyzické, slovní nebo sexuální týrání je kapitulace často spojena s násilím. Bezmoc pro ně znamená být přemožený, bezbranný, zraněný. Vzdát se kontroly znamená být ovládán mocnou, surovou silou. Představa, že vzdání se otevírá cestu k laskavosti, k lásce a větší duchovní síle se zdá být cizí. Je těžké pochopit, že vzdáme-li se, dojde k proměně a růstu. Zkušenost nás naučila, že obranné mechanismy je třeba zachovat za každou cenu. Jednat jinak znamená být přemožen.

Vzdání se vyžaduje rovněž pokoru. Znamená to, že musíme nechat padnout fasádu falešné pýchy a arogance a odhalit své slabosti. To může být opět děsivé pro ty, kdo se spoléhají na své obranné mechanismy jako na ochranu proti možnému násilí. Ve skupinách lidí uzdravujících se ze závislosti slýcháme heslo: "Po pokoření přichází pokora." To platí pro mnohé z nás. Musíme zažít pocit, že se z nás stala naprostá nula, než odhodíme své obranné štíty. Pokoře se můžeme naučit pouze prostřednictvím hazardního, nekontrolovaného, bláznivého návykového chování, které nás tlačí ke dnu a ničí naši sebeúctu.

Společenské role mohou být dalšími překážkami na cestě ke vzdání se. Například mnoho mužů v naší společnosti je vychováváno v přesvědčení, že musí být silní, výkonní a mít vždy vše pod kontrolou. Rodiny a kolegové se spoléhají na jejich schopnost udržet zdání stability. "Chlapi přece nepláčou," je nepsaným zákonem pro muže. "Opravdoví chlapi" jsou stále ve střehu, nevyjadřují své city ani neodhalují svou zranitelnost. Historicky je kapitulace spojena se ztrátou všeho ve prospěch nepřítele ve válce, znamená vzdát se moci, majetku, cti. Hrdinští válečníci se nikdy nevzdávají. Přiznání osobní bezmoci ukazuje na ztrátu iluze potence. Kdyby něco takového měl muž udělat, ztratil by část identity, kterou mu naše kultura přisoudila.

Problém je zcela odlišný v případě rasových a kulturních menšin, osob s nepřijímanou sexuální orientací, žen a dalších, které společnost pokládá za slabší. Mnozí z těchto lidí jsou již demoralizováni a nejsou si vědomi vlastní síly. Další považují bezmoc za něco, z čeho má člověk vyrůst. V zápase za uznání a rovnoprávnost se snaží získat sílu a schopnosti. Kapitulovat znamená vzdát se toho, zač bojovali. Znamená to návrat k podřízenosti a povolnosti, které tak dobře znají. Moc pro ně znamená panovačnou politickou, společenskou a individuální autoritu, která jim určila jejich nerovnoprávné postavení. Dokonce i termín "Vyšší moc" může navodit představu podobné utlačující síly.

Staneme-li se však bezmocnými, získáváme větší sílu. Když prožijeme smrt ega, zříkáme se neefektivních a nepřirozených způsobů existence a otevíráme se zdrojům pravého Já. Bez ohledu na naše společenské postavení v nás může stav kapitulace probudit velkou sílu, která je nesrovnatelně silnější a trvalejší než zdánlivá moc naší společenské identity.

Na rozdíl od křehké jistoty spojované s ovládáním a vlivem, je tato hluboká síla živá, spolehlivá a nezměrná.

