Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 01. 12. 2020     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
G. Lichtenberg:
Nejlépe poznáme člověka podle vtipu, nad kterým se pohoršil.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Aktuální stav
(12. 01. 2018, 2946x)
Váš rok
(02. 01. 2018, 2542x)
Spojení duší
(23. 08. 2018, 2497x)
Co nás provází
(29. 01. 2018, 2383x)
Pracujte v souladu se svou duší
(14. 12. 2017, 2242x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Tajemno

* Zlá a dobrá existence


Hejzl Honza (Honza) - Tajemno - 11. 09. 2004 (5410 přečtení)

Při čtení zdejších článků ohledně jógy jsem nemohl nepomyslet na poměrně zřetelný, ale málokdy vnímaný rozpor mezi duchovními naukami. Jóga, buddhismus, džinismus apod., obecně všechny tyto nauky vnímají celý svět jako „za trest“ a bytí v něm jako jedno velké utrpení. Šamanismus, okultismus nebo taoismus naopak vnímají život jako veliké štěstí a dar.

…meditace je často hledáním matky. A Buddha přece ztratil matku při porodu. Není divu, že svět je pro něj jen utrpení.

Docházíme k zajímavému fenoménu. V historii jsou dva proudy mystických názorů na svět. Jeden uvádí, že ona „likvidace ega“ změní svět v tom smyslu, že s ním budeme v souladu a bude nám připadat jako veliké štěstí být naživu. Druhý směr tvrdí, že „likvidace ega“ způsobí „vyvanutí“ a když to půjde, rozklad těla na světlo apod. Teď je na nás, co nám připadá více jako útěk.

Pokud náš svět existuje čistě jako produkt našeho vědomí, končí tato pravda u naprosto nečekaných interakcí – když mě někdo šlehne lahví zezadu do hlavy, težko byl stvořen mnou samým a jedná čistě nezávisle na mém vědomém světě (existuje tu pak další neznámá veličina, která ve svém konání vidí smysl). Už samotná logika existence světa je zajímavá. Pokud tu něco je a je to tu tak dlouho, patrně to sice nemusí mít nějaký smysl, ale musí to mít cíl. Pokud se modlíme k Bohu, milujeme ho a chceme s ním splynout, nemůžeme ho na straně druhé podvědomě zrazovat svou nespokojeností s faktem, že nás stvořil.

Když se podíváte na prakticky neměnné civilizace sžité s přírodou, nenajdete nic jako nenávist ke světu, názory, že je to tady utrpení apod. Všechno jim přijde svaté a taky tak jednají. Pracují a žijí pro celek – jejich ego je takové, jaké by mělo být – a je to tu pro ně ráj.

Na druhé straně pocit, že je tu vše utrpení, vzniká vždy v civilizacích se rozvíjejících – tzn. lpících na určitých nepřirozených hodnotách.

Kupříkladu je znám případ, kdy se část původního obyvatelstva v Austrálii rozhodla i to málo, co vynalezla (vrhač oštěpů, bumerang atp.) odložit a „vrátit se na stromy“. Prostě pro ně byl svět rájem a vynálezy brali jako cestu z ráje ven.

Nedávno tu byl článek o realizaci a jejím rozdílu od osvícení. Byl naprosto kvalitně a objektivně napsán. Problém lidí, kteří se dají na konkrétní cestu je ten, že si na ní začínají zvykat, žíjí podle ní, žíjí podle konkrétního paradigmatu, konstruktu. Ale zasvěcenci historie vlastně často zatajují jeden základní fakt – jakýkoliv konstrukt, který si vytváříme, tedy i souhlas nebo nesouhlas s nějakým systémem, je vlastně jen připoutání a je třeba ho rozložit a zadupat. Proto se Zen ve vrcholné formě obrací k tomu, že vlastně není nutné dělat „NIC“.

On má v jistém smyslu pravdu – a sice v tom, že lpění na nějakém způsobu cesty je v cíli nemyslitelné – proto je důležité jen žít plně a bděle. Potom se člověk stává mocným – protože nelpí na jakémkoliv konstruktu a naprosto čemukoliv se přizpůsobí. Nic mu nevadí, nic ho netrápí – nelpí. A to je to „království nebeské“.

Domorodé národy nepotřebovaly cokoliv specifického pěstovat, kromě prostého plného života v daném prostředí a velké úcty k němu – a svět pro ně byl rájem.

Proč asi 90% veškeré populace žije naprosto konzumně??? Zkuste jim říci, že je svět utrpení a vysmějou se vám. Oni jsou na světě více spokojení, než nespokojení. A to je ta potíž. Lidé nikdy nemohou dojít cíle ve smyslu stylu duchovního života jakýmsi „kolektivním přesvědčením“, že je tu vše utrpení. Mohou se do světa maximálně zamilovat a žít s ním v interakci.

