Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 17. 01. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatĂ˝ roh  Náhodný citátkulatĂ˝ roh
Honoré de Balzac:
Za každým velkým majetkem se skrývá zločin.

kulatĂ˝ roh  Hlavní menukulatĂ˝ roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatĂ˝ roh  Přehled rubrikkulatĂ˝ roh

kulatĂ˝ roh  NejčtenějšíkulatĂ˝ roh
Mayská rada
(14. 02. 2017, 2656x)
Mayský sněm promlouvá
(01. 04. 2017, 2532x)
Jsme bytostmi Země
(01. 02. 2017, 2415x)
Cesta dále
(27. 02. 2017, 2344x)
Mayský sněm
(12. 03. 2017, 2305x)

kulatĂ˝ roh  Počasí, Slunce, LunakulatĂ˝ roh
 
Předpověď pro ČR 1.den title= Předpověď pro ČR 2.den Předpověď pro ČR 3.den
 

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatĂ˝ roh  O Jitřní zemikulatĂ˝ roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Witchcraft

* Wicca ? tradiční vs. ?ne-tradiční? praxe


Zahrada - Witchcraft - 15. 01. 2005 (4275 přečtení)

Text který nám poslal Zahrada je překladem článku z bluemoonwicca.org a věnuje se úvahám nad významen slova wicca, který je často zcela nevhodně používán - a to zejména v USA.



Úvodní slovo překladatele

Na tento článek jsem narazil náhodou a rozhodl jsem se, že jej přeložím pro českou veřejnost. Udělal jsem to hlavně z toho důvodu, že velmi působivě a výstižně zachycuje problémy, se kterými se v současné době potýká Wicca ve Spojených státech. Na téma, které se dále před vámi rozvine, jsem dosud své vlastní názory nepublikoval, obvykle je nikomu nesděluji a ani zatím nemám v úmyslu to dělat. Raději nechávám mluvit jiné a tento překlad proto berte jako názor autorů a nikoliv názor můj. Dodal bych k tomu ještě dvě věci. Je dobré se poučit z dění v jiných zemích, abychom se vyvarovali možným nedorozuměním v budoucnosti. A dále upozorňuji, že slovo wicca a wiccan používám v překladu jak s velkým ?W?, tak s malým ?w?. Odděluji tak tradiční a eklektickou cestu. ?Wicca? je vlastní jméno tradice založené Geraldem Gardnerem, ?wicca? je obyčejné podstatné jméno a název pro novodobé pohanské hnutí, které v sobě rovněž zahrnuje Wiccu (tedy i tu s velkým ?W?). Přeji příjemnou četbu.

Zahrada
V čem je problém?

Tento článek byl sepsán proto, abychom upozornili na trend, jehož jsme svědky zejména v posledních deseti letech, kdy se stále větší množství lidí přicházejících k wicce čím dál tím víc odchyluje od tradičního wiccanského systému víry a praxe. Tento článek není v žádném případě namířen proti početným samostatně praktikujícím wiccanům a členům eklektických skupin, které obdivujeme za to, že udržují podstatu wiccy neporušenou.

Slyšeli jsme nekonečně mnoho důvodů pro změny, které probíhají, a mnoho z nich je docela rozumných. Ale postupně se dostáváme do bodu, kdy člověka napadá otázka: ?Tohle je pořád ještě wicca? A pokud ne, proč bychom tomu tak měli říkat?? (Pokud vás zajímají rozdíly mezi tradičními a ?ne-tradičními? formami, navštivte tuto stránku http://bluemoonwicca.org/tradition.html)

Když jsme poprvé nahlédli do světa čarodějnictví v roce 1972, objevili jsme na toto téma ve veřejné knihovně v Annapolisu v Marylandu pouze jedinou publikaci. A i když ta kniha říkala, že existuje něco jako čarodějnický coven, neměli jsme žádnou možnost najít kohokoliv, kdo by Wiccu praktikoval. Praxe čarodějnictví a Wiccy se začala ve Spojených státech šířit až v sedmdesátých letech a byla převážně skrytá očím veřejnosti a jediný způsob komunikace byla osobní setkání.

Když jsme začali v roce 1990 Wiccu studovat, byla již velmi populární, ale stále o ni většina lidí nevěděla vůbec nic. V tu dobu nebylo dostupných knih příliš mnoho. Rozhodně neexistovaly knihy pro děti a většina z nich byla napsána zkušenými čarodějnicemi, které byly členy tradičních Wiccanských covenů. Tradiční coveny nepřijímají členy pod 18 let věku a některé dokonce určují minimální hranici dovršení 26 let. Informace, které byly šířeny v roce 1990 se navzájem příliš nelišily a do značné míry odpovídaly konceptu Gardnera a jeho dalších zasvěcenců.