Z knížky Žízeň po celistvosti, Christina Grofová

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Disharmonie duše a ega (20.06.2013)
Mgr. Vladimír Červenák, etikoterapeut: Nenávisť (19.01.2013)
Čelit stresu a depresi (11.01.2011)
Vyprávění o tom, jak v praxi vypadá nebdělost (04.02.2009)
Naše třináctá komnata (15.01.2009)
O Pravidlech (a trochu o sexu) (27.10.2008)
Je náš svět božský nebo ne? (26.09.2008)
O vnější autoritě a důvěře v sebe (29.07.2008)
Základní zákony Universa (08.02.2008)
Instinkt Intelekt Inteligence Intuice - v čem jsme kdo kdy In (07.01.2008)
Rodinné konstelace v kontextu alternativní religiozity a psychoterapie (10.12.2007)
ARUNÁČALA a optika jedince (03.12.2007)
Terapie tmou (03.11.2007)
O štěstí, o Bohu i jiných slovech (29.10.2007)
Nebe plné hvězd (28.07.2007)
Cíl života (17.07.2007)
Vznikání bez tvaru - Plamen pravdy (14.07.2007)
Bůh nepochází z času (05.07.2007)
Otevřené tajemství (26.06.2007)
Štěstí a touha (24.06.2007)
Šabkarova pieseň o dvoch pravdách (17.05.2007)
Poznávám se a znalost sama mě mění (16.05.2007)
Ako vítame v rodine nového človiečika? (25.04.2007)
Prečo je nelogické požadovať hmatateľné dôkazy o existencii duchovna? (24.04.2007)
Míľniky na duchovnej ceste Mirceu Eliadeho (07.04.2007)
Ako najlepšie poznať seba samého? (03.04.2007)
Cesta zlého činu stvorením a ochrana pred jeho účinkami. (21.03.2007)
„Moje zúčtovanie s ezoterikou“ (05.03.2007)
Modlitba válečníka (31.01.2007)
Afirmace podstaty neboli činu (28.01.2007)
Dikša - reakce (06.01.2007)
Vyrovnání Harické linie (21.12.2006)
Dikša – Modlitba za Jednotu (18.12.2006)
Přímým poznáním je jen vlastní uvědomění člověka (16.12.2006)
Jackalova meditace I (13.12.2006)
Být sám sebou 2 (26.11.2006)
Být sám sebou (1.) (25.11.2006)
Celý člověk (04.10.2006)
Obejmout kmen stromu (03.10.2006)
Důvěra (03.10.2006)
Pohľad na začiatok nášho života - prenatálne obdobie a pôrod (01.09.2006)
Návod i pro Tebe (30.08.2006)
Poznáním toho, co nejste, poznáte sebe sama. (20.08.2006)
Svoboda je zodpovědnost (16.08.2006)
Ne-volba (08.08.2006)
Regresné techniky súčastnosti (27.07.2006)
Rameš Balsekar: koncept - vše je Boží vůle. TO je, jak JE (26.07.2006)
Co mám dělat? (16.07.2006)
Zákon rovnováhy (06.07.2006)
Rozdíl "vzdát se" a "být vzdán" (21.06.2006)
Síla Lásky... (16.06.2006)
Cestou do chrámu (30.05.2006)
Proč ego chce usilovat (23.05.2006)
Mahariši II (12.05.2006)
Život - smrt - život (10.05.2006)
Test inteligence, (aneb vznik a záhyby logiky) (15.04.2006)
Já jsem není nikdy nové (22.03.2006)
Anonymní dopis mého života (18.03.2006)
Tradice Advaita Védanty (09.03.2006)
Anděl (07.03.2006)
UMĚNÍ RYZOSTI - DUCHOVNÍ MOST (28.02.2006)
Temný chrám (17.02.2006)
Srdce (15.02.2006)
Stáří (12.02.2006)
Pokora (10.02.2006)
Čajovna (08.02.2006)
Prostá rozkoš bytí (04.02.2006)
Věčná esence bohyní (20.01.2006)
Nadhled - vědomé čtení (18.01.2006)
Mahariši (16.01.2006)
Oceán (10.01.2006)
Potencionalita (09.01.2006)
Smysl činnosti, smysl života (22.12.2005)
Odvaha vrátit se domů (20.12.2005)
DÉMONE (20.12.2005)
MISTR, MISTR, MISTR (19.12.2005)
Intuice v buddhismu (15.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným XII. (14.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným XI. (12.12.2005)
Konvence a osvobození (06.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným X. (04.12.2005)
Mapování mysli (02.12.2005)
Nelpění (02.12.2005)
Nezajímáte mě, zajímá mě hudba (25.11.2005)
Co Buddha objevil (16.11.2005)
Jean-Pierre Gomez - Přímé pochopení (12.11.2005)