Moderní hermetismus vidí ve vývoji lidstva naprosto zřejmý smysl. Člověk musí těmito fázemi techniky, lpění na pohodlí atd. projít, aby zjistil, kdo skutečně je a co potřebuje. Tvrdí, že v současné době se rodí, zatím pouze rodí, Pravý Člověk – tento pojem je znám i ve staré Číně. Musíme nějakou dobu existovat v perverzním světě a poznávat, že původní vynálezy a vymoženosti nepřinášejí takové uspokojení, jaké by měly. Jen tak se naučíme, jak je opustit.

Pokud budete hovořit s někým, kdo prošel šamanskými rituály, experienciálními terapiemi (floating, smyslová deprivace apod.) a proces celý dokončil, v naprosté věčině bude na světě za jakýchkoliv okolností šťastný. Staré mystérium vztahu zrození – smrt je naprosto zásadní v poznání smyslu vlastní existence. Při všech dramatických zkušenostních rituálech, kdy dochází ke změněnému stavu vědomí a člověk vnitřně plně prožije vlastní smrt, má po návratu do normálu naprosto jiný a pozitivnější náhled na celou existenci.

Na závěr snad jen jednu zásadní poznámku. Pro „koho“ je svět utrpení? Kdo trpí? Logicky někdo nebo něco, čemu se jeho stav nelíbí, nebaví ho, chtěl by lepší :o) A máme tu tři krásné definice ega. Ego jedná. A ego se chce mít neustále lépe. Pokud je ego v jednotě, celistvosti se světem – v taoistickém wu wej – nemá potřebu trpět či chtít a lačně vzhlížet po „světlém zítřku“, který nikdy nepřijde.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Atma Kriya jóga - cesta z hlavy do srdce (06.04.2012)
Z člověka člověkem ... (26.10.2008)
Mantra myšlenek ve vztahu k čakrám a našemu osudu (21.01.2008)
Dýchanie na energetizovanie organizmu (13.09.2007)
Čas - Utrpení - Smrt (29.05.2007)
Svobody nelze dosahovat (25.05.2007)
Pozorovatel a pozorované (21.05.2007)
Několik úvah o advaitě v ČR (11.05.2007)
Morální předpisy stanovené jógou (13.04.2007)
Co je to mysl? (2.) (30.03.2007)
Co je to mysl? (1.) (29.03.2007)
Stručne o postupoch v jogickom úsilí (26.03.2007)
Ako rozoznať majstra od podvodnika? (03.03.2007)
O dvou druzích soustředění (25.02.2007)
Karel Weinfurter (24.01.2007)
Karma (19.11.2006)
Dosažení jednobodovosti v átmanu (27.10.2006)
Vědomí je vše, vše je Vědomí II (13.10.2006)
Vědomí je vše, vše je vědomí (11.10.2006)
Osvícení (07.08.2006)
Sadhu Óm - Způsob, jak vysvitne poznání (29.07.2006)
Strach (04.07.2006)
Mistr a žák (28.06.2006)
O vztahu Mistra a žáka (13.11.2005)
Daršan od Marty Janssen - pozvánka (18.09.2005)
Cvičení jógy v Brně (12.09.2005)
Seminář náda jógy S Roopem Vermou (14.08.2005)
Bharatnatjam (30.05.2005)
Etika jógy (24.05.2005)
Podvod Sai Baba? (17.05.2005)
Jak přemoci vášně (07.05.2005)
Védántická modlitba (04.05.2005)
Poselství svámího Čitanandy čs. jogínům (03.05.2005)
Jsme mistry, nebo žáky? (15.11.2004)
Propast (04.11.2004)
O pozorovateli a vědomí Já Jsem (29.10.2004)
Duchovní cesta (04.10.2004)
Smysl života bytosti (25.09.2004)
Řádně se zmýlit v guruovi (22.09.2004)
Jóga sútra (21.09.2004)
Opičky (20.09.2004)
Blázen (18.09.2004)
Duchovní učitel a hledající (17.09.2004)
Všechny cesty jsou moje cesty... (23.08.2004)
O psychoenergetických vzorcích neboli vásánách (03.08.2004)
Emočně - pocitový impotent (27.07.2004)
O přijetí sama sebe i ostatních (24.07.2004)
O úskalích duchovního života - úvod (04.07.2004)
Odkud přichází ty myšlenky? (03.06.2004)
Práce s energií a bolesti hlavy (09.05.2004)
Dva pohledy (06.05.2004)
Světelná stanoviště Velkého Bílého Bratrstva (2.) (01.01.2004)
Světelná stanoviště Velkého Bílého Bratrstva (1.) (01.01.2004)
Mantry (3.) (23.12.2003)
Mantry (2.) (22.12.2003)
Mantry (1.) (21.12.2003)
Vývoj člověka podle tradic jógy (19.12.2003)
Učení mistrů moudrosti - základní instrukce (06.12.2003)
Šiva Natarádž - tančící Šiva (05.12.2003)
Vidění ochranného kruhu (04.12.2003)
Kayakalpa a pět tibeťanů (19.11.2003)
Meditace spojených srdcí (14.11.2003)
Čakry a sebeléčení (14.11.2003)
Čakry a jejich lokalizace (14.11.2003)
Bhakti jóga (13.11.2003)
Kozmická pamäť (13.11.2003)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 3 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
16. 11. 2020:

Profesor dr. Ivo Budil: "Bylo by nespravedlivé popírat obrovské vzepětí emocí v listopadu 1989 spjatých právě s osobou Václava Havla. Ocitl se zkrátka ve správný čas na pravém místě...
Bylo to skutečné národní společenství, naplněné pozitivní energií a historickým optimismem. Zrodila se mobilizující a osvobozující vize, která mohla dát českému národu obrovský rozvojový impulz. To, že k tomu nedošlo, mělo několik příčin. Především jsme byli navzdory různým vzletným frázím západních státníků řazeni do mocenského bloku, který objektivně prohrál čtyřicetiletý konflikt. A jak prozíravě prohlásil keltský náčelník Brennus v roce 387 před Kristem po vítězství nad Římany: „Běda poraženým.“ Česká republika byla do nového evropského ekonomického systému začleněna jako závislá a využívaná periférie, jejíž produktivita, pracovní síly a potenciál měly primárně pomoci posílit zhoršující se výkonnost západoevropského hospodářství. Významná část místní politické elity, a to v čele s Václavem Havlem, si tuto skutečnost buď vůbec neuvědomovala, nebo zmíněné kolonizaci přímo napomáhala...
"

Celý článek...


03. 11. 2020:

Publicista a spisovatel Benjamin Kuras: "Mimořádně komická jsou – po všech těch neprokázaných nařčeních Trumpa – nyní naopak prokázaná odhalení hrátek Bidenova syna Huntera s Ukrajinou, Ruskem a Čínou, nalezených v porouchaném laptopu, který ten trouba nechal v opravně a zapomněl si jej vyzvednout. Figurují tam dolárky za zprostředkování kontaktu na Bidena, když byl viceprezidentem. Jako třeba měsíční padesátitisícové platby od ukrajinského energetického holdingu Burisma nebo tříapůlmilionový šek od manželky bývalého moskevského starosty. Teda bylo by to komické, kdyby na tom nebylo tragické to, že polovině Američanů to nevadí."

Celý článek...


01. 11. 2020:

Blesk ty fotografie nepořídil, Blesk ty fotografie koupil. Víte, co to znamená? Ministr zdravotnictví padl na politickou provokaci,“ řekl ve studiu ČT24 komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček.

Celý článek...


27. 10. 2020:

Profesor Ivo Budil: "Přiznám se, že neznám žádného novináře z Blesku, ale domnívám se, že nejde o poeticky naladěné a citlivé osoby chodící o půlnoci o samotě rozjímat na opuštěné hradby Vyšehradu o smyslu českých dějin. Ten člověk tam bezpochyby šel za určitým cílem, který splnil. Nenazýval bych ho jednoduše udavačem, protože prostě dělal svoji práci. Pan profesor Prymula náležel mezi mocné muže, kteří mají vlivné nepřátele. Podobné praktiky jsme v české politice zažili již mnohokrát, a to včetně svržení předsedy vlády. Pan profesor Prymula není prvním a ani zdaleka posledním, komu se něco podobného přihodilo...
Problém České republiky spočívá v tom, že mocenské jádro Evropské unie má zájem na tom, udržovat ji v polokoloniálním či periferním postavení, k čemuž slouží liberálně levicové a aktivistické politické strany, mainstreamová média a akademické kruhy. Jakýkoliv náznak lidového vůdce, který by české společnosti umožnil plně využít její potenciál, tedy musí být zničen či diskreditován.
"

Celý článek...


27. 10. 2020:

Jaroslav Štefec: Něco tady smrdí. A hodně. Akce, jejímž cílem byla likvidace Romana Prymuly a jeho odstavení z postu ministra zdravotnictví má všechny atributy klasické operace bezpečnostních služeb. Prolhané, plné podivností a postavené na písku. Takže kdybych si mohl tipnout, směřovaly by moje úvahy spíše než oblíbeným „směrem Moskva“ (případně Peking) daleko pravděpodobnější českou cestou, případně směrem k našim „spojencům“. Podivností typu „agenta s kufrem plným ricinu“ je víc než dost. Počínaje otázkou, kdo poslal fotografa bulvárního plátku v daný čas na dané místo, až po „podivné“ znalosti jistého Moravce, takto naduté a arogantní hlásné trouby antibabišovské tak zvaně „veřejnoprávní“ televize...
Ten, kdo celou akci připravil a naplánoval, rozhodně počítal s reakcí „antirouškařů“ a dalších obhájců „práva na vymření půlky národa“, samozřejmě té, v níž nebudou oni...

Celý článek...




WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.3a - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!