Na konci sedmdesátých let a zejména v letech osmdesátých se začali objevovat noví autoři a někteří kombinovali wiccu s jinými myšlenkami a praktikami jako jsou například náboženství amerických indiánů, ženská spiritualita a židovský mysticismus. Autoři stále nazývali to, o čem psali ?wiccou?, i když se již značně odchylovali od tradičních Wiccanských postupů a ideálů. V devadesátých letech můžeme sledovat nejen obrovský nárůst nabídky knih o wicce, ale také výskyt filmů a dalších pořadů o náctiletých čarodějnicích.

Začátkem devadesátých let jsme svědky rozmachu výskytu nových učitelů wiccy, kteří ji v tradičním covenu studovali jen krátký čas nebo se dokonce učili sami. Ve většině případů byli do těchto rolí dotlačeni svými přáteli, kteří se od nich zoufale potřebovali naučit alespoň to málo, co věděli. ?Coveny? vznikaly zčistajasna a zcela spontánně, nikoliv oddělením pověřeného páru od mateřského covenu (Což je proces, kdy Wiccani po té, co dlouhý čas tvrdě pracovali a studovali dosáhli třetího stupně zasvěcení a dostali svolení založit nový coven).

V posledních deseti letech můžeme spatřit obrovské změny ve výuce a praxi wiccy, ke kterým dochází. Zeptejte se dnes v Americe kohokoliv ve věkovém rozpětí 12 až 24 let na to, co je to wicca. Zřejmě vám řeknou ?Je to náboženství?. Pokud se o wiccu alespoň trochu zajímali, možná se dozvíte, že je to o čarodějnicích a kouzlení a možná tuší i něco o tom, že má wicca cosi společného s bohy, bohyněmi a Zemí. Stále větší množství lidí následuje touhu svého srdce a vydávají se na přírodní stezku jménem wicca. Pro některé z nich je Wicca ta správná cesta. Pro jiné je Wicca blízko tomu, co chtějí, takže si některé věci přizpůsobí podle svého. Což je samozřejmě fajn, ale s tím, jak každý odebere tu či o onu část, najednou zjistíme, že nám z Wiccy mnoho nezbylo. Lidé nalézají a vytvářejí nové a nové stezky, ale význam Wiccy se nám v celém procesu ztrácí.

Před pěti lety alespoň ti, kteří se nazývali wiccany alespoň přečetli pár knížek. Současný trend spěje k tomu, že mladí lidé si tento titul přisvojují, protože se jim líbí myšlenka na čarodějnictví a být čarodějnicí považují za vzrušující a zábavné. Zřejmě viděli nějaký film nebo sledují pořad ?Charmed? (?charmed? ? začarováno, začarován; pozn. překl.). Pokud jsou skutečně velmi ambiciózní, zřejmě navštíví jednu či dvě internetové stránky o wicce, ale drtivá většina z nich si nikdy žádnou knihu ani nepřečetla. Pokud už ?studují? wiccu měsíc či dva, nejspíš mají vlastní stránky. Většina z nich ale o Gardnerovi nikdy neslyšela a zřejmě ani nemají tušení o tom, co to vlastně Wicca je.

Dnes může kdokoliv, kdo má doma počítač, otevřít internet a najít tisíce stránek, které mají v titulu slovo ?wicca?. Jen malý zlomek těchto stránek pochází z tvorby autorů, kteří byli ve Wicce skutečně vyškoleni. K těm stránkám můžeme ještě připočítat mraky chatovacích místností, které mají slovo ?wicca? ve svém názvu. Strávil jsem v nich stovky hodin a potkal jen hrstku tradičních Wiccanů. Za to jsem narazil na obrovské množství lidí, kteří se pokouší wiccu vyučovat, přičemž neprošli ani základním studiem a v jejichž okolí se pohybují tisíce dětí ochotných věřit všemu, co se na internetu napíše.

Bohužel počet lidí dychtících studovat a praktikovat Wiccu naprosto převyšuje počet dostupných a kvalifikovaných učitelů. Nikdy bych neobviňoval ty, kteří se sami zoufale snaží rozvíjet, kráčet vpřed a naučit se co se dá. Wicca může být velmi zábavná a naplňující. Výslekem však bývá často ten jev, že praktiky a myšlenky s nálepkou ?wicca? zaplňují knihy a internet, i když mají s původním Gardnerovým konceptem společného jen velmi málo nebo dokonce vůbec nic.