Joshu a snídaně (11.11.2005)
Osvícení (09.11.2005)
PROBUZENÍ - Marta Janssen (25.10.2005)
Meditační víkend “Životní krize” (23.10.2005)
Kurs “speciál” regresní psychoterapie (21.10.2005)
Pokračovací kurs regresní psychoterapie (15.10.2005)
Co nám slibuje ďábel a co nám slibuje Bůh? (13.10.2005)
Proč Daršan (12.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným IX. (11.10.2005)
Realizace JÁ - Šrí Saradamma (08.10.2005)
Harmonizace čaker (07.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VIII. (07.10.2005)
Zmatení jazyků (06.10.2005)
Materialistická propaganda a meč rozlišování (06.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VII. (05.10.2005)
Cayce o sexuální energii (03.10.2005)
Edgar Cayce (02.10.2005)
Zápisky ze žaláře v Readingu (30.09.2005)
Volný (24.09.2005)
Ono nezrozené - jsme tam i bez úsilí? (19.09.2005)
Energie Lásky (16.09.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VI. (15.09.2005)
Orgasmus je (14.09.2005)
Jak najít "pravého" mistra? (13.09.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným V. (11.09.2005)
Nebeská řeč (10.09.2005)
O Šrí Brahmámovi (07.09.2005)
Šrí V. V. Brahmam (03.09.2005)
Duchovní a světské (01.09.2005)
Myšlenky ze satsangů (30.08.2005)
Zážitek Božského Já (29.08.2005)
Jak zahodit zbytečnosti (24.08.2005)
Vrátit mysl Já (21.08.2005)
Setkání s Martou (18.08.2005)
Osamělost (13.08.2005)
Jak jsem potkal Martu (12.08.2005)
Cesta lásky (11.08.2005)
Příběh o zrcadle (reality show) (10.08.2005)
Zen a umění chatařit (09.08.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným IV. (25.07.2005)
Co přináší móda v duchovnosti, aneb o duchovnost v módě (09.07.2005)
Vzor hodný následování? (01.07.2005)
Setkání s Martou ve Zlíně (29.06.2005)
Jak je to s mistry? (22.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným III. (21.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným II. (19.06.2005)
Má cesta za Matkou Meerou (18.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným I. (17.06.2005)
Ego (29.05.2005)
Zase jedna reakce... (12.05.2005)
Duchovní rozvoj a vzdělání (11.05.2005)
Přesmyčky (29.04.2005)
Zlo i dobro (27.04.2005)
Ranní reflexe při čtení internetových zpráv a novinek… (26.04.2005)
Dvanáctero rad proti úzkosti (20.04.2005)
Ideály (15.04.2005)
Ztracený případ (12.04.2005)
Jak se dostat na Cestu (25.03.2005)
Brýle (24.03.2005)
Podvědomí (22.03.2005)
Musíme jít domů (13.03.2005)
Štěstí (04.03.2005)
O hranicích v lidském vědění (25.02.2005)
Dvě tváře inteligence - srdce a rozum (17.02.2005)
Jak se člověk stane hledajícím? (15.02.2005)
Co jsme? (14.02.2005)
Hmota neexistuje... (11.02.2005)
Ráj (08.02.2005)
Vyhnanství (02.02.2005)
Rozum nebo Cit – to je ta otázka... (24.01.2005)
Komentář k článku "Je správné platit za duchovní výtvory?" (23.01.2005)
Je správné platit za duchovní výtvory? (23.01.2005)
Všechno je jinak? (19.01.2005)
Svoboda (12.01.2005)
Vášeň k životu (05.01.2005)
Zrcadla (30.12.2004)
Tělo, emoce a mysl (28.12.2004)
Láska (25.12.2004)
Hledáme sami sebe (24.12.2004)
Duchovní cesta (20.12.2004)
Deprese (17.12.2004)
Dávání darů (15.12.2004)
Svobodná vůle (14.12.2004)
Svatí muži (10.12.2004)
Vůně (08.12.2004)
Naděje (05.12.2004)
Otázky Milindovy (03.12.2004)
Hrajeme si (29.11.2004)
Hledání Boha (21.11.2004)
Otroctví a svoboda (16.11.2004)
Strach (14.11.2004)
Osamělost (26.10.2004)
Pozvánka na seminář (25.10.2004)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 16 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
18. 09. 2020:

Jan Schneider: "Tak nám zase někoho otrávili. Jegora Gajdara v Irsku (2006), Skripalovy ve Velké Británii (2018), a teď Navalného v Německu? Kdyby ho ale opravdu otrávili nervovým jedem na bázi organofosfátů v Rusku, byl by dávno nebožtík a kolem něj by bylo mnoho dalších. Kdyby ho otrávili toutéž látkou v Německu, dopadlo by to stejně. To je moc divných věcí najednou. Ti novodobí Goebbelsové ale tvrdí, že se tak opravdu stalo, a že na odebraných vzorcích tu shodu potvrdilo několik laboratoří. Má to jen jeden háček. Ty vzorky nebyly odebrány forenzně průkazným způsobem. Neobstály by před jakýmkoliv soudem jako důkaz ani v případě ukradené koloběžky..."

Celý článek...


11. 09. 2020:

Jan Keller: Novičok patří spolu s ricinem do skupiny vysoce toxických chemických látek, které Rusko používá ve třech jasně definovaných případech.

  • Za prvé tehdy, když má pocit, že minulé sankce, které proti němu byly přijaty, jsou příliš slabé, ztrácejí svoji účinnost a potřebovaly by zdůraznit.
  • Za druhé Rusové k některé z těchto látek sahají, když mají dojem, že jejich diplomatické vztahy s jinou zemí jsou jakžtakž uspokojivé, takže je nutno je náležitě vyostřit a zdramatizovat. Za tímto účelem se někdy spokojují pouze s fingovanou hrozbou, kterou se snaží široce medializovat s pomocí těch nejvěrohodnějších mediálních kanálů.
  • Nejběžnější je třetí případ, kdy sahají k novičoku proto, aby zhatili některý z projektů, na němž s partnerskou stranou léta spolupracovali a od něhož si slibují velký ekonomický přínos. V posledním případě šlo o to, že Rusové potřebovali, aby v Německu vznikl odpor proti plynovodu Nord Stream 2, který je právě před dokončením. Protože Německo zůstávalo hluché vůči americkým výhradám proti tomuto energetickému projektu, museli Rusové sáhnout k novičoku, aby měli odpůrci rusko-německé spolupráce v oblasti energetiky silnější argumenty.

Celý článek...


10. 09. 2020:

„Díky sankcím zavedeným v roce 2014 je dnes Rusko mnohem méně závislé na přílivu zahraničního kapitálu, takže pandemie způsobila jeho ekonomice menší škody," vysvětlila v rozhovoru pro agenturu Bloomberg Elina Ribakova, zástupkyně hlavní ekonomky z Institutu mezinárodních financí ve Washingtonu.

Celý článek...


10. 09. 2020:

Jaroslav Štefec: "Zajímalo by ale určitě nejen mě, jakou svobodu měl pan senátor (Vystrčil) na mysli. Svou svobodu kašlat na doporučení prezidenta, premiéra a ministra zahraničí a na ekonomické zájmy ČR? Svobodu vyhazovat peníze českých občanů za nesmyslné cesty, které nás navíc naprosto jistě o další peníze ještě připraví? Svobodu Tchaj-Wanu? Svobodu Číny? Nebo svobodu lidí v ČR? Netuším, a opět jsem si naprosto jist, že by to nedokázal vysvětlit ani on sám..."

Celý článek...


10. 09. 2020:

Pavel Černocký: „Proč popularita ANO a Babiše stále neklesá? Prosté... když "obyčejný" člověk poslouchá, co Babiš říká a dělá, a porovnává to s nenávistnými výlevy exotů jako Fiala, Vystrčil, Bartoš a nebo Rakušan, tak si říká: "No, on ten Babiš asi není nic moc, ale ono by mohlo být daleko hůř...", kdyby se dostali k lizu ti "liberální pseudodemokraté" ... "

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!