Od samého začátku existovali učitelé, kteří nechtěli nic jiného než sdílet své znalosti a spojení s bohy a bohyněmi s ostatními lidmi. Samozřejmě se objevuje také spousta učitelů, kteří usilují o pocit síly a nadvlády nad ostatními. Takový typ lidí jsme měli možnost vidět, jak vedou nejen chatovaní místnosti, ale i skutečné i ?coveny?. Taky potkáváme wiccany, kteří se vždy učili sami bez znalosti kořenů, původu a tradiční etiky wiccy, kteří už praktikují deset let a za tu dobu zcela zmátli stovky nových zájemců.

Setkáváme se s lidmi, kteří o wicce nic nečetli, ale přesto nám vysvětlují, co wicca je a co není. Jakýkoliv pokus o šíření uvědomění o tom, co je původem wiccy, se setkává s neuvěřitelným nepřátelstvím. Někdy během celého toho procesu zřejmě někdo rozhodl, že wicca je tak nějak ?všecko, co se dá? a je to náboženství takové, jaké ho kdo chce mít. Samozřejmě, že kdokoliv může vytvořit své vlastní náboženství, vyznávat jej a praktikovat. Nicméně nedává žádný smysl něco takového učinit a pak to nazývát wiccou, když Wicca je již dávno zavedenou tradicí s definovanými pravidly, základními principy a praktikami. Tito řekněme ?samozasvěcení? wiccani se stávají autoritami jen proto, že jsou nejviditelnější a nejhlasitější. A aby to bylo ještě horší, tak někdy předávají svou verzi toho, co je ?wicca? s tím, že jiná varianta ani nikdy neexistovala.

Kdy už wicca není wicca?

Od samého začátku měla Wicca jisté standardy, na kterých se většina (jestli ne všichni) tradičních Wiccanů shodovala. Většina těchto standardů se cestou nějak ztratila, takže se většina současně provozovaných stylů wiccy míjí s původním gardnerovým systémem. Pár věcí samozřejmě zůstalo, ale z tradičního pohledu nejsou pod těmi všemi vylepšeními skoro ani vidět.

Moderní ?samozasvěcení? wiccani však stále slaví osm sabatů (nebo o nich alespoň ví). Stále rituálně uctívají úplněk (nebo alespoň vědí, že by tak činit měli). Přinejmenším něco slyšeli o Wiccan Rede a zákonu trojí odplaty. Většina z nich si je vědoma toho, že wicca zahrnuje nějaké uznání boha a bohyně, magii a kouzla a taky to, že většina wiccanů o sobě obvykle mluví jako o čarodějnicích (případně čarodějích pozn. překl.). Na tomto místě obvykle veškerá podobnost končí.

Většina nových wiccanů nikdy neslyšela o Geraldovi Gardnerovi. Věří, že wicca sama o sobě je náboženstvím doby kamenné. Myslí si, že Wiccan Rede je dobrovolné. ?Zasvěcují? sami sebe, zakládají coveny, titulují se veleknězem nebo velekněžkou a ?zasvěcují? další, aniž by měli jakékoliv ponětí o tom, co to vlastně zasvěcení je nebo jaká zodpovědnost je s ním spojena. Dávají svá ?kouzla? komukoliv, kdo o ně požádá a od ostatních požadují totéž, což zdůvodňují tím že všichni wiccani mají povinnost sdílet své znalosti s ostatními, kteří se takto titulují.

Většina nových wiccanů nikdy nepracovala na osobní úrovni jen s určitým bohem nebo bohyní. Většina z nich netuší nic o tom, co je vlastně invokace a nebo tuší úplně špatně. Nerozumí důvodům, proč by měli být bohové zvaní do kruhu pokud možno ze stejného panteonu. Jsou také wiccani, kteří jsou zároveň křesťany nebo můžete potkat wiccany, kteří se nazývají černými mágy nebo vampýry. Noví wiccani si také vyměňují své ?knihy stínů?, které tvoří a uchovávají výhradně v elektronické podobně.

Moderní wiccani obvykle sbírají nástroje pro svůj oltář, aniž by měli ponětí o symbolickém systému, který za nimi stojí. Pro kouzlo použijí určitý druh byliny nebo svíce prostě proto, že si to přečetli v knize a sami nemají ponětí o tom, proč je ta či ona bylina či svíce použita. Nemají potuchy, co je to vycentrování nebo uzemnění, proč po rituálu následuje oslava nebo proč může být dobré volit jídlo na sabaty podle ročních dob.

Pokud tvrdí, že dodržují Wiccan Rede, domnívají se, že je aplikovatelné toliko na oblast magie. Většina nedokázala integrovat wiccu do svých životů a vnímají své náboženství jako něco, co ?dělají? spíš než jako něco, co žijí. Nikdy se ale nezapomenou ujistit, zda je pentagram na jejich krku dostatečně viditelný ? to aby všichni poznali, že jsou wiccani. Neustále každému říkají nebo píší ?Buď požehnán? (Blessed Be, pozn. překl.), aniž by věděli, co to znamená nebo jak to vzniklo. Většina z nich se shoduje na tom, že přímé předání nauky je zcela zbytečné a že všechna tajemství a mystéria wiccy jsou v knihách nebo na webu.

V současné situaci máme tisíce lidí, kteří se titulují slovem ?wiccan?, s tradičními Wiccany mají společného jen málo nebo nic a nejsou si vědomi toho, co byla Wicca v posledních padesáti letech, případně toto rovnou odmítají. Výsledkem je, že slovo wiccan je ve Spojených státech prakticky bezobsažné. Tradiční Wiccani se již nemohou představit jako wiccani, aniž by tím zároveň vyvolali ukvapené a neadekvátní závěry o své víře a praxi. Ještě před deseti lety byla většina pověr založena na tom, že jsme satanisti a obětujeme zvířata. Nyní se máme vyrovnat s lidmi, kteří si myslí, že žijeme ve světě snů, levitačních kouzel, gotické melancholie a naší velekněžce bude brzy patnáct let. Nejsem si zcela jist, co z toho je vlastně horší.

Eliminace zmatků a jak dál

Od samého začátku se zájemci pokoušeli najít cestu k tradičním učitelům, i když to často znamenalo roky čekání a nekonečné trpělivosti. Tradiční Wicca vždy přitahovala lidi, kteří mají zájem o kořeny tohoto náboženství, o mytologii, meditaci a hledání porozumění života a přírody. Nyní je však cesta těch, kteří hledají, zaneřáděna a pokroucena množstvím dezinformací a nekvalifikovaných učitelů, kteří jsou vidět mnohem více, než tradiční učitelé. Není to zase až tak velká překážka, neboť věříme že odpovídající žák i učitel se vždy potkají z vůle bohů, ale jsou kroky, které můžeme podniknout, aby se ta cesta trochu vyčistila a napřímila.

Náš úmysl není vytvořit z tradiční Wiccy nějakou elitu. Nemyslíme si, že by tradiční Wicca byla lepší nebo horší než jiné formy wiccy ? je jen jiná. Taky nemám v úmyslu bránit komukoliv, kdo se chce nazývat ?wiccanem?, aby tak činil. Jsem šťastný za každého, kdo shledává svou cestu užitečnou a naplňující, ať už je to cokoliv. Jediná má námitka se týká toho, že používání slova ?wicca? pro všechny možné náboženské praktiky vytváří zmatek nejen pro Wiccany a rádoby-Wiccany, ale i na veřejnosti, která si pomalu začíná uvědomovat existenci Wiccy a dalších pohanských náboženství.

Kdybychom měli přiblížit to, co vlastně tradiční Wicca je a o čem tu hovoříme, asi by nás čekala dlouhá cesta vstříc eliminaci současných zmatků a konfliktních představ, které se vynořují, když to slovo vyslovíme. Také je samozřejmě naprosto nezbytné vyjádřit respekt víře, kterou vyznávají jiní. Ale myslím, že máme právo pokusit se uchovat původní význam a koncept Wiccy jako takové.

(c) 2001, Forest a Joe Butera http://bluemoonwicca.org/2001.html
(c) 2004, translation by Jakub Achrer
Zahrada

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 3 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihlášený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatĂ˝ roh  Přihlášený čtenářkulatĂ˝ roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatĂ˝ roh  AktualitykulatĂ˝ roh
13. 11. 2019:

Tereza Spencerová: "Moralesova demise přišla pouhý týden poté, co zamítl německému koncernu těžbu lithia s tím, že lithium ?patří bolivijskému lidu?? západní a prozápadní mainstream mezitím dál odmítá nazývat puč pučem, očividně podle pravidla, že co je dobré pro Západ, nikdy pučem nemůže být?"

Celý článek...


13. 11. 2019:

Advokát Jaroslav Ortman: "Jestli odkazem listopadu 89 má být, že neuznáváme svobodné volby, že neuznáváme vítěze voleb a že mají odstoupit pod tlakem ulice, tak potom organizátorům nejde o listopad. Pak jim jde v podstatě o revoluční únor 1948, kdy ulice diktovala a vytvářela akční výbory Národní fronty, zavírala lidi, svrhávala je z funkcí, advokáty vyhazovala z Advokátní komory. To je pro mě naprosto nepřijatelné a tyhle metody neuznávám. A tvrdím, že je to faleš, faleš, faleš, a pokud někdo vyzývá k takovým krokům, tak patří buď do blázince, nebo by se nad jeho výzvami měly zamyslet orgány činné v trestním řízení."

Celý článek...


05. 11. 2019:

Nekorektní blog Petra Kubáče: "klimatický summit" se stěhuje potřetí, tentokrát do Madridu. Ve Španělsku protesty nehrozí, protože v tomto "demokratickém" státě dostanete za pořádání referenda víc než v Jižní Americe za terorismus a vraždy. Takže letecké palivo přece jen bude spáleno. Pozoruhodná je situace Grety Thurnbergové, protože plout na plachetinici (i miliardářské kevlarové) Atlantikem do Evropy v listopadu je poukázka na smrt v bouři. Proto bude zlý skřítek šetřit CO2 tak, že přijme španělskou pomoc a pojede jejich velkou, železnou (patrně vojenskou) lodí s táákhle velkým naftovým motorem běžícím nepřetžitě během celé (více než) týden trvající cesty...

Celý článek...


01. 11. 2019:

Neviditelný pes: Pirátka Krausová se schází s trestně stíhaným šéfem reklamky JCDecaux Tenzerem, přičemž pirát Michálek se snaží svoji přítelkyni z maléru vytáhnout, což je zcela pochopitelné, důvody jsou zcela jasné, a odskákat to má z důvodů ne zcela pochopitelných Mikuláš Ferjenčík. Takto je to řečeno jazykem prostým.
Akutní případy Piráti zpravidla řeší bonzováním v Bruselu, ale v tomto případě to nepůjde. Musí si to vyřešit sami. Na to mají transparentní celopirátskou diskusi. Božínku? oni mají štěstí, že takové blbosti jsou mimo rozlišovací schopnost lidí, kteří chodí do práce, mají rodinu, řeší děti a složenky a na luštění ptydepe nemají čas. Aférku Krausové a Michálka a Tenzera nebudou voliči vnímat. Tu vnímají ti, kdo je nevolí, stejně to fungue s Babišem...

Celý článek...


31. 10. 2019:

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček: "Co dříve řekl učitel, nebo jiná obecně vážená osobnost, bylo bráno jako jisté měřítko hodnot, obecného vkusu a morálky. Kdo je dnes takovou osobností? Považuje se za ni každý a nazývá se to svobodou. Jsem vždy spíše pobaven, kolik ústavních právníků a politologů se objeví na sociálních sítích v souvislosti s jakýmkoliv právním nebo politickým problémem. Oni neříkají svůj názor, což by jistě bylo možné a vhodné, ale soudí jiné za to, že nesdílejí jejich představu o věci...
...poněkud přehlížíme tu část nenávistných projevů, které signalizují vážnější problémy ve společnosti. Sociální rozdíly nás mohou více ohrozit než nějaké výkřiky omezených hlupáků... Stovky milionů lidí žijí v naprosté chudobě, zatímco pár desítek miliardářů neví, kam s penězi...
"

Celý článek...


28. 10. 2019:

Hudebník Petr Štěpánek: "Bé bé bé, nepozvali nás na Hrad. Bů bů, to se řekneee! Jeden by i zaplakal. Už ale nedodávají, že kdyby je pozvali, pozvání by teatrálně odmítali, případně by zase ze slavnostního aktu demonstrativně odcházeli. Že, Mirko Stojedničko?" ...

Celý článek...


19. 10. 2019:

Komentátor Tomáš Vyoral: "Když se neznámá paní vyjádří na internetu vůči ilegálním imigrantům, nejvyšší státní zůstupce Pavel Zeman je pobouřen a angažuje se. Zatímco když starosta Řeporyjí Pavel Novotný opakovaně na internetu i jinde vyzývá a volá po smrti svých politických oponentů ? konkrétních lidí, k močení na jejich hroby a bůhví k čemu, tak soudruh Zeman mlčí. Není hate speech jako hate speech..."

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!